به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، معاون شهردار در دیدار صمیمی با بسیجیان حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری با بیان این که شما بسیجیان علاوه بر انجام کارهای اداریتان انگیزهای فراتر از شغل و مسئولیت اجراییتان در سازمان دارید، افزود: بسیاری از مسائل و مشکلات کشور از جمله مشکلات حوزه حمل و نقل و ترافیک از طریق بوروکراسی اداری و رسمی حل نمیشود و شما باید در این زمینه، شهرداری را کمک کنید.
وی افزود: بسیج یک تشکیلات مافوق اداری است و از آنجایی که میخواهید کاری کنید که حال مردم خوب و مشکلاتشان کمتر شود باید مراقب باشید تبدیل به یک سازمان اداری نشوید که درگیر وظایف روزمره خودش باشد.
پورسیدآقایی با بیان این که در شهرداری تهران چند مشکل جدی وجود دارد که بسیج میتواند برای رفع یا کاهش آنها وارد عمل شود، اظهار کرد: یکی از مشکلات، وجود فساد در شهرداری است که درنظرسنجیهای صورت گرفته مردم نسبت به آن انتقاد دارند. اگر چه میزان فساد کمتر از آن چیزی است که مردم تصور دارند، اما باید تلاش کنیم فساد در شهرداری ریشهکن شود و بسیج میتواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک افزود: مشکل دیگری که در همه سازمانهای شهرداری وجود دارد، اسراف و بریز و بپاش زیاد است. چه بسا خیلی از هزینهها را میشود حذف کرد یا کاهش داد. باید سعی کنیم جلوی هزینههای زائد و اضافی را بگیریم، به ویژه در این شرایط کشور که شرایط مالی دولت و شهرداریها در وضعیت بحرانی است.
وی افزود: بودجه پیشبینی شده شهرداری برای سال آینده، معادل بودجه چهار سال گذشته است. یعنی ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد بودجه برای شهرداری پیشنهاد شده که این بودجه در سالهای ۹۵، ۹۶، ۹۷ نیز همین مقدار بوده است. در حالی که در طی این چهارسال، میزان حقوق کارمندان و هزینههای عمرانی شهر بسیار افزایش پیدا کرده است.
معاون شهردار تأکید کرد: با توجه به این که معاونت حمل و نقل و ترافیک با مردم زیاد سروکار دارد بسیجیان این معاونت هم باید نسبت به خدماتی که در مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی، مراکز معاینه فنی و پایانهها به مردم میدهیم حساس باشند و کیفیت خدمات و مشکلات و ریزهکاریهایی که گاهی از چشم مدیران دور میماند را رصد و پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل و ترافیک ما با دو مشکل اساسی مواجه هستیم که یکی ترافیک و دیگری آلودگی هوا است. ما راهکارهای رفع این مشکلات را شناختهایم و بسیج میتواند در این زمینه به ما کمک کند.
وی افزود: برای رفع مشکل ترافیک، راه حل این است که کاری کنیم مردم از خودروی شخصی کمتر استفاده کنند. بسیجیان در کمپین سهشنبههای بدون خودرو مشارکت فعالی داشته باشند و برای مردم تبلیغ کنند که از دوچرخه یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
پورسیدآقایی تصریح کرد: تا زمانی که اولویت مردم برای تردد در شهر، خودروی شخصی است، ترافیک تهران حل نخواهد شد. مشکل ترافیک تهران از زمانی که امیرعباس هوایدا نخست وزیر بود، وجود داشت. آن زمان نیز میگفتند تهران به پارکینگ عمومی تبدیل شده است.
وی با طرح این سوال که چرا در طول ۵۰ سال گذشته مساله ترافیک حل نشده، تصریح کرد: رویکرد شهرداریها در طول ۴ دهه گذشته اشتباه بوده است. فکر میکردیم که اگر مدام خودرو تولید کنیم و در کنار آن، خیابانها را عریضتر کنیم و بزرگراه و تونل بسازیم، میشود مساله ترافیک را حل کرد، اما در طول ۵۰ سال گذشته این مشکل حل نشده است چرا که رشد مالکیت خودرو در بین مردم بیشتر از رشد اقداماتی است که شهرداری انجام داده یا میتواند انجام دهد. ضریب رشد خودرو هر سال بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است در حالی که قطعا نمیشود سالانه به این میزان خیابان و بزرگراه و پل و تونل ساخت و معبر جدید ایجاد کرد.
وی تأکید کرد: باید کاری کنیم مردم از خودروی شخصی استفاده نکنند و با وسایل حملونقل عمومی، دوچرخه و پیادهروی تردد کنند. شما بسیجیان میتوانید در این زمینه پرچمدار حل این معضل باشید. بسیج اگر میخواهد حال مردم خوب شود باید خودش در این زمینه پیشقدم شود و تبلیغ کند و طبق فرموده رهبر عزیز در این زمینه آتش به اختیار باشد و مردم را قانع کند که از خودروی شخصی کمتر استفاده کنند.
معاون شهردار افزود: در زمینه حل مشکل آلودگی هوا نیز هر چقدر خودرومحوری و حجم ترافیک کمتر شود آلودگی هم کم میشود، اما علاوه بر آن، آلودگی به خودروهای فاقد معاینه فنی و خودروهای دیزلی سنگین برمیگردد که در این زمینه نیز بسیج میتواند کمک کند.
وی تصریح کرد: همانطور که بسیج در برقراری امنیت شهر مشارکت میکند، در زمینه سلامت مردم نیز که به خاطر دودزایی برخی از خودروها در خطر است، میتواند نقشآفرین باشد.
در این نشست، مجتبی سالک، رییس سازمان بسیج مستضعفین شهرداری نیز حضور داشت و از بسیجیان نمونه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تجلیل شد.