عملیات برقی کردن خطوط ریلی کشور با استفاده از توان داخلی و بدون اتکا به شرکتهای خارجی با امضای تفاهم نامه ای کلید خورد.
این تفاهم نامه بین آقایان فرشاد مقیمی مدیرعامل شرکت ایران خودرو، وکیلی مدیرعامل گروه صنعتی فراب و سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسید.
بر اساس تفاهمنامه طراحی، ساخت و تامین مالی برقی کردن راهآهن حومهای تهران - گرمسار، کنسرسیوم یاد شده مقدمات امضای قرارداد تامین مالی و ایجاد خطوط برقی و زیرساخت و ناوگان مورد نیاز خطوط حومهای تهران - گرمسار را در مدت ۲۴ ماه فراهم میکند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، همزمان با عملیاتی شدن این طرح عملیات برقی کردن سایر خطوط راه آهن کشورمان با اولویت قطارهای حومهای شهرهای بزرگ در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.
آقای محمد اسلامی در این مراسم گفت: پیشتر بارها برای برقی کردن خطوط برقی کشورمان تفاهم نامههایی با شرکتهای خارجی به امضا رسیده بود در حالیکه به تعهدات خود عمل میکردیم شرکتهای خارجی به بهانه تحریم و موارد مشابه دیگر، از عمل به تعهدات خود سر باز زده بودند، اما این بار نگاه ما صرفا به توان داخل و شرکتهای دانش بنیان خودمان بوده است.
از دیگر اهداف این تفاهم نامه، جذب مشارکت بخش غیردولتی در سرمایه گذاری و تامین مالی پروژههای ریلی، استفاده از حداکثر توان داخلی در ساخت و توسعه و بومی سازی فناوریهای حمل و نقل ریلی، افزایش سهم راه آهن از کل بازار حمل و نقل میتوان اشاره کرد.