وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: تعرفه واردات خودرو در سال 92 حدود 40 درصد خواهد بود.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مهدی غضنفری امروز در حاشیه دوازدهمین همایش حمایت از حقوق مصرف کننده در جمع خبرنگاران گفت : بعد از اینکه قرار شد گمرک محاسبه عوارض گمرکی یا تعرفه را با نرخ ارز مبادلاتی انجام دهد ، تعرفه ها به نصف کاهش یافت و تعرفه خودرو به 45 درصد رسید .
غضنفری افزود : همچنین در مصوبه اخیر قیمت گذاری دولت نیز قرار شده است سالانه 5 درصد تعرفه واردات خودرو کاهش یابد که اگر این دو مصوبه را در نظر بگیریم در سال 92 تعرفه واردات خودرو 40 درصد خواهد بود.
غضنفری خاطر نشان کرد: البته دولت این اختیار را دارد که اگر رئیس جمهوری خواستار کاهش درصد بیشتری برای تعرفه واردات خودرو شود ، این کار عملیاتی شود.
وی همچنین در باره اعلام قیمت ها از سوی خودروسازان گفت : دیروز جلسه بسیار خوبی با رئیس شورای رقابت در وزارت صنعت تشکیل شد تا به تصمیم کارشناسی در باره خودرو و قیمت آن برسیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قرار است گروه کارشناسی سازمان حمایت مصرف کنندگان برای دادن اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده های خودروسازان به شورای رقابت معرفی شود تا تجزیه و تحلیل لازم را بر روی قیمت خودروسازان انجام دهند.
بررسی قیمت گذاری خودروها در شورای رقابت
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت خودروها گفت : قرار شد با شورای رقابت کار اولیه را در این باره آغاز کنیم.
مهدی غضنفری افزود: امیدواریم سال آینده هم در مورد دیگر کالاها با شورای رقابت جلساتی را برگزار کنیم و این شورا در این زمینه ها نیز فعال شود.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره براینکه قرار است خودروسازان مستندات لازم برای شورای رقابت را به شورای رقابت بدهند ، افزود: شورای رقابت هم اعلام کرده است این موضوع را در یک تا دو هفته آینده بررسی و نتایج را اعلام می کند.
غضنفری گفت : مستندانی که خودروسازان بر روی سایت خود گذاشته اند در مورد اجزاء قیمت تمام شده خودرو بیشتر نشانگر این است که چه عواملی در جمع عوامل قیمت تمام شده خودرو رشد دارد و این رشد چند درصد بوده است ، چه تعدادی از آنها ناشی از تغییر نرخ ارز است؟ و چند مورد ناشی از تورم و دیگر تحولات اقتصادی است که سازمان حمایت و هم شورای رقابت بررسی می کند و شورای رقابت بتواند زودتر جمعبندی خود را اعلام کند.
غضنفری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر مبنی براینکه خودروسازها نرخ های جدید پنج مدل خودرو را اعلام کرده اند ، گفت : این موضوع در مورد همه خودروها وجود دارد و اینها نمونههایی است که زودتر آماده شده بود و قرار شد دیگر اطلاعات خودروسازها هم که شورای رقابت درخواست کرده با جزئیات بیشتری در اختیار شورای رقابت قرار بگیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در باره رعایت حقوق مصرف کننده گفت : بیش از گذشته انتظار داریم تولیدکنندگان و عرضه کنندگان ، جامعه اصناف و فعالان اقتصادی مراقبت بیشتری در باره عرضه بموقع و مستقر کالاهای خود و عرضه کیفی کالا و خدمات و ارائه خدمات و رعایت قیمت ها داشته باشند.
غضنفری افزود: ممکن است این تورمها و نوسان قیمت ارز روی برخی از حوزهها آثار مستقیم داشته باشد و روی دیگر حوزهها آثار غیرمستقیم برجای گذارد، اما همیشه رعایت حقوق مصرفکنندگان و انصاف میتواند کمک کند به اینکه مردم تحت فشار بیشتری قرار نگیرند.
غضنفری با بیان این که سازمان حمایت و تعزیرات در سال 91 تلاش های خوبی داشته است ، افزود: در کل حس میکنم که آن موفقیتی که انتظار داشتیم بدست نیامد و تثبیت قیمتها آنچه مورد دلخواه سازمان حمایت بود حاصل نشد و کنترل قیمتها آنگونه که سازمان حمایت و سازمان تعزیرات میخواست فراهم نشد.
وی افزود: تغییر در متغیرهای کلان اقتصاد باعث شد در پایین دست در اقتصاد خرد هم آثار آن پدیدار شود و در این وضع ؛ تلاش در حوزه اقتصاد خرد یعنی بازار کالا آثار محدودی دارد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تاکید بر این که دولت تلاش کرده است در اقتصاد کلان از جمله کنترل نقدینگی و قیمت ارز کنترلهای لازم را اعمال کند ، گفت : امیدوارم مجموعه تلاشهای دولت هم در اقتصاد کلان و اقتصاد خرد هم باعث شود فشار کمتری به مردم وارد شود.
برند سازی در دستور کار سازمان حمایت
مهدی غضنفری همچنین در دوازدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت : سازمان حمایت باید بنگاه ها را به تولید و عرضه محصولات برند دار ، شرکت های پخش را به عرضه کالاهای برند دار و فروشگاه های زنجیره ای و معمولی را به ارایه خدمات پس از فروش برنددار ترغیب کند ، چون مردم با برندها احساس امنیت خاطر می کنند.
وی افزود : اگر برندها توسعه یابد ، تولید کنندگان مراقبت می کنند که عرضه مستمر داشته باشند ، اجحاف به مشتری صورت نگیرد ، مردم هم وقتی برندها را خریداری می کنند ، احساس می کنند صاحبان این برندها مراقبت کافی از حقوق آنها را داشته اند.
غضنفری با اشاره براینکه با این اقدام سازمان حمایت و ایجاد برند قطعا تعزیرات و بازرسی به حداقل خود می رسد
، گفت : برند سازی فقط شامل کالا نیست بلکه خدمات را هم شامل می شود و می تواند یک برند خاص بنگاه معاملاتی یا تعمیرگاه یا ساختمان سازی و سایر خدمات را در بر گیرد .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: برند سازی باعث می شود مردم با خیال راحت به خرید کالاهای برند دار رغبت پیدا کنند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت داردو حتی حاضر هستند مبلغ بیشتری را برای استاندارد و کیفی بودن کالای خود بپردازند .
وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم در روزهای پایانی سال بیشترین خریدها را دارند ، گفت : بازار بیش از گذشته نیازمند این مراقبت هاست و نهم اسفند فرصت خوبی است تا یادآوری کنیم که این روزها رعایت حقوق مصرف کننده به یک باید تبدیل شود و جامعه این موضوع را از ما انتظار دارد.
غضنفری افزود: در بازار سرمایه و پول ، کالا یا خدمات با تعریف نخستین خود دادوستد می شود و دو بازیگر اصلی وجود دارد گروهی عرضه کننده کالا و گروهی مصرف کننده هستند و بیش از 90 درصد اوقات رابطه این بازیگران هیچ مشکلی ندارد چرا که هرکسی به حقوق خود آگاه است ، داد و ستد به خوبی انجام می گیرد و ممکن است کمتر از 10 درصد اجحاف صورت گیرد که این درصد از نظر سازمان حمایت شش تا هفت درصد است.
وی افزود: بنابراین 95 درصد از داد وستدی که در بازار انجام می شود هیچ مشکلی برای بازرسی و بررسی بیشتر ندارد و برای 5 تا 6 درصد آن مشکل پدید می آید که متاسفانه با وجود درصد کم آثارش در بازار و مصرف کننده و نا امنی که در جامعه ایجاد می کند ، بسیار زیاد است و به بیانی دیگر مردم حس می کنند با وجود اینکه کالا را خریداری کرده اند و پول آن را نیز داده اند ، اما نگرانند که نکند اجحافی به آنها شده باشد ، این نا امنی و حس بد باعث می شود که مشتری دایما گله مند باشد حتی بهترین خدمات را ممکن است دریافت کند اما در درون خود ناخشنود است که مبادا حقی از وی ضایع شده باشد.
غضنفری با بیان اینکه درصد زیادی ، به حقوق مصرف کنندگان وفادار هستند ، گفت: به خاطر همین درصد کم حس امنیت کم است.
وی با طرح این پرسش که چرا باید درصد ناچیزی اجحاف پیش آید ، گفت : یک دلیل آن فضای غیر رقابتی در بازار است.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه من خوشحالم امروز شورای رقابت بیش از گذشته علاقه مند است ، در این حوزه نقش آفرینی می کند ، افزود: در وزارت صنعت ، معدن و تجارت آماده هستیم هر گونه کمکی را برای فعالیت شورای رقابت بکنیم
و یکی از ضرورت های امروز اقتصاد ما بیش از گذشته رقابتی بودن فضاست.
"در فضای غیر رقابتی اجحاف صورت می گیرد ، اما خود فضای غیر رقابتی ممکن است باز به دلایل متعددی شکل گیرد یا به دلیل کمبود کالاست، رعایت حقوق مصرف کنندگان همان رعایت حمایت از تولید است و به شکل های مختلفی ما باز بر
می گردیم به موضوع تولید."
غضنفری ادامه داد: اگر فضا غیر رقابتی و ناشی از کمبود تولید باشد ؛ چاره آن هم حمایت از تولید است تا تولید بیشتری در بازار صورت گیرد و بازار رقابتی شود یا ممکن است ناشی از انحصار باشد ، گروهی بتوانند گروه دیگری را حذف کنند و بازار را در انحصار خودشان بگیرند.
وی با بیان این که از شورای رقابت کمک می خواهیم تا به ما یاری دهد، گفت : برای اینکه می توانیم هر گونه انحصاری را که در بازار است از بین ببریم تا فضای بازار رقابتی شود ، یا حتی ممکن است کالا باشد ، انحصاری هم نباشد اما احتکار شکل
گیرد که برخورد با این شرایط از جمله فعالیت های سازمان حمایت و تعزیرات است.
غضنفری افزود : یکی از دلایل اجحاف در بازار می تواند غیر رقابتی بودن فضای کسب و کار و غیر رقابتی بودن فضای بازار باشد ، به این دلیل وزارتخانه آماده است برای رقابتی شدن بیش از گذشته بازار با همه نهادهای حکومتی و بخش خصوصی همکاری کند و این پیامی است که امروز در این فرصت می خواهم داشته باشم برای دیگرانی که ممکن است در جلسه نباشند اما می توانند به ما کمک کنند .
وی افزود: ممکن است یکی دیگر از دلایل اجحاف در بازار ناآگاهی مصرف کننده به حقوق خود باشد ، در برخی موارد با شکایتی مواجه می شویم که ممکن است در منشور رعایت حقوق مصرف کننده چنین موضوعی اصلا وجود نداشته باشد یا اینکه گاهی اوقات در انتظار شکایت هستیم اما به دلیل ناآگاهی مصرف کننده با حقوق خود شکایتی را مطرح نمی کند.