معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران: از سال آینده معاینه فنی ویژه در تهران اجرا میشود
محسن پورسیدآقایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه آیین بهرهبرداری از شانزدهمین مرکز معاینه فنی خودروهای سبک فداییان اسلام ضمن تبریک ایام دهه فجر افزود: آلودگی هوا مسئله کوچکی نیست و این مسئله نه فقط در شهر تهران بلکه یک موضوع ملی است و اگر بتوانیم معضل آلودگی هوا را رفع کنیم یک افتخار ملی است.
وی ادامه داد: باید همه دست به دست هم دهیم و در تمام ارکان کشور برای رفع آلودگی اقدام کنیم و تأکید میکنم رفع آلودگی تنها به دست شهرداری ممکن نیست. اگر هم این موضوع محقق شود تنها افتخار آن برای شهرداری نیست و افتخاری برای مدیریت کل کشور است.
پورسیدآقایی به سازمانهایی که مستقیم و غیرمستقیم در امر آلودگی هوا دخیل هستند اشاره کرد و گفت: باید تمام سازمانها ورود کنند تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم و اگر هم مشکل تا حدی برطرف شده نتیجه همکاری و جدیت همه دستگاهها است.
معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران به موضوع عوارض طرح ترافیک در سال آینده اشاره کرد و گفت: برای خودروهایی که معاینه فنی برتر داشته باشند ۲۵ درصد تخفیف برای ورود به محدوده در نظر گرفتهایم. شهروندان در صورت داشتن معاینه فنی برتر حداقل ۸ درصد به هزینههای آنها در سال آینده اضافه میشود و این به معنی تشویق شهروندان برای دریافت معاینه فنی برتر است.
وی با تأکید بر این موضوع که اجرای طرح ترافیک جدید در تهران در راستای درآمدزایی نبوده است، گفت: بر اساس آخرین آمار به دست آمده تا پایان سال ۲۵ تا ۳۰ درصد از مجموع درآمدهای طرح ترافیک کاهش یافته است این در حالی است که در سال ۹۶ مجموع درآمد حاصل از طرح ترافیک برای شهرداری ۳۷۰ میلیارد تومان بوده است که بخش عمدهای از آن سهم امور جاری و پرداخت حقوق شده است.
به گفته پورسیدآقایی در سال ۹۷ مجموع درآمد کسب شده از طرح ترافیک ۲۷۰ میلیارد تومان بوده و این کار را هم با علم انجام دادهایم و تأکید میکنم که صد درصد درآمد صرف حملونقل عمومی شده است.
معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران از تهیه دستورالعمل معاینه فنی ویژه در تهران خبر داد و گفت: کارهای مقدماتی آن انجام و به زودی از سوی سازمان محیط زیست کشور ابلاغ میشود و از سال آینده معاینه فنی ویژه در تهران راهاندازی میشود.
به گفته وی، معاینه فنی ویژه یک درجه سختگیرانهتر از معاینه فنی برتر است و افرادی که معاینه فنی ویژه را دریافت کنند برای آنها تخفیفاتی در نظر خواهیم گرفت.
پورسیدآقایی گفت: امیدوارم روزی بشود که معاینه فنی برتر را الزامی و معاینه فنی ویژه حالت تشویقی داشته باشد البته شاید چند سال طول بکشد، اما این اقدامات صورت میگیرد.
معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران افزود: برای خودروهای دیزلی هم معاینه فنی سختی را در نظر گرفتهایم و نظارت سختگیرانهتر است تا شاهد خودروهای دودزای کمتری در تهران باشیم.
وی ادامه داد: بر اساس نتایج گذشته امسال از آلودگی هوا عبور کردهایم و میتوانیم برای این عبور جشن بگیریم، تهران برای اولین بار امسال از مرز آلودگی عبور نکرد.
معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه عدهای سعی دارند وانمود کنند علت کاهش آلودگی هوا فقط بارندگیها در تهران بوده است، گفت: بارندگیها هم اثر داشته است و میزان آلایندهها کاهش پیدا میکند، اما آیا در طول سالهای گذشته بارندگی نداشتهایم؟ چرا در سالهای گذشته بعد از بارندگی روزهای بعدش وارد مرز اضطرار میشدیم، بارندگیها فقط یک تا دو روز هوای تهران را سالم نگه میداشت و دوباره به حالت آلوده بازمیگشتیم.
پورسیدآقایی در ادامه در تشریح اجرای طرح جایگزین زوج و فرد تصریح کرد: این طرح از ابتدای تابستان ۱۳۹۸ آغاز خواهد شد و بر اساس آن، محدوده حلقه دوم (زوج یا فرد سابق) به نام محدوده کنترل آلودگی هوا شناخته میشود. در طراحی مدل جایگزین طرح زوج یا فرد، تلاش شده است که شرایط برای عموم شهروندان عادلانهتر شود و تأثیر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک شهر داشته باشد، شرایط تردد برای عموم مردم در حد رفع نیازشان تسهیل شود، رضایتمندی شهروندان افزایش یابد و همچنین در شرایط خطیر فعلی، شرایط اقتصادی جامعه نیز لحاظ شود.
وی اضافه کرد: در سال جاری، خودروهای دارای پلاک فرد در هر فصل سال حداکثر ۲۶ روز و خودروهای پلاک زوج نیز حداکثر ۳۹ روز مجاز به تردد بودند. بر اساس طرح جدید، تعداد روزهای مجاز هر خودروی پلاک تهران ۸۰ روز در سال (در هر فصل ۲۰ روز) خواهد بود و در مقابل، دیگر محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک و روز وجود ندارد و هر خودرویی در هر روزی که نیاز داشت، میتواند از حق تردد خود استفاده کند. بدین ترتیب، دیگر چیزی به نام محدوده زوج یا فرد وجود ندارد و هرکس در طول فصل، ۲۰ روز حق تردد مجاز و رایگان خواهد داشت و برای تردد مجاز بیش از آن، نیازمند پرداخت عوارض است.
معاون شهردار گفت: تعداد روزهای مجاز برای خودروهای با پلاک غیر تهران ۱۵ روز در هر فصل خواهد بود. همچنین با هدف تسهیل شرایط برای ترددهای ضروری شهروندان در محدوده دوم، شهرداری تهران در لایحه تقدیمی به شورای اسلامی شهر تهران، پیشنهاد کرده که نرخ عوارض برای روزهای مازاد بر ۲۰ روز استحقاقی، به نصف نرخ عوارض طرح ترافیک کاهش یابد. نحوه محاسبه عوارض محدوده کنترل آلودگی هوا نیز همانند محدوده طرح ترافیک برحسب تردد در ساعات اوج یا غیر اوج و داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر محاسبه میشود. این طرح (در محدوده کنترل آلودگی هوا) در روزهای پنجشنبه نیز از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا خواهد شد. در این لایحه که در مراحل نهایی تصویب در شورای شهر قرار دارد، پیشنهاد شده است که میزان تخفیف خودروهای دارای معاینه فنی برتر نیز از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش یابد، و همچنین برای اولین بار، برای ساکنان محدودهها نیز تخفیف ۵۰ درصدی پیشنهاد شده است که این تخفیف به ازای هر واحد مسکونی فقط به یک پلاک خودرو تعلق میگیرد.
پورسیدآقایی افزود: به علاوه، مقرر شده است برای پرداخت عوارض پرداختنشده محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز به شهروندان مهلت داده و قبل از اعمال جریمه بابت تردد غیرمجاز به شهروندان اطلاعرسانی شود تا در صورت شارژ بموقع حساب و پرداخت عوارض تردد پس از ۳۰ روز، از جریمه خودداری شود.
وی تاکید کرد. بر اساس این مصوبات، شهروندانی که در سال ۹۷ برای طرح ترافیک در سایت «تهران من» ثبتنام کردهاند، نیاز به ثبتنام جدید ندارند و فقط اگر ساکن محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند، برای بهرهمندی از امتیازات سکونت باید مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه کنند که فراخوان آن متعاقبا اعلام خواهد شد. آن دسته از دارندگان خودروها که تا کنون در سایت «تهران من» ثبتنام نکردهاند، صرفا با ثبتنام در سامانه و سپس افزایش اعتبار خود میتوانند طبق همین الگو در محدوده طرح ترافیک و همچنین محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشند و اگر در موعد مقرر حساب خود را شارژ و عوارض خود را پرداخت کنند، جریمه نخواهند شد.