پخش زنده
امروز: -
رسانه چقدر در کتاب خوانی و درست خوانی تاثیر دارد ونقش ایفا میکند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پرداختن به کتاب در رادیو و تلویزیون چه تاثیری دارد و مطالبه کتاب دوستان در این زمینه چیست.
خانم عاطفه جعفری خبرنگار روزنامه فرهیختگان با حضور در استودیوی شبکه خبردر خصوص خبرنگاری تخصصی حوزه کتاب گفت: کتاب تقریبا مظلوم واقع شده خبرنگاری حوزه کتاب هم از این مظلومیت دور نیست و طبیعتا خبرنگاری حوزه کتاب هم کار سختی است، وقتی قرار است یک کتاب را معرفی کنی و جوری آن را ترویج کنی که مردم به سراغ آن کتاب بیایند باید خلاقیت و نوآوری داشت تا بتوانیم به نحو درست آن کتاب را معرفی کنیم تا مردم جذب آن کتاب شوندالبته این معرفی کتاب بخش کوچکی از آن است و حوزههای دیگری هم دارد مثل نمایشگاه کتاب، که یک سری پوشش رونماییهای کتاب است، پوشش خبری مسئولانی که برای بازدید به نمایشگاه میآیند و خبرنگار باید حواسش کاملا جمع باشد تا نکتهای از قلم نیفتد، در کنار همه اینها مطالبات مردم هم هست (به علت گرانی کتاب مردم تاکید دارند روی تخفیفها که بتوانند کتابهای مورد علاقه خود را بخرند).
وی ادامه داد: کتاب یکی از اصلیترین حوزههای ما در روزنامه فرهیختگان است و سعی کردیم همه جوره از مدیریت حوزه کتاب که از سطح وزارت ارشاد، معاونت فرهنگی و... بعد برسیم به ناشر، نویسنده، گفتگو با نویسندگان که در طول سال کتابهایی را منتشر میکنندو این کتابها عرضه میشود، هم یک بخشی میشود معرفی کتابها و هم این که بعضی کتابها کلا موفق است یعنی نویسنده وقتی کتاب را مینویسد یا به خاطر شهرت نویسنده و یا ناشری که کتاب را منتشر کرده مردم استقبال میکنند و ما به سمت این کتابها هم میرویم چه کتابی که خیلی پر مخاطب باشد و چه کتابی که میدانیم کتاب خیلی خوبی است و میتواند به مردم کمک کند و جذب آن کتاب شوند.
وی افزود: بحث کاغذ خیلی مهم است و ما در طول یک سال گذشته با توجه به صحبتهایی که در خصوص خود کفایی کاغذ شده به این موضوع هم خیلی پرداختیم، اگر ما نتوانیم کاغذ خوب را با قیمت مناسب به دست ناشر برسانیم طبیعتا این چرخه میچرخد و کتاب هم با قیمت گران به دست مخاطب میرسد.
خانم جعفری گفت: یکی از مهمترین نکتههایی که در خبرنگاری کتاب وجود دارد مانوس بودن با کتاب است، چرا که حتی اگر به خاطر معرفی کردن کتاب باشد، خبرنگار باید آن کتاب را خوانده باشد، در خبرنگاری اگر نتوانی کلمات را کنار هم بچینی نمیتوان موفق بود و خواندن کتاب در نوشتن و گزارش نویسی بسیار کمک کننده است.
خبرنگار روزنامه فرهیختگان در خصوص تبادل روابط عمومیها با خبرنگاران حوزه کتاب هم گفت: در حوزه کتاب تقریبا شاید حدود چهار سال است که روابط عمومیها در این حوزه بهتر عمل میکنند، این که ما تشخیص دهیم که یک ناشر حتما احتیاج به روابط عمومی دارد که بتوانند کتاب را معرفی کنند حالا یک بخشی از آن معرفی به خبرنگار کتاب، مطبوعات، روزنامه و حتی صدا و سیما برمی گردد که معرفی میکنند که آن کتاب را آنها ترویج کنند بخش اعظم آن به مردم برمی گردد ما در همین نمایشگاه کتاب امسال دیدیم که ناشرها چقدر خوب کتابهایشان را به مردم معرفی میکنند، ارتباطی که با مردم میگیرند دست روابط عمومی است.
وی در خصوص ارتباط روابط عمومیها با خبرنگاران حوزه کتاب هم گفت: همه به این باور رسیدند که خبرنگار و رسانه میتوانند کمک کننده باشند، رسانه اگر نقد هم میکند، نقش کمک کننده هم دارد.
وی در پایان گفت: اوایل دهه ۹۰ برای خبرنگاری حوزه کتاب، رسانهها در آن زمان کتاب برایشان خیلی مهم بود، سعی میکردند خبرنگاری حوزه کتاب را تقویت کنند؛ اما فعلا با وجود این که حوزه تخصصی کتاب را داریم در همه رسانه ها، اما آنقدر شاید برایشان الویت نداشته باشد در مقایسه با حوزههای دیگر، این که در حوزه سینما اتفاقی بیفتد و همه پوشش دهند، اما در حوزه کتاب این خیلی کمتر شده در این سال هابا توجه به این که در روزنامه فرهیختگان حوزه کتاب خیلی مهم است و این که جلد یک روزنامه به کتاب اختصاص پیدا کند این موضوع مهمی است و ما این را داشتیم، اما در رسانهها اوایل دهه ۹۰ بیشتر و پررنگتر بود، و خواسته ما از مدیران این است که حوزه کتاب و خبرنگاران حوزه کتاب را با وجودی که نقد میکنند، آن نقد را بپذیرند و بدانند که آنها خیلی دلسوز این حوزه هستند.