رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی در هزار و ۲۰۰ پایگاه اولیه، ۷۰۰ پایگاه تخصصی و ۳۰۰ پایگاه عشایری و سیار خبر داد.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی با جمعیت کمتر و ویژهتر تمام مأموریتهای آموزشوپرورش عادی در کارهایش تعریفشده است که در هزار و ۶۰۰ مدرسه خاص و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و ۷۴۱ مرکز اختلال یادگیری و ۱۶ مرکز مشاوره به دانش آموزان ارائه خدمت میکند.
انجام طرح سنجش از سال ۱۳۷۲
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به اهداف و ضرورتهای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: طرح سنجش از سال ۱۳۷۲ آغاز و در سال ۱۳۷۵ و بر اساس مصوبه هیأت دولت آموزش و پرورش مکلف به انجام طرح شد و در قانون برنامه پنجم توسعه براین طرح تأکید شده است و بر این اساس ما موظف هستیم که طرح سنجش را انجام دهیم.
افزایش پوشش طرح سنجش از یک و نیم درصد در سال ۱۳۷۲ به ۹۹ درصد در سال ۱۳۹۹
آقای حسینی خاطرنشان کرد: با انجام این طرح دانش آموزان شناسایی خواهند شد و با تشخیص وضعیت آنها قادر بهجای دهی مناسب دانش آموزان در مدارس عادی و استثنایی خواهیم بود.
وی در ادامه بابیان پرسشهایی که باید در این طرح پاسخ داده شود، گفت: آیا همه دانش آموزان در بدو ورود متناسب با شرایط هوشی و سلامتی و شخصیتی شناسایی میشوند؟ در صورت شناسایی تحت پوشش قرار میگیرند؟ مداخلات بهنگام انجام میگیرد و آیا مداخلات از استانداردهای لازم برخوردار است؟
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: این طرح در سال ۱۳۷۲با پوشش یک و نیم درصد آغاز شده است که برای سال ۱۳۹۹پوشش ۹۸درصدی را پیشبینی کردهایم و خوشبختانه پیشدبستانیها نیز در این طرح قرار گرفتهاند و امیدوارم امسال حداقل ۶۰ درصد تحت پوشش قرار بگیرند.
ایجاد مرکز جامع آزمونها برای ایجاد روایی و پایایی آزمونها
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی بابیان اینکه مرکز جامع آزمونها را در سازمان ایجاد کردیم تا آزمونها از روایی و پایایی برخوردار باشند، گفت: از سه بسته تحولی سال ۱۳۹۹؛ مدرسه انطباقی، توسعه مشارکتها و مداخلات بهنگام و طلایی استفاده کردهایم و گام اصلی دربسته مداخلات بهنگام طرح سنجش دانش آموزان است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹هدفگذاری کردیم که ۸درصد افزایش پوشش تحصیلی در دوره پیشدبستانی داشته باشیم، گفت: ۱۵ درصد افزایش خدمات حمایتی و توانبخشی در این دوره نیز خواهیم داشت و پارسال ۱۰ و ۹ دهم درصد دانش آموزان در دوره ابتدایی و ۱۰ و ۳ دهم درصد در دوره پیشدبستان ارجاع تخصصی هوش خوردهاند.
آقای حسینی افزود: پارسال دانش آموزان با آسیب شنوایی ۲ و یک دهم درصد، آسیب بینایی در دوره پیشدبستان ۴ و ۳ دهم درصد و دانش آموزان با اختلال حرکتی ۲ دهم درصد بودهاند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تأکید کرد: از اهداف دیگر سازمان آموزش و پرورش استثنایی کمک به بهبود کیفی آموزش و پرورش و کنترل بعضی از عوامل مؤثر بر اُفت تحصیلی دانش آموزان است.
۵ تا ۷ درصد دانش آموزان دیرآموز هستند
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی بابیان اینکه سالانه حدود ۵ تا ۷ درصد دانشآموز دیرآموز داریم، گفت: دربسته تحولی بر روی این دانش آموزان هدفگذاری کردهایم و به همراه معاونت آموزش ابتدایی بستههای مداخله طراحی خواهد شد و در مراکز اختلال یادگیری نیز پذیرای دانش آموزان دیرآموز خواهیم بود.
۵.۶ درصد پیشدبستانیها و ۲، ۶ درصد کلاس اولیها چپدست هستند
آقای حسینی با اشاره به برخی از آمارهای به دستآمده از طرح سنجش پارسال، اذعان کرد: در طرح سنجش سال ۱۳۹۸مشخص شد ۵ و ۶ دهم درصد پیشدبستانیها و ۶ و ۲ دهم درصد دانش آموزان در بدو ورود چپدست هستند. همچنین پارسال ۸ و ۲۳ صدم درصد دانش آموزان پیشدبستان سنجش شده دوره پیش از پیشدبستان را نگذرانده بودند.
وی ادامه داد: ۹۳ و ۸ دهم درصد نوآموزان بدو ورود، دوره پیشدبستان را گذرانده بودند و باید برای دانشآموزانی که دوره را نگذراندهاند پیشبینی دورهای کنیم تا کیفیت آموزش کم نشود.
۳.۴ درصد پدران و ۴، ۴ درصد مادران بیسواد هستند
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در طرح سنجش مشخص شد که ۳ و ۴ دهم درصد پدران و ۴ و ۴ دهم درصد مادران بیسواد هستند.
وی با اشاره به اینکه هدف دیگر حفظ و ارتقای سلامت و پیشگیری از معلولیتها و بیماریها است، افزود: در این طرح میزان شیوع اختلال جسمانی و روانی دانش آموزان بدو ورود پیشدبستان بررسی میشود و بر اساس یافتههای این طرح شناسنامه سلامت الکترونیک تهیه و توصیههای بهداشتی اولیه ارائه میشود.
آمار جسمانی دانش آموزان؛ ۳.۹ درصد کوتاهقدی شدید، ۱.۴ درصد لاغری شدید، ۵.۵ درصد چاق شدید
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی خاطرنشان کرد: با انجام این طرح مشخص شد که ۳ و ۹ دهم درصد دچار کوتاهقدی شدید، یک و ۴ دهم درصد دچار لاغری شدید و ۵ ونیم درصد فرزندان ما از چاقی شدید رنج میبرند.
شیوه نامههای بهداشتی از پیشگیری کرونا در پایگاههای سنجش رعایت میشود
وی با اشاره به شرایط شیوع کرونا، گفت: ستاد هماهنگی طرح سنجش تشکیلشده است و نخستین گام نوبتدهی است و ۶۰ هزار پایگاه در مدارس ابتدایی این کار را انجام میدهند تا برای سنجش دانش آموزان به هزار و ۲۰۰ پایگاه اولیه معرفی شوند.
آقای حسینی افزود: تلاش کردیم تا پایگاههای اولیه سهولت دسترسی برای والدین داشته باشند و دارای فضای مطلوب بهداشتی، اتاقی حداقل ۶ مترمربعی برای سنجش بینایی، اتاق ساکت و مجزا برای سنجش شنوایی، اتاق مجزا برای آزمونها و اتاق انتظار باشد. در اتاق انتظار والدین با رعایت شیوه نامه منتظر انجام سنجش فرزندانشان خواهند بود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: درپایگاههای اولیه سنجش ارزیابیهای بینایی، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمانی حرکتی، اندازهگیریهای توده بدنی، بیمارهای جلدی و نیاز به مراقبت ویژه سنجیده میشود.
وی بابیان اینکه تعرفه امسال برای هر نوآموز۴۰هزار تومان است، گفت: در پایگاه اولیه ۶ نفر مستقر هستند و نزدیک به ۲۰ هزار نفر در سراسر کشور متصدی طرح سنجش هستند.
۱۳ ممیزه برای افزایش کیفیت و پاسخگویی در طرح سنجش
آقای حسینی با اشاره به ۱۳ممیزه طرح سنجش گفت: زمان شروع یک ماه به تعویق افتاده است، افزایش پایگاههای اولیه به هزار و ۲۰۰مرکز، پذیرش۲۰ نفر در طول روز، افزایش ساعات پذیرش در پایگاه، اختصاص اتاق انتظار، تخصیص۳۰ دقیقه زمان بهنوبت دهی دانش آموزان، با مجوز شورای راهبردی برای استانهایی که لازم است نوبت بعدازظهر ایجاد خواهد شد. همچنین پرداخت تعرفه از طریق درگاه و دستگاه پوز، نوبتدهی غیرحضوری، در اختیار قرار دادن دو سری ابزار برای آزمونها، تمهید ضدعفونی کننده دست نوآموزان در هنگام ورود و خروج و الزام رعایت کلیه شیوههای بهداشتی که برای آن ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص اعتبارشده است و تمامی این موارد ۱۳ممیزه طرح خواهد بود.
هرگونه ارزیابیهای هوشی و غیر هوشی غیر از طرح سنجش، در دانش آموزان اختلال ایجاد میکند
وی با اشاره به اینکه برای هر استان۱۰درصد نیمبها و ۵درصد نیز رایگان برای پرداخت تعرفه طرح سنجش در نظر گرفته شده است، گفت: سال گذشته تعرفه برای دانش آموزان مناطق سیلزده، زلزله زده و عشایر کل کشور و مناطق محروم رایگان بود و امسال نیز به همین شکل خواهد بود.
آقای حسینی افزود: در سراسر کشور ۷۰۰ پایگاه تخصصی داریم که در آن سنجشهای بینایی، شنوایی، اختلال حرکتی، بهره هوشی، اوتیسم، دیرآموزی انجام خواهد گرفت.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خطاب به والدین گفت: فقط یک نفر از والدین به همراه دانشآموز باشد و هرگونه ارزیابیهای هوشی و غیرهوشی غیر از طرح سنجش، اختلال ایجاد میکند و توصیه میکنیم این کار انجام نگیرد.