پخش زنده
امروز: -
برای اولین بار در کشور موتور چهارزمانه با سرسیلندر جدید و مکانیزم سوپاپ چرخشی برای بهینهسازی عملکرد موتورهای احتراق داخلی توسط محققان دانشگاه صنعتی بیرجند ساخته و طراحی شد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک و مواد دانشگاه صنعتی بیرجند در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما از ساخت موتور احتراق داخلی مجهز به سرسیلندر نوآورانه با مکانیزم سوپاپ چرخشی دراین دانشگاه خبرداد و گفت: این طراحی با کاهش تلفات مکانیکی، افزایش راندمان موتور و حذف قطعات مستهلکشونده، گامی مهم در بهینهسازی عملکرد موتورهای احتراق داخلی محسوب میشود.
دکتر افتخاری با بیان اینکه این طرح میتواند جایگزین سیستمهای سنتی سوپاپ شود که توسط محمدعلی ترابی میرزایی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه طراحی و ساخته شده است، افزود: مکانیزم سوپاپ چرخشی دارای مزایای متعددی نسبت به سیستمهای معمولی است که از جمله مهمترین آنها کاهش صدای موتور، بهبود عملکرد استارت، افزایش راندمان وزنی و کاهش تعداد قطعات متحرک است که این ویژگیها علاوه بر افزایش طول عمر قطعات، هزینههای تولید و تعمیرات را نیز کاهش میدهد.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از دستاوردهای مهم این طرح، افزایش نسبت قدرت به وزن موتور است، افزود: کاهش فاصله پیستون در نقطه مرگ بالا با سرسیلندر موجب افزایش تراکم مخلوط سوخت و هوا و در نتیجه بهبود بازدهی احتراق شده است. همچنین، حذف حرکت رفتوبرگشتی سوپاپها، تلفات مکانیکی موتور را کاهش داده، حداکثر دور موتور را افزایش و نیاز به فیلرگیری را از بین برده است.
رئیس دانشکده مهندسی مکانیک و مواد دانشگاه صنعتی بیرجند از دیگر مزایای این مکانیزم را حذف تسمه یا زنجیر تایم عنوان کرد و گفت: این تسمه یکی از قطعات حساس و مستهلکشونده در موتورهای سنتی محسوب میشود که با این تغییر، علاوه بر کاهش هزینههای نگهداری، اطمینانپذیری و ایمنی موتور افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه برای این طرح پژوهشی تاکنون حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه شده و 2 و نیم سال هم طول کشید تا ساخته شد، گفت: این مکانیزم نوین، در حال حاضر بر روی یک موتور تکسیلندر هوندا ۱۲۵ سیسی پیادهسازی شده و نتایج موفقیتآمیز آن نشان میدهد که امکان تعمیم و استفاده از این فناوری در سایر موتورهای سبک و سنگین نیز وجود دارد.
دکتر افتخاری افزود: این نوآوری، با کاهش اتلاف انرژی، بهبود عملکرد احتراق و کاهش آلایندگی، میتواند تحول بزرگی در حوزه طراحی موتورهای پیشرفته ایجاد کند.