به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، سید مجتبی شفیعی در نخستین جلسه قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک با تاکید بر توجه به اهمیت حوزه حمل و نقل در شهر تهران اظهار کرد: در حوزه شهری از یک جهاتی دو نوع مد کلی حمل و نقل مطرح است؛ یعنی حمل و نقل شخصی و حمل و نقل عمومی که شامل تاکسی، ون ها، مینی بوس، اتوبوس، اتوبوس های بی آرتی، حمل و نقل ریلی، مدهای اشتراکی مانند دوچرخه های برقی اشتراکی و اسکوترهای برقی اشتراکی و خودروهای اشتراکی که در دنیا استفاده می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در حوزه عملکردی حمل ونقل، کمتر از ۲۰ میلیون مسافر در تهران جابجا می شود که باید به این هدف برسیم که ۷۵ درصد از آنها در قالب حمل و نقل عمومی جابجا شوند؛ علاوه بر این در حوزه دولت؛ وزارت کشور، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت در حوزه تامین ناوگان، وزارت نفت به منظور تهاتر با نفت و مصرف سوخت، سازمان مدیریت و برنامه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست می توانند در زمینه حمل و نقل موثر باشند و به ما کمک کنند؛ همچنین همکاری با ناجا، ارتباط با شبکه های بیمه و همکاری با مجلس برای حمایت درباره قوانین و مقررات و ارتباط با رسانه ها از اهمیت برخوردار است. هماهنگی با یک سری ارگان های غیر دولتی و همکاری با بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی نیز ضرورت دارد.
وی ادامه داد: از زمینه های اصلی در مدیریت عرصه حمل و نقل عمومی تهران تجهیزات متحرک یا ناوگان است که دو موضوع توسعه و نوسازی ناوگان را شامل می شود؛ تجهیزات ثابت شامل خطوط و تجهیزات ثابت در ایستگاه ها می شود. موضوع بعدی مدیریت و بهره برداری است که توسعه و نوسازی سخت افزاری و توسعه و بهبود نرم افزاری را شامل می شود.
شفیعی تصریح کرد: در تهران مدها کاملا به صورت مستقل مدیریت می شوند که مشکلاتی ایجاد می کند؛ بنابراین تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از مصوبات راهبردی این جلسه می تواند کمک شایانی به حل این مشکل نماید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: حمل و نقل پاک به عنوان دومین موضوع این قرارگاه دارای زمینه هایی مانند سوخت و انرژی است که مواردی از جمله کمیته سوخت و سوخت های جایگزین را در بر می گیرد. همچنین حمل و نقل غیر موتوری و برقی سازی حمل و نقل نیز شامل این بحث می شود.
شفیعی عنوان کرد: قوانین بالادستی مرتبط مانند قانون برنامه پنج ساله، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، قانون حمایت از سامانههای حمل و نقل ریلی شهری، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون هوای پاک و قانون هدفمندسازی یارانه ها در این قرارگاه مورد توجه قرار می گیرند.
وی درباره تغییرات سالانه سفر در شهر تهران توضیح داد: تعداد سفر در شهر تهران از ۱۸ میلیون سفر در سال ۹۳ به ۱۹.۴ میلون سفر در حال حاضر رسیده و پیش بینی می شود در سال ۱۴۲۰ به ۳۰ میلیون سفر برسد.
***
تبدیل اتوبوسرانی به یک شرکت تک بعدی جابجایی مسافر ضرورت داردبهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این جلسه بیان کرد: مدیریت حمل و نقل بار مسافر، پیاده مداری را نیز شامل می شود، در واقع اگر در مدیریت جابجایی افراد نیز برنامه ریزی درست نشود شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم بود و مثال آن نیز حادثه ای است که در منا رقم خورد.
وی افزود: از مشکلات اتوبوسرانی این است که انحصار جابجایی مسافر به اتوبوسرانی داده شده اما در بسیاری از موارد مانند سرویس مدارس این مسأله از اختیار ما خارج است بنابراین تبدیل اتوبوسرانی به یک شرکت تک بعدی جابجایی مسافر ضرورت دارد، همچنین الگو سازی در حمل و نقل عمومی از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود.
نکاحی ادامه داد: ۲۲۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی داریم که ۸۰۰ هزار نفر را روزانه جابجا می کنند به طوری که شامل ۴ درصد از حمل و نقل عمومی می شود. باید به سمتی برویم که ۷۵۰۰ دستگاه و ۴ میلیون جابجایی داشته باشیم و این سهم را از ۴ به ۱۸ درصد برسانیم.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: اهدافی مانند فرهنگ سازی حمل و نقل، افزایش بهره وری و اصلاح فرایندها، بهبود زیرساخت نوسازی و بازسازی ناوگان، توسعه پشتیبانی، تقویت منابع مالی، بهبود فرایند خصوصی سازی، ارتقا ایمنی و امنیت مد نظر است که برنامه هایی برای رسیدن به آن ها مطرح شده است.
همچنین برنامه های توسعه ناوگان در سال ۱۴۰۱ افزایش اتوبوسها به ۶۶۷۵ دستگاه است در حالیکه اتوبوس فعال موجود ۲۰۰۰ دستگاه است، در بحث سرویس مدارس نیز پیشنهاد می کنیم که ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ویژه سرویس مدارس خریداری شود.
وی درباره برنامه های مرتبط با تحول خدمات اتوبوسرانی خاطر نشان کرد: مواردی مانند خرید و بهره برداری از اتوبوس برقی، بهره برداری از موزه اتوبوسرانی در برج میلاد، ایجاد قرارگاه رشد و توسعه خدمات اتوبوسرانی، بهرهبرداری از خط برندینگ (طراحی خط ویژهای در تراز ویژه اتوبوسرانی)، بهره برداری از کارخانه نوآوری اتوبوسرانی پایتخت و ایجاد درآمد پایدار از طریق تبلیغات ایستگاه ها و اتوبوس ها از جمله این برنامه هاست.