نظرسنجی جدید موسسه «تِک پالسی»:
بیشتر آمریکاییها برای دریافت اخبار انتخابات به شبکههای اجتماعی خود اعتماد ندارند
بر اساس نظرسنجی جدید «تِک پالیسی» بیش از نیمی از کاربران آمریکاییِ شبکههای اجتماعی به اطلاعاتی که از انتخابات ۲۰۲۴ در این شبکهها میبینند، بیاعتماد هستند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، تعداد قابل توجهی از آمریکاییها نیز بر این باورند که بسیاری از تصاویر یا ویدئوهای سیاسی یا مربوط به انتخابات که در شبکههای اجتماعی میبینند، با هوش مصنوعی تولید شده است.
این نظرسنجی برخط که از ۱۲ تا ۱۴ ژوئن (۲۳ تا ۲۷ خرداد) از هزار بزرگسال آمریکایی انجام شده، از پاسخدهندگان خواست که هم قابل اعتماد بودن اطلاعات انتخاباتی درباره مسائل سیاسی و نامزدها در رسانههای اجتماعی و هم قابل اعتماد بودن پلتفرمها را در نظر بگیرند.
بیش از نیمی از پاسخدهندگان، اطلاعات مربوط به مسائل سیاسی و نامزدها در فضای مجازی را غیرقابل اعتماد میدانند.
بر اساس این نظرسنجی، جمهوریخواهان بیشتر به اطلاعات مربوط به انتخابات اعتماد ندارند و ۲۷ درصدِ جمعی را تشکیل میدهند که آن را «بسیار غیرقابل اعتماد» میدانند؛ ۱۰ درصد بیشتر از دموکراتها که عموماً به آنچه در شبکههای اجتماعی میبینند، بیاعتماد هستند.
فقط ۳۹ درصد از کل پاسخدهندگان، به اطلاعات مربوط به انتخابات که در شبکههای اجتماعی مییابند تا حدودی اعتماد دارند.
دموکراتها در مقایسه با همتایان جمهوریخواه خود بهطور قابلتوجهی بیشتر میگویند که این اطلاعات را «تا حدودی قابل اعتماد» میدانند.
فقط ۶ درصد از پاسخدهندگان، اطلاعات مربوط به انتخابات در رسانههای اجتماعی را «بسیار قابل اعتماد» میدانستند.
در این زمینه، مردان سه برابر بیشتر از زنان به محتوای سیاسی که در شبکههای اجتماعی خود میبینند، اعتماد دارند.
یکسوم از پاسخدهندگانی که میزان اعتمادشان به اطلاعات مجازی مربوط به انتخابات بالا بود، گفتند که رسانههای اجتماعی به آنها کمک میکند منابع خبری قابل اعتمادی را پیدا کنند. با این حال، ۴۰ درصد گفتند که از شبکههای اجتماعی برای یافتن منابع خبری قابل اعتماد استفاده میکنند، اما اطلاعات انتخاباتی خود را از جای دیگری دریافت میکنند.
پاسخدهندگان بر این باورند که محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی درباره انتخابات ۲۰۲۴ را در صفحات خود میبینند.
نزدیک به نیمی از پاسخدهندگان بر این باورند که محتوای بصری تولیدشده توسط هوش مصنوعی درباره انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا را دیدهاند و تقریبا یکچهارم اعلام کردهاند که مرتباً با این محتواها مواجه میشوند.
با توجه به اینکه هنوز شواهد متقنی مبنی بر گسترش واقعی محتواهای انتخاباتی در شبکههای اجتماعی وجود ندارد، مشخص نیست که پاسخدهندگان چقدر خوب تخمین میزنند که با محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی مواجهند.
در حال حاضر، هیچ شبکه اجتماعی بزرگی ابزاری را عملیاتی نکرده که بتواند محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را به طور قابل اعتماد در پلتفرم خود شناسایی کند.
شرکت «متا» اخیراً اعلام کرده که تمام تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی را که توسط پلتفرمهای این شرکت تولید میشود یا نشانگرهای قابل شناسایی در فیسبوک، اینستاگرام و تردز را قبل از انتخابات اعلام خواهد کرد.
به گفته «یونکانگ یانگ» استادیار دانشگاه A&M تگزاس، بخشی از این مشکل را میتوان به مشکل روزافزون محققان در دسترسی به دادههای شبکههای اجتماعی مرتبط دانست.
«یانگ» یکی از اعضای پژوهشی است که میزان شیوع اطلاعات نادرست بصری را در چرخه انتخابات ۲۰۲۰ در فیسبوک اندازهگیری کرد.
او به «تِک پالیسی» گفته که «ایلان ماسک» دسترسی به دادههای شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) را برای اکثر محققان گران کرده است.
«یانگ» افزود: توانایی پاسخگویی به سوالاتی مانند میزان رایج بودن محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی مستلزم آن است که شرکتهای مالک این رسانهها، دادهها را به راحتی در دسترس محققان قرار دهند.
کارشناسان و حتی مردم در تلاشند تا تمایز بین واقعی یا غیر واقعی بودن محتواها در فضای برخط را کشف کنند.
«یانگ» گفت: یکی از راههای تشخیص محتوای بصریِ تولیدشده با هوش مصنوعی، منطقی بودن است.
او توضیح داد که برای مثال، اکثر آمریکاییها میدانند که تصویر «مارلون براندو» جوان که در سال ۲۰۰۴ درگذشت، در کنار جو بایدن در یک رویداد انتخاباتی غیرقابل قبول است.
«یانگ» افزود: فراتر از آن، تشخیص تفاوت بین یک عکس واقعی و یک عکس تولیدشده توسط هوش مصنوعی برای یک کاربر معمولی فضای مجازی بسیار دشوار است و این واقعا مرا نگران میکند.
نتیجه نظرسنجی ممکن است باعث دردسر شود، حتی اگر شیوع محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی کمتر از آن چیزی باشد که مردم تصور میکنند.
«کالین جکسون» استادیار دپارتمان علوم سیاسی در دانشگاه پوردو گفت: اگر مردم باور دارند که محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی زیادی میبینند، ممکن است با شک و تردید به محتوای واقعی نزدیک شوند.
این ایدهای است که در پس مفهوم «سود سهام دروغگو» وجود دارد؛ اصطلاحی که توسط دو پژوهشگر حقوقی ابداع شده و نشان میدهد که گسترش دیپفیکها، ادعاهای نادرست آنها را باورپذیرتر میکند.
همکار او «دانیل استوارت» استادیار علوم فناوری در دانشگاه پوردو میگوید که سواد دیجیتال مانند سواد رسانهای یک استراتژی کلیدی برای کاهش اطلاعات و اخبار نادرست است.
اما تحقیقات نشان میدهد که افرادی که آگاهی بالاتری از مقوله دیپفیک دارند، کمتر در معرض ادعاها و اطلاعات نادرست قرار میگیرند.
این دو محقق کمک کردند تا گزارشی درباره اینکه چگونه سیاستمداران ممکن است از اطلاعات نادرست و اخبار جعلی برای فرار از پاسخگویی استفاده کنند، تهیه شود.
* به نظر میرسد پاسخدهندگان به ابزارها و اطلاعات حقیقتسنجی پلتفرمها شک دارند
بسیاری از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، ابزارها یا ویژگیهایی را برای بررسی واقعیت اطلاعاتی که در فیدهای آنها ظاهر میشود، در اختیار کاربران قرار میدهند.
با این حال، بیش از نیمی از پاسخدهندگان نظرسنجی گزارش دادند که از این ابزارها برای اطلاعات مربوط به انتخابات ۲۰۲۴ استفاده نکردهاند.
علاوه بر این، یکچهارم پاسخ دهندگان گزارش دادند که از اینکه کدام پلتفرم این ابزارها را دارد یا چگونه باید به آنها دسترسی یابند، بی اطلاع هستند. حدود یکسوم هم به دلیل بیاعتمادی، از ویژگیهای بررسی واقعیت پلتفرمها استفاده نکردند.
هنگامی که نظرسنجی درباره استفاده از شبکههای اجتماعی انجام شد، فیسبوک و یوتیوب پرکاربردترین پلتفرمهای پاسخدهندگان بودند. به ترتیب ۷۵ درصد و ۵۹ درصد از کل پاسخدهندگان گفتند که اخیراً از این دو شبکه اجتماعی بازدید کردهاند.
تقریباً نیمی از پاسخدهندگان گفتند که اخیراً از اینستاگرام نیز استفاده کردهاند، در حالی که فقط یکسوم آنان اخیراً به ایکس (توئیتر سابق) دسترسی داشتند.
به نظر میرسد در چرخه انتخاباتی کنونی، در مقایسه با سال ۲۰۲۰ زنان در سکوها کمتر از مردان درگیر مسائل سیاسی هستند.
حدود یکسوم از کل پاسخدهندگان تقریباً به همان میزانی که در آخرین دوره انتخابات بودند، درگیر بحثهای سیاسی آنلاین هستند.
یکسوم دیگر به طور کامل از تعامل آنلاین منصرف شدهاند و در میان کسانی که فعالیتهای سیاسی خود را در فضای مجازی افزایش دادهاند، مردان در نظرسنجی دو برابر زنان پاسخدهنده شرکت کردهاند.