رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تحقق ۸۵ درصدی شاخصهای بستههای تحولی مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی خبر داد.
آقای حسینی مدرسه انطباقی را تلاشی در جهت رفع مشکل نبود یا کمبود شرایط در ابعاد فیزیکی، آموزشی و نیروی انسانی دانست و گفت: از این مسیر مدارس مناسب سازی خواهند شد و دانش آموزان با نیازهای ویژه در ۱۷۰۰ مدرسه ویژه از امکانات مناسب آموزشی در بعد فضا، تجهیزات، معلم، منابع و محتوا و فناوریهای فناورانه جدید آموزشی متناسب با شرایط فراگیران برخوردار میشوند که هم پوشش تحصیلی افزایش مییابد و هم کیفیت و عدالت آموزشی محقق میشود.
وی با بیان اینکه در شرایط موجود بسیاری از مدارس از این استانداردها برخوردار نیستند، اظهار داشت: در همین راستا نظام تعلیم و تربیت میباید در بهترین و مناسبترین سن از همان اوایل تولد مداخلات حرفهای را در راستای توانا سازی نوآموزان مصروف دارد.
وی افزود: اگر در زمان مناسب مداخله حرفهای محقق نگردد گاه معلولیتهای پنهان در مسیر زمان تبدیل به معلولیتهای آشکار و مزمن میشود و موضوعی که از آن به مداخلات بهنگام طلایی نام برده میشود در این عرصه، افزایش شناسایی دانش آموزان، تحت پوشش قرار دادن حداکثری آنها، افزایش استانداردهای آموزش و پرورش و نیز مداخله به موقع و بهنگام هدف گذاری شده است.
حسینی گفت: در زمان تدوین و طراحی بستههای تحولی " مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی"، الگوی مناسبی برای استانداردسازی مدارس در ابعاد گوناگون وجود نداشت که در این بسته هدف گذاری شد تا مدارس از ابعاد گوناگون در هر استان دست کم یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا به شکل الگویی مناسب سازی شوند و بر اثر مداخلات بهنگام طلایی پوشش تحصیلی دانش آموزان بدو تولد تا بدو ورود به دبستان به ۸ درصد افزایش یابند و حمایتهای توانبخشی برای دوره پیش دبستانی ۱۵ درصد و دوره ابتدایی ۴۵ درصد رشد یابد.
وی با بیان اینکه بسته تحولی مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی در ابعاد مختلف نتایج چشمگیری داشت، گفت: در بعد توانمندسازی نیروی انسانی ۱۰۰ درصد برنامهها اجرایی شد و تحقق ۱۵۲ درصد اهداف را موجب شد.
حسینی افزود: در این بعد در قالب نهضت زبان اشاره، آموزش ۴ هزار نفر معلم، مدیر، اولیا و برخی مسئولین دستگاهها هدف گذاری شد که در عمل ۴ هزار و ۸۳۷ نفر دورههای آموزشی را با کیفیت پشت سر گذراندند و در قالب نهضت آموزش خط بریل، آموزش هزار نفر مدیر، معلم، اولیا و برخی مسئولین دستگاههای هدف گذاری شده بود که هزار و ۹۸۹ نفر این دورههای آموزشی را گذراندند.
حسینی گفت: آموزش معلمان مبتنی بر مهارتهای چندگانه محور دیگر برنامه توانمندسازی نیروی انسانی بود که ۱۰ درصد معلمان کم توان ذهنی باید این دورهها را میگذراندند که در عمل ۹/۱۴ درصد موفق به گذراندن دورههای مربوطه شدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در مجموع با برگزاری ۲۱۷ کارگاه آموزشی تحصیلی و با شرکت ۸ هزار و ۳۰۹ نفر (معلمان، والدین، مدیران و کارکنان نهادهای اجرایی شامل دانشگاهها، بیمارستانها، نیروی انتظامی، کارکنان آموزش و پرورش) این دورهها با میزان تحقق ۱۵۱ درصد به پایان رسید.
آقای حسینی در بُعد فناوریهای نوین و دیجیتالی به سه فعالیت اپلیکیشن جامع آموزشی و پرورشی استثنایی، سامانه ندای همراه و ایجاد پایگاه جامع آموزشی اشاره کرد و گفت: در قالب نرم افزار جامع آموزش و پرورش استثنایی، معلمان، دانش آموزان و والدین همه اطلاعات لازم و راهنماییهای مناسب و نیز محتواهای مناسب آموزشی و تعاملی را امکان استفاده دارند.
وی افزود: در قالب سامانه ندای همراه دانش آموزان، معلمان و والدین دانش آموزان طرح تلفیقی – فراگیر در ۲۱ هزار مدارس پذیرا در فضایی مجازی و سامانهای امکان استفاده از از زبدهترین مشاوران برای راهنمایی و رفع مشکلاتشان را یافته اند.
وی گفت: فعالیت سوم ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در استانها بود که براین اساس در هر استان یک پایگاه جامع آموزش مجازی باید راه اندازی میشد که این اتفاق انجام شد. همچنین در قالب این طرح دانش آموزان دارای آسیب جسمی - حرکتی شدید پایه چهارم تا ششم با تحصیل سرانه ۱۵ میلیون تومان تحت پوشش منزل محور قررار گرفتند.
وی افزود: در مجموع در بعد فناوریهای نوین و دیجیتالی بیش از ۷۰ درصد اهداف محقق شد و ۳۰ درصد باقی مانده به تأثیر این فعالیتها بر جمعیت هدف متمرکز است که احتمالاً تا پایان اردیبهشت ماه نتایج آن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
حسینی با بیان اینکه در بعد مناسب سازی فضا و تجهیزات، مناسب سازی فضا از یک سو و مناسب سازی تجهیزات از دیگر سو هدف گذاری شده بود، گفت: در قالب مناسب سازی فضا در هر استان یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا در مجموع کل کشور ۶۴ مدرسه از ابعاد مختلف به شکل الگویی باید مناسب میشد که ۳۲ مدرسه پذیرا مناسب سازی شده اند.
وی افزود: ۳۲ مدرسه اتیسم دیگر بخشی مناسب سازی شده اند و بخشی هم در حال مناسب سازی است و، چون برخی استانها مدارس ویژه اتیسم نداشتند اکنون در حال ساخت و مناسب سازی میباشند.
حسینی با بیان اینکه مناسب سازی تجهیزات در قالب "نهضت توان افزایی" از محورهای عمده دیگر مدرسه انطباقی است، گفت: در این بخش هدف گذاری شده بود که حداقل ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان تحت پوشش دریافت و سایل و تجهیزات مناسب آموزشی، پرورشی و توانبخشی قرار گیرند که خوشبختانه ۲۵ هزار و ۱۲۸ نفر از دانش آموزان تحت پوشش قرار گرفتند و در مجموع در این محور بسته مدرسه انطباقی و مداخلات بهنگام طلایی ۸۰ درصد اهداف محقق گشت و ۲۰ درصد باقی مانده که عمدتاً به آماده سازی مدارس اتیسم مربوط میشود در حال انجام است.
آقای حسینی با اشاره به طراحی سند جامع مداخلات به هنگام طلایی افزود:مقرر بود ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر از دانش آموزان پیش دبستان (از بدو تولد تا بدو ورود به دبستان) و خصوصاً با توجه به شرایط کرونا تحت پوشش قرار گیرند که خوشبختانه با تحت پوشش قرار گرفتن ده هزار و ۹۲۱ دانش آموز یعنی ۱/۱ درصد بیشتر از شاخص این هدف محقق شد.
وی افزود: براساس شاخص هدف میبایست ۱۵ درصد دانش آموزان پیش دبستان و ۴۵ درصد دانش آموزان دبستان از خدمات توانبخشی برخوردار شوند که ۷/۳۱ درصد در دوره پیش دبستان و بیش از ۵۱ درصد در دوره ابتدایی افزایش خدمات توانبخشی محقق شد و سند مداخلات بهنگام طلایی برای سال ۱۴۰۰ در سطح استانی نیز تولید و اجرایی سازی خواهد شد.