استاد حوزه و دانشگاه گفت: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی میتواند نقش موثری در تمدن نوین اسلامی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد علی منصوری دامغانی در گفتگوی قرآنی امروز با موضوع دانشجوی تراز انقلاب اسلامی افزود: قبل از آن که سهم هر نهاد را در تمدن نوین اسلامی دریابیم باید در ابتد ا بتوانیم واژه تمدن را به درستی معنی کنیم چنانچه تمدن در آغاز با یک قیام شروع میشود مانند قیام سال ۴۲ و پس از آن این قیام تبدیل به انقلاب میشود و بدنه اجتماعی وارد صحنه میشود مانند سال ۵۶، پس از آن باید یک نظام جدید روی کار بیاید و تبیین نظام جدید در قالب قانون اساسی شکل بگیرد.
وی افزود: پس مراحل شکل گیری تمدن اول، قیام دوم انقلاب و در مرحله سوم نظام است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در نظام سازوکارهای قانون اساسی نوشته میشود و سازمانها مشخص میشود گفت: در مرحله چهارم دولت شکل میگیرد و به هر میزانی که قانون نوشته میشود در جامعه پیاده میشود و دولت و بدنه اجتماعی و جامعه را به سمت اهداف سوق میدهند و در مرحله پنجم جامعه و در مرحله ششم تمدن شکل میگیرد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی منصوری دامغانی در ادامه به تعریف تمدن اشاره کرد و گفت: زمانی که جامعه یا نظام ما در سه عرصه یا سه بعد کلان فرهنگ، اقتصاد و سیاست برسد تمدن ساخته میشود.
وی در ادامه به ظهور امام زمان اشاره کرد و ادامه داد: انقلاب اسلامی رخ داد و تمدن اسلامی شکل گرفت تا زمینههای ظهور امام زمان آماده شود و در این امر سهم ما باید در این عرصه مشخص شود که چه ماموریتی بر عهده هر نهاد و سازمان و افراد گذاشته شود.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی منصوری دامغانی در ادامه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری گفت: خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی سه مرحلهای است که باید به آن توجه شود تا زمینههای ظهور مشخص شود.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به نقش رسانهها در تبیین تمدن اسلامی اشاره کرد و افزود: ما میخواهیم سهم هر فرد، هر دانشجو را مشخص کنیم البته به صورت گزینشی فعالیتی در این عرصه شکل گرفته، اما هدفمند نبوده است و با تئوری سازی و تئوری پردازی نمیتوان به این مهم دست یافت.
وی در ادامه به وظیفه دانشجوی تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشجوی تراز اسلامی باید سهمش با تمدن مشخص شود و دانشجوی ما باید در ابتدا اهداف انقلاب و تمدن را به درستی بشناسد (هدف مشخص شود و رابطه تمدن با مهدویت مشخص شود و گفتمان مذهبی شکل بگیرد) و سپس نظام مسائل و تمدن را بشناسد (باید سیر جامعه به تمدن منجر شود که در این میان مسئله عدالت خواهی و فعالیت در حوزه عدالت مهم است و سپس سرفصهای آموزشی تبیین شود و اهداف و مسائل نظام مشخص شود) و در نهایت روشهای متناسب براساس روش گرایی برای دانشجو تبیین شود این که یک دانشجو بداند چطور میتواند بین تمدن اسلامی و نقش آن با مهدویت ارتباط درست برقرار کند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی منصوری دامغانی در پایان افزود: دانشجو میتواند با فهم درست از اهداف انقلاب و تمدن و بررسی مسائل جامعه منجر به تمدن و در نهایت روش گرایی درست به یک دانشجوی تراز انقلابی تبدیل شود.