پخش زنده
امروز: -
وزیر راه در آیین بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی با فرمان رئیسجمهور، از بهرهبرداری از دو لایروب در بنادر جنوب کشور پس از ۵۰ سال خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ آقای محمد اسلامی در آیین بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی در بخشهای حمل و نقل که با دستور رئیس جمهوری به افتتاح رسید، گفت: ظرفیت بنادر کشور از ۱۸۰ میلیون تن درسال ۹۲ امروز به بیش از ۲۸۵ میلیون تن در پایان دولت ۱۱ و ۱۲ رسیده است که افزایش ۱۰۰ میلیون تنی را خواهد داشت؛ در عین حال بنادر کشور به سمت بنادر نسل سوم با ظرفیت و تجهیزات پیشرفتهتر حرکت کردهاند که این خود وجه تمایز دولت کنونی است.
وی اضافه کرد: ظرفیت پهلوگیری، بارگیری و تخلیه با مکانیزمهای توسعهای افزایش یافته و مدت انتظار کشتیها به حداقل رسیده است؛ این در حالی است که در گذشته بیش از دو هفته کالاها در کشتی معطل میماند تا بار آن تخلیه شود، اما امروز ظرف ۶یا حداکثر ۷ روز بار تخلیه میشود.
سرمایه گذاری ۱۷ هزار میلیاردتومانی برای ورود به بنادر نسل سوم
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این دوره برای رفتن به سمت بنادر نسل سوم ۱۷ هزار میلیاردتومان سرمایهگذاری شد که حدود ۱۴ هزار میلیاردتومان سرمایهگذاری در بخش خصوصی در این دوره مدیریت دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است که حکایت از رویکرد مثبت و سازنده دارد.
به گفته اسلامی، رفتن به سمت بنادر نسل سوم با ایجاد ظرفیت تولید بار در بنادر، ایجاد صنایع، ایجاد ظرفیتهای فناوری مواد و بازفرآوری اتفاق میافتد و کمک میکند تا قدرت ترانزیت نیز افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه توسعه بنادر در دستور کار است، تصریح کرد: توسعه بندر چابهار هم اکنون به ۸.۵ میلیون تن رسیده است و در برنامه هدفگذاری شده تا به سمت ۲۰ میلیون تن برسد.
اسلامی در خصوص لایروبی در بنادر کشور و بهره برداری از دولایروب در بنادر جنوبی کشور، گفت: امروز بعد از ۵۰ سال دو لایروب بسیار مجهز تحت اختیار ما قرار گرفت، از اینرو لایروبیهای مستمر کمک میکند تا آبخور مناسب کشتیهای بزرگ فراهم شود و ظرفیت تخلیه وبارگیری به اضافه تجهیزات و دستگاههای خریداری شده ارتقا پیدا کند.
وی افزود: با این دو لایروب قادر هستیم آب خور موردنیاز ظرفیت اسمی بنادر را ثابت نگه داریم.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص نظام جامع حمل و نقل نیز گفت: قدرت اقتصادی هر کشوری دو پایه اساسی دارد یکی قدرت برند و دیگری قدرت لجستیک است که چنانچه این دو قدرت به خوبی شکوفا شوند و کارآیی داشته باشند، حتما آن اقتصاد به پویایی مدنظر خواهد رسید.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای سهم خود برای قدرت سازی لجستیکی هم در زیرساخت هم در نظامات و هم در سامانههای حمل و نقل، کارهای بزرگ مطالعاتی، سازماندهی و ایجاد شیوهنامهها، کارهای موثری انجام داده است؛ بدین معنا سازوکارهایی ایجاد شد تا بتوان به سهولت سرمایهگذاری را توسعه داد.
وزیر راه از افتتاح طرحهای حوزه راه، بنادر و حمل و نقل با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و دولتی خبر داد.
آقای محمد اسلامی در آیین بهره برداری از طرحهای ملی وزارتخانههای راه و شهرسازی و ورزش و جوانان گفت: امروز ۲۶ طرح در ۱۷ استان در حوزه راه افتتاح میشود که این طرحها شامل ۳۲۱ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه است.
وی افزود: در دولت ۱۱ و ۱۲, حدود ۱۱ هزار کیلومتر آزاد راه، بزرگراه و راه اصلی ایجاد شده که در بخش بزرگراهی تا ۶۰ درصد افزایش طول بزرگراههای کشور اتفاق افتاده که این موضوع سبب افزایش میزان جابجایی همراه با بالا رفتن ایمنی و کاهش زمان سفر رخ داده است؛ همچنین در این بخش, ۱۴ هزار کیلومتر راه روستایی جدید ایجاد شده است.
اسلامی با اشاره به ۱۶ دستاورد در بنادر کشور ادامه داد: ظرفیت بنادر از ۱۸۰ میلیون تن در سال ۹۲, به ۲۸۵ میلیون تن در سال جاری خواهد رسید که این افزایش با یک اقدام متفاوت نسبت به گذشته همراه بوده و بنادر را به سمت بنادر نسل سوم با ظرفیت پیشرفتهتر تبدیل کرده است.
وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه بنادر ما امروز در بخش پهلو گیری، بارگیری و تخلیه بصورت مکانیزاسیون هدایت میشوند گفت: با توسعه شیوه مکانیزاسیون زمان دو هفتهای تخلیه کالاهای اساسی هم اکنون به ۷ روز کاهش یافته است.
وی افزود: حرکت به سمت بنادر نسل سوم که ایجاد ظرفیت تولید بار در بنادر، ایجاد صنایع و ظرفیتهای مواد و بازفرآوری است سبب افزایش قدرت ترانزیت میشود که این موضوع در قالب ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شکل گرفته که ۱۴ هزار میلیارد تومان آن بطور عمده توسط بخش خصوصی و در دولت ۱۱ و ۱۲ عملیاتی شده است.
اسلامی با بیان اینکه دو موضوع لجستیک و برند دو عامل مهم در ایجاد قدرت اقتصادی هر کشوری است گفت: اگر این دو بخش خوب انجام شود سبب شکوفایی خواهد شد که ما برای تقویت قدرت لجستیکی در همه بخشها شرایط را فراهم کردیم که به راحتی بتوان نظام سرمایه گذاری را توسعه داد.
وی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل اضافه کرد: هم اکنون ۵۵ هزار کامیون با عمری بالای ۴۰ سال در کشور وجود دارد که علاوه بر مخاطرات راه و مصرف سوخت سبب کاهش بهره وری و پاسخگویی را به نیاز کشور کاهش میدهد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال ۹۹ بیش از ۵۰۰ میلیون تن بار در کشور جابجا شد که نسبت به سال ۹۸ معادل ۷ درصد رشد داشته و در سال ۱۴۰۰ نیز این نرخ رشد را تجربه کرده ایم.