سالی که گذشت، شیوع بیماری کرونا، الزامات مختلفی را ایجاد کرد و بر مبنای آن دفاتر مختلف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اقداماتی در خور این زمان را دنبال کردند.
برگزاری پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد با حضور ۱۱۰ کشور
بر همین اساس دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز علاوه بر دنبال کردن برنامههای عادی، هر ساله نظیر جشنواره بینالمللی فیلم رشد، بیش از ۱۰ اقدام زیرساختی را در دستور کار خود قرار داد و به اجرا رساند.
در این مسیر با وجود سختیها و ناشناختههای بسیاری که وجود داشت، پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد کار خود را آغاز کرد و با استقبال گستردهای که غیر قابل پیش بینی بود، رو به رو شد. حضور ۳۲۵۰ فیلم از ۱۱۰ کشور حاصل این رویداد بود. در بخش فیلمهای داستانی در مجموع ۱۲۷۶ فیلم ایرانی و خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این میان آنها ۱۷ فیلم ایرانی و ۱۴ فیلم خارجی برای بخش مسابقه پذیرفته شدند. همچنین ۱۲۰ فیلم بلند ایرانی و خارجی به جشنواره ارسال شد که ۶ فیلم ایرانی و ۵ فیلم خارجی به بخش مسابقه راه پیدا کردند. ۳۰ فیلم پویانمایی، ۴۰ فیلم مستند، ۲۸ فیلم معلمان و ۳۱ فیلم دانشآموزان نیز وارد بخش مسابقه جشنواره رشد شدند. همچنین در مجموع ۱۱۴۰ فیلم ایرانی و ۲۱۱۰ فیلم خارجی در پنجاهمین جشنواره فیلم رشد مورد بررسی قرار گرفت که از میان این ۳۲۵۰ فیلم، ۱۷۱ اثر وارد بخش مسابقه شدهاند.
در بخش بینالملل جشنواره از ۱۱۰ کشور فیلم، ارائه کردند که بیشترین فیلم متعلق به هندوستان با ۳۸۷ فیلم و کمترین فیلم مربوط به جمهوری دومینیکن با یک فیلم بود. کشورهای صاحب سبک در فیلمهای آموزشی نظیر ایتالیا، ایالات متحده، برزیل، اسپانیا، فرانسه، ترکیه، روسیه، آلمان و چین نیز در این جشنواره فیلم داشتند. این جشنواره از ۲۵ تا ۲۸ بهمن ماه به صورت آنلاین برگزار شد.
آغاز به کار باشگاه معلمان فیلمساز
در مسیر پیش رو، باشگاه معلمان فیلمساز با هدف شناسایی، آموزش و تقویت توانمندی معلمان فیلمساز شکل گرفت. این اقدام سبب شد که ۲۰۰ معلم و دانشجو معلم از سراسر کشور، آثار خود را تولید و در نهایت برای جشنواره بینالمللی فیلم رشد ارسال کنند. از میان آثار رسیده به این جشنواره، در ۳۲ فیلم، حائز ورود به بخش مسابقه اعلام شد. این در حالی است که در دوره چهل و نهم تنها ۱۰ فیلم از معلمان فیلمساز ایرانی به بخش مسابقه راه یافته بود و تعداد شرکت کننده گان نشان دهندهی رشد ۳۰ درصدی در عرصه حضور معلمان فیلمساز این دوره بود.
ادامه روند تولید مجلات رشد
در سال ۹۹ تولید و تهیه محتوا برای مجلات رشد با وجود شیوع بیماری کرونا و محدودیتهای موجود ادامه پیدا کرد. در این راستا مجلات دانش آموزی رشد در ۵۲ عنوان، ماهنامه عمومی رشد در ۴۶ عنوان، مجلات تخصصی رشد در ۴۲ عنوان و مجلات رشد ویژه نابینایان در ۱۶ عنوان تولید و منتشر شد. همچنین سایت این مجله به آدرس roshdmag.ir به روز رسانی شد تا دستیابی به اطلاعات این بخش برای علاقمندان در شرایط قرنطینه راحتتر و ممکن شود. تدوین، آماده سازی و چاپ مجله رشد جوانه از دیگر اقدامات این بخش بود که در ۴ عنوان آماده سازی شد و ۲ عنوان آن تا قبل از نوروز منتشر شد.
اصلاح زیرساختی محتواها در سازمان
برگزاری هجدهمین جشنواره کتاب رشد، از آغاز سال ۹۹ در دستور کار قرار گرفت. این رویداد مهم در دی ماه سال جاری با موفقیت برگزار شد.
در بخش دیگری از اقدامات انجام شده، دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به شناسایی، غربالگری، ارزیابی و اعلام نتیجه منابع آموزشی و تربیتی مکتوب به ناشران پرداخت که حاصل آن ۲۵۳۵ عنوان کتاب بود که پس از داوری انجام شده بالغ بر ۲۴۰۰ اثر آموزشی و تربیتی به پایان رسید. بررسی محصولات آموزشی و رفع مشکل تولید کنندگان نیز از دیگر اقدامات این بخش بود. تهیه، آماده سازی و چاپ فهرستگان محصولات آموزشی برای دورههای تحصیلی، بررسی و ارزیابی محصولات آموزشی، تشکیل شورای سیاستگذاری، علمی، اجرایی، داوری جشنواره سامان دهی کتابهای آموزشی-تربیتی هجدهم، تهیه آئین نامه داوری، فراخوان، اطلاع رسانی جشنواره ساماندهی کتابهای آموزشی-تربیتی هجدهم، آماده سازی آثار، ویژه نامه و مستند سازی جشنواره سامان دهی کتابهای آموزشی-تربیتی هجدهم، آماده سازی و ارائه الکترونیکی کتابنامه ساماندهی کتابهای آموزشی-تربیتی (کتابنامه) و آماده سازی و چاپ فهرستگان ساماندهی کتابهای آموزشی-تربیتی از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری بود. همچنین استانداردهای منابع آموزشی مکتوب در ۴ بخش شامل: تدوین راهنمای تولید منابع آموزشی زیست شناسی، تدوین راهنمای تولید منابع آموزشی کار و فناوری، تدوین راهنمای تولید منابع آموزشی حوزه صنعت (شامل رشتههای مکانیک، ساختمان، مواد، برق و الکترونیک)، تدوین راهنمای تولید منابع آموزشی پیش از دبستان انجام شد.
تولید ۱۱ هزار دقیقه فیلم آموزشی
سال ۹۹ همراه با رشد رسانههای دیداری، شنیداری و فضای مجازی بود. بر همین مبنا گروه تولید و رسانههای دیداری و شنیداری، اقدامات گستردهای را برای پوشش محتوایی در این دوران مد نظر قرار داده که نتیجه آن تولید ۱۱۰۰۰ دقیقه فیلم آموزشی و بارگذاری آن بر بستر ملی شبکه ملی رشد، بود. این دفتر در روزهای قرنطینه و مشکلات شیوع کرونا، ۲۲ فیلم تهیه و تولید کرد و با رعایت کردنِ پروتکلهای بهداشتی شرایطی را فراهم کرد تا کارشناسانِ گروههای مختلفِ درسی در فضایی امن و بدونِ استرس، هم زمان در ۱۱ استان، محتوای خود را در برابر دوربین به تصویر بکشند. در این مسیر، برای تهیه و تولید بیش از ۳۰۰۰ دقیقه فیلم در رشتههای فنی و حرفه ای، چند بخش حقوقی و خصوصی همکاری کردند. فیلمِ هر رشته با مدت زمانِ حدود ۱۵۰ دقیقه تولید شد که پس از تقطیع و تبدیل به ویدئوهایی با محدودهی زمانیِ ۵ دقیقه، از آنها خروجی گرفته شد و در نهایت پس از تأییدِ محتوایی توسط کارشناسان مربوطه و همچنین تأییدِ فنی بر بستر سامانهی رشد بارگذاری شد.
یکی دیگر از فعالیتهای گروه تولید رسانههای دیداری و شنیداری، تولید فیلم در فضای استودیویی است. تعطیلی مدارس و بالتبعِ آن، قرنطینه دانش آموزان در منزل، دلیلِ مضاعفِ تدارک دیدنِ برنامههای متنوع برای دوره پیش دبستانی تا پایه دوازدهم شد و به این ترتیب، این گروه، تهیه و تولید ۶۳ فیلم برای پایههای تحصیلی مذکور را برنامه ریزی کرده و به سرانجام رساند. در این راستا فیلمهایی که با مجموعِ حدوداً ۸۰۰۰ دقیقه تولید شدند. نکته قابلِ توجه در تهیه و تولید فیلمهای استودیویی، تولید ۱۰ فیلم اختصاصی برای معلمان، ۵۰ فیلم مشترک اختصاصی برای دانش آموزان و معلمان و ۳ فیلمِ اختصاصی برای دانش آموزان در این فضاست که در مدتِ کمتر از ششماه با رعایتِ پروتکلهای بهداشتی به سرانجام رسید. فیلمهای تولید استودیویی پس از تأییدِ محتوایی و فنی توسطِ کارشناسانِ مربوطه در سامانهی رشد بارگذاری و به بهره برداری رسیدند.