دوچرخه یکی از قدیمیترین و محبوبترین وسایل حمل و نقل است، درحال حاضر حدود ۲ میلیارد دوچرخه در دنیا وجود دارد و پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۵۰ این تعداد به حدود ۵ میلیارد دستگاه افزایش یابد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، البته به دلیل محدودیتها و دشواریهای استفاده از دوچرخه در کاربری روزمره و شرایط محیطی خاص مانند زمینهای شیب دار و… در طول زمان، امکانات مختلفی مانند باتریهای شارژی به دوچرخهها افزوده شده است.
دوچرخههای مجهز به باتری یا همان دوچرخههای برقی به کاربر کمک میکند تا در وضعیتهای آسان، رکاب زنی و در شرایط سخت محیط از برق باتری برای حرکت استفاده کند، اما به علت محدودیت شارژ باتری لازم است کاربر ترکیب بهینهای از این دو وضعیت را در طول مسیر به کار گیرد.
به همین دلیل آزمایشگاه شبکههای هوشمند دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در یک طرح مشترک با پژوهشگاه نیرو به سرپرستی آقای دکتر حامد کبریایی از استادان و اعضای هیئت علمی دانشکده، موفق به طراحی و ساخت یک سیستم توصیهگر برای دوچرخههای برقی شده اند که با پایش وضعیت کاربر، محیط، موتور و باتری پیشنهادهایی برای افزایش یا کاهش شدت رکابزنی ارائه میدهد و میتواند آمار و دادههای سفر کاربر را تحلیل و ذخیره کند.
این دستگاه در دوچرخههای برقی، پس از بررسی شاخصهای محیطی مانند دما، رطویت و شیب جاده و همچنین میزان شارژ باتری توسط دستگاه و البته با لحاظ کردن وضعیت دوچرخه سوار مانند سطح اکسیژن خون، ضربان قلب، برنامه پزشک یا مربی و با استفاده از الگوریتمی هوشمند به کاربر پیشنهاد میکند که قدرت رکاب زنی را افزایش یا کاهش دهد.
دوچرخههای برقی مجهز به این توصیهگر به یک نمایشگر مجهزند که پیشنهاد و تمام اطلاعات جمع آوری شده را نمایش میدهد.
علاوه بر این یک اپلیکیشن اندروید نیز برای این دستگاه طراحی شده که میتواند تمام اطلاعات را به صورت برخط نمایش داده و آنها را ذخیره کند.