به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای سید جواد حسینی با حضور در استودیو نگاه وزارت آموزش و پرورش در تشریح فعالیتها و بستههای تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۲ هزار و ۴۰۹ نفر دانش آموز را در ۷ گروه با آسیب شنوایی، کم توانی ذهنی، چند معلولیتی، معلولیت جسمی- حرکتی، آسیب دیدگی بینایی، اختلالهای رفتاری – هیجانی و طیف اتیسم و دارای مشکلات ویژه یادگیری تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار داده است که از این تعداد ۸۰ هزار و ۵۵۶ نفر در مدارس خاص استثنایی و ۷۱ هزار و ۸۵۳ نفر از آنان در مدارس تلفیقی و در کنار دانش آموزان عادی به تحصیل مشغول هستند.
وی افزود: دانش آموزان استثنایی در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی و۲۰ هزار مدرسه پذیرا مشغول به تحصیل هستد و ۸۰۵ مدرسه نیز به عنوان مدارس پشتیبان یاری دهنده مدارس پذیرا هستند.
آقای حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است اظهار کرد: از زمان تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر و اعتبارات نیز ۸ برابر افزایش یافته است.
رشد کمی و کیفی برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثناییمعاون وزیر، رسالت اصلی آموزش و پرورش را تبدیل منابع آشنایان به سرمایههای انسانی دانست و اظهار داشت: فعالیتهای آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری به لحاظ کمی و کیفی رشد چشم گیری داشته است و تعداد برنامهها از ۱۸ برنامه به ۴۶ برنامه رسیده است که نشان از رشد ۱۵۵ درصدی دارد.
وی افزود: برنامههای سال جاری هر شش زیر نظام تعلیم و تربیت را پوشش میدهد و ۶۵ درصد برنامههای سال جاری سازمان تاسیسی و نوآورانه است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه علاوه بر برنامهها سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکتها نیز در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است گفت: این سه بسته با ۸ برنامه و ۳۰ فعالیت در حال اجرا است که ۹۳ درصد برنامهها و فعالیتهای این بستههای تحولی نوآورانه و تاسیسی است.
برنامههای مشارکتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در قالب بسته تحولی توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز و اجتماعی پیگیری میشود
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: یکی از فعالیتهای تعریف شده در این بسته مشارکت دولت در آموزش و پرورش است که در قالب طرح صد دبیرخانه صد مدرسه اجرایی شده است و هر مدرسه، دبیرخانه مشترک فعالیتهای آموزش و پرورش و یک وزارتخانه خواهد بود.
وی افزود: استفاده از تجارب مدیران و پیشکسوتان در قالب گنجینه مدیریتی استانها، راه اندازی ۱۹۰ باشگاه پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی در هفته معلولین، راه اندازی پارلمانهای معلمان، دانش آموزان و اولیاء، استفاده از توان آموزشی اولیاء برای ارائه خدمات تخصصی حرفهای به دانش آموزان استثنایی در قالب طرح اولیای دستیار معلم، طرح یاوری اولیا در مدارس استثنایی در قالب اولیا هنریار، فن یار، ورزش یار، دانش یار و مدیر یار از جمله فعالیتهای انجام شده در راستای بسته تحولی توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن است.
وی گفت: طرح جمع آوری ایدههای مطلوب یا جام، تشکیل شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بینالمللی در راستای مشارکت نخبگان، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد در راستای مشارکت مدیران و معلمان در تصمیم گیریها، قشربندی حرفهای معلمان، ایجاد دبیرخانههای استانی و نظارت همتا از دیگر فعالیتهای مشارکتی سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.
مدرسه انطباقی به دنبال مناسب سازی تمامی عوامل مرتبط با تحصیل دانش آموزان استثنایی استآقای حسینی با تشریح برنامههای و فعالیتهای صورت گرفته شده در خصوص بسته تحولی مدرسه انطباقی اظهار کرد: مناسب سازی محیط، فضا، تجهیزات، محتوا، منابع انسانی و مدیریت والدین و دانشآموزان عادی که در کنار دانشآموزان استثنایی هستند، در راستای اصل تطابق سازی در آموزش وپرورش استثنایی و ازطریق بسته تحولی مدرسه انطباقی پیگیری میشود.
مناسب سازی منابع انسانی و فناوریهای نوین دیجیتالی معاون وزیر بخشی ازمناسب سازی را مناسب سازی منابع انسانی دانست و گفت: در راستای مناسب سازی منابع انسانی آموزش خط بریل و زبان اشاره به ۵ هزار نفر ازمدیران، معلمان و کارکنان سایر دستگاهها در سال جاری برنامه ریزی شده است و ده درصد از معلمان ناتوانان ذهنی آموزشهای مهارتهای چندگانه را تا پایان سال خواهند دید.
وی مناسب سازی فناوریهای نوین و دیجیتالی را بخشی دیگر از مناسب سازیها دانست و افزود: راه اندازی سامانه ندای همراه، ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در تمام استانها و ایجاد برنامه کاربردی جامع آموزش و پرورش استثنایی با مناسب سازی کامل از جمله مناسب سازیها در این حوزه است.
مناسب سازی فضا وتجهیزاتوی با بیان اینکه تاکنون توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس ۷۲۶ مدرسه مناسب سازی شده است و تا آخر سال ۵۷۱ مدرسه دیگر مناسبسازی میشود اظهار داشت: ۳۱ سالن مخصوص ورزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه در کشور وجود دارد و تا پایان سال ۱۳ فضای ورزشی دیگر نیز افتتاح خواهد شد. همچنین در ۳۷۵ مدرسه سالنهای دویست مترمربعی ورزشی با مشارکت سازمان نوسازی ایجاد خواهد شد.
آقای حسینی افزود: ۳۲ مدرسه عادی پذیرا و ۳۲ مدرسه اتیسم نیز در سال جاری به صورت کامل و الگویی در استانهای کشور مناسب سازی خواهد شد که تاکنون ۱۷ مدرسه مناسب سازی کامل شده است.
کلنگ زنی و افتتاح ۱۲۲ مدرسه در ۱۰ ماه اخیرمعاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه برای رسیدن به استاندارد در آموزش و پرورش استثنایی نیاز است اظهار داشت: ساخت این مدارس با شعار از خشت تا بهشت از ده ماه سال پیش آغاز و از آن زمان تاکنون ۱۲۲ مدرسه افتتاح و یا کلنگ زنی شده است.
وی افزود: ۴۵ مرکز مشاوره، توانبخشی و راهنمایی ویژه والدین و دانش آموزان استثنایی در کشور وجود دارد که ۳۶ مرکز در دوران کرونا افتتاح شده است. همچنین ۷۵۲ مرکز اختلالات ویژه یادگیری نیز در سراسر کشور به دانش آموزان خدمات ارائه میدهند که ۲۷۷ مرکز در یکسال اخیرو در شرایط کرونایی افتتاح شده است.
توسعه و ایجاد مراکز جدیدحسینی با بیان اینکه ۳ مرکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاورهای در کشور فعال هستند اظهار داشت: تعداد این مراکز جامع آموزشی، توانبخشی و مشاورهای تا پایان سال به ۱۰ مرکز میرسد.
وی افزود: یک پارک تحرک و جهت یابی برای نابینایان در کشور داریم که تا پایان سال این تعداد به ۲۱ پارک خواهد رسید و با راه اندازی ۸ اتاق چند حسی تا پایان سال تعداد این اتاقها نیز به ۱۰ عدد خواهد رسید.
آقای حسینی افزود: ۳ مرکز ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی در سال جاری راه اندازی شده است و تعداد این مراکز تا پایان سال به ۱۰ مرکز میرسد.
بارگذاری بیش از ۲ هزار محتوای استاندارد در شبکه شادمعاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار محتوای آموزشی مناسب دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است اظهار کرد: در دوران کرونا در تمام استانها استودیوی تولید محتوای الکترونیک راه اندازی شده است و استانها متولی تولید محتوای الکترونیکی استاندارد برای شبکه شاد هستند.
مداخلات بهنگام و طلایی موجب افزایش کیفیت تعلیم و تربیت میشودآقای حسینی با اشاره به بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی اظهار داشت: شناسایی کامل نوآموزان با نیازهای ویژه، پوشش حداکثری و استاندارد و مداخلات بهنگام چهارهدف اصلی تدوین بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی است.
وی افزود: بررسی وضعیت موجود در خصوص مداخلات بهنگام، بررسی وضعیت مطلوب، مطالعات تطبیقی در ۱۲ محور، تهیه نقشه جامع مداخلات بهنگام، فراهم آوردن امکان پوشش حداکثری و انعقاد تفاهم نامه با بهزیستی از جمله فعالیتهای انجام شده در خصوص بسته مداخلات بهنگام طلایی است.
آقای حسینی افزود: برای سال ۹۹ افزایش ۸ درصدی پوشش تحصیلی پیش دبستانی، افزایش ۱۵ درصدی خدمات حمایتی در پیش دبستانی و ۴۵ درصدی در دبستان نیز هدفگذاری شده است.
وی تصریح کرد: خدمات حمایتی نیز با افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات از ۱۶ آیتم به ۱۷ آیتم افرایش پیدا کرده است.
استقلال ادارات استثنایی استانهارئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای سازمان و با نامه وزیر آموزش و پرورش صدور احکام پرسنل استثنایی به ادارات استانها تفویض شده است و عوامل ذیحسابی نیز در این ادرات مستقر خواهند شد افزود: اعتبار ضریب ۱.۲ کارکنان آموزش و پرورش استثنایی ومشکلات انتقال صندوق بازنشستگی نیز در حال پیگیری است.
وی افزود: سالانه ۱۰درصد از ورودیهای آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت و در سال جاری ۱۶۰۰ نیروی استخدامی جدید و ۵۰۰ نیروی طرحی به آموزش و پرورش استثنایی وارد خواهند شد.
آقای حسینی گفت: در سال جاری و برغم شرایط کرونایی ۳۱۱ نفر از دانش آموزان استثنایی در کنکور سراسری پذیرفته شدند که ۲۱ نفر از این دانش آموزان رتبه زیر هزار را کسب کردند.