برگزاری نمایشگاهی از منابع آموزشی و تربیتی در پایان جشنواره کتاب رشد
دبیر نوزدهمین دوره جشنواره کتاب رشد گفت: در مراسم پایانی این جشنواره، نمایشگاهی از منابع آموزشی و تربیتی مکتوب و غیرمکتوب برپا خواهد شد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ آقای کیومرث جهانگردی گفت: دبیرخانه جشنواره یک دبیرخانه دائمی است که با نام دبیرخانه «ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی مکتوب» از سالها قبل در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی فعالیت میکند، هر ساله در این دبیرخانه آن دسته از کتابهای آموزشی و تربیتی که ناشران در طول سال تولید و منتشر میکنند دریافت و از طریق سازوکاری مدون، مشخص و قانونمند در سامانهای تخصصی که به همین منظور ایجاد شده است، ثبت و توسط ارزیابان بررسی میشود تا چنانچه مشخص شد کتابها از اثربخشی لازم در فرایند یاددهی ـ یادگیری برخوردار هستند، اجازه ورود به مدرسه را بیابند.
او با بیان این که کتابهایی که در دبیرخانه دائمی ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی حائز امتیاز لازم برای ورود به مدرسه میشوند، به جشنواره کتاب رشد راه پیدا میکنند، ادامهداد: تا پس از دستهبندی در گروههای داوری ذیربط، شانس خود را برای انتخاب شدن بهعنوان کتاب برگزیده یا شایسته تقدیر در آن گروه امتحان کنند. این فرایند یک روند یک ساله است که در آن کتابهای منتشر شده در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مورد بررسی و داوری قرار میگیرند.
جهانگردی تصریحکرد: ناشران میتوانند با مراجعه مستقیم به سامانه samanketab.roshd.ir بدون هیچ واسطهای در این دبیرخانه ثبتنام کنند و عضو آن شوند. در حال حاضر حدود ۱۲۷۰ ناشر در این سامانه عضو هستند و کتابهای راهیافته به جشنواره امسال، از ۱۰۳ ناشر مختلف است.
دبیر نوزدهمین دوره جشنواره کتاب رشد گفت: امسال ۳۳۴۲ کتاب به دبیرخانه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی رسید که از بین آنها ۱۳۳۸ عنوان، در دبیرخانه جشنواره مناسب تشخیص داده شد و برای انتخاب کتابهای برگزیده و شایسته تقدیر در گروههای مختلف داوری به مرحله جشنواره راه یافت.
آقای جهانگردی درباره ویژگی خاص این دوره جشنواره، اظهارداشت: تنوع آثار راهیافته به جشنواره از مهمترین ویژگیهای جشنواره نوزدهم کتاب رشد است و کتابهای جشنواره امسال از تنوع خوبی برخوردارند، بهطوری که ۲۷ گروه داوری برای بررسی کتابها تشکیل دادهایم و این درحالی است که مجبور شدیم یکی از گروهها را نیز به کتابهای چندموضوعی اختصاص بدهیم. از طرفی ناشران بسیار متنوعی در جشنواره حضور دارند. ناشران آموزشی فعال از دورههای ابتدایی تا متوسطه، اعم از ناشرانی که کتابهای کمکدرسی یا دانش افزایی تولید میکنند، ناشران آثار داستانی، ناشران حوزههای پیشدبستانی، ناشران حوزههای فنی و حرفهای و کاردانش، علوم تجربی، دین و قرآن، تفکر و پژوهش، زبان خارجی، علوم اجتماعی و ناشران حوزه آموزش و پرورش کودکان استثنایی همه در جشنواره شرکت میکنند. همچنین ناشران دانشگاهی که برخی آثارشان ممکن است برای دانشافزایی معلمان و مربیان مناسب باشد.
او با این توضیح که یکی از تفاوتهای مهم جشنواره امسال، تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره کتاب رشد است، گفت: در جلسه سالانه آن مقرر شد کتابهایی در اولویت انتخاب باشند که به مسائل روز آموزش و پرورش برداختهاند. به طور مثال آموزش مجازی و برخط، بهعنوانی یکی از مهمترین مسایل دانشآموزان و حتی والدین آنان از موضوعاتی است که نویسندگان و مترجمان میتوانند توجه ویژهای به آن داشته باشند.
آقای جهانگردی اضافهکرد: بهنظر میرسد با اینکه تعداد آثار راهیافته به جشنواره بهدلیل وضعیت اقتصادی ناشران که ناشی از کرونا است، نسبت به سالهای قبل رشد چندانی نداشته است، ولی برخی آثار بهلحاظ کیفی درخور توجه باشند. همچنین تلاش کردهایم بهلحاظ رویکرد، بیش از پیش بهمثابه یک جشنواره تخصصی در حوزه کتابهای آموزشی و تربیتی عمل کنیم. بهاین ترتیب که در انتخاب آثار برگزیده و تقدیری صرفا به محتوا و فرم آثار بسنده نکنیم و در کنار محتوا به روش ارائه مفاهیم و محتوا و همچنین چگونگی ارزشیابی آثار از محتوای ارائه شده نیز توجه کنیم؛ بنابراین میتوانم این مژده را بدهم که با درخواستی که از داوران این دوره از جشنواره کتاب رشد داشتهایم، مسائل آموزشی و تربیتی آثار مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.