چند وقتی است که وبلاگ ها به شهر ارواح تبدیل شده است و دیگر صاحبان وبلاگ ها کمتر به این رسانه ها سر می زنند. با جستجوی اندکی در بیشتر وبلاگ های مشهور با رسانه هایی مواجه می شوید که محتوای تازه ای ندارند و درحدود یک سال ازآخرین پست و پیام صاحبانشان گذشته است.
پژوهش خبری صدا و سیما: چند سالی بود که تب وبلاگ نویسی در بین کاربران فضای مجازی در کشور ما بالا رفته بود و افراد فعال در فضای مجازی هر کدام در این فضا برای خود وبلاگی داشتند و مطالب روزانه خود را در آن قرار می دادند و به روز شدن وبلاگ ها خیلی به سرعت انجام می شد و اشخاص علاقه مندی بودند که روزانه به وبلاگ های خود سر می زدند تا ببینند بعد از پست جدیدی که گذاشته بودند چه پیام ها و کامنت هایی دریافت کرده اند. اما چند وقتی است که وبلاگ ها به شهر ارواح تبدیل شده است و دیگر صاحبان وبلاگ ها کمتر به این رسانه ها سر می زنند . با جستجوی اندکی در بیشتر وبلاگ هایی مشهور با رسانه هایی مواجه می شوید که محتوای تازه ای ندارند و در حدود یک سال از آخرین پست و پیام صاحبانشان گذشته است.
گرچه وبلاگ نویسی در دنیا قبل از سال دو هزار میلادی بوجود آمد اما انفجار وبلاگ نویسی با ورود به قرن بیست و یکم اتفاق افتاد. وبلاگ نویسی در ایران تقریبا از سال 1380 شروع شد. و در مهرماه سال 1384 تعداد وبلاگ های فارسی به 700 هزار رسید و این رشد استفاده از وبلاگ ادامه داشت. بعضی آمارها از بیش از یک میلیون وبلاگ در کشور خبر می دادند تا اینکه از سال 1393 سر و کله استفاده از شبکه های اجتماعی همراه(موبایلی) از جمله وایبر، واتز اپ و بعدتر تلگرام پیدا شد. با توجه به قابلیت هایی که این شبکه ها در اختیار مخاطب قرار می دادند کم کم مهاجرت از وبلاگ ها هم آغاز شد و شبکه های اجتماعی تبدیل به ابزارهای اصلی برای ارتباط گیری شدند. اما استقبال از شبکه های اجتماعی همراه و عبور از وبلاگ نویسی نشان می دهد که در فضای مهاجرت های کاربران سریع تر و به صورت آنی صورت می گیرد.
به نظر می رسد یکی از دلایل تغییر از فضایی به فضای دیگر در فضای مجازی به ویژگی کاربرپسندی (userfriendly ) بودن این ابزارها برمی گردد. دادن حق انتخاب به کاربر، سهولت و انعطاف، جامعیت و امکانات بیشتر از جمله موضوعاتی است که کاربران را قانع می کند که از ابزار جدیدتر استفاده کنند. اما باید این نکته را مورد توجه قرار داد که کاربرپسندی یک ابزار در فضای مجازی همیشه نمی تواند دوام دائمی داشته باشد و با امکانات بیشتر وسهل تری که ممکن است بقیه ابزارهای جدید در اختیار فرد قرار دهند، به احتمال زیاد کاربر تصمیم می گیرد که از ابزارهایی استفاده کند که امکانات بیشتری و سهل الوصول تری را در اختیار آنها بگذارد. در پایان مطلب دو سوال به ذهن می رسد، اولین این که خداحافظی کاربران شبکه های اجتماعی همراه با ابزارهای فعلی چه زمانی فرا می رسد؟ آیا عمر سیزده ساله وبلاگ ها برای شبکه های اجتماعی موبایلی تکرار خواهد شد؟
پژوهش خبری صدا و سیما // هادی البرزی