پخش زنده
امروز: -
شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر، لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری را به شورا ارائه کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، نخستین موضوع دستور جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران که خارج از دستور به مباحث امروز شورای شهر تهران اضافه شد، ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران بود که پیروز حناچی شهردار تهران پس از حضور در صحن علنی شورا آن را به محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس شورای شهر تهران ارائه کرد.
شهردار تهران در جریان ارائه این لایحه گفت: شهرداری تلاش کرد تا در زمان مقرر لایحه بودجه را به شورا ارائه کند به گونهای که این لایحه پس از تصویب برنامه سوم توسعه و متناسب با احکام این برنامه باشد.
وی با بیان اینکه اقتصاد شهر تهران به عنوان پایتخت سیاسی مترصد از سیاستهای کلان کشور است، تصریح کرد: رونق اقتصادی، اقتصاد شهر را تحت تاثیر خود قرار میدهد. در سالهای اخیر رکود مسکن و نوسانات نرخ ارز و عدم انجام برخی تعهدات در حمل و نقل و مسکن سبب شده است که منابع شهرداری به طبع از شرایط کشور کاهش داشته باشد.
شهردار تهران در ادامه به لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: تلاش شده است در برنامه جاری در کنار نوسان سهم درآمدهای پایدار، تورم و ازدیاد نیروی انسانی که از مشکلات جدی شهرداری تهران است توجه شده است.
حناچی اعلام کرد: بودجه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۸ حدود ۹ درصد افزایش داشته است و این درحالی است که سقف بودجه شهرداری در سه سال ثابت نگهداشته شده و با توجه به تورم رسمی سال آینده این میزان رشد چندان جدی تلقی نمیشود.
وی اعلام کرد: در بودجه سال ۱۳۹۸ هزینهها ۸ درصد، رشد تملک دارایی ۳ درصد، تملک داراییهای مالی ۹ درصد و بودجه در شرکتها ۱۱ درصد افزایش داشته است.
شهردار تهران در خصوص رویکردهای بودجه در سال ۱۳۹۸ گفت: شفاف سازی منابع حاصل از شرکتها و سازمانهای وابسته به شهرداری تهران با تقویت خزانه متمرکز، پیش بینی منابع با رویکرد منابع قابل تحقق درآمدهایی که سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران دریافت میکنند، پیش بینی سازوکار لازم جهت تحقق منابع پیش بینی شده در بودجه سال ۱۳۹۸ در قالب تبصرههای پیشنهادی، استفاده از ابزارهای تامین مالی از جمله فاینانس، رکوک اسلامی و اوراق مشارکت در تبصرههای بودجه و همچنین تمرکززدایی از جمله رویکردهای تدوین بودجه در سال ۹۸ است.
وی تاکید کرد: ایده آل این بوده که بودجه را کامل ببینیم و تبصرهها را در دل بودجه بیاوریم که این موضوع مورد علاقه دولت نیز هست که بودجه شفاف و بدون تبصره باشد و ما تلاش کردیم تا جهت گیریهای خود را به این سمت سوق دهیم.
حناچی تصریح کرد: پیش بینی لازم جهت شفافیت گردش مالی کلیه سازمانها و شرکتهای وابسته شهرداری تهران، کاهش حداکثری پیش بینی اعتبارات برای هزینههای غیرضروری و غیرمرتبط با ماموریتهای جاری و قانونی شهرداری تهران، پیش بینی اعتبارات لازم برای پروژههای تملک دارایی و سرمایه ای، اولویت بندی پروژههای در دست انجام، پرهیز از تعریف تملک دارایی پروژههای جدید به غیر از موارد ضروری و همین طور پیش بینی اعتبارات برای اتمام پروژههای نیمه تمام که دارای پیشرفت فیزیکی بوده اند از جمله موارد دیگری بود که از سوی شهردار تهران مطرح شد.
وی با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۸ را ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان و برای شورای شهر فرستاده ایم، گفت: جدیترین بخش افزایش بودجه مربوط به توسعه حمل و نقل عمومی است و امیدواریم بودجه در زمان مقرر از سوی شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد.
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران پس از سخنان شهردار تهران از اینکه لایحه بودجه به موقع به شورا ارائه شد از شهرداری تقدیر کرد و گفت: هم اکنون وظیفه شورا است که ظرف یک ماه آینده این لایحه را بررسی کرده تا پس از عبور از هیئت تطبیق مصوبه آن به شهرداری ابلاغ شود تا شهرداری بتواند پیش از سال آینده این مصوبه را در اختیار داشته باشد.
پیروز حناچی
رقم بودجه ۹۸ واقع بینانه است
شهردار تهران: رقم بودجه امسال شهرداری واقع بینانه است و با شرایط اقتصادی کشور همخوانی دارد.
پیروز حناچی در حاشیه جلسه علنی امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس قولی که به شورای شهر تهران داده بودیم، امروز لایحه بودجه سال ۹۸ به شورای شهر تهران تقدیم شد و تلاش کردیم این لایحه بر واقعیتها منطبق باشد.
وی افزود: برنامه سوم شهرداری تهران به تصویب رسیده و این بودجه بر اساس اهداف برنامه سوم شهر تهران است و تلاش کردیم محورهای مهم آن را عملیاتی کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه رقم بودجه سال اینده ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان است، گفت: ۳ سال سقف بودجه شهرداری تهران ثابت بوده و این رقم با وضعیت اقتصادی کشور رقمی واقع بینانه است و افزایش آن متناسب با شرایط اقتصادی است.
وی با بیان اینکه بر اساس لایحه بودجه تقدیمی به شورا ۹ درصد سقف بودجه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، گفت: همچنین بخش هزینهای ۸ درصد، بخش تملک دارایی سرمایهای ۳ درصد، بخش تملک دارایی مالی ۳ درصد و بخش بودجه شرکتها نیز ۱۱ درصد افزایش داشته است.
وی گفت: عمده افزایش بودجه مربوط به حمل ونقل عمومی است.
شهردار تهران با بیان اینکه۳۰ درصد بودجه حمل و نقل در لایحه بودجه ۹۸ افزایش داشته است، گفت: این در حالی است که دست شهرداری خالی است. ما در حوزه حمل و نقل به ۲ هزار واگن و ۳ هزار اتوبوس نیاز داریم و تلاش میکنیم برای رشد در این حوزه از فاینانس استفاده کنیم.
حناچی در پاسخ به پرسشی درباره دریافت فاینانسها به دلیل مشکلات و بدهیهایی که به بانکها وجود دارد، تصریح کرد: در خصوص دیون و بدهیهای دولت به شهرداری، سازمان حسابرسی در حال بررسی است. تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد در این زمینه به توافق رسیده ایم. در خصوص موانعی که برای انتشار اوراق مشارکت وجود دارد نیز با بانکها مذاکرات ثمربخشی داشته ایم.
وی در خصوص ساماندهی قبور شهدا نیز گفت: ما فعالیتی در این حوزه نداشته ایم، اما در این پس سیاستهای ما منطبق با فرمایشات مقام معظم رهبری است.
شهردار تهران در خصوص آخرین تصمیم گیری در حوزه طرح زوج و فرد گفت: ما نگاهمان به طرحهای ترافیکی، سلامت شهروندان است و نه کسب درآمد. ما باید تلاش کنیم روزهای آلوده سال کاهش پیدا کند. آمارها نشان میدهد امسال ۲۰ درصد کاهش روزهای آلوده داشتیم که البته بخشی هم تاثیر باد و بارانی است که امسال داشتیم.
وی با بیان اینکه تصمیم گیری در رابطه با محدوده زوج و فرد از اول تابستان اجرایی میشود، گفت: در خصوص جزئیات به تصویب رسیده در رسانههای عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.
حناچی در پاسخ به این پرسش که چرا تصمیم گیریهای ترافیکی شهرداری بدون مطالعات اجتماعی و بدون در نظر گرفتن شرایط کلی جامعه است، تصریح کرد: با شما در این موضوع هم عقیده نیستم. زمان اجرای این طرح اول تابستان است و فضای بحث جدل وجود دارد. تصمیمی که در شورای ترافیک گرفته شده این است که طرح زوج و فرد نباشد که اتفاق نظر مهمی است و میتوان در خصوص اینکه چگونه در این حوزه رفتار شود کار کارشناسی انجام داد و هنوز فرصت باقی است.
محسن هاشمی
لزوم تدوین اهداف و برنامه عملیاتی پنج سال آینده
محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری درباره چهل سالگی انقلاب گفت: چهل سالگی انقلاب دوران بلوغ و بالندگی نظام است؛ ما بیش از هر چیز به خودآگاهی و خود انتقادی برای رشد و ترمیم نقایص خود نیاز داریم.
محسن هاشمی افزود: مردم در این دوران سخت و پرفراز و نشیب، هر زمان که مورد آزمون قرار گرفته اند، با عملکردی درخور تحسین دین خود را به وطن ادا کرده اند، خصوصا در دوره سخت پیروزی انقلاب و کمبودها، دوران دشوار جنگ تحمیلی و الان دوران جنگ اقتصادی کشور این مردم بودند که جلوتر از مسئولان، افتخاراتی بی نظیر را رقم زدند و اکنون در چهل سالگی انقلاب، شاهد هستیم درخشانترین برگهای این کارنامه متعلق به مردم است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر ما مسئولان بخواهیم همچون گذشته بجای پذیرش اشتباهات و قصور و تقصیرهای خود، مسئولیت را به گردن مدیران گذشته، جناح رقیب یا عوامل داخلی وخارجی بیندازیم، افزود: قطعا بلوغ و رشد و بالندگی را شاهد نبوده و انتظارات مردم را برآورده نخواهیم ساخت.
وی افزود: در حوزه مدیریت شهری نیز ما باید مسئولیت خود را در وضع موجود بپذیریم، اکنون بیش از یک سوم از دوران مسئولیت لیست امید در مدیریت شهری سپری شده، اما باید با عملگرایی و واقع گرایی مطالبات بر زمین مانده مردم را تحقق ببخشیم.
رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: با توجه به تصویب شدن احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران، انتظار افکارعمومی از مدیریت شهری آن است که بسرعت اهداف و برنامه عملیاتی پنج سال آینده و اهداف کمی و بعضا کیفی بخصوص آلودگی صدا، ترافیک و آسیبهای اجتماعی، تاب آوریدو نوسازی بافت فرسوده را تدوین و اعلام کند تا بتوان عملکرد مدیریت شهری را در این دوره ارزیابی نمود، بدیهی است که ما نیازمند اقدامات عملی وعینی هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد بتوانیم دهه پنجم انقلاب را با تحقق بیشتر مطالبات مردم و عملی کردن وعدهها آغاز کنیم تا سرمایه اجتماعی نظام و اعتماد مردم به مسئولان ترمیم شود.
وی تصریح کرد: مهمترین پیام مسئولان در ۴۰ سالگی انقلاب، میتواند اذعان به قصور و تقصیر در خدمت به مردم وتلاش در جهت جبران کاستیها باشد.
شورای شهر حقی برای تعیین نرخ توقف در پارکینگهای خصوصی ندارد
سید حسن رسولی در جلسه امروز شورای شهر تهران، در بررسی لایحه "عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرحهای توسعه شهری و ساخت پارکینگ" درباره ماده اول این لایحه، اظهار کرد: بحثهای مفصل درباره این لایحه در کمیسیون تخصصی (شهرسازی و معماری) و برنامهوبودجه شورای شهر تهران انجامشده است. در حال حاضر میزان برخورداری شهرداری از محل عوارض و هزینه از طراحی و ساخت بسیار پایین بوده و این عوارض در بافتهای فرسوده کاملاً رایگان است.
وی بابیان اینکه درصد عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرحهای توسعهای در این لایحه شاید بالا باشد، اما عدد آن رقم بالایی نیست که هیئت تطبیق فرمانداری تهران با آن مخالفت کند، تأکید کرد: این عوارض در مناطق غیر برخوردار پایین است و در شورای شهر تهران کسی به دنبال گران کردن عوارض شهری نیست.
نائب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرحهای توسعهای برای سال ۹۷ بر مبنای پی (ارزش معاملات هر مترمربع عرصه املاک با کاربری مربوطه بر اساس آخرین دفترچه ارزش معاملاتی املاک شهر تهران موضوع ماده ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم) سال ۹۶ تا سقف ۴۵ درصد میانگین اضافه شود، این سقف نباید بیش از مصوبه هیئت دولت باشد.
وی بابیان اینکه افزایش و تصمیمگیری درباره افزایش عوارض بر اساس دفترچه تقویم املاک است، تأکید کرد: افزایش ارزش برای صاحبان پلاک و بازدهی منفی در اجرای طرحهای توسعه شهری لحاظ شده است.
رسولی درباره ماده ۵ این لایحه گفت: لطفاً مسئول مربوطه در شهرداری تهران نسبت به برخی از کاربریهای فرهنگی، بهداشتی و ورزشی توضیح دهد که این کاربریها که کار تجاری میکنند، مشمول عوارض هستند، یا نه؟
وی درباره لایحه تعیین نرخ ورودیه و حق توقف پارکینگهای عمومی شهر تهران و تعیین نرخ توقف پارکینگهای عمومی و نرخ عوارض پارک حاشیهای نیز گفت: این لایحه برای تعیین عوارض برای پارکینگهای خصوصی نیست، زیرا شورای شهر تهران حق تعیین نرخ برای پارکینگهای عمومی مانند فرودگاه مهرآباد و پارکینگهای خصوصی را ندارد.
خزانهدار شورای شهر تهران، گفت: در این لایحه درباره پارکینگهای عمومی متعلق به شهرداری تهران که از سال ۹۳ تا ۹۷ نرخ آن ثابت مانده، تصمیمگیری خواهد شد. با بررسی انجامشده، پیشنهاد شد متناسب با نرخ تورم در سالهای گذشته، نرخ توقف در پارکینگ ۱۲.۵ درصد افزایش یابد که این درصد مورد تائید هیئت تطبیق فرمانداری نیز است.
وی در بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدودههای مرکزی شهر تهران در سال ۹۸ که نام آن به آن لایحه کاهش آلودگی هوا و ترافیک تغییر یافت، اظهار کرد: ماهیت جریمه و عوارض کاملاً متفاوت است جریمه توسط قانونگذار تعیین میشود و عوارض از اختیارات شوراهای شهر است. در جلسه شب گذشته شورای هماهنگی حملونقل ترافیک برای محدوده زوج و فرد نیز عوارض تعیینشده است و شخص فرماندار و معاون وی با هویت فردی نمیتوانند اظهارنظر و مخالفتی دراینباره داشته باشند.
رسولی ادامه داد: درباره مصوبات شورای شهر کمیته تطبیق فرمانداری اظهارنظر میکند که این هیئت با این موضوع موافق است.
زهرا صدراعظم نوری
تصویب لایحه تعیین حق بهرهبرداری غرف بازارهای میادین میوه و ترهبار
اعضای شورای شهر تهران در نوبت عصر صدوبیست و یکمین جلسه شورای شهر لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین حق بهره برداری غرف به تفکیک نوع کاربری در بازارهای میادین میوه و تره بار و فرآوردههای کشاورزی شهرداری تهران را بررسی کردند.
زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران دررابطه با این لایحه گفت: این غرفهها هر چند وقت یک بار به مزایده گذاشته میشود. سازمان میادین حدود ۲۴۱ بازار و میدان دارد که از این تعداد ۲۱۹ بازار و ۲۲ هستند و مجموعه غرفه آنها ۲هزار و ۵۰۰ عدد است.
وی اضافه کرد: دو درصد این غرفهها (۵۰ غرفه) در اختیار ایثارگران هستند و بقیه آنها برای عموم شرکت کنندگان به مزایده گذاشته میشود.
صدر اعظم نوری در ادامه اظهار کرد: از آنجا که همه غرفهها در یک سطح نیستند و به غرفههای ضعیف، متوسط و قوی تقسیم میشوند، از بعضی از آنها بیشتر استقبال میشود. در لایحه حاضر، پیشنهاد شده است تا غرفهها به گونهای به مزایده گذاشته شوند که غرفههای ضعیف و قوی در یک سبد ارایه شوند تا از این طریق غرفههای ضعیف بدون متقاضی نماند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه گفت: در سال ۹۷ قیمت پایهای برای مزایده پیشنهاد شده، اما بهره برداری از برخی غرفهها چند برابر قیمت مزایده بوده است. موقعیت برخی غرفهها به گونهای است که به راحتی با بیش از قیمت مزایده به بهره برداری و به سود میرسند. پیشنهاد جدید سازمان میادین در قالب تبصره ۶ لایحه مطرح کرده این است که به شهرداری تهران (سازمان میادین و میوه تره بار) اجازه داده شود به منظور تاثیرگذاری لازم در جهت تعدیل قیمتها و توزیع عادلانه و مناسب محصولات و کالاهای بازرگانی (خواربار و مواد پروتئینی) نسبت به تامین، توزیع و عرضه آنها از تولید کنندگان معتبر به صورت حجمی (سبدی وکارتونی) با رعایت اعمال تخفیفات ویژه و در نظر گرفتن حاشیه سود به صورت پایلوت در بخش بازرگانی برخی بازارهای منتخب برای مدت یک سال اقدام کند.
وی با اشاره به پیشنهاد دیگر مطرح شده در لایحه گفت: حق بهره برداری که به ایثارگران واگذار میشود از طریق مزایده باشد؛ چرا که مواردی داشتهایم که غرف به ایثارگران واگذار شده است، اما آنها غرفه را با چند برابر قیمت به افراد دیگری داده اند.
صدراعظم نوری افزود: پیشنهاد بعدی این است که ایثارگرانی که در مزایده شرکت میکنند تا حق بهره برداری از غره به آنها واگذار شود به تایید اداره کل ایثارگران شهرداری برسند.
در نهایت کلیات این لایحه با ۱۷ موافق و بدون مخالف تصویب شد. ماده واحده این لایحه نیز با اصلاحاتی نظیر اضافه شدن "تایید اداره کل ایثارگران " به تصویب رسید.