پخش زنده
امروز: -
براساس طرح ساماندهی موتورهای شارژی در کیش، راکبان این وسایل نقلیه موظف به دریافت پلاک و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی شدند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، اواسط سال ۹۴ بود که رفته رفته پای موتورهای شارژی به تنها شهر بدون موتورسیکلت کشور باز شد.
کوچه و خیابانهای جزيره كيش در کمتر از چند ماه عرصه جولان صدها موتور شارژی شد.
تردد موتورهایی با وزنی معادل ۲۰۰ کیلوگرم، سرعتی معادل ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و از همه مهمتر بدون شناسه و هرگونه پلاک انتظامی در جزيره كيش آغاز شد.
رئیس پلیس راهور اسبق كيش در سال ۹۴ در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما اعلام کرد موتورهای شارژی تنها با هدف استفاده در بخش گردشگری وارد کیش شده است و این وسايل نقليه تنها در مسير دوچرخه سواري مجوز تردد دارند.
به گفته سرگرد سخایی در سال ۹۴ در حدود هزار دستگاه موتورشارژی در کیش مجوز تردد و شماره ثبت دریافت کردند و حدود ۲۰۰ دستگاه موتورشارژی نيز بدون مجوز بودند.
اقبال عمومی برای استفاده از موتورهای شارژی
سه گروه از موتورهای شارژی در کیش استفاده مي كنند: گروه اول ساکنان با هدف استفاده شخصی و گروه دوم استفاده به عنوان وسلیه امرار معاش مانند پیکهای موتوری و در نهایت موتورهای شارژی در مراکز ارائه خدمات گردشگری به عنوان وسايل تفريح گردشگران استفاده مي شوند.
افزایش بی رویه قیمت خودرو و نبود توانايي مالي ساکنان برای خرید خودرو از یک سو و افزایش نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی و کمبود و یا نبود وسایل حمل و نقل عمومی در برخی مناطق جزيره کیش مانند منطقه سفين و نوبنیاد گرایش ساکنان را به استفاده از موتورهای شارژی روز به روز افزايش داد.
افزایش تمایل گردشگران به استفاده از موتورهای شارژی
آب و هوای سالم و پاک و وجود پیستهای دوچرخه سواری در حاشیه دریا و افزایش نرخ اجاره روزانه خودرو از مهمترين عوامل افزایش گرایش گردشگران به استفاده از موتورهای شارژی برای گشت و گذار در کیش است.
افزایش اجاره غیرقانونی موتورهای شارژی در جزيره كيش
مرتضی یکی از اجاره دهندگان موتورشارژي در محدوده اسکله تفریحی کیش در خصوص افزایش روز افزون اجاره اين وسيله نقليه، گفت: بسیاری از گردشگران تمایل به اجاره موتور شارژی دارند و با توجه به اینکه اجاره موتورهای شارژی در پیستهای دوچرخه ممنوع اعلام شده است،برخي ساكنان و افراد موتورهای شارژی را غیر قانونی به گردشگران بصورت روزانه و ساعتی اجاره میدهند.
وی گفت: مسئولان سازمان منطقه آزاد كيش با ارائه مجوز و در نظر گرفتن جایگاههای ویژه کرایه موتورهای شارژی میتوانند وضعیت نابسامان این حوزه را مدیریت کنند.
مرتضي گفت: بارها و بارها برای دریافت مجوز به سازمان منطقه آزاد مراجعه کرده ام، اما هر بار با در بسته برخورد کرده ام و از هیچ مسئولی پاسخ روشنی در این خصوص دریافت نکرده ام.
نقش ۴۰ درصدی موتورهای شارژی در تصادفات کیش
بر اساس اعلام پلیس راهور کیش موتورهای شارژي در ۴۰ درصد تصادفات نقش دارد و در ۲۰ درصد تصادفات نیز از سوی پلیس مقصر شناخته شده اند.
دکتر نیک اختر رئیس اورژانس بیمارستان کیش نيز بااشاره به اینکه ۷۰ درصد مراجعه كنندگان به بیمارستان کیش ناشی از صدمات و آسیبهای تصادفات ناشي از موتورهای شارژی است، گفت: بيشتر شکستگیها در مراجعه كنندگان باعث از کار افتادگی کلی یا جزئی افراد میشود.
و اما اينكه واردات موتور شارژی به کیش ممنوع است
براساس مصوبه شورای ترافیک سازمان منطقه آزاد کیش در سال ۸۳ واردات و شماره گذاری هرگونه موتورسیکلت به کیش ممنوع اعلام شد، اما آنچه که قابل تامل است، با وجود تصویب این قانون هم اكنون بيش از ۸ هزار موتور شارژی در كيش تردد مي كند.
عقیل نقشبندی عضو شورای ترافیک سازمان منطقه آزاد کیش در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما اعلام کرد: ورود موتورهای شارژی به کیش ممنوع است و تاکنون تصمیم جدیدی مبنی بر آزاد سازی ورود موتورشارژی به کیش در این شورا به تصویب نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی موتورهای شارژی موجود در کیش در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در مرحله اول این طرح، پلاک گذاری و در مراحل بعدی دریافت گواهینامه توسط راکبان و بیمه موتورهای شارژی اجرا خواهد شد.
فروشندگان موتورهای شارژی در كيش
امینی مدیر فروش يكي از مجموعه هاي عرضه كننده موتورشارژي که به تازگی نمایشگاهی از محصولات این شرکت را در یکی از خیابانهای کیش افتتاح کرده است در پاسخ به سوال خبرنگار صداو سیما، گفت: ممنوعیت واردات موتورهای شارژی مربوط به موتورهای خارجی است و موتورهای تولید داخل هیچ گونه ممنوعیتی برای ورود به کیش ندارند.
ساماندهي چاره نظم بخشي به موتورهای شارژی در کیش
مرحله اول شناسنامه دار کردن موتورهای شارژی با نصب پلاك
سرهنگ مهدی توانگر با حضور در گفتگوی خبری سیمای کیش، گفت: ساماندهی موتورهای شارژی یکی از برنامهها و دغدغههای اصلی فرماندهی انتظامی ویژه کیش است.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی و پلاک گذاری موتورهای شارژی با هدف احراز هویت و مالکیت موتورهای شارژی در کیش اجرا میشود گفت: با فراخوان موتورهای شارژی، اطلاعات موتورها در سامانه پلیس ثبت و پلاک موتورها در اختیار مالکان قرار خواهد گرفت.
مرحله دوم دریافت گواهینامه توسط راکبان موتورهای شارژی
سرهنگ توانگر گفت: براساس هماهنگی با پلیس راهور اعطای گواهینامه موتورسیکلت بدون سقف تعداد متقاضی در کیش انجام خواهد شد و هر تعداد از متقاضیان که برای اخذ گواهینامه مراجعه کنند میتوانند پس از گذراندن دوره آموزشی و آزمون، گواهینامه را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه کلاسهای آموزشی، آنلاین و غیر حضوری است، افزود: با افزایش ظرفیت متقاضیان دریافت گواهینامه و براساس برنامه زمان بندی کلاسهای غیرحضوری برگزار خواهد شد و امیدواریم با همکاری سایر دستگاههای مرتبط با ترافیک این طرح را با موفقیت انجام دهیم.
مرحله سوم بیمه موتورهای شارژی
رئیس شعبه يكي از بيمه هاي كشور در کیش با بیان اینکه از سال ۴۷ وسایل نقلیه موتوری ملزم به دریافت بیمه شخص ثالث شده اند، گفت: درگذشته به دلیل اینکه موتورهای شارژی در کیش فاقد پلاک و شناسنامه بودند امکان بیمه این وسایل وجود نداشت، اما پس از اجرای طرح پلاک گذاری موتورهای شارژی توسط پلیس راهور امکان بیمه شخص ثالث برای موتورهای شارژی در کیش فراهم شده است.
نیک نام افزود: تمامی وسایل نقلیه موتوری که توسط پلیس راهور شماره گذاری شده اند میبایست تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار بگیرند.
وی با اشاره به اینکه بیمه شخص ثالث جبران خسارتهای مالی و جانی را بر عهده دارد افزود: چنانچه موتورشارژی و راکب آن با وسیله نقلیه و یا شخص دیگری برخورد کند براساس بیمه نامه شخص ثالث، خسارتهای جانی و مالی جبران میشود.
موتورهای شارژی در دنیا به دلیل بهره گيري از سوخت پاک در دهههای اخیر مورد توجه قرار گرفته اند و آنچه در خصوص استفاده از این وسايل داراي اهمیت است توجه راکبان به قوانین رانندگی و فراهم کردن زیر ساختهای مناسب در شهرها برای عبور و مرور شهروندان و رانندگان است.
نويسنده: سميه ناعلي