پخش زنده
امروز: -
المپیک سال 2016 از 15 تا 31 مرداد ماه در شهر ریو دوژانیرو در کشور برزیل برگزار و نتیجه این رقابت برای کشور ما رتبه 25 بود، اما خارج از بحث نتیجه این دوره المپیک برای کشور به نظر می رسد که این رقابت را از لحاظ بحث مخاطب شناسی می توان به گونه ای دیگر نگریست.
پژوهش خبری صدا و سیما: المپیک سال 2016 از 15 تا 31 مرداد ماه در شهر ریو دوژانیرو در کشور برزیل برگزار و نتیجه این رقابت برای کشور ما رتبه 25 بود، اما خارج از بحث نتیجه این دوره المپیک برای کشور به نظر می رسد که این رقابت را از لحاظ بحث مخاطب شناسی می توان به گونه ای دیگر نگریست.
هیاهوی این رقابت ها همیشه رسانه ها را بر آن می دارد تا به گزارش درون گود و مسابقات و حواشی آنها بپردازند و کمتر طرف دیگر موضوع یعنی شور و شوق مخاطبان و تماشاگران و افکار عمومی را مورد توجه قرار دهند که پیوسته از پای رسانه ها پیگیر رقابت ها بوده و همیشه از لحاظ هواداری و علاقه مندی در جهان رکورد زده اند.
کشور ما در این رقابت ها با 63 ورزشکار در 14 رشته ورزشی از 30 رشته ورزشی المپیک شرکت داشت، اما با نگاهی به میزان جستجوی کاربران ایرانی در فضای مجازی به ویژه موتور جستجوگر گوگل اطلاعات جالبی به دست می آید که بررسی این اطلاعات موید میزان توجه ایرانی ها به برخی از ورزش هاست. کاربران ایرانی در این دوره از بازیهای المپیک، به لحاظ میزان توجه به ورزش در جهان به نوعی رکورد زده اند و از لحاظ جستجو در خصوص چهار رشته ورزشی کشتی، وزنه برداری، تکواندو و والیبال رتبه یک جهان را در گوگل به خود اختصاص داده اند. 8 مدال ما در المپیک ریو در سه ورزش کشتی ، وزنه برداری و تکواندو بوده است، اما در خصوص والیبال هم ایرانی ها، علی رغم ناکامی این تیم در المپیک، از لحاظ میزان جستجو در جهان حائز رتبه یک بوده اند. اما نکته ای که در این خصوص قابل توجه است کمترین جستجوی کاربران ایرانی در خصوص ورزش اسب سواری است که شاید دلیل آن را بتوان نداشتن نماینده در این رشته ورزشی عنوان کرد.
دلایل توجه و این میزان جستجوی کاربران ایرانی در فضای مجازی نسبت به چند رشته خاص، می تواند نشانه علاقه مندی به ورزش یا امیدواری آنان به کسب مدال در ورزشی خاص باشد. که این علاقه و یا ابراز امیدواری نیز به پیشینه ذهنی مخاطب نسبت به عملکرد ورزشکاران آن رشته ورزشی در مسابقات گذشته و کسب موفقیت در آن رشته و یا سابقه و سرآمد بودن آن رشته ورزشی در کشور برمی گردد. در تعریف افکار عمومی در علم ارتباطات افکار عمومی را مجموع عقاید، نقطه نظرها و گرایش های بخش بزرگی از جامعه، پیرامون یک موضوع در یک زمان معین دانسته اند که افراد درباره آن موضوع، دارای منافع و علایق مشترک می باشند.
در خصوص المپیک هم این موضوع صادق است که کاربران مجازی که بخش زیادی از جوانان و مردم جامعه را تشکیل می دهند، در این 15 روز به چه میزان، گرایش به پیگیری اخبار و اطلاعات در مورد ورزش های خاص را داشته اند، اما نکته مهم تر، توجه مسئولان و دست اندرکارن ورزش کشور برای المپیک2020 در توکیو ژاپن است تا بتوانند به کاربران و مخاطبانی که از لحاظ پیگیری و دنبال کردن ورزش مورد علاقه جز پیگیرترین هواداران ورزشی در جهان هستند، پاسخ مناسب دهند.
پژوهش خبری صدا وسیما// پزوهشگر: هادی البرزی