پخش زنده
امروز: -
قائم مقام پژو گفت: ارتباط ما با صنعت خودرو ایران تاریخی و طولانی است و مایلیم این ارتباط را ادامه دهیم. قائم مقام رنو نیز تصریح کرد ؛ درصدد هستیم اقلام با کیفیت، مقرون به صرفه و نیز انتقال فناوری را در همکاری با شریک ایرانی عملی کنیم.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، کمار قائم مقام پژو سیتروئن در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران افزود: با استفاده از فناوریهای روز حضور خود در ایران را مستحکمتر خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه مذاکرات زیادی با شریک ایرانی در زمینه نحوه ادامه همکاریها داریم، خاطرنشان کرد: علاقهمندیم محصولات جدید را در ایران معرفی و تولید کنیم و در آینده و در اسرع وقت محصولات جدیدی در ایران تولید خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: استفاده از خودروهای جدید دیزلی و هیبریدی و بهره گیری از فناوریهای روز جهان از مهمترین برنامههای آتی پژو سیتروِئن است.
هدف رنو؛ صدور اقلام باکیفیت و انتقال فناوری به ایران
قائم مقام منطقه آفریقا، خاورمیانه و هندوستان شرکت رنو نیز در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو گفت: درصدد هستیم اقلام با کیفیت و مقرون به صرفه و نیز انتقال فناوری را در چارچوب همکاری با شریک ایرانی عملی کنیم.
پیمان کارگر افزود: این شرکت یکسال پیش، توافقی با میتسوبیشی امضا کرد تا هم افزایی کرده و پایانه ای برای برخی کشورهایی که آنها در آن بیزنس دارند ایجاد کنیم اما این همکاری و هم افزایی، صرفا به آن کشورها محدود نمی شود و رنو نیز با همان روحیه درپی کار با خودروسازان ایرانی است.
وی تصریح کرد: ما این کار را به صورت مشترک انجام می دهیم چرا که توسعه صنعت خودرو باید با شراکت صورت گیرد و راه دیگری وجود ندارد، اگر به فکر بهسازی باشیم باید شریک داشته باشیم.
کارگر گفت: زنجیره ارزشی صرفا محدود به تولیدکنندگان اتومبیل نیست، بلکه اگر زنجیره تامین قوی نداشته باشیم، تولیدکننده اتومبیل حرفی برای گفتن ندارد و بر این اساس همکاری محکمی با تامین کنندگان خارجی داریم و در باره ایران در صددیم که اقلام با کیفیت و مقرون به صرفه و انتقال فناوری را داشته باشیم.
کارگر افزود: با دو شرکت مقتدر ایران درحال همکاری هستیم و توان تولید 300هزار خودرو در این کشور وجود دارد اما از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده نمی شود و در صددیم که از این ظرفیت استفاده کنیم.
رنوی تولید ایران، بسیار با کیفیت است
وی تصریح کرد: ما فناوری رنو را به کارخانجات شرکا انتقال دادیم و همان فناوری که در فرانسه، مراکش، برزیل نیز موجود است، در ایران نیز موجود است و ما تامین کنندگان فرانسوی را به تامین کنندگان ایرانی متصل کرده ایم تا کیفیت تولید ایرانی تضمین شود و مشتری ما نیز به این حقیقت پی برده است.
کارگر افزود: رنوی تولید ایران، بسیار با کیفیت است که این مرهون تامین کنندگان قطعات است، البته این سرمایه گذاری برای آینده است، چراکه اگر قرار باشد قطعات با کیفیت تولید کنیم، باید با تامین کنندگان و پایانه های بسیاری در دنیا در ارتباط باشیم.
سیاست رنو 80 درصد محلی سازی است
کارگر گفت: خدمات پس از فروش نیز بخش دیگری از زنجیره فروش رنو است که به محض امکان، خدمات پس از فروش در ایران نیز ارائه می شود تا مشتری رضایت بیشتری داشته باشد.
او گفت: از نظر شرکت رنو ایران یک کشور بسیار راهبردی است و در آینده نیز به سرمایه گذاری خود ادامه می دهد، چراکه این حضور صرفا قرار نیست امروز و فردا و به چند سال آینده محدود شود، پس سرمایه گذاری در محل و پلت فرم نیز اهمیت بسیار دارد.
کارگر ادامه داد: هدفی که رئیس رنو به ما داده است، 80 درصد محلی سازی است و بر این اساس به همه همکاران متذکر شده است که حداکثر 80 درصد محلی سازی را تا چند سال آینده داشته باشد، البته ما نظارت کافی و وافی داریم تا کیفیت رعایت شود.
افزایش بیش از 70 درصدی تولید خودرو
دبیرهمایش بین المللی صنعت خودرو گفت: این همایش در حالی برگزار میشود که شرایط صنعت خودرو نسبت به سال گذشته تغییرات اساسی داشته است.
ساسان قربانی افزود: افزایش بیش از70 درصدی تولید خودرو، کسب رتبه اول صنعت خودرو در رشد توسعه کشور و دستیابی به اهداف کمی از جمله این تغییرات نسبت به نخستین همایش بین المللی خودرو است.
قربانی اضافه کرد: در این دوره از همایش بیش از 500 میهمان خارجی حضور دارند که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو با بیان اینکه میهمانان از 250 شرکت معتبر بین المللی و از 30 کشور جهان در این همایش حضور دارند، اظهار داشت: این همایش با دو محور تبیین برنامه های صنعت خودرو و توسعه همکاریهای بین المللی برگزار می شود.
مونتاژ کاری را تکرار نمی کنیم
مدیر عامل ایران خودرو گفت: به طور حتم سیاست مونتاژی کاری و ترکیب قطعه را ادامه نخواهیم داد و با شرکت هایی قرارداد می بندیم که بر مبنای سرمایهگذاری مشترک برابر و همچنین همکاری تحقیقاتی و پلتفرم باشد.
هاشم یکهزارع در حاشیه دومین همایش بین المللی صنعت خودرو در جمع خبرنگاران درباره اینکه چرا ایران بیشتر تمایل دارد با شرکت های فرانسوی قرارداد ببندد، افزود: این شرکتها از قبل در ایران حضور داشتند و 25 درصد از خودروهای درحال تردد در ایران فرانسوی هستند.
یکه زارع اضافه کرد: البته این دلیل نمی شود که چارچوبهای خود را زیر پا بگذاریم بلکه منافع ملی باید در نظر گرفته شود و شرکتهای فرانسوی باید چارچوبهای مدنظر ما را رعایت کنند و گرنه قراردادی منعقد نمیشود.
مدیر عامل ایران خودرو گفت: به دنبال مشارکت خارجی برابر و50-50 برای تولید خودرو هستیم اما هم اکنون چنین شراکتی در کشور وجود ندارد.
وی با بیان اینکه سه شرکت خصوصی طراحی بدنه خودرو با همکاری ایران خودرو به زودی تاسیس خواهد شد، گفت: مشاور خارجی نیز برای دستیابی این شرکتها به دانش طراحی خودرو خواهیم گرفت ضمن اینکه به مدت 5 سال اشتغال نیروی جوان دانشگاهی را در این صنعت تضمین می کنیم.
هاشم یکهزارع با بیان اینکه با نهایی شدن قیمت خودروی رنو، این خودرو به زودی به بازار عرضه خواهد شد، گفت: پیکاب ال90 بزودی به بازار عرضه می شود، ضمن اینکه 12 بدنه جدید نیز در سالهای آینده ازجانب مهندسان ایرانی تولید میشود.
صنعت خودروی ایران در جایگاه پانزدهم جهان
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در سال 2003 ایران خودرو435 هزار دستگاه تولید کرد که در سال 2011 به760 هزار دستگاه رسید، درحالیکه برای سال 93، تولید 600 هزار دستگاه در دستور کار قرار گرفته است که سهم 50 درصدی ایران خودرو از هدفگذاری تولید خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در 1404 هدفگذاری ماست که سهم 60 درصدی را به خود اختصاص می دهیم، این در حالی است که با تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاهی که امسال تولید می شود، صنعت خودروی ایران در جایگاه پانزدهم جهانی قرار خواهد گرفت، اما تاکید ما بر این است که بتوانیم رتبه خود را در تولید صنعت خودروی جهانی، تک رقمی کنیم.
به گفته یکهزارع، تمرکز ما امسال بر روی کیفیت، خدمات پس از فروش، صادرات و توسعه محصول است تا بتوانیم آسیپ پذیری صنعت خودروی ایران را از تحریم ها به حداقل برسانیم، این در حالی است که 220 هزار دستگاه خودرو از سوی ایران خودرو به سایر کشورهای دنیا صادر شده است که به منظور پشتیبانی از این محصولات، 135 نمایندگی ارایه خدمات پس از فروش در این کشورها ایجاد شده است.
شریک چهارم ایران خودرو غیرآسیایی خواهد بود
وی اظهار داشت: بهمن سال آینده، نخستین موتور دیزلی را به بازار عرضه خواهیم کرد که 30درصد کاهش مصرف سوخت و 25 درصد کاهش آلایندگی را در پی خواهد داشت.
یکه زارع گفت: دنبال این هستیم که به عنوان شریک چهارم ایران خودرو، یک شرکت غیرآسیایی را داشته باشیم؛ اما هم اکنون با رنو، پژو و سوزوکی در حال کار هستیم. ضمن اینکه تا بهمن سال آینده نیز اولین پلت فرم ایران خودرو را نهایی خواهیم کرد، البته پلت فرم به این معنا نیست که بدون تعریف قوای محرکه و دستیابی به ساخت آن، امکان پذیر باشد.
وی افزود: بر این اساس پلت فرم ما بر روی قوای محرکه و سایر مشخصات آن مربوط به شرکت ایران خودرو است، در باره دومین پلت فرم نیز در حال انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی هستیم و امیدواریم بتوانیم خودروهای مدنظر خود را بر روی این پلت فرم تولید کنیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: روی گیربکس اتوماتیک نیز با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مشغول به کار شده ایم، ضمن اینکه رسیدن به تولید خودروهای برقی و هیبریدی، نیز در دستور کار قرار گرفته است.
تولید نخستین خودروی برقی تا 1.5سال آینده
یکه زارع گفت: بر این اساس در یک سال و نیم آینده نخستین خودروهای برقی را در تیراژ 100 هزار دستگاه روانه بازار می کنیم.
وی افزود: در شراکت با شرکتهای خارجی، در پی سرمایه گذاری 50-50 هستیم و سهم 30 درصدی صادرات نیز در نظر گرفته ایم، با یکی از شرکت هایی که در حال همکاری هستیم، به توافقات خوبی رسیده ایم که امیدواریم آثار مثبت آن به زودی نمایان شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: برای همکاری مناسب با شرکت های خارجی، نیازمند این هستیم که محصول خود را داشته باشیم، البته به دنبال این نیستیم که آنچه را در گذشته اتفاق افتاده است، تکرار کرده و به سمت مونتاژ کاری پیش رویم.
عمده همکاری سایپا با نیسان و رنو/ 5درصد با چین
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو، حمایت از سرمایه گذاران خارجی را از سیاست های کلان دولت یازدهم دانست و افزود: ایران در بین کشورهای صنعتی جهان و آسیا، پایین ترین قیمت انرژی را دارد که انگیزه مناسبی برای سرمایه گذاران دارد.
سعید مدنی با تاکید بر ضرورت استفاده از مشاوران خارجی در سایپا گفت: در پارس خودرو امیدواریم تولیدات پلتفرم ایکس 90 توسعه یابد، ضمن اینکه سایپا با برلیانس چین نیز همکاری هایی را آغاز کرده است، اما اصل همکاری ما با نیسان و رنو خواهد بود.
وی اظهار داشت: اخیرا مذاکراتی با ولوو انجام شده است که امیدواریم بتوانیم تولید با این برند را نیز به صورت مشترک آغاز کنیم، این در حالی است که رنو، نیسان، کیا، برلیانس و چانگان نیز همکاریهای مشترکی را با سایپا دارند، ضمن اینکه در شرایط حاضر حجم کوچکی حدود کمتر از 5 درصد تولیدات سایپا مختص به همکاری با چین است.
مدیرعامل سایپا گفت: تولید پراید را کاهش خواهیم داد و تا سال 95، به تدریج پلتفرم تیبا را توسعه خواهیم داد، ضمن اینکه اسفند امسال نیز تولید خودروی 232 با پلت فرم ایکس 200 را عملیاتی خواهیم کرد و از اواخر سال 95 نیز به تدریج تولید پلتفرم ایکس 200 نیز کاهش می یابد و پلتفرم های دیگری را جایگزین خواهیم کرد.
عضو شورای سیاستگذاری خودرو گفت: تا سال 1400 نیز با شرکتهای چینی همکاریهای خود را ادامه خواهیم داد، البته صرفا برای مدت کوتاهی به منظور حل مشکل کارهای مشترک و پلت فرم از چینی ها استفاده خواهیم کرد.
قول خودروسازان خارجی برای افزایش همکاری در شرایط کنونی
مدیرعامل سایپا گفت: مذاکراتی را در فضای رقابتی با شرکت های معتبر خودروسازی دنیا برای سرمایه گذاری در ایران آغاز کردیم.
مدنی افزود: با شرکت هایی که پیشنهادهای بهتری در تامین منافع ملی ما ارائه کنند ، بخشی از تولیدات داخل را صادر کنند و با سرمایه گذاری افزایش ساخت داخل را تضمین کنند ، همکاری را ادامه خواهیم داد.
وی اضافه کرد: شرکای سنتی در فهرست همکاری با ما قرار دارند اما شرکت های دیگر در فضای رقابتی می توانند وارد شوند و پیشنهاد بهتری ارائه کنند که از نظر کیفیت محصول و برند مورد تایید ما باشد و تعهد درباره سرمایه گذاری، صادرات و ساخت داخل داشته باشند، همکاری خواهیم کرد.
مدنی گفت: بازنگری قراردادها با طرف های خارجی هم اکنون درباره رنو در حال انجام و مذاکراتی هم به ویژه درباره صادرات، ساخت داخل و سرمایه گذاری با این شرکت آغاز شده است.
مدیر عامل سایپا درباره همکاری با خودروسازان چینی گفت: بزرگترین طرح خودرویی که با چینی ها داریم sp1 است که تولید این خودرو با 100 درصد قطعات داخلی انجام خواهد شد مگر اینکه ظرفیت ساخت داخل را نداشته باشیم.
هدف گذاری تولید سالانه ۳ میلیون خودرو تا ۲۰۲۵
وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در دومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران که با حضور فعالان صنعت خودرو و قطعه سازان از ایران و جهان در برج میلاد برگزار شد، گفت: براساس سند راهبردی صنعت خودرو، ایران در۱۰ سال آینده باید به جایگاه نخست خودروسازی در منطقه، رتبه پنجم آسیا و یازدهم جهان برسد.
آقای نعمت زاده افزود: صنعت خودروسازی ایران براساس این سند به تولید حدود سه میلیون دستگاه انواع خودروی سبک سواری و وانت در افق 2025 دست خواهد یافت که حداقل یک میلیون دستگاه از این تولیدات را به دیگر کشورها صادر خواهد کرد.
وی گفت: سهم ارزش افزوده صنعت خودرو از مجموع صنعت کشور حدود 18.8 درصد و سهم اشتغال این صنعت 10 تا 12 درصد اشتغال صنعتی کشور را تشکیل می دهد.
نعمت زاده افزود: خودروسازان تولید حدود 1.2 میلیون دستگاه خودرو را تا پایان امسال در دستورکار خود قراردادند که آمارهای 8 ماهه حاکی از تولید 724 هزار دستگاه خودرو است.
وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تحقق سیاست های کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی توسعه تولید و صادرات صنعتی را با استفاده از منابع داخلی و خارجی در دستورکار خود قرارداده است بطوریکه براساس سند راهبردی خودرو جذب سرمایه گذاری های خارجی چه به صورت سرمایه گذاری مستقیم و یا همکاری مشترک در دستورکار این وزارتخانه قرار دارد.