آزادراه غدیر نقش به سزایی در توسعه مناسبات حمل و نقلی کشورهای منطقه، افزایش درآمد ناخالص ملی، کاهش مصرف انرژی، ارتقای سهم بازار ترانزیت و کاهش سوانح و خسارتهای مالی دارد.
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: ﺷﺒﻜﻪﻫﺎى اﺻﻠﻲ ارﺗﺒﺎﻃﻲ، ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ و ﺣﺴﺎسﺗﺮﻳﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎى ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺷﻬﺮى و ﺑﻴﻦ ﺷﻬﺮى را ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲدﻫﻨﺪ و ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ بخش های زﻧﺠﻴﺮه ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎزﻫﺎى اﺳﺎﺳﻲ، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ اﺳﺖ. ﺗﻮﺳﻌﻪ راهﻫﺎى ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﭼﻪ ﺟﺎدهاى و رﻳﻠﻲ و ﭼﻪ درﻳﺎﻳﻲ و ﻫﻮاﻳﻲ ﺟﺎﻳﮕﺎه اﺳﺎﺳﻲ در روﻧﻖ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎى اﻗﺘﺼﺎدى در ﺳﻄﻮح ﻣﻠﻲ و ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ دارد.
ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﭘﺮوژهﻫﺎى زﻳﺮﺑﻨﺎﻳﻲ ﻛﺸﻮر در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﭘﺮوژه ﺑﺰرﮔﺮاه ﻏﺪﻳﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ٥ اﺳﺘﺎن را ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﻣﺰاﻳﺎى ﻣﻬﻤﻲ در راﺳﺘﺎى ﺗﺤﻘﻖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار ﻛﺸﻮر ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد. وﻳﮋﮔﻲﻫﺎى ﺧﺎص اﻳﻦ اﺑﺮﭘﺮوژه ﺑﻮﻣﻲ ﻛﺸﻮر ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻓﻨﻲ، اﺟﺮاﻳﻲ، اﻗﺘﺼﺎدى و ... ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺎ اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺖ ﺑﻪ وﻳﮋه آن ﻛﻪ اﻳﻦ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪى در ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﺤﺮﻳﻢ و ﺑﺎ اﺗﻜﺎى ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ داﻧﺶ و ﺗﻮان ﻋﻠﻤﻲ و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ و اﺟﺮاﻳﻲ و ﻣﺎﻟﻲ داﺧﻠﻲ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ.
*ﻣﻌﺮﻓﻰ ﭘﺮوژه
آزادراه ﻏﺪﻳﺮ ﺑﻪ ﻃﻮل ١٥٨ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ، داراى ٦ ﺧﻂ ﻋﺒﻮرى (رﻓﺖ و ﺑﺮﮔﺸﺖ) اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻘﻄﻪ اﺑﺘﺪاﻳﻲ آن در ﻣﺤﺪوده ٣٦ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮى آزادراه ﻗﺰوﻳﻦ- ﻛﺮج و در ﭘﻨﺞ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮى ﻏﺮب ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن آﺑﻴﻚ در اﺳﺘﺎن ﻗﺰوﻳﻦ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﺪف از اﺟﺮاى اﻳﻦ ﭘﺮوژه ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺑﺨﺸﻲ از ﻛﺮﻳﺪور آزادراﻫﻲ ﺷﺮق ﺑﻪ ﻏﺮب و ﺷﻤﺎل ﺑﻪ ﺟﻨﻮب ﻛﺸﻮر اﺳﺖ و ﺳﺒﺐ ﻛﻮﺗﺎه ﺷﺪن ﻣﺴﻴﺮ و ﺗﺴﻬﻴﻞ ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور ﺑﻴﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺷﻤﺎل ﻏﺮب ﻛﺸﻮر ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺷﻤﺎل ﺷﺮق ﻛﺸﻮر ﻣﻲﺷﻮد و ﺑﺎ ﻋﺒﻮر از ﭼﻬﺎر اﺳﺘﺎن ﻗﺰوﻳﻦ، اﻟﺒﺮز، ﻣﺮﻛﺰى و ﺗﻬﺮان، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮى و روﻧﻖ اﻗﺘﺼﺎدى ﻣﻠﻲ، در زﻣﻴﻨﻪ ﺗﺮاﻧﺰﻳﺖ ﻛﺎﻻ در ﺣﻮزه ﻓﺮاﻣﻠﻲ ﺑﺎ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎى ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﻧﻴﺰ ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
آزادراه ﻏﺪﻳﺮ ﻧﻘﺶ بسزایی در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻠﻲ ﻛﺸﻮرﻫﺎى ﻣﻨﻄﻘﻪ، اﻓﺰاﻳﺶ درآﻣﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ ﻣﻠﻲ، ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژى، ارﺗﻘﺎى ﺳﻬﻢ ﺑﺎزار ﺗﺮاﻧﺰﻳﺖ و ﻛﺎﻫﺶ ﺳﻮاﻧﺢ و ﺧﺴﺎرتﻫﺎى ﻣﺎﻟﻲ دارد. آزادراه ﻏﺪﻳﺮ ﺑﺎ ﺳﻬﻢ ٣٠ درﺻﺪى دوﻟﺖ و ٧٠ درﺻﺪى ﻗﺮارﮔﺎه ﺳﺎزﻧﺪﮔﻲ ﺧﺎﺗﻢاﻻﻧﺒﻴﺎء(ص) ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ارزش روز آن ﻫﻔﺖ ﻫﺰار ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﺗﻮﻣﺎن اﺳﺖ و ﻧﻤﺎدى از ﻫﻤﻜﺎرى ﻣﻮﺛﺮ دوﻟﺖ و ﻗﺮارﮔﺎه ﺳﺎزﻧﺪﮔﻲ ﺧﺎﺗﻢ اﻻﻧﺒﻴﺎء (ص) و ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ در ﻃﺮحﻫﺎى ﻛﻼن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺸﻮر ﺑﺎ اﺗﻜﺎ ﺑﻪ ﺗﻮان و ﺗﺨﺼﺺ داﺧﻠﻲ اﺳﺖ.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهشگر : فریفته هدایتی