تامین نیازهای جدید، اولویت قطعه سازان
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو گفت: سال گذشته با توجه به افزایش ۵۶ درصدی تولید خودرو، وضع قطعه سازان در مقایسه با سال قبل از آن بهبود نسبی یافت.
محمدرضا نجفی منش در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: سال گذشته گردش مالی قطعه سازان حدود 12 هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با سال پیش از آن رشد 60 درصدی داشت.
وی اضافه کرد: بسیاری از ماشین آلات قطعه سازان قدیمی است اما تعدادی از قطعه سازان خودرو با سرمایه گذاری خود ماشین آلات جدیدی را به خطوط تولید خود اضافه کردند که این ماشین آلات در حال تولید قطعات خودرویی است.
نجفی منش گفت: حدود 80 درصد از نیاز خودروسازان را قطعه سازان داخلی تامین می کنند که امیدواریم این سهم را افزایش دهیم.
وی افزود: حدود 20 درصد از نیاز قطعات یدکی داخل کشور را قطعه سازان داخلی تامین می کنند که برنامه ریزی کردیم این میزان را به 70 تا 80 درصد در بازار قطعات یدکی و خدمات پس از فروش افزایش دهیم.
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه توان کیفیت و توان فنی قطعه سازان داخلی ارتقا یافته است ، گفت: برای خودرو تندر در ابتدای کار با 60 درصد ساخت داخل اغاز کردیم و برای خودروهای جدید هم با توجه به توان خود در طراحی و تامین، اگر اطلاعات اولیه به ما داده شود عین آن چیزی را که مورد نیاز خودروسازان است می توانیم تولید کنیم.
نجفی منش افزود: با توجه به تاکید وزیر صنعت بر افزایش ضریب ساخت داخل خودرو، ساخت خودرو در همکاری با طرف های خارجی، باید از حاقل 40 درصد ساخت داخل اغاز شود و به حدود 80 درصد برسد که می تواند موجب ایجاد اشتغال در داخل کشور شود، هم ایجاد ارزش افزوده کند و هم قیمت تمام شده را کاهش دهد.
وی گفت: یکی از مشکلات قطعه سازان مالیات بر ارزش افزوده است و آن اینکه هر سه ماه باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنیم و این در حالی است که ما نه اصل پول خود را وصول کردیم و نه مالیان بر ارزش افزوده را. از این رو درخواست کردیم از حالت تعهدی به نقدی تبدیل شود یعنی هر زمان که پول را وصول کردیم مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنیم.
نجفی منش ادامه داد: مشکل دیگر ذینفع واحد است و آن اینکه اگر بنده در چند شرکت عضو هیأت مدیره باشم و یکی از شرکت ها دچار مشکل باشد بقیه شرکت ها را دچار مشکل می کند که درخواست کردیم حساب هر شرکت را جدا کنند.
نجفی منش، قیمت گذاری خودرو را مشکل دیگر در صنعت قطعه سازی بیان کرد و گفت: این امر، انگیزه حضور سرمایه گذاران خارجی را در بازار داخل کاهش می دهد که درخواست کردیم با توجه به اینکه 16 سازنده داخلی و 17 وارد کننده خودرو داریم شورای اقتصاد خودرو را از حالت انحصار خارج کند.
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو همچنین گفت: قطعه سازان داخلی توان تولید با کیفیت بالا را دارند اما آن چیزی که در اذهان مردم به عنوان کیفیت پایین خودروها جا افتاده بیشتر به این علت است که مدل های خودروی ما مربوط به 20 تا 30 سال پیش است.
نجفی منش افزود: خودروسازان متوجه این نیاز به حق مردم شدند و در حال معرفی مدل های جدید به مردم هستند البته مردم هم همیشه مطالبه کنند زیرا اگر مطالبه مردمی نباشد ما از حرکت به جلو باز می مانیم.