از بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار، هفت شاخص اصلی استخراج شد که عبارت اند از: 1. ویژگی های کار معلمی2.معیشت معلمان3. مواجهه جدی آموزش و پرورش با نظام سلطه4. نسل آینده و آموزش و پرورش 5. دستگاه های موثر آموزشی و پرورشی6. نکات مهم مرتبط با آموزش و پرورش 7. دشمن و قدرت ایران.
در این پژوهش مهمترین شاخصهای بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان در تاریخ 13/ 02/ 1395 و محورهای مرتبط به آنها گردآوری و مؤلفههای کانونی، شاخصهای محوری، پرسشها و شبههها و مصادیق مربوط، استخراج و به استناد عین عبارات آورده شده است. در بخش دیگر نیز بیانات رهبر معظم انقلاب از زاویه تحلیل محیطی و آیندهنگری بررسی و در پایان، ملاحظات رسانهای و پیشنهادهای برنامهسازی مطرح شده است.
از بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار، هفت شاخص اصلی استخراج شد که عبارت اند از: 1- ویژگی های کار معلمی 2-معیشت معلمان 3- مواجهه جدی آموزش و پرورش با نظام سلطه 4- نسل آینده و آموزش و پرورش 5- دستگاه های موثر آموزشی و پرورشی 6- نکات مهم مرتبط با آموزش و پرورش 7 – دشمن و قدرت ایران
از شاخص "ویژگی های کار معلمی" سه محور به دست آمده است که عبارت اند از: "کار دشوار جامعه معلمی با بازده مادی اندک"، "ویژگی های معلمان آینده ساز" و "معلمی شغلی با ویژگی اخلاص".
از شاخص "معیشت معلمان" نیز، محورهای "پذیرفتنی نبودن بی توجهی مسئولان به معیشت معلمان " ، " سرمایه ای بودن هزینه های آموزش و پرورش" و " سوء استفاده برخی ها از مشکلات معیشتی جامعه معلمان" استخراج شد.
"مواجهه جدی آموزش و پرورش با نظام سلطه بین المللی"، "برنامه ریزی نظام سلطه برای نسل آینده" و "زبان علم و مقابله با نظام سلطه" محورهایی هستند که از شاخص نظام سلطه و آموزش و پرورش استخراج شده اند.
از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره" نقش آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده" نیز محورهای زیر استخراج شد: " به وجود آوردن هویت مستقل ملی و دینی در دانش آموزان"، "فعال کردن فطرت خداداد دانش آموزان"، "زنده کردن مفاهیم جریانساز و عملساز میان دانش آموزان"، "دوری از انزواهای اجتماعی نامطلوب و تکافل اجتماعی"، "اصلاح الگوی مصرف دانش آموزان"، "آموزش تحمل مخالف"، "آموزش ادب به ویژه در فضای مجازی" و "آموزش تدین و نداشتن زندگی اشرافی".
رهبر معظم انقلاب در شاخص "دستگاه های موثر آموزشی و پرورشی" هم به "معاونت پرورشی آموزش و پرورش"، "صداوسیما" و "وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی" اشاره می کنند.
"لزوم تزریق روحیه شادابی و جوانی در معلّم" ، " لزوم طراحی نظام آموزش نو و غیرتقلیدی" ، "لزوم توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان" ، " لزوم تکیه بر فنی و حرفه ای ها" ، " لزوم پرهیز از استفاده از نام و نشان های دوران طاغوت" و " لزوم جلوگیری از گسترش غیرمنطقی مدارس غیرانتفاعی" از محورهای دیگری بود که در بیانات رهبر معظم انقلاب وجود داشت.
رهبر معظم انقلاب در شاخص دیگری علم و شخصیّت ملّی را مهم ترین عنصر قدرتساز می دانند و به عقب نشینی دشمن در برابر قدرت علم، ایمان و انقلاب ایران اشاره می کنند.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است
پژوهش خبری // امید جلوداریان