طرح نظام نوين ترويج کشاورزي در 9 استان اجرا ميشود
معاون سازمان تحقيقات ؛ اموزش و ترويج کشاورزي از اجراي طرح نظام نوين ترويج در 9 استان خبرداد.
به گزارش
خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پايگاه اطلاعرساني وزارت جهاد کشاورزي ، دکتر کاظم خاوازي گفت : انتقال مديريت دانش و معرفي نيازهاي کشاورزي مهمترين رويکرد وزارت جهاد کشاورزي در اجراي طرح نظام نوين ترويج کشاورزي است.
وي اظهار داشت: 9 استان به عنوان نمونه براي اجراي طرح نظام نوين ترويج کشاورزي انتخاب شدهاند که استان قزوين يکي از استانهاي منتخب است که به عنوان استان پايلوت اين طرح به شکل آزمايشي اجرا ميشود.
خاوازي گفت : براي تقويت و توسعه ترويج در بخش کشاورزي طرحهايي را در دست اقدام داريم که يکي از آنها آموزش به 8 هزار و 70 نفر نيروهاي جديد و تازه استخدام است که بايد برنامهريزي مناسبي براي بکارگيري اين نيروها در بخشهاي اجرايي و 10 هزار پهنه داشته باشيم.
معاون آموزش و ترويج سازمان تحقيقات،آموزش و ترويج کشاورزي ، ساماندهي و تجهيز مراکز خدمات و ايجاد شبکه مديريت دانش و پهنهبندي عرصههاي کشاورزي براي ارائه حداکثر خدمات به بهرهبرداران بخش را از عناصر و مولفههاي اصلي اين طرح ذکر كرد.
وي گفت : عرصه اين پهنهها با توجه به تنوع کشت کاملا متفاوت است و قرار است هر پهنه يک کارشناس مسئول داشته باشد که پاسخگوي مسائل مختلف آن پهنه و همچنين به عنوان رابط فعال بين بخش کشاورزي با کشاورزان باشد.
خاوازي خاطرنشان کرد: اجراي آزمايشي اين طرح 9 ماهه است که آسيبشناسي ميشود و در صورت موفقيت اين طرح براي کل کشور عملياتي خواهد شد.
دکتر شاهپسند قائم مقام معاون آموزش و ترويج سازمان تحقيقات،آموزش و ترويج کشاورزي نيز ، مهمترين وظيفه ترويج کشاورزي را انتقال و کاربردي کردن دانش و تغيير رفتار برشمرد و گفت: ترويج کشاورزي بايد اطلاعات در واحدهاي تحقيقاتي را دريافت و به توليد دانش کاربردي تبديل کند و اين دانش را بر اساس رسانههاي انفرادي، گروهي و... به مخاطبان مشخص براي هر فعاليت و بارگذاري در شبکه دانش انتقال دهد بنابراين ترويج ميتواند نيازها را از عرصههاي توليد دريافت و به نياز پژوهشي تبديل کند.
وي، سايت الگويي کانون يادگيري؛ مدرسه در مزرعه، صندوق حمايت از مشاغل خانگي، مراکز رشد و کارآفريني زنان، انتخاب کشاورزان نمونه در الگوسازي و نشريات و بروشورها و دستورالعملهاي فني را از مهمترين تکنيکها و فنون ترويجي در اجراي خوب وظايف برشمرد.
شاهپسند با بيان اينکه نظام نوين ترويج کشاورزي و منابع طبيعي بر سه اصل، تجهيز و ساماندهي مراکز دهستان، پهنهبندي عرصههاي توليدي و مديريت دانش و اطلاعات استوار است، تصريح کرد: استان قزوين به عنوان استان پايلوت براي اجراي اين طرح انتخاب شده است.
وي با بيان اين که جايگاه ترويج و آموزش در مديريت دانش با بهرهگيري از ظرفيت رسانه ملي ، رسانههاي تلفيقي، آموزشي و ترويجي شکل ميگيرد، تاکيد کرد: سياست و اهداف کمي بخشهاي اجرايي ميتواند به برنامههاي ترويجي و آموزشي تخصصي تبديل شود بنابراين ترويج نقش تسهيلگر با جامعه محلي را دارد تا بتوان راحتتر به هدف دست يافت.