مطمئنا به سبب نقشی که دانش آموزان در آینده ایفا می کنند نهادینه کردن فرهنگ مطلوب امر لازم و ضروری است.
پژوهش خبری صدا وسیما:فرهنگ در جوامع روز به روز پیچیده تر، حساس ترو در عین حال با اهمیت می شود، و بدیهی است تلاش برای دست یابی به یک فرهنگ در ابعاد مختلف، دل مشغولی مردم، مسئولان و صاحب نظران در کشورهای در حال پیشرفت می باشد. تاثیر فرهنگ بر جامعه آشکار است و فرهنگ سازی از مباحث تعیین کننده در مدیریت کلی جوامع است به گونه ای که سرمایه گذاری برای ارتقای سطح فرهنگ از سرمایه گذاری های بسیار مهم به حساب می آید.
احترام به تولید ملی درکشورهای توسعه یافته به اصلی لاینفک از ابعاد اساسی فرهنگ تبدیل شده و کشورهای مذکور برای حفظ چنین فرهنگی از پایه سرمایه گذاری نموده اند. حکومت ها برای ایجاد و تثبیت فرهنگ احترام به تولید ملی، ابزارهای مختلفی را در اختیار دارند که مهم ترین یا دستکم یکی از مهم ترین آنها آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش از مهمترین نهادهای رسمی است که عهده دار تعلیم و تربیت جامعه است. بنابراین بایستی به گونه ای عمل کند که توانایی های دانش آموزان را پرورش دهد و زمینة به کارگیری تمام استعدادهای آنان فراهم شود. آموزش و پرورش نهادی است که یکی از وظایف اصلی آن فرهنگ آموزی و تثبیت مؤلفه های مثبت فرهنگ و مبارزه با جنبه های منفی فرهنگی است و همچنان که آگاه هستیم دورة ابتدایی مهمترین دورة تحصیلی در نظام های آموزش و پرورش محسوب میشود، زیرا شکل گیری شخصیت و رشد همه جانبة فرد بیشتر در این دوره انجام میگیرد. دورة ابتدایی در رشد مفاهیم و معانی اموری که کودک در زندگی روزمره با آن مواجه است نقش مهمی دارد و این دوره تداوم بخش تکوین شناختی، زیستی، اجتماعیِ کودک است که در خانه پیریزی شده است.
در دنیای کنونی برای اینکه بتوانیم بر اساس یک برنامه ریزی دقیق فرهنگ جامعه را در حد توان به سوی ارزش های اجتماعی متعالی و مبتنی بر توسعه پایدار سوق دهیم، تامل وتعمق در محتوی کتب درسی و بازنگری در محتوی، ضرروتی اجتناب ناپذیر است. آموزش و پرورش از طریق محتوی کتاب های درسی که اصلی ترین مسیربرای انتقال دانش است باید این انتظارات را برآورده سازد. محتوی کتب درسی درآموزش و پرورش مهم ترین مراجع منابع یادگیری دانش آموزان در هر نظام آموزشی است و در فرهنگ سازی و تثبیت فرهنگ مطلوب نقشی بسیار اثر بخش و کارا دارد.
از فعالیت های اصلی نظام های آموزشی، بازنگری و روز آمد کردن محتوی کتاب های درسی است. باز نگری، اصلاح در برنامه و محتوی کتب درسی، مستلزم توجه به نقش دانش آموزان در اجتماع است. مطمئنا به سبب نقشی که دانش آموزان در آینده ایفا می کنند نهادینه کردن فرهنگ مطلوب امر لازم و ضروری است. طی بررسی محتوی کتب درسی کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه نظیر ژاپن، مالزی و... به راحتی نقش و اهمیت احترام به تولید ملی مشخص می گردد اما در بازنگری و بررسی کتب دوره ابتدایی موضوع نهادینه کردن احترام به تولید ملی حلقه مفقوده در محتوی می باشد. از دو بعد، ضرروت توجه به فرهنگ احترام به تولید ملی در محتوی کتب ابتدایی حائز اهمیت است: اولا؛ همچنان که اشاره گردید شکل گیری شخصیت در این دوران ارزشمند صورت می پذیرد؛ دوما؛ احترام به تولید ملی در کشور یک مساله ملی می باشد بنابراین لزوم توجه به این مساله درکتب درسی می تواند باعث نهادینه کردن چنین فرهنگ زیبایی در آینده دانش آموزان گردد.
پژوهش خبری // نویسنده مسئول:علی اکبر سادین، مدرس دانشگاه