نخستین خط تولید گیربکس ۶ سرعته کشور ماه گذشته بود که در قزوین به بهره برداری رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، برای این خط تولید گیربکس شش سرعته کشور ۴۸ میلیارد تومان هزینه شد.
ظرفیت صنعتی ویژه استان قزوین جدای از این که جایگاهی به خصوص در بین استانهای صنعتی کشور برای قزوین ایجاد کرده است، در حوزه فناوریهای مرتبط با خودرو وخودروسازی نیز استان جایگاهی ویژهای دارد تا جائی که در بین کارخانجات و واحدهای صنعتی استان قزوین حضور تعداد زیادی از قطعه سازان، کارخانجات تولید خودروهای سبک و سنگین و در نهایت تولید گیربکس و قطعات اساسی خودرو به چشم میخورد.
ماه گذشته بود که نخستین خط تولید گیربکس ۶ سرعته کشور در قزوین افتتاح شد.
این گیربکس ۶ سرعته که نخستین نوع از انواع گیربکسهای ۶ دندهای کشور است به همت کارشناسان شرکت نیرو محرکه در شهرک صنعتی البرز قزوین اجرایی شد و بر اساس پیش بینیها سالانه ۵۶۸ هزار عدد انواع قطعات گیربکس جعبه دنده صنعتی در این واحد تولید می شود .
همچنین این واحد تولیدی سالانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار عدد از انواع گیربکسهای خودرو را تولید می کند و پیش بینی میشود سالانه ۴۰ هزار عدد گیربکس پژو را تولید کند که برای بیش از ۲ هزار و ۳۵۰ نفر اشتغالزایی داشته است.
خودرو سازان کیفیت و کمیت را در تولید خودروها مد نظر داشته باشند
وزیر صمت با اشاره به توانمندی و خودباوری بالای ایران در حوزه تولید دانش و دست یابی به تکنولوژی میگوید: اگرچه در سالهای گذشته تحریمها مشکلات و سختیهای زیادی را برای کشور ایجاد کرد، اما مسیر رشد و توسعه مسدود نشد و توانمندیهای ایران در حوزههای دانش بنیان افزایش جدی یافت.
علیرضا رزم حسینی میافزاید: شاید همین فشارهای موجود و تحریمها توانست به ما خودباوری بدهد و امروز میتوانیم در بخش تکنولوژی عملکرد مطلوبی داشته باشیم و با وجود همه مشکلاتی که تحریمها ایجاد کرد همچنان در مسیر خود با موفقیت ادامه دهیم .
رزم حسینی اضافه میکند: امروز ایران در حوزه تولید خودرو نیازمند دقت نظر خودروسازان است و تاکید ما این است که خودرو سازان کیفیت و کمیت را بیشتر مد نظر قرار دهند.
او میگوید: تولید گیربکسهای با قابلیت بالا در داخل کشور نشان از توان ما در این حوزه دارد و می تواند نوید دهنده روزهای خوش برای صنعت خودروسازی باشد.
استاندار قزوین در همین زمینه میگوید: به لطف وجود سرمایه گذاران و صنعتگران برجسته در استان امروز شاهد این هستیم که ۳۵ قطعه ساز برجسته در استان قزوین حضور دارد.
هدایت الله جمالی پورمی افزاید: از نظر تکمیل زنجیره در حال حاضر بیشترین قطعات خودرو در قزوین تولید میشود و نیرومحرکه به عنوان یکی از مجموعههای برجسته در این حوزه توانسته افتخاراتی ارزشمند برای قزوین و کشور ایجاد کند.
جمالی پور اضافه میکند: موقعیت جغرافیایی استان قزوین، نزدیکی به پایتخت و مرزها و زیرساختهای صنعتی موجود در استان شرایط ویژهای را برای رشد واحدهای صنعتی و تولیدی ایجاد کرده است که به فعالیت ۳ هزار و ۵۵۰ واحد صنعتی فعال در استان منجر شده است.
او میگوید: با همه تاثیرگذاری قطعه سازان قزوینی در روند تولید بسیاری از خودروها و نقش آفرینی این واحدها در افزایش کیفیت خودروهای داخلی تولید شده در کشور امروز قطعه سازان قزوینی با مسائل مختلفی مواجه هستند که وصول نشدن مطالبات این واحدها از مهمترین این مشکلات است.
استاندار اظهار امیدواری میکند: مسائل و مشکلات قطعه سازان قزوینی بیش از گذشته مورد توجه مسئولان ارشد کشوری قرار گیرد.
جمالی پور اضافه میکند: کارخانه تولید گیربکس ۶ سرعته که بیشتر ارکان این تولیدات داخلی است نشان میدهد که مرکز پژوهشی با در برگیری نخبگان جوان چقدر میتواند برای استان و کشور حائز اهمیت باشد.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو هم در مراسم رونمایی از خط تولید گیربکس ۶ سرعته در قزوین اعلام کرد: هر روز شش دستگاه رانا با این تکنولوژی به بازار عرضه میشود و تا سال آینده ۷۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی شش دندهای تولید و به بازار روانه میشود.
فرشاد مقیمی این را هم گفت: ۷۰ میلیارد تومان هزینه برای طراحی و تولید این گیربکس هزینه و ۲۲۰ هزار نفر ساعت برای ساخت این تکنولوژی بکار گرفته شد.
مقیمی میافزاید: ۹ ماه برای طراحی و تولید گیربکس ۶ سرعته زمان برد و این گیربکس در خودروی رانا با سقف شیشهای استفاده میشود و سالانه ۴۰۰ ست گیربکس شش سرعته در نیرومحرکه تولید میشود.
او اضافه کرد: نیرومحرکه همچنین ظرفیت تولید ۲ هزار و ۴۰۰ ست گیربکس پنج سرعته را داراست و به زودی در این شرکت ۱۵ هزار ست گیربکس نیز با سفارش شرکت تراکتورسازی تولید میشود.
صنعت قطعه سازی از صنایع مادر در تولید خودرو است و نقش آن در گردش چرخه اقتصادی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بر کسی پوشیده نیست، اما این صنعت در کشور و استان قزوین حال و روز خوبی ندارد.
استان قزوین همواره به عنوان یکی از قطبهای مهم تولید قطعات خودرو درکشور است و نقش مهمی در تامین نیازهای صنایع بالادستی خودروسازی ایفا میکند.
بگفته رئیس سازمان صمت بدهی مالی خودروسازان به صنایع قطعهسازی از عمدهترین مشکلات این بخش است.
بطوریکه کمبود نقدینگی در صنایع قطعه سازی مشکلات این واحدها را مضاعف کرده است و اگر اقدامی برای حل آن نشود پیامدهای نامناسبی بدنبال دارد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو کشور هم میگوید: اولین مشکل قطعه سازان خودرو موضوع افزایش قیمت مواد اولیه است و قطعه سازان در حال زیان دهی هستند.
مازیار بیگلو میافزاید: موضوع مهم بعدی بحث مطالبات است که دست خودروسازان در این زمینه بسته است و شورای پول و اعتبار دراین باره همکاری با خودروسازان و قطعه سازان ندارد.
وی اعلام میکند: انجمن قطعه سازان از طریق مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت پیگیر رفع این مشکلات است.
استاندار قزوین نیز میگوید: برای رفع مشکلات صنایع به ویژه خودروسازی عزم جدی وجود دارد و با تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای حل مشکلات و چالشهای پیش روی واحدهای تولیدی از جمله قطعه سازان خودرو درحد مقدور تلاش میکنیم.
هدایت الله جمالی پور میافزاید: با پرداخت بموقع معوقات قطعه سازان از سوی شرکتهای خودرو ساز مشکل سرمایه در گردش این واحدها برطرف میشود.
بگفته جمالی پور باید برای صادرات محور کردن قطعات تولیدی قطعه سازان هم برنامه ریزی کرد، چون نقش موثری در ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیرنفتی و رونق اقتصادی استان ایفا میکنند.
معاون اقتصادی استانداری قزوین هم با اشاره به اهمیت واحدهای قطعه سازی به عنوان صنعتی استراتژیک میگوید: خوشبختانه قطعه سازان این استان تلاش خود را برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی و استاندارد سازی محصولات انجام میدهند و باید خودروسازان نیز با توجه به این گام مثبت برای تسویه معوقات و افزایش سقف خرید اقدام کنند.
عیسی قبادی میافزاید: مشکلات تامین مواد اولیه شامل ورق، شمش و مواد پلیمری و افزایش قیمت آن جزء مشکلات این واحدهاست.
علی وحدانی یکی از قطعه سازان قزوینی هم خواستار همراهی دستگاههای خدمات رسان استان مانند اداره کل امور مالیاتی، تامین اجتماعی و... برای عبور شرایط بحرانی کارخانههای قطعه سازی است.
مدیرعامل یک واحد تولیدی در ریخته گری سرسلیندر خودرو نیز میگوید: متاسفانه نوسانات بازار ارز و بی ثباتی در سیاست گذاریها آسیبهای زیادی به قطعه سازان وارد میکند و آنها را با چالشهای جدی مواجه میکند.
رضا محمدی میافزاید: از بخت بد در این شرایط ترخیص دیرهنگام با کندی مواد اولیه از گمرکها مشکلات واحدهای تولیدی را مضاعف کرده است.
این تولیدکننده میافزاید: متاسفانه به علت نوسانات ارزی و مطالبات معوقه، کار مدیریت مجموعه دشوار شده است، ولی در این شرایط تلاش میکنیم از تعدیل نیروها جلوگیری کنیم.
وی اضافه کرد: تامین مواد اولیه از قبیل: آلومینیوم برای ما بسیار مهم است و باید انحصار واردات این مواد از دست چند شرکت در کشور خارج شود.
محمدی یادآور میشود: برای تامین مواد اولیه چندین بار با مسئولان مکاتبه کرده ایم و امیدواریم اقدام جدی آنان را در این باره شاهد باشیم.
وی میگوید: ارزش مطالبات ما از خودروسازان به علت نوسانات ارزی به یک سوم کاهش یافته است و چه کسی میتواند این خسارت را جبران کند؟
وی میگوید: با ادارات تامین اجتماعی برای بیمه کارگران، محیط زیست بابت آلایندگی و مالیات برای معوقات مالیاتی مشکلاتی برای ما به وجود آمده که امیدواریم با همکاری مسئولان شاهد رفع یا استمهال آنها باشیم.
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین نیز میگوید: بیش از ۱۴۰ مجوز تولید قطعات خودرو در قزوین صادر شده است که هم اکنون ۱۲۰ شرکت قطعه سازی در داخل و خارج شهرکهای صنعتی این استان فعالند.
حمیدرضا خانپور میافزاید: این واحدهای تولیدی ۶۰۰ قطعه خودرو را برای خودروسازان تولید و ارسال میکنند.
بگفته خانپور یک خودرو از ۸۰۰ قطعه تشکیل شده است که ۶۰۰ قطعه آن دراستان قزوین تولید میشود پس میتوان گفت بیش از ۷۰ درصد قطعات یک خودرو دراین استان تولید میشود.
خانپور ابراز امیدواری کرد، با تشکیل خوشه صنعتی قطعه سازان خودرو در استان قزوین بتوانیم با مشاوره گیری از این واحدها برای حل مشکلات آنها و افزایش سرمایه گذاری و دست یابی به اشتغال اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه قزوین ظرفیت زیادی در بخش صنعتی به ویژه خودروسازی دارد میگوید: نزدیکی به پایتخت و دسترسی آسان به خودروسازان برتر کشور نظیر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از جمله دلایل استقرار واحدهای تولیدی در قزوین است.
استاندار قزوین میگوید: بنا به نیاز شرکتهای خودروسازی آمادگی تبدیل قزوین به پایگاه قطعه سازی صنعت خودرو با توجه به ظرفیتهای این استان وجوددارد.
هدایتالله جمالیپور میافزاید: استان قزوین با توجه به قرار گرفتن در چهار راه ارتباطی ۱۱ استان و نزدیکی به پایتخت ظرفیتهای زیادی در بخشهای مختلف از جمله صنعت قطعه سازی خودرو را دارد.
جمالی پور اضافه میکند: اولین شهر صنعتی کشور در استان قزوین راهاندازی شده و هماکنون ۳ هزار و ۵۵۰ واحد صنعتی در استان قزوین مشغول فعالیت هستند که این آمار به صراحت نشان میدهد استان قزوین در بحث اقتصاد چقدر حائز اهمیت است.
سال گذشته بود که مقام معظم رهبری در دیداری که با شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه داشتند نسبت به وضعیت فعلی صنعت خودرو کشور گله کردند و فرمودند: افزایش تولید خودرو با اتکاء به ظرفیت قطعه سازان داخلی به عنوان یکی از راهکارهای کارشناسی تحقق جهش تولید است؛ حال سوال اینجا است که چگونه میتوان نهضت تولید قطعه سازی را در کشور راه اندازی کرد؟
رهبر انقلاب در سالهای اخیر بارها تاکید کرده اند که باید با تکیه بر توان تولید داخلی، فشارهای ناشی از تحریمهای خارجی را خنثی کنیم.
بررسی سابقه فعالیت صنعت قطعهسازی خودرو در ایران نشان میدهد آغاز فعالیت این صنعت به اواسط دهه ۴۰ بازمی گردد که به رشد مطلوبی در دهه ۵۰ با تولید محصولات متنوعتر انجامید.
با سرمایه گذاریهای مشترک باخودروسازان وقت موجب شد تا این صنعت رفته رفته رشد قابل توجهی پیدا کند استراتژی تولید قطعات خودرو در ایران از سالهای ۷۰ عمق بیشتری یافت و توسعه کمی و کیفی بیشتری پیدا کرد به طوریکه صنعت قطعه سازی توانست روی پای خود بایستد.
با تشدید تحریمهای آمریکا و اروپا اگرچه این صنعت آسیبهایی دید، اما مانند دیگر صنایع با مشکل عدیدهای رو به رو نشد.
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند کاش در زمانی که مسئولان داشتند استراتژی صنعت خودرو را برای کشور مینوشتند بیشتر رویکردشان به جای خودرو سازی به سمت قطعه سازی بود؛ شاید با این تدبیر امروز ایران میتوانست در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.
نگاهی به کشورهای همسایه مانند ترکیه نشان میدهد میتوان در صنعت قطعه سازی حرف برای گفتن داشت و نیازی هم نبود که حتما خودرو ساز باشیم. این کارشناسان معتقدند هنوز هم فرصت برای پیوستن ایران به جرگه تولیدکنندگان قطعه درجهان هست، شرکتهای بزرگ قطعه ساز در داخل کشور وجود دارند که میتوانند این مهم را محقق کنند.
علیرضا رضایی شرف عضو انجمن صنایع همگن خودرو هم میگوید: کارشناسان صنعت خودرو هرگز حاضر نیستند که کارخانههای تولید خودرو در کشور تعطیل شوند، اما موضوع این است که مسیر فعلی برای رشد صنعت خودرو مسیر صحیحی نیست و اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم عملا درجا زده ایم.
رضایی شریف میافزاید: اگر بخواهیم خودرو سازی قوی شود در قدم نخست باید قطعه سازی قوی داشته باشیم، قطعه سازی قوی این نیست که برویم قطعه را از چین بیاوریم و در ایران لیبل را تغییر دهیم و وارد بازار کنیم، قطعه سازی قوی نیاز به صنعت فولاد به روز دارد نیاز به طراحی به روز دارد نیاز به حمایت دولت دارد.
این عضو انجمن قطعه سازی با اشاره به اینکه هر از گاهی پارکینگ خودرو خودروسازان را در فضای مجازی نمایش میدهند و میگویند مثلا صدها هزار خودرو در این پارکینگها پارک شده، مسئله اینجا است که برخی از این خودروها به علت نبود قطعه تکمیل نشده اند.
رضایی شریف با تاکید براینکه قطعه سازی یک نهضت است و نباید در یک مقطع آن را جدی گرفت و بعد فراموش کرد اضافه میکند: مسئولان انجمن بارها گفته اند نهضت قطعه سازی آغاز شده، اما اگر واقعیت را بخواهید هر وقت رهبری در خصوص خودرو صحبت کرده اند جوی در فضای خودروسازی و قطعه سازی ایجاد میشود و بعد از مدتی فروکش خواهد کرد.
همچنین علی اصغر قدبیگی یکی دیگر از اعضای انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به وضعیت صنعت قطعه سازی میگوید: کشور در تولید فولاد آلیاژی خودکفاست، اما گاهی خودروساز و قطعه ساز مجبور است از روسیه فولاد آلیاژی را با قیمت بالاتر وارد کنند، علتش این است که تولیدکننده فولاد داخل بارها اعلام کرده است، چون تعداد قطعه تولیدی کم است برای همین فولاد با آلیاژ خاص را در اختیار قطعه ساز قرار نمیدهند، زیرا باید آلیاژ مورد نیاز صنعت قطعه سازی را تولید کنند.
این تولیدکننده قطعات خودرو با بیان اینکه نه تنها در موضوع فلزات بلکه در بحث پلیمر نیز همین شرایط وجود دارد مثی افزاید: کائوچوی طبیعی در کشور وجود ندارد، برای واردات آن با موضوعی به نام افزایش دائمی قیمت ارز روبرو هستیم، از طرفی قیمت ابزار نیز روزانه شده است.
او اضافه میکند: قطعه سازان به عنوان تامین کننده خودروسازان با کمبود مواد اولیه مواجه هستند که این موضوع باید برطرف شود.
قدبیگی میگوید: مسلما اگر خودروساز نتواند تولیدات خود را بفروشد، مطالبات صنایع قطعه ساز هم پرداخت نمیشود و همین امر باعث شده است برخی واحدهای تولیدی تعدیل نیرو داشته باشند.
این قطعه ساز خودرو با اشاره به یکی از مهمترین مشکلات و معضلات صنعت قطعه سازی کشور به نام قطعه سازان زیرپلهای میافزاید: سازمان استاندارد هیچ نظارتی بر فعالیت قطعات این تولیدکنندگان زیرپلهای در بازار که برای خود اقتصادی براه انداخته اند و حتی شاید ماهانه ۲۰ هزار قطعه را تعمیر و روانه بازار کنند، اما واحدهای رسمی مثل صنایع قطعه سازی دارای نام و نشان دائما مورد بازدید و نظارت قرار میگیرند و اگر ذرهای از کیفیت تولیدات کاهش یابد با برخوردهای قانونی روبرو شوند و حتی در مواردی لغو امتیاز میشوند.
تحریمها مانع از اجرای ۹ مورد از شاخصهای استاندارد در صنعت خودرو شد.
رییس سازمان ملی استاندارد میگوید: تحریمهای ظالمانه موجب شده اند تا از استانداردهای ۸۵ گانه جهانی خودروسازی، ۹ مورد در صنایع خودرویی کشور اجرایی نشوند که البته امیدواریم به زودی شاهد رفع این مانع باشیم.
غلامرضا شریعتی در بازدید از گروه تولیدی مایان خودرو در شهرک صنعتی کاسپین قزوین میافزاید: سایر استانداردها مورد توجه صنعت خودروسازی در کشور است و سازمان ملی استاندارد با جدیت رعایت و اجرای آنها را در صنایع خودرویی کشور در دستور کار قرار داده است.
شریعتی اضافه میکند: البته طی سالهای اخیر شاهد ارتقای کیفیت خودروهای داخلی با وجود تحریمها بوده ایم، اما اصرار داریم تا توجه به استانداردها و کیفیت در این بخش از صنعت کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
او با بیان اینکه با ارتقای کیفیت میتوانیم جایگاه برند تولیدات داخلی را بهبود ببخشیم، میگوید: سازمان ملی استاندارد پشتیبانی از تولید و رعایت حقوق مصرف کنندگان را به شکل توامان پیش میبرد.
وی میافزاید: تلاش داریم با پیگیری دولت به عضویت انجمن جهانی قوانین و مقررات گذاری استاندارد خودروها در سطح جهان دست یابیم تا استانداردهای جدید این صنعت را همگام و همزمان با دنیا در صنایع خودروسازی کشور اجرا کنیم.
رییس سازمان ملی استاندارد اضافه میکند: قوانین و مقررات استاندارد دست و پاگیر و مانع تولید نیستند بلکه کیفیت کالاها را تضمین میکنند و تضمینی برای حضور کالاها در بازارهای داخلی و خارجی هستند.
وی با بیان اینکه رعایت کیفیت کالاها برای صنایع باید به عنوان یک اصل انکارناپذیر رعایت شود، معتقد است: استاندارد حداقلهای کیفیت و نه سقف کیفیت است و باید برای رضایت مصرف کننده همواره به شکل ارتقای کیفیت باشیم و برای اینکه تولیدات ما کیفیتی فراتر از استانداردهای تعیین شده باشند تلاش کنیم.
شریعتی اعلام کرد: در راستای کمک به تحقق شعار سال در شورای عالی استاندارد به دنبال تسهیل در ارایه خدمات به صنایع و تولیدکنندگان به ویژه صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن هستیم.
علیرضا رزم حسینی وطیر صمت هم معتقد است: در اوج دوران تحریمها و فشارهایی که دشمنان خارجی بر اقتصاد ایران و صنعت خودرو وارد میکنند، قطعات مهم و استراتژیک موردنیاز خودروسازان توسط شرکتهای داخلی صاحب نام بومی سازی شده است و هم اکنون جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در حوزه الکترونیک قطعات خودرو در ایران وجود دارد
رزم حسینی میافزاید «در حال حاضر بومی سازی قطعات خودرو و قطعات تولید لوازم خانگی در کشور ۷۰ درصد است و در عمل این کالاها با قطعات داخلی ساخته میشود.» که این میزان را باید حداقل به ۹۰ درصد برسانیم تا آثار تحریمها را به حداقل برسانیم.
یکی از مسیرهای تحقق جهش تولید در کشور، رونق صنعت خودرو و قطعه سازی به عنوان پیشران صنایع کشور است.
اگر صنعت خودروسازی در کشور تقویت شود ۶۰ صنعت دیگر که با این بخش مرتبط هستند نیز فعال میشود؛ لذا عزم مسئولان را میطلبد که در راستای حل مشکلات این صنف مصممتر باشند.
استان قزوین سه هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی دارد؛ که ۱۵۰ واحد در زمینه ساخت قطعات خودرو فعالند.
نگارنده: علی صفری الموتی