تجلیل پژوهشگر اردنی از ادبیات و گفتمان انقلاب اسلامی ایران
مقاله نویس روزنامه الاخبار نوشت کسانی که سیاست ایران را پیگیری میکنند، میتوانند بازتاب اندیشه حمایت از مستضعفان و مقابله با مستکبران را در رویکردها و ائتلافهای این کشور مشاهده کنند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ نویسنده و پژوهشگر اردنی با تجلیل از گفتمان و ادبیات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مستضعفان جهان و مطرح شدن مستضعفان در ادبیات انقلاب اسلامی به واسطه امام خمینی (ره) نوشت: کسانی که امروز سیاست ایران را پیگیری میکنند، میتوانند بازتاب اندیشه حمایت از مستضعفان و مقابله با مستکبران را در رویکردها و ائتلافهای این کشور مشاهده کنند.
روزنامه الاخبار چاپ لبنان در مطلبی به قلم حسام عبدالکریم نویسنده و پژوهشگر اردنی با عنوان «مستضعفان در ادبیات انقلاب» نوشت: به حکم پس زمینه دینی (اسلامی) که رهبری انقلاب ایران و به خصوص امام خمینی (ره) دارد، این انقلاب از زمان پیروزی اش در سال ۱۹۷۹ میلادی علاقهمند بوده است، اگر این تعبیر درست باشد، که خودش را با عنوان «معجم جدید انقلابی» معرفی کند. انقلاب ایران خواست این موضوع را که به هیچ محور و جریان خارجی وابستگی ندارد، برجسته و بر استقلال کامل فکری و فرهنگی اش تأکید کند. از همین روی از اصطلاحات و واژههایی استفاده کرده که با سایر ادبیاتهای انقلابی متفاوت است. در حالی که مارکسیستها، جهان را به امپراتوری، ملتهای مبارز، سرمایه داری، سوسیالیسم، بورژوا و کارگران تقسیم کردند، معجم انقلاب ایران پس از انقلاب از مستکبران، مستضعفان یا استکبار جهانی و ملتهای مستضعف سخن گفت. این مفاهیم همچنان که روشن است، از قرآن گرفته شده است، اما کاری که انقلاب ایران انجام داد، آن بود که دامنه این اصطلاحات دارای پس زمینه دینی را گسترش داد و آنها را از محصور بودن در اسلامی بودن خارج کرد و در چارچوب جهانی-انسانی توسعه داد. از نظر انقلاب ایران؛ مستکبران و عوامل آنان در هر زمان و در هر مکانی حضور دارند و در هر عصر و زمانی نیز استکبار و استضعاف و مستکبر و مستعضف؛ مظاهر خودش را دارد. استکبار شامل امپریالیسم و سرمایه داری وحشی است کما اینکه مشمول طبقات بورژوای غیر ملی نیز هست. کلمه مستضعفان شامل هر مظلومی در این کره خاکی است و منظور از این کلمه نیز همه کسانی هستند که به حاشیه رانده شده اند و فقیر و کارگرند. به گفتمان امام خمینی (ره) در سخنرانی سال ۱۹۷۹ میلادی دقت کنیم. او گفت: «روز قدس یک روز جهانی است و فقط روز قدس نیست بلکه روز رویارویی مستضعفان با مستکبران است» , میبینیم که او چگونه قدس و مسئله آن را مخصوص همه آزادگان و مبارزان در جهان و کسانی دانست که بر اساس گفتمان او، مستضعف هستند. حتی جمهوری اسلامی فراتر از این رفت و بر جهانی بودن مفاهیم استضعاف و استکبار تأکید کرد و آن را به عنوان یک بند در قانون اساسی ایران که پس از انقلاب نوشته شد، درج و خودش را به جانبداری از مستضعفان در هر جایی ملزم کرد. مقاله نویس روزنامه الاخبار سپس به ماده ۱۵۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اشاره کرد و نوشت با توجه به آنچه گفته شد، میتوان ادبیات انقلاب ایران و امام خمینی (ره) را یک جهش ویژه ترقی خواهانه در میراث فقه اسلامی تلقی کرد، زیرا چنین رویکردی به دیگران و غیر مسلمانان آن هم بر اساس اندیشه یاری عدالت در برابر ظلم و فقط بر اساس انسانیت؛ سابقه نداشته است. پژوهشگر اردنی همچنین خاطر نشان کرد کسانی که امروز سیاست ایران را پیگیری میکنند، میتوانند بازتاب اندیشه مستضعفان و مستکبران را در رویکردها و ائتلافهای این کشور مشاهده کنند و برجستهترین مثالش نیز روابط بسیار خوب ایران است که به ائتلاف با دولتهای چپگرای انقلابی در آمریکای لاتین اعم از کوبا، ونزوئلا و بولیوی نزدیک میشود و در برابر استکبار آمریکا نیز متحد آنها است.