پخش زنده
امروز: -
استاد حوزه و دانشگاه گفت: غدیر نشان داد که تعیین امام انتخابی نیست بلکه انتصابی از سوی خداوند است و ولایت فقیه نیز در امتداد آن و برای ادامه حکومت اسلامی لازم است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد علی منصوریان دامغانی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن سیما با موضوع جایگاه غدیر و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی از منظر عقل و نقل گفت: جایگاه غدیر و ضرورت آن بحث اعتقادی و کلامی است و باید درباره جایگاه امامت و ولایت و ضرورت معرفی امام به جامعه هم به لحاظ تاریخی و هم سیاسی اجتماعی بحث شود که غدیر در چه شرایطی برگزار شد؟
وی افزود: امامت به لحاظ کلامی و اعتقادی جزو ضرورتها و اصول دین ما شیعیان است و در روز غدیر پیغمبر خدا در خطبه غدیر اشاره میکنند که من علی علیه السلام را به امامت برشما تعیین نکردم بلکه خدا مشخص کرده است و به مردم نشان میدهند که جانشین من علی علیه السلام است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی منصوریان دامغانی گفت: ضرورت غدیر این است که برای آیندگان و جامعه اسلامی تبیین شود که امامت انتخابی نیست بلکه انتصابی است. پیغمبر بر این نکته تاکید کردند که علی را من تعیین نکردم خدا مشخص کرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: انتصاب الهی در اصطلاح به امام جامعه برمیگردد؛ منظور، رئیسجمهور و رئیس مجلس و شورای شهر نیست و ضرورت جریان غدیر و معرفی امام به جامعه یک مطلب مهمی را به ما آموزش میدهدکه امامت در واقع انتخابی نیست انتصابی است و در زمان غیبت امام معصوم نیز ولایت فقیه را داریم.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی منصوریان دامغانی گفت: باید بدانیم به لحاظ تاریخی برخی به فکر حذف فیزیکی پیغمبر و رسول خدا باید جانشین را معرفی میکردند که غدیر اتفاق افتاد. در روز غدیر فقط علی بن ابیطالب به مردم معرفی نشده است به خطبه غدیر مراجعه کنید میبینیم که در روز غدیر پیامبر اعظم امام حسن مجتبی و امام حسین را هم میخوانند و به مردم معرفی میکنند و تا امام خاتم از امامان خود پیروی کنید، اما هفتاد تا هشتاد روز بعد از غدیر خم برخی به جایگاه امیرالمومنین علی ع طمع کردند و جریان نفوذ نفاق با فریب افکار عمومی باعث شد علی بن ابیطالب ۲۵ سال خانه نشین شوند. باید گفت آیا در این ۲۵ سال علی بن ابیطالب امیر نبود؟ غدیر یعنی علی بن ابیطالب امیر بر شما شده و اگر قبول نکنید در واقع خود را محروم کرده اید.
وی به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی از نظر عقلانی اشاره کرد و گفت: با نگاهی به آیات قرآن در میابیم که این کتاب آسمانی به تشکیل حکومت اسلامی اشاره میکند. در رابطه با حکومت انبیا به حکومت موسی سلیمان داوود و یوسف تا پیغمبر خاتم نگاه کنید میبینیم که حکومت لازم است و حکومت بد از نبود حکومت نیز بهتر است. حجت الاسلام و المسلمین محمد علی منصوریان دامغانی افزود: حکومت برای ملائکه نیست برای مسلمین و برای جامعه اسلامی است. اصل تشکیل حکومت اسلامی هم فرض عقلی و هم فرض نقلی دارد. حکومت در زمان امام معصوم چگونه است و در حال حاضر هم منتظر حکومت امام زمانیم.
وی ضمن معرفی کتاب ولایت فقیه از حضرت امام خمینی (ره) گفت: در زمان غیبت امام زمان هم باید حکومت اسلامی ادامه یابد و در بحث عقلی تشکیل حکومت اسلامی امام ره در این کتاب شاه جملهای مبنی بر (تصور ولایت فقیه موجب تصدیق آن است) دارد پس باید گفت آیا در زمان غیبت امام معصوم همه احکام اسلامی را باید تعطیل کرد؟ جنگ و جبهه و جهاد و موارد فرهنگی تهاجم فرهنگی و برخی موضوعات و ریز موضوعات باید کنار گذاشته شود؟ ولایت فقیه ولایت رسول الله است و اختیارات حکومتی رسول الله به، ولی فقیه هم تفویض شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: در بحث نقلی تشکیل حکومت اسلامی در سیره انبیا و روایات هم به ضرورت حضور، ولی فقیه حتی در زمان خود امام معصوم هم اشاره شده است. برای مثال در زمان حضرت امام صادق دو نفر از شیعیان اهل بیت با هم اختلافی پیدا میکنند و به محضر ایشان شرفیاب میشوند و امام، چون در منطقه آنها زندگی نمیکرده است به آن دو نفر میگویند باید در منطقه خود حاکی پیدا کنید که از همه عالمتر و مجتهد و عادلتر باشد و بگردید فقیهی پیدا کنید.
وی با بیان اینکه آیا عقل میپذیرد که ۱۴۰۰ سال از اسلام بگذرد و احکام الهی در این دوره غیبت معطل بماند گفت: تشکیل حکومت اسلامی به وسیله، ولی فقیه هم به لحاظ عقلی و هم نقلی ثابت شده است که در آن باید به سمت عدالت اجتماعی و اجرای احکام اسلامی گام برداشت.