رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از برگزاری جلسه ویژه شهر تهران به منظور بررسی اقدامات عاجل برای کاهش و مدیریت آلودگی هوای پایتخت خبر داد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا با پدیده آلودگی هوا دست به گریبان بوده و یا هستند، اما توانستند به صورت علمی مشکل آلودگی هوایشان را حل کنند. بر اساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا غالب آلودگی هوا تهران ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون هستندکه منشا این ذرات صنعتی و منابع متحرک است به طوری که منابع متحرک بیش از ۸۰ درصد تولید آلودگی هوا را شامل میشود.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه ناگزبر به تغییر رویکرد نسبت به خودروهای فرسوده و رفت و آمد خودروهای شخصی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم، گفت: متاسفانه شبکه اتوبوسرانی تهران نسبت به نیاز شهروندان و پاسخگویی به تقاضای سفرشان فقیر و ناتوان است در حالی که باید بیش از ۹ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم امروز تنها ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعالیت دارند این مهم نشان میدهد با توجه به کمبود اتوبوس در شهر تهران ناگزیر شهروندان بیشتری از وسیله شخصی استفاده میکنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: مادامی که وضع حمل و نقل عمومی به حد مطلوب نرسد و از سوی دیگر برای نوسازی خودروهای فرسوده شهر تهران برنامه ریزی نشود، خودرو استاندارد تولید نشود آلودگی هوا همچنان باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: وزارت نفت بایددر تولید سوخت با کیفیت برای نیروگاهها و کارخانه وارد عمل شود از سوی دیگر باید با اهتمام بیشتر و عزمی جدی تامین ناوگان حمل و نقل عمومی را پیگیری نماییم.
تشکری هاشمی به ابراز نارضایتی مقام معظم رهبری از وضعیت ترافیک تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه مدیران تا لحظه بحران صبر میکنند. اما بدون شک در شورای اسلامی تهران دو موضوع ترافیک و آلودگی هوا را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
تشکری هاشمی از برگزاری جلسه ویژه شهر تهران به منظور بررسی اقدامات عاجل برای کاهش و مدیریت آلودگی هوای پایتخت با حمایت وزارت کشور، سازمان محیط زیست و پیگیری شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران خبر داد و ابراز امیدواری کرد بتوانیم گامهای اساسی در موضوع کاهش آلودگی هوا برداریم.