پخش زنده
امروز: -
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قطعا با جا به جایی افراد مشکلات زیر ساختی مترو حل نخواهد شد، گفت: مترو تهران نیازمند اقدامات فوری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید جعفر تشکری هاشمی در بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری با اشاره به تذکرات دیگر اعضای شورای شهر در موضوع آلودگی هوا اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده عمق نگرانی اعضای شورای اسلامی شهر تهران نسبت به پدیده آلودگی هوا است که هرسال با این موضوع رو به رو هستیم، اگر امروز شهروندان وضعیت آلودگی هوای تهران و ترافیک پایتخت را مشاهده میکنند، نتیجه تفکرات غلطی است که مدیران قبلی شهر اجرا کردند.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر و با ادعای مدیران دوره گذشته که میخواهند شهر را ارزان اداره کنند، موضوع نگهداشت در شهر به شدت آسیب دیده است، تصریح کرد: امروز با شبکه اتوبوسرانی ضعیف، فرسودگی خودروها و حتی تعمیر نشدن خودروها مواجه هستیم و مترو تهران که آثارش را در چند روز گذشته دیدیم نتیجه تفکرات غلط گذشته است
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با انتقاد از خالی شدن انبارهای قطعات یدکی در طول چند سال اخیر گفت: امروز به شدت نیازمند تامین قطعات هستیم، واگنهای مترو به عمر فرسودگی خود رسیده و نیازمند بازسازی قطارهاست و اگر شهردار تهران به فوریت در این زمینه اقدام نکند با مشکلاتی جدیتر در حمل و نقل شهروندان رو به رو خواهیم شد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از عملکرد و تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوا هم انتقاد کرد و گفت: در حالیکه که موتور سیکلتها بیش از ۶ برابرِ یک خودرو یورو ۲ آلودگی تولید میکند، معاینه فنی برایش اجباری نیست و کارگروه آلودگی هوا همچنان روشهای قدیمی خود در تصمیم گیری برای هوای تهران پیش گرفته است.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه یکبار برای همیشه باید مشکل آلودگی هوا را اساسی حل کنیم، گفت: موتورسیکلتهای کاربراتوری، خودروهای گازوئیلی، خودروهای فرسوده، با ایجاد سولفور و واکنش شیمیایی و تبدیل شدن به ذرات معلق باعث آسیب به هوای شهر تهران میشود.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهار کرد: کمتر از ۵ درصد خودروهای فرسوده در سالهای اخیر نوسازی و جایگزین شده و همچنین موتورسیکلتهای برقی جایگزین موتورسیکلتهای کاربراتوری نشده است.
تشکری هاشمی با اشاره به انتصاب مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو گفت: قطعا با جا به جایی افراد مشکلات زیر ساختی مترو حل نخواهد شد بلکه باید برای مترو تهران فکری اساسی کرد، امروز مترو تهران نیازمند طرح آنی و فوری است و بازسازی کردن قطارها در اولویت اقدامات فوری برای مترو قرار دارد.
وی با بیان اینکه مترو تهران نیازمند افراد متختصص است، اظهار داشت: انتظار داریم شهردار محترم در انتصابهای خود، موضوع تخصص و دانش را بیشتر مورد توجه قرار دهد.
عضو دیگر شورای شهر تهران هم با انتقاد از حضور نیافتن معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری برای ارائه گزارش درباره علت آلودگی هوای پایتخت گفت:مردم بدانند ما در قبال مشکلات مردم بیتفاوت نیستیم.
ناصر امانی امروز در تذکر به شهرداری افزود: به عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم که در ارتباط با مشکلاتی که مردم گرفتار آن هستند، اگر راهکار کوتاه مدت پیدا نمیکنیم صحبت کرده و توجه مسئولان مربوطه را به آن جلب کنیم.
وی با بیان اینکه برخی رسانهها میگویند الودگی هوا در پستوی محرمانگی شورای ششم قرار دارد، اضافه کرد: برخی از رسانههایی که تا مرداد ماه هشت سال مدیریت کشور را در دست داشتند و برای آلودگی هوای تهران هیچ کاری نکرده و فقط حرف زدند، مطالبی منتشر کردند و جالب است قانون هوای پاک دقیقا در ۱۸ مرداد سال ۹۶ یعنی در آغاز دوره دوم دولت قبل و آغاز دوره مدیریت پنجم شهر تهران ابلاغ شده است.
امانی اضافه کرد: شما باید پاسخگوی وظایف مصرح قانونی که هشت سال اجرا نکردید باشید. این شورا سه ماه است که کارش را شروع کرده و در این سه ماه حتما مسئولیت داشته و باید پاسخگو باشیم؛ ما به عنوان شورا و شهرداری مسئولیم. امروز تردد و تنفس مردم دچار اختلال است؛ یعنی دچار ترافیک هستیم و مردم برای ترددشان دچار مشکل هستند و همزمان شاخص آلودگی هوا در تهران ۱۴۶ است و در حال نزدیک شدن به وضعیت هشدار هستیم. ما در مقابل این اتفاق مسوولیم و حداقل وظایفی که بر عهده شهرداری است به خودمان یادآوری میکنیم؛ حتی اگر شده برای گفتار درمانی و توجیه مردم.
امانی گفت: قبول داریم و میدانیم در کوتاه مدت نمیشود کاری کرد و بهبود شرایط نیاز به کارهای دراز مدت دارد، ما وارث کارهای انجام نشده گذشتگان هستیم. مردم و مسئولان بدانند با گذاشتن جلسه و اینکه بگوییم فلان ستاد یا شورا تشکیل شود مشکل آلودگی هوای تهران حل نمیشود. عمده آلودگی هوا ناشی از ترافیک است و کارکنان حمل و نقل هم میگویند دلایل عمده آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه متحرک در شهر تهران است.
این عضو شورا اضافه کرد: چهار میلیون موتورسیکلت در شهر تهران داریم که ۹۰ درصدشان آلودگی تولید میکنند منهای تاکسیها و اتوبوسهای فرسوده و صد هزار دستگاه کامیون که شبانه ۷۰ تا ۸۰ درصدشان در تهران تردد میکنند. جلسهای بگذارند، هشداری دهند و نصیحتی کنند تا مردم بدانند ما در قبال مشکلاتی که دارند، بیتفاوت نیستیم.