پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سی امین جلسه شورای راهبری خود به تشریح برنامههای این سازمان در سال ۱۴۰۰ پرداخت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای سید جواد حسینی در آخرین نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی که با حضور اعضای شورا و ارتباط ویدئوکنفرانسی رؤسای ادارات برگزار شد گفت: سال ۱۳۹۹ سال خاصی برای نظام آموزشی کشورمان بود و نظام تعلیموتربیت با توجه به شرایط کرونایی دچار تغییرات اساسی شد، اما معلمان در حوزه آموزشهای مجازی در عصر کرونا سربلند بیرون آمدند.
آقای حسینی با تأکید بر کیفیتبخشی و انسجامبخشی بیشتر در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: ارتقای عدالت آموزشی از جمله اهداف نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش استثنایی است و باید تمامی برنامهها با هدف گسترش عدالت آموزشی تدوین شود.
وی افزود: در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال ۱۴۰۰ تحولات اساسی صورت خواهد گرفت و پوشش ۹۹ درصدی این برنامه هدفگذاری شده است.
حسینی گفت: راهاندازی اتاقهای آکوستیک در تمام استانها، افزایش تعداد پایگاههای سنجش، سنجش نوآموزان ایرانی خارج از کشور، تبادل دادههای سنجش با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و اضافهکردن آزمونهای تشخیص نشانگان مشکلات ویژه یادگیری از دیگر برنامههای حوزه سنجش برای سال ۱۴۰۰ است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رفع مشکلات آموزشی دیرآموزان به عنوان یک بسته تحولی در سال آینده تدوین خواهد شد اظهار داشت: گسترش و عمق بخشی به بستههای تحولی توسعه مشارکتها، مداخلات بهنگام طلایی و مدرسه انطباقی، راهاندازی مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاورهای و پیگیری چهل چرخش تحولآفرین در سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دیگر برنامههای سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
آقای حسینی با بیان اینکه در هفتههای اخیر ۲۱ میلیارد تومان به منظور برنامههای در دست اجرای استانها تأمین اعتبار شده است گفت: با پیگیریهای انجام شده و مساعدت مجلس اعتبارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری خواهد داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه نشست با تأکید بر اینکه باید به سمت کاهش تعارضات سازمانی حرکت کنیم اظهار کرد: یکی از چالشهای فرهنگی در جامعه ایرانی تضادهای فرهنگی است و اصولاً جامعه و سازمانی که تضادهای فراگیر داشته باشد در مسیر توسعه با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
آقای حسینی گفت:در سند تحول بنیادین نیز گسترش فرهنگ وفاق، وحدت و همدلی بهعنوان یک مقوله و جوهره اصلی مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در مطالعه اخیر مؤسسه مطالعات اقتصاد و صلح که در آن شاخص جهانی صلح را بررسی کرده است بین صلحجویی و مهربانی و مطالعه رابطه معناداری پیدا شده است اظهار کرد: در این گزارش مهربانترین کشورها ایسلند، دانمارک، اتریش، نیوزلند، سوئیس، فنلاند، کانادا، ژاپن، استرالیا و جمهوری چک بودهاند و قهرآمیزترین کشورها هم سوریه، عراق، افغانستان، سودان شمالی، کنگو، پاکستان، کره شمالی، روسیه و نیجریه برشمرده شدهاند.
آقای حسینی افزود: در این گزارش در مجموعه اروپا آرامترین قاره جهان و آسیا دعواییترین قاره کره زمین گزارش شده است.
وی تصریح کرد: نتیجه گزارش نشان میدهد ۵ کشور آرام جهان در صدر کشورهای پر مطالعه قرار دارند و بدون استثنا سرانه مطالعه کشورهای خشونتآمیز و دعوا خیز بسیار پایین است.
حسینی افزود: بدون شک نظام تعلیم و تربیت اصلیترین نقش کاهش تضادها در جامع و افزایش فرهنگ کتابخوانی دارد.
وی گفت: در فرهنگ ایرانی مؤلفهها و عناصر فرهنگی بسیاری وجود دارد که با شناخت درست آن به نسل جوان میتوان همه خردهفرهنگها را در پرتو این عناصر به وحدت و یگانگی تبدیل کرد که از جمله آن میتوان به وجود بارگاه منور رضوی، شاهنامه، فردوسی، حافظ و سعدی اشاره کرد.
معاون وزیر تصریح کرد: تعداد زیادی از این مؤلفهها میتوانند در حکم کوره مذاب عمل نمایند و ترویج کننده فضائل و سوزاننده رذائل فرهنگی در جامعه باشند.
حسینی در ادامه با بیان مزایای فضای مجازی در راستای کاهش رفت آمد حضوری در سازمانها گفت: در سال جاری ۳۰ نشست مجازی شورای راهبری با حضور رؤسای ادارات استثنایی استانها برگزار شد که حاصل این نشستها ۲۳۴ مصوبه است.
وی افزود: علاوه بر نشستهای شورای راهبری بیش از ۲۰۰ نشست مجازی دیگر نیز در حوزههای مختلف کارشناسی سازمان در سال جاری برگزار شده است.