پخش زنده
امروز: -
یک پژوهشگر و مشاور آموزشی گفت: برای هدایت تحصیلیِ عالی و انتخاب رشتۀ شایسته، لازم است دانشآموزان پایۀ نهم و اولیای آنها، مشاوران، دبیران و مدیران مدارس و آموزشگاهها به چند نکتۀ کاملاً کاربردی و کلیدی توجّه کنند.
بهگزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای پدرام زاویه افزود: اولین نکته این است که برای انتخاب رشتۀ اصولی و اساسی باید با کمک تستهای استاندارد که به شکل رایگان در فضای مجازی موجود هستند، ترجیحات شخصی و شغلی تشخیص داده شود تا رشتۀ مناسب و متناسب با این ترجیحات مشخص شود.
وی ادامه داد: دومین مسئله این است که انتخاب رشته باید بر اساس علاقۀ همراه با شعور باشد نه علاقۀ مبتنی بر شور و احساسات؛ حتماً باید رشتهها خیلی دقیق و عمیق شناخته شوند و نباید احساسی و شانسی آنها را انتخاب کرد.
این کارشناس آموزشی افزود: انتخاب رشتۀ صرفاً بر اساس پول سازی و بازار کار رشته ها، اشتباه فوق العاده مهلک و خطرناکی است؛ پژوهشهای زیادی نشان دادهاند آنهایی که علاقه را به پول ترجیح میدهند، عموماً شرایط و نتایج عالی تری نصیبشان میشود.
زاویه گفت: تحصیل در رشته های کمطرفدارتر، اگر همراه با خبرگی و نخبگی و نوآوری و نوآفرینی باشد، مسلّماً میتواند به کارآفرینی و ارزشآفرینی منتهی شود.
وی افزود: اگر در یک رشتۀ غیرممتاز، ممتاز و متمایز باشید به مراتب بهتر از این هست که در یک رشتۀ ممتاز، غیرممتاز و غیرمتمایز باشید.
زاویه ادامه داد: دقت شود که برای انتخاب رشته به نظرات هر کسی اعتماد و اعتنا نشود و فقط از کارشناسِ کارآمد، کاربلد و کارکُشته راهنمایی و مشورت بگیرید؛ باید در نظر داشت که در نهایت تصمیم گیرندۀ پایانی شمایید و مسئولیت آن نیز تماماً با شماست.
وی با تاکید بر اینکه باید از مشورت با افراد غیرکارشناس پرهیز کرد گفت: مراقب باشید در دام مشاورنماها و معلّمنماها نیفتید و گرفتار این افراد نشوید.
زاویه افزود: نکته مهم دیگر این است که اگه ارزش مـدارک مـتعدّد، یک واحد باشد، یقیناً ارزش مهارتهای متنوّعِ مثبت و مفید و مؤثّر، بیشتر از صد واحد خواهد بود؛ بسیاری از شرکتهای برتر و معتبر دنیا و برخی از شرکتهای داخلی، شرط مدرک تحصیلی برای استخدام و بهکارگیری افراد ندارند و به دنبال افراد ماهر و متبحّر هستند، بنابراین شدیداً باید بهدنبال افزایش مهارت باشید نه افزودن مدرک و به همین خاطر، نباید پریشانی درباره رشتۀ انتخابیتان داشته باشید.
این کارشناس آموزشی گفت: سلایق، علایق و عقاید خانواده کاملاً مهمّ و مُحترم است، ولی سلایق و علایق و عقاید دانش آموزان بسیار مهمّتر و محترم ترند.
زاویه ادامه داد: با تربیت و تقویت ذهن، میتوانیم ذهنی خوب و مرغوب و مطلوب داشته باشیم؛ بهتر است واقعبین باشیم و به جای اینکه فکر کنیم فوق العاده هستیم، تلاش کنیم فوق العاده شویم.
وی افزود: برای مفیدبودن، کار و کوشش کنیم نه برای مهم بودن و تلاش کنیم مثبت و مؤثر باشیم.
زاویه گفت: فرم شمارۀ ۶ هدایت تحصیلی، هیچ اجبار و الزامی برای دانشآموز، ایجاد نمیکند و تماماً پیشنهادی است؛ این فرم، صرفاً جنبۀ توصیهای و مشاورهای دارد و برای راهنمایی دانشآموز است.
وی ادامه داد: فرم شمارۀ ۷ هدایت تحصیلی، معیار و ملاکِ ثبتنام در پایۀ دهم است و ثبتنام نهاییِ دانشآموز، مشروط و منوط به کسب مجوّز بر مبنای این فرم است؛ این فرم، بر اساس عملکرد تحصیلیِ سهسالۀ دانشآموز و ظرفیّتها و محدودیّتهای منطقه، تهیّه و تنظیم میشود.
زاویه گفت: در فرم شمارهٔ ۶، امتیازات عملکرد تحصیلی از ۳۵ محاسبه میشوند در حالی که در فرم شمارهٔ ۷، همان امتیازاتِ عملکرد تحصیلی، از ۱۰۰ محاسبه میشوند.
وی به دانش آموزان توصیه کرد: به وضعیّت و موقعیّت بازار کار اکنون رشتهها نگاه نکنید که اصلاً و ابداً معقول و منطقی نیست؛ به شرایط ۷ تا ۱۰ سال آینده که از دانشگاه فارغالتّحصیل میشوید، توجّه کنید.
زاویه افزود: اگر ارزش و اهمّیّتِ انتخاب رشته و هدایت تحصیلیِ پایۀ نهم از ارزش و اهمّیّتِ انتخاب رشتۀ کنکور، بیشتر نباشد، قطعاً کمتر از آن نیست.
وی در پایان تاکید کرد: مشاهدات و مطالعات متعدّد نشان میدهند که شادی، ساختنی است نه یافتنی؛ بههیچعنوان گمان نکنید که قبولی در رشته و دانشگاه دلخواهتان در بلندمدت سبب شور و شادی شما میشود؛ حتماً با حدّاکثر دقّت و کیفیّت، انتخاب رشته را انجام دهید، امّا تصوّر نکنید بعد از ورود به دانشگاه و فارغالتّحصیلی، دگرگونی اساسی رخ میدهد!