پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مشکل واگنها هنوز حل نشده است ، گفت: حادثه و اتفاق در مترو رخ میدهد و ارتباطی به معاون حمل و نقل ندارد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران امروز یکشنبه در حاشیه سیصد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به حوادث فنی در مترو تصریح کرد: حوادث رخ میدهد و برای مثال در طول یک هفته چند هواپیما در آمریکا به مشکل برمی خورد. وقتی از واگنها زیاد کار میکشیم به مشکل میخورند.
چمران همچنین با بیان اینکه آسانسورهای مترو با استانداردهای قدیم ساخته شدهاند، گفت: دسترسی مجدد آسانسورها به ایستگاهها کار سختی است. در گذشته استانداردی نبود و آسانسورها نصب شدند و امروز استاندارد باب شده است. امروز آسانسورهای غیراستاندارد کار نمیکنند.
وی افزود: تردد با پله برقی در برخی ایستگاهها همچون تجریش که ۷۰ متر زیر زمین است، مشکل است. باید برای استاندارد این آسانسورها تدبیری اندیشیده شود.
آنچه که در مصاحبهها درباره اتوبوسهای برقی گفته شد، با آنچه در فضای عمومی مطرح است، متفاوت است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص اختلاف نظر در مورد اتوبوسهای برقی نیز گفت: آنچه که در مصاحبهها مطرح شده با آنچه در فضای عمومی مطرح است، متفاوت است.
چمران اظهار داشت : در ارتباط با اتوبوسهای برقی نیز توضیحاتی توسط معاون حمل و نقل و ترافیک ارائه خواهد شد تا فضاسازیهای منفی برای مردم روشن شود.
رئیس شورای شهر در ادامه گفت: در نشست امروز شورا لایحه اجاره بهای غرفههای میادین میوه و ترهبار، کیوسکها و مراکز فرهنگی و هنری نیز بررسی خواهد شد و اگر فرصتی باقی بماند بررسی کمیسیون ماده ۵ نیز انجام میشود.
وی همچنین با بیان اینکه تمدید شوراها پس از رد شدن در شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد، گفت: شورای نگهبان نظر هیئت عالی را میگیرد، سپس نظر میدهد، اما هنوز نظری دریافت نکرده است.
شهرداری در خصوص دستفروشان باید به وظیفه خود عمل کند
چمران در ادامه با بیان اینکه دست فروشان با چند بازارچه ساماندهی نمیشوند و جای خاصی ندارند که در آن جمع شوند، تصریح کرد: بازارچههایی در سطح شهر ایجاد شد، اما فعالیت دستفروشان ادامه یافت. دستفروشان باید به مشاغل دیگری روی بیاورند چرا که سد معبر کرده و برای مردم مشکل ایجاد میکنند و شهرداری باید به وظیفه خود عمل کند.
وی افزود: دست فروشان هفت روز هفته کار میکنند و زندگی آنها نمیگذرد و با این حال، وضعیت فعالیت یک روزه در بازارچه نیز مشخص است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص برگزاری نمایشگاه بهاره در چهار نقطه پایتخت،نیز گفت: اینکه نمایشگاه در مصلی برگزار میشود، اطلاعی ندارم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوصی شلوغی معابر و خیابانها در روزهای منتهی به عید نوروز، گفت: خوشحالیم مردم را در بازار میبینیم و امیدواریم همیشه این امکان برای مردم وجود داشته باشد که بتوانند خرید کنند.تشکریهاشمی: برخی گفتند موتور اتوبوسها دیزلی است و این اشتباه را برخی دیگر تکرار کردند
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در نشست امروز شورا درباره مصاحبه خود در مورد اتوبوسهای برقی گفت: یکی از خبرنگاران از بنده پرسید که بخشی از اتوبوسهای برقی دیزلی است و نظر شما چیست؟ کارشناسانی از کمیسیون برای بازدید از این اتوبوسها اعزام شدند و این موضوع را که برای سیستم گرمایشی از گازوئیل استفاده میشود، تأیید شد.
سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: سامانه دیزلی برای کشورهای بسیار سردسیر است و در کشور ما و تهران که روزهای سرد بسیار کمی داریم، چنین سیستمی نیاز نیست و بنده گفتم، چون موضوع دقیق برای من روشن نیست، شهرداری در این خصوص توضیح دهد و اگر چنین است تجدیدنظر صورت بگیرد. البته قرار بود از سیستم برقی برای گرمایش استفاده شود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه انتظار داشتیم مسئولان شهرداری در این زمینه اظهارنظر کنند، یادآور شد: دو جریان با نگاه غلط و کج فهمی در مورد این موضوع اظهار نظر کردند؛ گروه اول مخاطبینی است که دشمنی آنها با نظام مشخص است و گامی برای مردم برنداشتهاند و اطلاعات غلطی در این خصوص دادند و گفتند موتور اتوبوسها دیزلی است و این اشتباه را برخی دیگر تکرار کردند.
وی با بیان اینکه شهرداری نیز موضع گیری ضعیفی داشت، تصریح کرد: اتفاق سوم بسیار بدتر بود؛ آن هم لجن پراکنی عدهای در داخل و رسانههایی بود که در سطح ملی ایفای نقش میکنند. با دروغهای خلاف واقعی که نسبت داده شد، سعی کردند این اشکال را توجیه کنند.
تشکری هاشمی تأکید کرد: شبکه افق که ارتباط خوبی با شهرداری دارد، مجری برنامه با شور و شعفی اعلام کرد که خود را شرحه شرحه کردند که با بنده تماس بگیرند، اما موفق نشدند؛ در حالی که میتوانستند با روابط عمومی شورا تماس بگیرند تا با من صحبت کنند. در تلفن همراه بنده شماره و پیامی در این خصوص ثبت نشد و انتظار میرفت آداب شهروندی رعایت میشد.
وی ادامه داد: شبکه سه نیز با بنده تماس گرفت که از ساعت ۸ تا ۹:۳۰ شب با بنده مصاحبه خواهند داشت که تماسی نگرفتند. ساعت کاری اماکن گردشگری زیر نظر شهرداری تغییر کند
در ادامه سیصد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ، رئیس کمیته گردشگری شورا با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان، یادآور شد: تا روزهای دیگر وارد ایام نوروز نیز خواهیم شد؛ با توجه به این موضوع ضروری است که شرکت گردشگری شهرداری معرفی شود که هنوز انجام نشده و فرصت در حال از بین رفتن است.
سید احمد علوی تصریح کرد: ساعات کاری اماکن گردشگری در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز باید اعلام شود و از این ساعات برای حضور گردشگران و معرفی تهران به تهرانیها و غیرتهرانیها فرصتی مغتنم است؛ چراکه در چند روز بیش از سه میلیون نفر گردشگر وارد تهران میشوند.
وی افزود: ساعات کاری اماکن گردشگری زیر نظر شهرداری اداری است و ساعت ۸ تا ۱۶ فعالیت میکنند و درست زمانی که گردشگران میتوانند به اماکن مراجعه کنند، تعطیل میشوند. از مجموعههای مدیریتی درخواست میشود که در این زمینه تدابیر لازم را در نظر بگیرند.مسیر ۴۷ کیلومتری «سرزندگی» برای معلولان مناسبسازی شده است
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم در نشست امروز شورا با تقدیر از شهرداری گفت: مسیر ۴۷ کیلومتری سرزندگی ۱۳ ورودی دارد و برای معلولان نیز مناسبسازی شده است.
مهدی پیرهادی تصریح کرد : اقدام بسیار خوبی انجام شده بود و پیش از آنکه بازدید کنم، از ابعاد آن به این شکل اطلاع نداشتم. هم نورپردازی، هم کاشت درختان و هم اتصال چهار بوستان به واسطه این مسیر ظرفیت به هم پیوستهای را ایجاد کرده است.
وی افزود: این مسیر ۱۳ ورودی دارد و معلولان نیز به دلیل مناسب سازی این مسیر قدردان مدیریت شهری بودند. با وجود ایجاد مسیر ۴۷ کیلومتری تمام مسیر مناسب سازی شده بود.
پیرهادی با بیان اینکه دو پل روی بزرگراه شیخ فضل اله و شهید همت نصب شده است، تصریح کرد: کاشت بیش از ۸۵ هزار درخت و درختچه جاذبه بسیار خوبی در مسیر ایجاد کرده بود. فضاسازی و نقاشیهای دیواری و نصب المانها نیز جذابیتهایی را برای خانوادههای ایجاد کرده بود که جای تقدیر از شهرداری تهران دارد.
وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در تمام مناطق این اتفاق را رقم بزنیم و دوری از خودرو و فرهنگ سازی در این زمینه در سایر نقاط شهر تهران نیز اتفاق بیفتد.ضرورت تمرکززدایی از پایتخت برای نجات تهران
رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تا زمانی که نتوانیم به تمرکززدایی در پایتخت توجه کنیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
مهدی اقراریان در سیصد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بخشی از شهروندان شرایط سختی را در آستانه نوروز سپری میکنند، اظهار کرد: امیدواریم شهرداری تهران نیز به نوبه خود تلاش کند که باری از روی دوش قشر مستضعف جامعه بردارد.
وی از رسانهها درخواست کرد که اصول حرفهای را رعایت کرد و در ادامه گفت: مدتی است بنده در قالب کمپین نجات تهران، اولین گام نجات را تمرکززدایی عنوان کردم و جای خوشحالی است که با وجود اختلاف نظر سیاسی، دلسوزان تهران نسبت به تمرکززدایی از پایتخت دغدغه دارند. امیدواریم رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و نمایندگان مجلس این موضوع را دنبال کنند.
وی اضافه کرد: سیاستها و نحوه اداره تهران دارای ایرادات اساسی است که به فرد و دوره خاصی برنمی گردد و باید الگوی حکمرانی با تغییرات اساسی مواجه شود. تا زمانی که نتوانیم به تمرکززدایی توجه کنیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.باید سبک زندگی برقی و حمل و نقل برقی را با کمک یکدیگر رواج دهیم
محسن هرمزی، معاون شهردار تهران هم در نشست امروز شورا با بیان اینکه اتفاق بزرگی با کمک ۲۱ عضو شورا در زمینه حمل و نقل عمومی رقم خورده است ، گفت: در بخش مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی و سایر بخشهای مرتبط به این موضوع، کارویژههای دقیقی تعریف شد گه ثمره آن برای مردم رونمایی میشود.
وی افزود: با همراهی رئیس جمهور ۲ هفته پیش ورود ناوگان برقی را شاهد بودیم و اگر شورای ششم از شهرداری حمایت نمیکرد این اتفاقات رخ نمیداد. موضوعی که باعث افزایش سرمایه اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی میشود، جلب رضایت مردم است.
هرمزی با بیان اینکه اتفاقاتی رقم خورد که بسیاری نمیخواستند این شرایط را ببینند، یادآور شد: ما روز گذشته جلسهای یک ساعته با رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل داشتیم و موضوعی که ایشان در مصاحبه اعلام کرده بود با تیتری که منتشر شد، متفاوت بود و باعث شد ضدانقلاب پای کار بیاید.
هرمزی گفت: باید سبک زندگی برقی و حمل و نقل برقی را با کمک یکدیگر رواج دهیم، اما مباحثی مطرح شد که گلایه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا را نیز به همراه داشت.
وی با بیان اینکه سامانه پیشران اتوبوسهای برقی باتری برقی است، تصریح کرد: در پیشنهاد اولیه نیز اتوبوسها میتوانند دو نوع سیستم گرمایشی داشته باشند که یا ناشی از برق باتری و یا باک دیزلی است که مورد نقد قرار گرفته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با یک جستجوی ساده میتوان متوجه شد که در روزهای بسیار سرد سال، گرمایش اتوبوسهای برقی چگونه تأمین میشود. گفت: انتخاب اتوبوسها در کمیتهای ۱۵ نفره انجام میشود وآزمایشی که انجام شد نشان داد که سامانه گرمایشی به این شکل نیز وجود دارد که کمیته روی آن پافشاری داشت.
هرمزی ادامه داد: باتری این اتوبوسها حداکثر ۲۸۰ کیلومتر پیمایش دارد و اگر باتری برای گرمایش استفاده شود، مصرف باتری را افزایش و پیمایش را کاهش میدهد.
وی ادامه داد: نمونه اولیه این اتوبوسها در تهران تست شد تا مشکلات شناسایی شود. باتری اتوبوس اولیه گرمایش را تأمین میکرد و پیمایش آن حدود ۲۰۰ کیلومتر بود. یکی از موضوعات مهم برای ما این بود که پیمایش بیشتری با یکبار شارژ داشته باشیم. تأمین گرمایش آنی نیز مورد اهمیت بود و باید در لحظه گرمایش تأمین میشد که با باتری زمان بیشتری نیاز بود.
هرمزی با بیان اینکه شرکتهای بزرگ در آمریکا سامانه گرمایشی به این شکل دارند، تأکید کرد: به جهت اینکه کمیسیون ورود کند، آمادگی داریم جمع نخبگانی توضیحات فنی را ارائه دهد. انتخاب ما بر اساس فرایند کمیته بود که صرفه و صلاح شهر را در نظر گرفته بود.رسانهای که اخبار دروغین منتشر میکند نباید در صحن شورا حضور یابد
درادامه نشست شورا ، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: اگر به این نتیجه رسیدیم رسانهای خبر دروغی را منتشر کرده باید مورد برخورد قرار بگیرد و نباید در صحن شورا حضور یابد.
محمد آخوندی در واکنش به خبر منتشر شده مبنی بر دیزلی بودن اتوبوسهای برقی در روزهای سرد، اظهار داشت: اکثر رسانههای ما منصف هستند و سعی میکنند اطلاعات را به درستی منتقل کنند. جایی کار اشکال پیدا میکند که برخی رسانهها عمداً برخی اخبار را منتشر میکنند و ما از آن میگذریم و امروز که اتفاقی میافتد، انتقاد میکنیم.
آخوندی افزود: این رسانه مسبوق به سابقه است و اگر به این نتیجه رسیدیم رسانهای خبر دروغی منتشر کرده باید مورد برخورد قرار بگیرد و نباید در صحن شورا حضور یابد.پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه شأن نظارتی شورا ایجاب میکند که ابهامات را درست یا غلط به صورت آزادانه مطرح کند و شهرداری به ابهامات پاسخ دهد، گفت: امیدبخشترین خبری که در اوج خبرهای ناامیدی در تهران منتشر شد و جریان ضد انقلاب به دنبال این بود که این خبر را به ناامیدی تبدیل کند، مصاحبهای منتشر شد که سراسر اهانت بود.
وی افزود: رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت که این موضوع تحریف شده و به تیتر جریانات ضد انقلاب تبدیل شد. نقش اصلی و مهم در برقی سازی ناوگان را شورا داشت و چندین بار بودجه به این بخش اختصاص یافت که نشان دهنده حساسیت شورا به حمل و نقل بود. امروز این کار به نتیجه رسیده و خبری میخواست لبخندی بر لبان مردم بنشاند. خوب بود که روابط عمومی شورا مصاحبهای از رئیس کمیسیون حمل و نقل منتشر میکرد تا رفع ابهام میشد، اما سکوت ما به گونهای بود که گویا این موضوع را تأیید کرده است.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم در ادامه این جلسه با بیان اینکه ممکن است برخی رسانهها نه از روی عمد، اما به اشتباه موضوعی را منتشر کند، گفت: در مقابل برخی موارد باید ایستاد که بدانند چشمانی بیدار این موضوعات را میبیند، اما در مواردی که اشتباه برداشت و منتشر شده، مصاحبه کننده این حق را دارد که بگوید اشتباه برداشت شده و دستاویز عدهای بیکار قرار گرفته است که فضای ناامیدی را در کشور گسترش میدهند.