سرنوشت هواپیمای مالزی همچنان در ابهام
مقامات آمریکایی روز چهارشنبه گفتند ماهوارههای جاسوسی آمریکا هنگام قطع ارتباط هواپیمای مالزی با برج مراقبت پرواز هیچ نشانی از انفجار این هواپیما در آسمان ردیابی نکردهاند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه،این مقامات آمریکایی که خواستهاند نامشان فاش نشود میگویند دولت آمریکا در گذشته از شبکه ماهوارهای خود برای شناسایی نشانههای حرارتی مربوط به انفجار هواپیما استفاده کرده اما در مورد هواپیمای مالزی چیزی یافت نشده است.
فقدان علایم هرگونه انفجار در میان آسمان به پیچیدگیهای مربوط به سرنوشت پرواز اماچ370 خطوط هوایی مالزی که روز جمعه بعد از برخاستن از کوآلالامپور ناپدید شد افزوده است.
این مقامات گفتند به خاطر عدم شناسایی هیچ منطقه خاصی توسط ماهوارهها، کشتیهای نیروی دریایی آمریکا نیز که به تیم جستجو در دریای جنوب چین ملحق شده به هیچ نقطه مشخصی ارسال نشدهاند.
تلاش برای یافتن اثری از این هواپیما اکنون در منطقهای به وسعت بیش از 90 هزار کیلومتر مربع در جریان است. صدها ماهواره از کشورهای مختلف جهان نیز به این جستجو پیوستهاند.
4 ساعت پرواز پس از ناپدید شدن از صفحه رادار
ارزیابی های جدید کارشناسان حاکی از این است که هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی پس از قطع ارتباط راداری اش دست کم چهار ساعت دیگر پرواز کرده است.
پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان رادیو اروپا یک گزارش داد: از زمان ناپدید شدن هواپیمای بوئینگ هفتصد و هفتاد و هفت مالزی در روز شنبه، فرضیه های متعددی مطرح شده اما هواپیما و دویست و سی و نه مسافرش هنوز پیدا نشده اند.
جدیدترین فرضیه مطرح شده در این باره فرضیه محققان آمریکایی است که بر روی این پرونده کار می کنند و پنج شنبه صبح گزارش آن در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، محققان آمریکایی معتقدند که هواپیما احتمالا به مدت دست کم چهار ساعت پس از قطع شدن ارتباط رادیویی اش به پرواز خود ادامه داده است.
به این ترتیب ، هواپیمایی بوئینگ هفتصد و هفتاد و هفت مالزی احتمالا سه هزار و پانصد کیلومتر بیشتر از ارزیابی های کنونی طی مسیر کرده است.
محققان هوانوردی و ماموران امنیت ملی آمریکا بر داده های اتوماتیک ارسال شده از هواپیما به زمین که شرکت بوئینگ آنها را ضبط کرده است تکیه کرده اند.
این سیستم که Acars نام دارد در همه هواپیماهای مدرن وجود دارد.
برنار شابر، مشاور امور هوانوردی به اروپا یک گفت: «ما در سقوط هواپیمای مسیر ریودوژانیرو-پاریس شاهد این مساله بودیم. ده ها پیام کوتاه از سوی هواپیما به صورت بی وقفه فرستاده شده بود.»
این کارشناس می افزاید: «این پیام های کوتاه رمزدار مستقل از پیامهای خدمه ارسال می شوند و حاوی اطلاعات فنی فراوانی در خصوص عملکرد هواپیما هستند.
محققان آمریکا بر اساس این پیام ها ارزیابی های جدید خود را درباره زمان پرواز هواپیمای خطوط هوایی مالزی اعلام کرده اند.
پیام های دریافت شده شرکت بوئینگ، پیامهای ارسال شده از موتورهای این هواپیماست. شابر می گوید: «این پیامها می گویند که هواپیما به مدت دست کم چهار ساعت پس از ناپدید شدن رسمی آن پرواز داشته است.»
به این ترتیب امیدها و سوالات تازه ای ایجاد شده است. این نظریه جدید باعث امیدواری خانواده های مسافران این هواپیما می شود زیرا هواپیما احتمال دارد از مسیرش منحرف شده و شاید در جای دیگری به زمین نشسته است. شابر در این باره می گوید: «هواپیما با چهار ساعت پرواز بیشتر می تواند تا مرزهای پاکستان یا اقیانوس هند برود. این هواپیما می تواند 3500 کیلومتر بیشتر طی مسیر کند.»