مدیرکل دفتر خدمات پژوهشی مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری سازمان برنامه و بودجه، درباره تغییرات بودجه پژوهشی سال آینده گفت: افزایش بودجه پژوهش مطالبه ماست، ولی مطالبه ایران از ما پژوهشگران این است که با منابع محدودی که دراختیار داریم، پژوهشهای اصیلتر و کارآمدتری انجام دهیم.
وی ادامه داد: لذا افزایش بودجه پژوهش مطالبه ماست، ولی مطالبه ایران از ما پژوهشگران این است که با منابع محدودی که در اختیار داریم، پژوهشهای اصیلتر و کارآمدتری انجام دهیم.
غلامی نتاج امیری با بیان این فعالیتها در مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری، اضافه کرد: ما در این مرکز تلاش کردیم تا در طی مدت فعالیتمان از تمامی ظرفیتهای پژوهشهای کشور استفاده کنیم و شبکهای از موسسات پژوهشی همکار را ایجاد کنیم تا در موضوع کلانی مثل آمایش سرزمین، برنامه هفتم و موضوعاتی مثل برنامه پساکرونا که ابعاد متعدد دارند، تلاش کنیم که از ظرفیت و از دانش انباشت شدهای که در دانشگاهها و موسسات پژوهشی وجود دارد، استفاده کنیم.
وی افزود: با اینکار آنها را در یک قالب و فرمتی قرار دهیم که ما را به خروجی و توصیه سیاستی نهایی برساند و با همافزایی آنها، با منابع کمتر و با جامعنگری بتوانیم به پرسشهای موجود پاسخ دهیم.
مدیرکل دفتر خدمات پژوهشی مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری، ضمن بیان این که باید در شیوههای انجام پژوهش ورود کنیم، به این نکته تاکید کرد: باید در موضوعات پژوهشی، به اولویتگذاری توجه داشته باشیم. شاید منابع کافی برای اینکه ما در همه قلمروهای پژوهشی، پژوهش کنیم، وجود نداشته باشد. به همین دلیل؛ پژوهشگران، اصحاب علم و دانشگاهیان اگر بتوانند اولویتها و مسائل اساسی کشور را شناسایی کرده و مطالعه و پژوهش را روی آنها متمرکز کنند؛ انشاالله با همین منابع محدود میتوانیم اثرگذاری بیشتری داشته باشیم.
غلامی نتاج امیری در پاسخ به این سوال که «تجربیات کشورهای پیشرفته نشان داده که کشورهایی که تمرکز جدی برای افزایش سهم بودجه پژوهشی خود داشتند، توسعه سریعتر و بیشتری داشتهاند؛ با این وجود، ما نباید انتظار افزایش بودجه در سالهای آینده را داشته باشیم؟» گفت: این نکته درستی است که نسبت مستقیمی میان سرمایهگذاری در علم و دانش و توسعه کشور وجود دارد؛ ولی در بسیاری از مطالعات عنوان شده که ما از طریق افزایش اعتبارات بودجه بخش پژوهش به توسعه دست پیدا نمیکنیم؛ بلکه این رابطه معمولاً در طول تاریخ اقتصادی کشورها معکوس اتفاق افتاده است.
وی اضافه کرد: یعنی ابتدا رونق تولید اتفاق افتاده، صنعت رشد کرده و ساز و کارهای تولیدی بسط پیدا کرده و متناسب با نیازی که بخش تولید داشته و از بخش دانش مطالبه کرده، بخش علم و پژوهش رشد پیدا کرده است.
مدیرکل دفتر خدمات پژوهشی مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری تاکید کرد: لزوما با انباشت کردن و افزایش نهادهای آموزشی و پژوهشی ما به توسعه دست پیدا نمیکنیم. متناسب بودن فعالیتهای آموزشی و پژوهشی با فرآیند توسعه است که تاثیرگذار است.
وی گفت: به گمان من، ما باید کمک کنیم که ابتدا چرخهای تولید به کار بیفتد، وقتی مطالبه صنعت از دانشگاه شکل بگیرد، آن زمان ما میدانیم که کدام بخش از پژوهش و علم باید توسعه پیدا کند تا متناسب با نیازهای ما پرسشهای مورد نیاز را پاسخ بدهد.