پخش زنده
امروز: -
صنعت خودرو از رکود تولید خارج شده و در مسیر بازگشت به دوران خوش تولید بالاست.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو ضمن انتقاد از نحوه عملکرد شرکای خارجی در مدت تحریم از حذف پشتوانه فنی در عرصه خودروسازی گله کرد.
یکه زارع گفت : با باد ملایمی که آغاز شد( آغاز تحریم بر ضد جمهوری اسلامی ایران ) به خاطر حذف پشتوانه های فنی که صنعت خودرو داشت ، نتوانستیم روی ساخت داخل ، طراحی خودرو و اینکه محصولی خودمان داشته باشیم کاری صورت دهیم و صنعت خودرو با مشکلات زیادی مواجه شد.
وی افزود : سال های 91 و 92 با کاهش شدید تولید خودرو مواجه شدیم .
مدیر عامل یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودرو کشور از نوع قرارداد شرکای خارجی هم انتقاد کرد و گفت : دیگر خودروسازان ما زیر بار هرآنچه آنان بگویند نمی روند و در نحوه مراودات تجاری با خودروسازان خارجی تجدید نظر می کنیم.
هاشم یکه زارع همچنین از آغاز پژوهش و طراحی گسترده درایران خودرو خبرداد و گفت : تلاش می کنیم به زودی با تکیه برتوانمندی های داخلی و تجربه چند ساله در این عرصه ، هر شش ماه یکبار یک مدل جدید در ایران خودرو عرضه کنیم.
البته لایه های پیدا و پنهان دیگری هم در کاهش تولید موثر بوده است.
امیرحسین کاکایی استاد خودرو دانشگاه علم و صنعت با نکوهش خودروسازان در قطع ارتباط خود با دانشگاه ها به برخی مشکلات فراروی خودروسازی اشاره می کند.
کاکایی می گوید : سالهای گذشته سرمایه گذاری و انتقال فناوری به گونه ای بوده است که طرفهای خارجی فقط برند خودشان را آوردند و سرمایه گذاری فیزیکی درداخل کشور انجام نگرفت.
این استاد دانشگاه گفت : وقتی تحریم آغاز شد شرکت های خودروساز خارجی ایران را ترک و یک طرفه توافق نامه های خود را لغو کردند و تعهدات خود را زیر پا گذاشتند.
کاکایی افزود : بدون اینکه توجه کنیم که ممکن است ضربه پذیر باشیم در تعامل جهانی قرار گرفتیم اما تحریم ها وقتی به اوج رسید، شرکای خارجی خودروسازان داخلی ، یکسری قطعات راهبردی را که نمی شود در هر جایی پیدا کرد و تعداد انگشت شماری دردنیا آن قطعات را تولیدمی کنند به ما ندادند و ما را تحریم کردند و تولید ما را پایین آوردند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه نمی شود بگوییم پنج مجموعه قطعات را داریم و پنج مجموعه را نداریم چراکه آنهایی را که نداریم و مجبور به واردات آن هستیم خودروسازی ما را زمین می زند.
وی گفت : باید در بخشهایی که ضعف داریم سرمایه گذاری کنیم و در دنیا نیز همین گونه است.
کاکایی افزود : برای اینکه در شرایط تحریم ، صنعت خودروسازی روی پای خودش بایستد باید به گونه ای عمل کنیم که وابستگی ها در بخش های راهبردی کاهش یابد.
استاد دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد : باید با حمایت از قطعه سازان داخلی به جایی برسیم که قطعه سازانی قدرتمند بویژه در حوزه ساخت قطعات استراژیک داشته باشیم .
اما پرسشی که مطرح می شود این است که حالا تحریم ، پاشنه اشیل تولید خودرو کشور را مشخص کرده است و آیا خودرو سازها دانسته یا ندانسته قراراست دوباره خطای گذشته را تکرار کنند یا هوشمندی ها بیشتر می شود؟
سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز با اشاره به اینکه در بخش های حقوقی قراردادها باید تجدید نظر صورت گیرد، اعتقاد دارد ، اگر در تعامل با خودروسازان خارجی با تدبیر عمل کنیم اینگونه نخواهد شد .
مدنی تاکید کرد : نقاط ضعف قراردادهای ما مشخص شده است و از این به بعد قراردادها جامع تر و حساب شده تر خواهد بود.
به هرحال یادمان نرود که چوب تحریم یکبار لای چرخهای صنعت خودرو سازی رفت و دیدیم چه شد ، از آن درس بگیریم و سیاست های اقتصاد مقاومتی را در خودروسازی اجرا کنیم .
بی شک مسیر صحیح خودروسازی مدیریت توانمندیهای داخلی است ، نه تکیه بر دیگران .