شورای فرهنگ عمومی کشور 21 تیر ماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب را روز عفاف و حجاب نامگذاری کرده و از 20 تا 26 تیر ماه نیز هفته عفاف و حجاب در کشور برگزار می شود. این نوشتار نگاهی دارد به وضع طراحی لباس در کشور با توجه به مقوله حجاب و عفاف.
نکات برجسته پژوهش:
- اسلام کلیات حدود لباس پوشیدن را به روشنی تبیین و انتخاب طرح، رنگ، جنس و دیگر جزئیات لباس را به عرف جوامع واگذاشته است
- لزوم تعیین و تبیین شاخصههای لباس متناسب با فرهنگ و اعتقادات ما از سوی متولیان عفاف و حجاب
- نبود پشتوانه فکری و مطالعاتی برای درک نیاز مخاطب
- لزوم توجه به تولیدات انبوه کارخانهای و صنعتی
- تحمیل مد غربی در نبود جایگزین داخلی
- وجود مافیای پنهان ترویج پوشاک غیر اسلامی
- لزوم مطالبه مردم از مسئولان
- مبارزه با قاچاق پوشاک در کنار ارائه الگوی مناسب و جذاب داخلی موثر خواهد بود.
- الزام قانونی برای استفاده تولیدکنندگان از گروه های طراح در کارگاهها
- سیاستهای چندگانه دولت و عدم حمایت مالی دولت و بخش خصوصی از طراحان
- تاثیر تبلیغات و نمایش زنده در ترویج مد ایرانی- اسلامی
- توسعه اقتصاد مقاومتی در حوزه مد و لباس و افزایش قدرت انتخاب مردم
- نقش هنرمندان به عنوان گروه مرجع، در ترویج مد اسلامی ایرانی
پژوهش خبری صدا و سیما: شورای فرهنگ عمومی کشور 21 تیر ماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب را روز عفاف و حجاب نامگذاری کرده و از 20 تا 26 تیر ماه نیز هفته عفاف و حجاب در کشور برگزار می شود. حجاب و عفاف مقوله ای است که در کشورمان قدمت تاریخی دارد و مختص دین اسلام یا حتی دوره پس از انقلاب هم نیست گرچه پیوند تعالیم اسلامی با فرهنگ ملی و انقلابی ویژگی خاص تری به آن بخشیده و اهمیت و ضرورت آن را دو چندان کرده است. با این وجود، طی سال های متمادی و در چند دهه اخیر موضوع رعایت حجاب و عفاف در کشورمان به دلایل مختلف با چالش های جدی مواجه شده و همواره دغدغه مردم متدین و مسئولان بوده است. مانتوهای توری و بدون آستر، کوتاه و البته بدون دکمه و کاملا باز و بدن نما، ساپورت ها و شلوارهای چسبان با کفش های شب رنگ و روسری های توری پوشیده شده بر تن مانکن ها در ویترین مغازه ها، چیزی نیست که با فرهنگ و سنن ملی و مذهبی ما سازگار باشد به گونه ای که بسیاری از خریداران پس از ساعت ها گشت و گذار در فروشگاهها گاه دست خالی به خانه بر می گردند یا به ناچار آنچه را با معیارهای اخلاقی خود نمی پسندند، انتخاب می کنند. یکی از مباحث مطرح در این حوزه بحث تولیدات متناسب با مقوله حجاب و عفاف است.این نوشتار نگاهی دارد به وضع طراحی لباس در کشور با توجه به مقوله حجاب و عفاف.
پوشش حجاب و عفاف از منظر اسلام
اسلام کلیات حدود لباس پوشیدن را به روشنی تبیین نموده و در جزئیات به راهنمایی و راهگشایی پرداخته و فرهنگ و آداب و سبک زندگی ملتها و شرایط جغرافیایی و آب و هوایی و دیگر اموری را که بر زندگی اجتماعی اثر میگذارند، محترم شمرده است. لذا انتخاب طرح، رنگ، جنس و دیگر جزئیات لباس را به عرف جوامع واگذاشته است تا با رعایت حدود الهی، به تناسب فرهنگ ملی، نوع لباس خود را تعیین کنند. در اسلام همچنین آداب ظاهری فراوانی برای پوشش وضع شده است تا با رعایت آنها، انسان از غفلت رها شود و ازآن برای رشد و رسیدن به اهداف عالی بهره ببرد، نه آنکه لباس، خود به هدف زندگی تبدیل شود و مشی، شخصیت و فکر را تحت تأثیر قرار دهد و او را اسیر خود سازد. اگر لباس در انسان ریا و فخرفروشی و تکبر به وجود آورد، ابزاری در دست شیطان و آفت دین و موجب قساوت قلب خواهد بود. لباس باید موجب فروتنی، خشوع و خضوع انسان در برابر خداوند متعال شود.
یک طرح خوب باید درعین برخورداری از جذابیت و زیبایی، از نظر رنگ و طرح پارچه دارای تنوع باشد و متناسب با سن و شأن و موقعیت اجتماعی افراد و ویژگی های فرهنگی و جغرافیایی محیط استفاده از آن طراحی شده و در یک کلام کاربردی باشد. قطعا آنچه برای مهمانی یا مجالس چشن طراحی می شود با آنچه قرار است در معابر عمومی یا در مشاغل مختلف استفاده شود متفاوت خواهد بود. همانطور که حد حجاب در محیط های مختلف متفاوت است. علاوه بر آن طرح خوب آن است که سبک و راحت باشد و پرتکلف و دست و پاگیر نباشد. و از همه مهم تر این که پوشش مناسب داشته باشد و حدود عفاف و حجاب را رعایت کند و باداشتن همه این امتیازات برای تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشد و با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.
چالشهای طراحان لباس
از جمله: