دستاوردهای سفر فخریه کاشان از ژاپن در زمینه رسیدن به تفاهم نامه همکاری مشترک ریلی درون شهری و بررسی طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی تهران، از مهمترین اخبار ریلی در هفته اخیر بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مهم ترین اخبار حوزه ریلی را می توان در این سرفصل ها مرور کرد.
آخوندی در بازدید از پروژه های استان لرستان مطرح کرد:پروژه راه آهن خرم آباد- دورود در مسیر سخت گذر و کوهستانی واقع شده و با این حال از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است. این مسیر شامل 114 کیلومتری راه آهن جدید است که کار ساخت آن در دولت تدبیر و امید، در سال 93 آغاز شده است.
وی گفت: حدود 13 کیلو متر تونل در این پروژه به کار گرفته شده است و یک تونل پیوسته 4600 متری و یک تونل پیوسته 3800 متری دیگر که هر دو به مرحله حفاری رسیده و سرجمع حدود 4000 متر پل نیز در این پروژه تأسیس شده است؛ پروژه فنی بسیار پیچیده ای است که خوشبختانه روند روبه رشدی را طی می کند.
آخوندی افزود: برای بازسازی ریل قدیم و تخصیص ریل جدید خرم آباد- دورود سرمایه گذاری زیادی شده است و برغم تمام تنگناهای مالی از طریق اسناد خزانه سعی شد هیچ یک از پروژه های مهم استان متوقف نشود.
وی گفت: خوشبختانه سرمایه گذاری خوبی در راه آهن لرستان که خط آهن بسیار قدیمی بود صورت گرفته است و یک سفر به طور ویژه برای راه آهن لرستان انجام خواهم داد.
خیرالله خادمی عضو هیئت مدیره شرکت ساخت هم گفت: مطالعات راه آهن دورود - خرم آباد - اندیمشک در قطعه دورود به خرم آباد مصوب شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
وی افزود: این قطعه از پروژه دارای سه واریانت مختلف بوده ولی هچیکدام از آنها مصوب نشده است.دنبال این هستیم روشی را که از لحاظ اقتصادی هم به صرفه بوده و هم از لحاظ منطقه ای قابل اجراست در اولویت قرار دهیم.
خادمی گفت: مطالعاتی در باره اتصال پلدختر به استان ایلام از طریق آزاد راه انجام شده است که مطالعات اولیه نشان می دهد نیاز به احداث حدود 30 کیلو متر راه داریم که این موضوع درحال بررسی است.
حمید سیادتموسوی مدیر مطالعات «طرح بلند مدت حمل ونقل ریلی تهران » در سمینار ارائه طرح بلند مدت حمل ونقل ریلی تهران گفت : با توجه به تعریف های جهانی باید دسترسی به مرکز شهر در کمتر از 40 دقیقه و عبور ازقطرشهر و پیرامون به 270 ایستگاه و 360 تا 420 کیلومتر برای طراحی شبکه نیاز داریم .
وی افزود: شبکه ریلی تهران شامل چهار خط اکسپرس به طول 179 کیلومتر، 8 خط شهری به طول 251 کیلومتر، برخی خطوط مکمل مانند تراموا، 19 پارک سوار، 10 کانون عمده حمل و نقل در اتصال با راه آهن ، اتوبوس و فرودگاه در این سیستم در نظر گرفته شده است.
سرگئی بوردیلیارک سفیر اوکراین در ایران مطرح کرد: از شرکت های اوکراینی ، هم شرکت های دولتی و خصوصی ،دعوت شده است تا در پروژه های ریلی ایران مشارکت کنند، پروژه هایی که هزینه آن ها حدود 10 میلیارد یورو برآورد شده است.
مهرداد تقی زاده عضو هیات مدیره راه آهن در سمینار ارائه طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی تهران مطرح کرد: در صورت تصویب چهار اکسپرس تهران از سوی شورای عالی ترافیک شرکت راه آهن اجرای بخش بیرونی و بخش عبوری از زیر شهر را بر عهده خواهد گرفت.
وی گفت: قطار حومه ای باید دربرخی نقاط با ایستگاه های درون شهری یکی شود و مقدار نفوذ آن بیشتر از سایر مدل های ریلی در شهر البته میزان هزینه به علت تملک زمین و زمان اجرای کار افزایش پیدا می کند.
تقی زاده افزود: زیانده بودن قطار های حومه ای با ارائه یارانه به آنها تا زمان افزایش مسافرات قطار های حومه ای ادامه پیدا خواهد کرد یا اینکه با استفاده از روش هایمتنوع بتوان این خطوط را به سود آوری رساند.
محمد راشدی معاون مسافری راه آهن در جلسه دیدار با نائب رئیس انجمن جانبازان نخاعی و عضو هیات مدیره این انجمن گفت: حدود 50 درصد از مسافران ریلی را زائران مشهد مقدس تشکیل می دهند و ایجاد اداره کل خدمات ایستگاهی در راه آهن از سال های گذشته با هدف ارائه خدمات با کیفیت ، نیاز سنجی ایستگاه ها و فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم جهت رفاه مسافران یک ضرورت اعلام و در جهت راه اندازی آن اقدامات خاصی صورت گرفت.
وی افزود : با توجه به اینکه ایستگاه راه آهن مشهد یکی از پرتردد ترین ایستگاه ها بعد از راه آهن تهران محسوب می شود ، این ایستگاه مناسب سازی شده است و راه آهن تبریز نیز مراحل اجرایی این طرح را طی می کند.
راشدی گفت: برای مسیر های بین راهی گرمسارف سمنان ، دامغان ، نقاب ،شاهرود ،نیشابور و مشهد امکاناتی چون پله برقی ، آسانسور و همسطح سازی سکوها و دیگر اقدامات ویژه مسافران و زائران اجرا می شود.
سعید محمدزاده معاون شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر قرار باشد ایستگاه راه آهن به نقطه دیگری منتقل شود مسیر تمام خطوط راه آهن را باید تغییر دهیم که عجیب و غریب است ، بسیار هم زمان بر خواهد بود و برای انجام این کار بسیاری از خطوط از جمله خط پرترافیک تهران - مشهد باید برای مدت طولانی متوقف شود.
وی افزود: درسفر به ژاپن بحث بر سر انجام پروژه های ریلی عمده گفتگو ما در این سفر بود، پروژه ریلی چابهار به زاهدان و در ادامه مشهد ،پروژه ریلی تهران به همدان، پروژه حومه ای تهران و قطار سریع السیر حومه ای زیرگذر تهران که شامل چهار خط می شود و پیش تر در وزارتخانه بررسی شده بود از جمله پیشنهادهای ما به طرف ژاپنی برای آغاز سرمایه گذاری و مشارکت بود.
اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه حومه ای تهران حجم زیادی از خودروهایی را که در حال حاضر در روز از هشتگرد به شهریار و پرند و پردیس می روند یا از ورامین به سمت لواسان می آیند شامل می شود و آنها را به زیر زمین هدایت می کند، بر همین اساس ساخت قطار های سریع السیر زیرگذر تهران را به گفتگو گذاشتیم تا بتوانیم شرق به غرب و شمال به جنوب تهران را به هم وصل کنیم.