مدیر عامل شرکت ملی پست ایران: تعرفه این شرکت از سال ۹۸ تاکنون هیچ تغییری نکرده و درخصوص موضوع خانه کتاب هم اگر مشکلی وجود داشته مربوط به ارتباط ناشران با خانه کتاب بوده است.
آقای رمضانعلی سبحانی فر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: ما در بحث تعرفه تابع سیاستها و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات هستیم و از سال ۹۸ تاکنون هیچ افزایش تعرفهای نداشته ایم و فقط بحث سرویسهایی که ارایه میدهیم مطرح است و در کنار سرویسهای سفارشی، پیشتاز و ویژه، خدمات ارزش افزوده هم گاهی اوقات ارایه میشود که این خدمات ارزش افزوده توافقی میان شرکت پست و طرف مقابل است.
وی گفت: بر همین اساس ما هیچ افزایش تعرفهای نداشته ایم و خانه کتاب از سال گذشته با ما توافق نامهای داشت که شهریورماه قرارداد به اتمام رسید و ما درخواست قرارداد جدید و یا تمدید آن را داشتیم که بر همین اساس خانه کتاب درخواست دو ماه تمدید را کرد و پس از آن وقتی قراردادی منعقد نشد ما، چون باید پاسخگوی دستگاه نظارتی باشیم یک روز سرویس را قطع کردیم و همان روز مسئولان خانه کتاب شفاهی اعلام کردند که قرارداد را امضا و هم بدهی را پرداخت میکنند و ما همان موقع با وجود اینکه مبلغی دریافت نکردیم مجدد سرویس را برقرار کردیم و مشکلی در این خصوص ایجاد نشد.
مدیر عامل پست افزود: ظاهرا تعدادی از ناشران درخصوص تعرفه اظهاراتی بیان کرده بودند در حالی که ما با خانه کتاب قرارداد داریم و سرویس را به آنها میدهیم و ناشران از آنها خدمت میگیرند و اگر مشکلی بوده میان ناشران و خانه کتاب بوده است و ما با خانه کتاب مشکل نداریم و براساس تعرفههای مصوب و بحث سرویس خدمات ارزش افزوده خدمات ارایه میکنیم و ما به ناشران پشت باجههای پستی خدمت نمیدهیم بلکه ما به محل فعالیت آنها رفته ایم و با این وجود تعرفهها افزایش پیدا نکرده است.
آقای سبحانی فر با اشاره به اینکه در مذاکره با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب هستیم، گفت: این اقدام سال گذشته با استقبال خوب ناشران و خریداران انجام شد و مشارکت ناشران بیشتر از فضای فیزیکی بود و سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار مرسوله را به ۸۵۰ هزار نشانی ارسال کردیم که ۱۷ هزار نشانی مربوط به روستاها بود.
وی افزود: ما امسال آمادگی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را داریم و گروههای فنی ما با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شیوههای همکاری در حال مذاکره هستند.
بزرگترین مرکز مکانیزاسیون پست کشور و منطقه در حال راه اندازی است
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران گفت: بزرگترین مرکز مکانیزاسیون پست کشور و منطقه که ۹۵ درصد کار آن انجام شده است به زودی در تهران راه اندازی میشود.
آقای رمضانعلی سبحانی فر در ادامه افزود: بحث هوشمند سازی پست را که از یک سال پیش آغاز شده است به جد دنبال میکنیم.
وی گفت: یکی از این اقدامات راه اندازی مراکز تجزیه مبادلات به صورت مکانیزه است که پایه و اساس هوشمند سازی محسوب میشود و میتواند دادههای ما را در بخش توزیع، جمع آوری و رهسپاری، پایش کند.
معاون وزیر ارتباطات افزود: ما هابهای منطقهای مان را به این مراکز مجهز کرده ایم که یک مرکز در تهران در حال راه اندازی است که بزرگترین مرکز در میان کشورهای منطقه محسوب میشود که کمک زیادی به هوشمند سازی پست خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی دفاتر پیشخوان دولت از انجام پست سفارشی خودداری و بیشتر مردم را به انجام پست پیشتاز تشویق میکنند؟ افزود: خدمات مختلفی داریم و مکلفیم این خدمات را در باجههای پستی ارائه کنیم و در دفاتر پیشخوان هم مشکل خاصی نداریم مگر اینکه طرف مقابل سرویس خارج از پشت باجه از ما بخواهد که بحث آن به خدمات ارزش افزوده مربوط میشود.
آقای سبحانی فر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مرسولات پستی دفاتر پیشخوان دولت را شرکت پست تحویل نمیگیرد و باید خودشان تحویل پست دهند؟ گفت: ما جمع آوری را خودمان انجام میدهیم مگر اینکه دفتر پیشخوان دولتی باشد که بستههای پستی بسیار کمی داشته باشد که در این خصوص توصیه کردیم بستههای خود به دفاتر پیشخوان نزدیک ببرند تا سرعت کار بیشتر شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی دفاتر پیشخوان دولت از ارسال مرسولات پستی از جمله کیسه، چسب و ... گلایه دارند؟ افزود: تامین کننده کارتن، بخش خصوصی است و مشکلی وجود ندارد و ما در بحث کیسه و سرتخته هم هرچه بخواهند در اختیارشان میگذاریم و بازهم مشکلی از این بابت نداریم.