برقی کردن مسیر ریلی تهران - مشهد در مراحل نهایی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نهایی شدن قرارداد برقیشدن مسیر ریلی تهران - مشهد ، از چهارخطه شدن مسیر تهران - گرمسار تا پاییز خبر داد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ عباس آخوندی امروز یکشنبه در مراسم آغاز به کار بزرگترین نمایشگاه حمل ونقل ریلی منطقه خاورمیانه در تهران نکته مهم در حمل و نقل ریلی را به کار گیری قطارهای برنامهای و منظم دانست.
وی افزود: چنانچه قطارهای منظم و برنامهای در شبکه ریلی تردد داشته باشند میتوان نظر صاحبان کالا و بار را جلب کرد و رشد قابل توجهی در این حوزه را تجربه کرد. در حال حاضر نیز اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داده و همانطور که میدانید قطار برنامهای چین راهاندازی شده و برنامههایی برای راهاندازی سایر مواد از جمله مسکو نیز در دستور کار قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سنت قطار عمدتا به حمل بار برمیگردد گفت: باید در بخش مسافر نیز با سرمایهگذاری افزایش سرعت و برقی کردن مسیرهای پرتقاضا را در دستور کار قرار داد.
آخوندی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راهآهن سریع السیر تهران - قم- اصفهان گفت: افتخار دارم بعد از مدتها شاهد تجهیز کارگاه در این مسیر ریلی باشم و تا 4 سال آینده به ضورت عملیاتی این مسیر راهاندازی خواهد شد و قطارها با سرعت 250 کیلومتر قابلیت سیر در این مسیر خواهند داشت.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید برقی کردن مسیر تهران - مشهد را نیز یکی دیگر از پروژههای مهم پرسرعت برشمرد و گفت: قرارداد این پروژه نیز در حال نهایی شدن است و در این مسیر نیز قطارها میتوانند با سرعت 200 کیلومتر سیر کنند.
وی با اشاره به موضوع حمل و نقل حومه با بیان اینکه در حال حاضر تمامی راهها ریلی خروجی تهران در حال چهارخطه شدن هستند گفت: در پاییز امسال مسیر ریلی تهران - گرمسار چهارخطه خواهد شد و مسیرهای کرج و ورامین نیز در دست اجرا و پیگیری است.
آخوندی ادامه داد: توسعه خطوط حومه باید به اندازهای توسعه یابد که تردد روزانه 450هزار خودرو ورودی و خروجی تهران به ریل منتقل شود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حمل و نقل حومه در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز و تبریز نیز دنبال میشود و امروز شاهدیم در مشهد مسیر گلبهار - چناران به عنوان یک مسیر حومهای در حال راه اندازی است.
آخوندی گردشگری ریلی را یکی دیگر از موضوعات در بخش حمل و نقل ریلی عنوان کرد و گفت: با راهاندازی قطارهای برنامهای بین ایران و کشورهای همسایه این موضوع میتواند گسترش یابد هر چند به دلیل اینکه این بخش یک اقدام نوین و جدید است اقدام سختی است.
وی توجه به روشهای تامین مالی را یکی از مهمترین مباحث روز دنیا عنوان و تاکید کرد: در مذاکرهای که با شرکت های خارجی داشتیم استفاده از روش های جدید تامین مالی از جمله لیزینگ و استفاده از بازار سرمایه برای تامین ناوگان مورد بحث است.
وی سیستمهای جدید تامین مالی را سیستمهای استانداردی برشمرد که یکی از موفقترین روشهای تجاری روز دنیا به شمار میآید و گفت: این روش ابتکاری جدیدی در اروپا انجام شده و ما نیز در ایران پیگیر آن خواهیم بود.
آخوندی ادامه داد: امیدواریم در سال آینده این کتفرانس تاثیر خود را در ارتباط حمل ونقل ریلی با بنادر و حمل کالاهای نفتی بگذارد و ما شاهد سرمایه گذاری و طراحی بنادر بر مبنای ریل باشیم. همچنین اتصال فرودگاه امام با بنادر از طریق ریل امکانپذیر شود و ما به اهداف لجستیکی خود در این خصوص دست یابیم.
وی در ادامه اصلیترین هدف در وزارت راه و شهرسازی را ارتباطات و گسترش ارتباطات برشمرد و گفت: باید در مرحله اول این ارتباطات در حوزه تمدنی ایرانشهر از عراق تا آسیای میانه و شبه قاره هند توسعه یابد و تمامی کشورها به بهترین وجه در حوزههای ریلی، هوایی و جادهای گسترش یابد.
وی گفت : همچنین باید با در چارچوب این اهداف ارتباط دریاهای منطقه را از طریق ریل برقرار کرد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این حوزه تمدنی به لحاظ منابع و سیاستهای موجود نیاز به یک راه ارتباطی جامع دارد ، گفت: این مسیر ارتباطی باید بازتعریف و بازخوانی شود.
آخوندی با بیان اینکه در ادامه این ارتباطات در حوزه تمدنی ایرانشهر میتوان ارتباطات گستردهتری با چین، خاور دور، هند و اروپا داشت ، گفت: خوشبختانه بعد از اتفاقات اخیر سیاسی شرایط خوبی برای توسعه ارتباطات به ویژه با همسایگان برقرار شده است و در حال حاضر ارتباط بسیار خوبی با کشورهای پاکستان، افغانستان، تمامی کشورهای آسیای شمالی، عراق و ترکیه وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه برای گسترش ارتباطات ریلی نیاز است که ایران در سایر کشورها نمایندگیهایی داشته باشد و همینطور کشورهای دیگر نیز در ایران نمایندگی داشته باشند از حضور کشورهای عضو و مدیرکل اتحادیه بین المللی راه آهن های دنیا در این کنفرانس استقبال کرد.
آخوندی نگاه از موضع مشتری را بسیار مهم دانست و افزود: اتصال به چشمههای بار برای جذب مشتری بسیار اهمیت دارد و این امکان باید با حمل و نقلی سریع، ایمن، مطمئن و ارزان انجام شود.
وی با بیان اینکه توجه به مسائل شبکهای و هماهنگی در شبکه ریلی میتواند به رشد در این بخش بسیار کمک کند گفت: در حال حاضر 90 میلیون تن مواد معدنی در کشور جابجا میشود که بخش عمدهای از این مواد میتواند از طریق ریل حمل شود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین برای جابجایی محمولههای نفتی، پتروشمی و سیمانی نیز ظرفیت استفاده از ریل وجود دارد و ما باید به سمتی حرکت کنیم که انواع محصولات پتروشیمی و فولادی را نیز از طریق قطار جابجا کنیم.
وی رقابت را اصلیترین عنصر در جذب بار عنوان و اظهار کرد: امروز هیچ کاری را نمی توان در دنیا به صورت دستوری پیش برد بلکه باید شرایط را برای رقابتی کردن مهیا کرد.
آخوندی یادآور شد: برای رقابتی کردن فضا در حوزه ریلی نیاز به توسعه زیرساختها، نوسازی ناوگان، ارتقای ایمنی و سلامتی کالا و مسافر در کمترین زمان نیاز است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در همایش امروز موضوع نفت مورد اهمیت است و حمل مواد نفتی برای کشور ما یکی از ضرورتها به شمار میرود اظهار امیدواری کرد: سمینار سال آینده با توجه به حجم بالای مواد معدنی در کشور به موضوع حمل بار معدنی بپردازد.
وی افزود: میتوانیم در بخش حمل بار معادن تا200 درصد رشد را تجربه کنیم و حمل بار معادن با قطار صرفهجویی بسیار بالایی در مصرف سوخت خواهد داشت.