رسانهها به دلايل مختلف خواهان جذب مخاطب بيشتر هستند. از جمله مشغلههاي ذهني هر سردبير و يا خبرنگاري چگونگي جلب توجه مخاطبان به اخبار است. ميتوان موضوع را در دو بعد، يعني در ظاهر يا سطح برنامه خبري (شکل) و در عمق يا محتواي آن مطالعه کرد.
پژوهش خبری صدا وسیما: رسانهها به دلايل مختلف خواهان جذب مخاطب بيشتر هستند. از جمله مشغلههاي ذهني هر سردبير و يا خبرنگاري چگونگي جلب توجه مخاطبان به اخبار است. ميتوان موضوع را در دو بعد، يعني در ظاهر يا سطح برنامه خبري (شکل) و در عمق يا محتواي آن مطالعه کرد.
تفاوتي نيز از حيث اهداف، درميان شبکههاي خصوصي و دولتي درجذب مخاطب وجود دارد و آن اينکه اولي صرفاً خواهان جلب توجه مخاطب به هر قيمتي است، حال اينکه ديگري به اين دليل ميخواهد توجه مخاطب را جلب کند که تأثير محتواي اين برنامه را بر وي افزايش دهد يا اينکه بهتر بتواند توجه مخاطب را نسبت به اطلاعات مورد نظر، معطوف بخود نمايد. (مثلاً او را براي انتخابات و رأي دادن توجيه و تهييج کند) بهراستي چه المانهايي در اين زمينه تأثير گذارند؟ براي نيل بدين مقصود ابتدا به عناصر جذابيت از نظر شکلي و ظاهري ميپردازيم:
متن کامل این کتاب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری