پخش زنده
امروز: -
معاون شهردار تهران از ارائه تسهیلات ویژه به ساکنان محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد در سال آینده خبر داد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محسن پورسیدآقایی در حاشیه جلسه علنی امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران، در خصوص اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد در سال جاری گفت: هر مصوبهای که از سوی شورا ابلاغ شود لازمالاجراست و اگر قرار است دوباره تغییراتی در آن ایجاد شود نیاز به ابلاغیه جدید دارد و تا زمانی که ابلاغیه جدید نداشته باشیم مصوبه قبلی؛ قانونی است.
وی با بیان اینکه کسانی که تخلف میکنند باید عوارض پرداخت کنند، گفت: کسی که خلاف کرده باید بر اساس قانون عوارض خود را پرداخت کند و در حال حاضر بر اساس مصوبه شورا این امر اجرایی میشود. اگر شورا نظری غیر از این دارد باید ابلاغ کند.
به گفته پورسیدآقایی کسانی که در روزهای مخالف پلاکشان در محدوده زوج و فرد تردد کردهاند بر اساس مصوبه شورا جریمه میشوند.
وی در خصوص اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد در سال آینده گفت: بر اساس قانون جدید شهروندان میتوانند در هر فصل ۲۰ روز رایگان تردد کنند و این قابل انتقال به سایر فصلها نیست.
به گفته وی همچنین شهروندان میتوانند در سال ۸۰ روز تردد رایگان داشته باشند و مازاد آن را باید عوراض پرداخت کنند.
معاون شهرداری تهران با بیان اینکه عوارض را کاهش دادهایم گفت: دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد نصف طرح ترافیک است و همچنین تمهیداتی برای ساکنین طرح ترافیک و زوج و فرد در نظر گرفتهایم که سال آینده به ازای هر خانه یک خودرو اجازه تردد نیم بها در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک را دارند. همچنین مانند سال قبل میتوانند قبل از ۸ و نیم و بعد از ۱۷ در محدوده به صورت رایگان تردد کنند.
وی با بیان اینکه افرادی که معاینه فنی برتر داشته باشند، سال آینده میتوانند از تخفیف ۲۵ درصدی استفاده کنند.
پورسیدآقایی در خصوص طرح ترافیک سال ۹۸ گفت: به شهرداری تهران اجازه داده شد تا آخر سال صبر کرده و بر اساس نرخ تورم قیمت را اعلام کند. اگر نرخ تورم بالا باشد بیشترین میزانی که طرح افزایش پیدا میکند ۱۵ درصد است و اگر تورم کم باشد قطعا نرخی کمتر کاهش مییابد.
وی در خصوص سهمیه جانبازان، معلولان و خبرنگاران گفت: هیچ مشکلی ندارند و مانند سال گذشته است.
پورسید آقایی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سال گذشته خبرنگاران مشکلات زیادی در خصوص طرح ترافیک داشتند و بخش عمدهای از خبرنگاران طرح دریافت نکردند، گفت:در اختیار شهرداری نیست. کلیت موضوع تغییر نکرده است. فقط قرار است امسال آئیننامه نحوه دادن طرح ترافیک به خبرنگاران در کیمسیون فرهنگ و حمل و نقل تصویب شود.
وی گفت: به مانند سال گذشته خبرنگارانی که طرح دریافت نکردهاند از کارت تردد رایگان در حمل و نقل عمومی استفاده میکند.
جزئیات لایحه ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران مصوب شد
اعضای شورای شهر تهران پس از تصویب کلیات تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک وارد بررسی جزئیات آن شدند.
بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در ابتدا خواستار تغییر عنوان این لایحه به لایحه کاهش آلودگی هوا در محدودههای شهر تهران در سال ۹۸ شد.
محمد علیخانی در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: این عنوان در طول سالیان برای این لایحه وجود داشته است و از طرفی دیگر ما در این لایحه به دنبال تعیین نرخ هستیم و باید به صورت شفاف این موضوع را به مردم عنوان کنیم ضمن اینکه موضوع کاهش آلودگی هوا در متن این لایحه آمده است.
ناهید خداکرمی، اما در موافقت با پیشنهاد تغییر عنوان گفت: ما باید در تعیین عنوان لایحه به اصل کاری که انجام میدهیم باید توجه داشته باشیم که کاهش آلودگی هوا است و این در حالی است که عنوان کنونی شاید تنها ۱۰۰ هزار خودرویی که به محدوده طرح وارد میشوند را شامل میشوند.
در نهایت این پیشنهاد با رای اعضای شورای شهر تهران تصویب شد.
دیگر پیشنهاد ارائه شده توسط سید حسن رسولی بود که عنوان کرد: در کمیسیون مشترک بین کمیسیونهای برنامه و بودجه و کمیسیون عمران و حمل و نقل مقرر شده بود که حداکثر افزایش ۱۵ درصدی برای این موضوع در سال آینده در نظر گرفته شود.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در تشریح این موضوع گفت: این پیشنهاد به این مفهوم است که اگر تورم سال آینده ۱۲ درصد شد افزایش نرخ طرح همان ۱۲ درصد شود، اما اگر ۲۰ درصد نرخ تورم باشد ما بیش از ۱۵ درصد افزایش نخواهیم داشت.
در نهایت این موضوع بدون مخالف به تصویب رسید.
ناهید خداکرمی نیز در زمان بررسی جزئیات این لایحه پیشنهاد اعمال تخفیف به دستیاران پزشکی بیمارستانهای آموزشی که ملزم به حضور در بیمارستانهای در محدوده طرح هستند را ارائه کرد.
حجت نظری در مخالفت با این موضوع گفت: من به لحاظ محتوایی با این موضوع مخالف نیستم، اما معتقدم که به لحاظ شکلی باید این موضوع در جای دیگری آورده شود و جای آن در این ماده نیست.
در نهایت این پیشنهاد رای لازم را بدست نیاورد.
دیگر موضوع پیشنهاد شده در قالب این لایحه به پیشنهاد زهرا نژاد بهرام در خصوص مرجع تشخیص برای دریافت کارتهای خبرنگاری اختصاص داشت.
وی گفت: در سال گذشته این مرجع مشخص نشده بود که ما را با ابهاماتی مواجه کرد لذا پیشنهاد میشود که مرجع مشخص کننده معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد باشد.
محمد جواد حق شناس در مخالفت با این پیشنهاد گفت: ما تاکنون جلساتی را با وزارت ارشاد در این خصوص داشته ایم که در نهایت معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد عنوان کرد که تعداد سهمیههای طرح ترافیک کمتر از میزان تقاضا است از این روی این معاونت این مسئولیت را نمیپذیرد.
زهرا نژاد بهرام، اما اظهار داشت: هر موضوعی یک مرجع تشخیص دارد و مرجع تشخیص خبرنگاران معاون مطبوعاتی است و نباید از این وظیفه عدول کند.
در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران این پیشنهاد به تصویب نرسید.
محدوده زوج و فرد تبدیل به محدوده کنترل آلودگی هوا شد
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض محدوده طرح ترافیک گفت: تفاوتی که لایحه جدید با لایحه گذشته دارد این است که عنوان محدوده زوج و فرد به عنوان محدوده کنترل آلودگی هوا تغییر کرده و تعیین نرخ عوارض آن بر اساس مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که به تازگی به دست شورا رسیده است انجام میشود.
وی تصریح کرد: در این مصوبه محدوده زوج و فرد به عنوان حلقه دوم محدوده کنترل آلودگی هواشناخته شده و هر خودرو در طول سال میتواند به مدت ۸۰ روز در آن به صورت رایگان تردد داشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: هرچند خودروها در طول هر فصل ۲۰ روز میتوانند در این محدوده به صورت رایگان وارد شوند، اما در کمیسیونها برای ساکنین این محدوده تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به محدود بودن زمان بررسی این لایحه، نمیتوان انتظار داشت که هیچ مشکلی در آن دیده نشود از این روی از اعضای شورای شهر تهران میخواهم که نسبت به اصلاح این لایحه نظرات خود را ارائه کنند.
نرخ ورود به محدودههای کنترل آلودگی هوای شهر تهران تعیین شد
بررسی لایحه «تعیین نرخ عوارض تردد در محدودههای مرکزی شهر تهران در سال ۱۳۹۸» یکی از موضوعات دستور جلسه امروز شورای شهر تهران بود که با رای اعضای شورای شهر تهران کلیات آن به تصویب رسید.
محمد علیخانی که به ارائه گزارش کمیسیون مشترک عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران میپرداخت با تاکید بر تائید کلیات این لایحه گفت: تفاوتی که لایحه جدید با لایحه گذشته دارد این است که عنوان محدوده زوج و فرد به عنوان محدوده کنترل آلودگی هوا تغییر کرده و تعیین نرخ عوارض آن بر اساس مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که به تازگی به دست شورا رسیده است انجام میشود.
وی تصریح کرد: در این مصوبه محدوده زوج و فرد به عنوان حلقه دوم محدوده کنترل آلودگی هواشناخته شده و هر خودرو در طول سال میتواند به مدت ۸۰ روز در آن به صورت رایگان تردد داشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: هرچند خودروها در طول هر فصل ۲۰ روز میتوانند در این محدوده به صورت رایگان وارد شوند، اما در کمیسیونها برای ساکنین این محدوده تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به محدود بودن زمان بررسی این لایحه، نمیتوان انتظار داشت که هیچ مشکلی در آن دیده نشود از این روی از اعضای شورای شهر تهران میخواهم که نسبت به اصلاح این لایحه نظرات خود را ارائه کنند.
احمد مسجد جامعی، اما در مخالفت با این لایحه گفت: مدیریت شهری در سال گذشته این موضوع را علی رغم وجود تردیدهایی به مرحله اجرا درآورد و قرار بود که گزارش اجرای آن ارائه شود.
وی ادامه داد: امروز پس از یک سال هنوز هیچ گزارشی از کاهش آلودگی هوا به شورا ارائه نشده است و همچنین هیچ گزارشی از کاهش تردد خودروها در این محدودهها به شورا نیامده است و این موضوعات در حالی است که تنها بخشی از درآمدهای پیش بینی شده در این حوزه توسط شهرداری دریافت شده است.
مسجد جامعی تاکید کرد: چرا ما باید دست خود را در جیب مردم بکنیم. حال اگر شهرداری بدهکار است که نباید به موضوعی که مبنای آن قابل بررسی است، درصدهای دیگر نیز افزوده شود.
وی گفت: مردم زندگی عادی خود را دارند و ما نباید با اینگونه تصمیمات رفت و آمد عادی آنها را دچار مشکل بکنیم.
وی تاکید کرد: این لایحه شکلی و صوری است و این در حالی است که در سال گذشته نیز این موضوع با عجله تصویب شد و در سالجاری نیز با توجه به محدودیت زمان وضعیت مشابهی را دارد.
آرش میلانی، اما با این لایحه موافق بود و در تائید آن اظهار داشت: سالیان سال است که تعداد خودروهای شخصی در کلانشهر تهران رو به افزایش است. در سال ۵۷، ۱۰۰ هزار خودرو به شهر افزوده میشد، ولی هماکنون این رقم به ۴۰۰ هزار خودرو شخصی رسیده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، روند خروج خودروهای فرسوده طی سال گذشته با مشکلاتی روبهرو شده است.
این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه سهم حمل و نقل عمومی باید در شهر تهران افزایش یابد، اظهار داشت: برای مقابله با آلایندگی هوا خودروهای شخصی، باید عوارضی درخصوص تولید آلایندگی و تردد شخصی تعیین شود تا یک نوع بازدارندگی ایجاد شود.
حسینی میلانی با بیان اینکه برای مقابله با آلودگی هوا و رفع آلایندگی چارهای نداریم جز اینکه شهر تهران از شهری خودرومحور به شهری انسانمحور تغییر رویکرد بدهد، تصریح کرد: ما باید به سمتی برویم که شهروندان تهرانی بجای استفاده از خودروهای شخصی امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را داشته باشند. در این رابطه در لایحه تاکید شده که منابع حاصله به توسعه حمل و نقل عمومی و راهکارهای کاهش آلودگی هوا اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه در همه کلانشهرهای دنیا طرح کاهش آلودگی در زونهای مختلفی اعمال میشود، خاطرنشان کرد: براساس مطالعات متعددی که توسط شرکت کنترل کیفیت هوا در سالهای گذشته درباره اثربخشی این راهکار انجام شده و بحث مدیریت تردد مورد تایید قانون هوای پاک و کارگروه ملی کنترل آلودگی هوا است.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک درباره آلودگی هوا ابراز داشت: براساس گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک درباره آلودگی هوای تهران در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، میزان ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون - که تاثیرات مهمی بر سلامتی افراد دارند - ۲۱ تا ۴۱ درصد در ساعات صبحگاهی در ایستگاه معرف محدوده مرکزی شهر کاهش یافته است.
حسینی میلانی افزود: براساس گزارش سازمان هواشناسی، اثرات هواشناسی بر کاهش آلودگی هوا حدود ۵۰ درصد بوده و مابقی آن مرتبط به اقدامات شهرداری و از جمله طرح ترافیک، طرح کاهش و گسترش معاینه فنی است.
وی درباره اثرات ترافیکی طرح هم بیان کرد: بر اساس گزارش دریافتی در بحث ترافیکی هفت درصد به سرعت اتوبوسهای عادی و ۱۲ درصد به سرعت اتوبوسهای تندرو افزوده شده است و میزان ورود به محدوده طرح ترافیک در ساعات اجرا ۳۸ درصد کاهش یافته است و در کل شبانهروز نیز میزان ورود ۲۲ درصد کمتر شده است.
در نهایت این دستور جلسه با ۱۸ رای موافق و ۲ رای مخالف به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.