پخش زنده
امروز: -
حذف کنکور و یا مشروط کردن آن به عنوان فیلتری برای ورود به دانشگاهها، یکی از بحث های روز جامعه و دانش آموزان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، برنامه بالاتر شبکه خبر چهارشنبه ۲۳ اسفند موضوع حذف کنکور آری یا خیر را با حضور آقای قاسم جعفری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و کارشناس حوزه آموزش و پرورش(موافق) و آقای عباس قدرتی منتخب مردم شیروان از استودیوی صدا و سیما در بجنورد (مخالف) بررسی کرد.
مقدمه: پایه و منشأ تحول در کشور انتخابات است، این تاکید رهبر انقلاب برای صاحبان دیدگاههای گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که به گفته ایشان حرف از تحول میزنند، زمانی که نامزدهای انتخابات با دیدگاههای مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد کارزار انتخاباتی شدند صدا و سیما هم تلاش کرد که این پرسش را از آنها در ویدیوهای انتخاباتی شان بپرسد که آیا با حذف کنکور موافق هستید یا خیر؟
سوال: آقای جعفری چرا با حذف مشروط کنکور موافق هستید؟
جعفری: بحث کنکور که به آن اشاره کردید یکی از مسائل مبتلابه بیش از یک قرن مردم ما است، طبیعتاً آموزش و پرورش دوره ۱۲ ساله خودش را با سیستمهای مختلفی که تا الآن طی کرده که الآن ما سه سه شش را مثلاً اگر داریم تجربه میکنیم نهایت این است که افراد میخواهند وارد مقطعی شوند که در آن مقطع هم سرنوشت خودشان را تعیین میکنند و هم میزان اثرگذاری آنها را در جامعه آن نوع رشتهها و روشی که انتخاب میکنند تعیین میکند و این که در آینده چه خواهند کرد. بنابر این شما میبینید به طور طبیعی یک رقابتی شکل میگیرد، چون ظرفیت ها، ظرفیتهای محدودی است. در گذشته قدیم اگر عزیزان ذهنشان است، مخاطبان و به ویژه کارشناسان حتماً خیلی بهتر این را میدانند آن موقع که ما خواستیم آزمون بدهیم یک فرمهایی بود میگفتند این ۱۰۰ تا رشته را بزنید ۱۰۰ رشته محل از رشتهها و گرایشهای مختلف و شهرهای مختلف و از آن اول شروع میکرد تا آخر کجا قبول شود، اصلاً علاقه اش باشد، نباشد. الآن جمهوری اسلامی الحمدلله به لحاظ کرسیهای دانشگاهی به جایی رسیده که ما چنین مشکلی را نداریم، در بالای ۸۰، ۸۵ درصد رشتهها به راحتی هر کسی در هر رشتهای در هر کجایی بخواهد صندلی خالی وجود دارد برود تحصیلش را انجام دهد. پس ما الآن داریم بحث میکنیم روی چند مورد خاص، آن چند مورد خاص یکی رشتههایی است که به اصطلاح رشتههای مهم و پرمخاطب یا پرطلب است یا رشته تاپ است و دانشگاههای تاپ، اینها هستند ما روی اینها داریم بحث میکنیم، رقابتها روی اینها سنگین است و بنابر این اینها یک روشی برای این که چه کسانی به این جایگاهها دست پیدا کنند، باید بروند.
کنکور به طور طبیعی همیشه ما یادمان است که یک عوارض اجتماعی را به طور طبیعی ایجاد میکرده، یکی از اینها همین استرسی است که به خود داوطلب و دانش آموز و این نوباوه و جوان ما وارد میکند و اگر کسی هم در آن سنین استرسهای زیادی به او وارد شود فقط این نیست که بگوییم شش ماه و گذراست تمام میشود، چه بسا آثاری داشته باشد که در کل زندگی همراهش بماند. بنابر این اگر ما روشهایی پیدا کنیم که این استرس که یکی از اصلیترین آسیبهای کنکور است را برداریم چرا نباید این کار را بکنیم، حتماًَ باید این مسیر را طی کنیم و سایر موارد البته عوارض دیگری که در جای خودش به آنها میپردازیم، شکل گیری مؤسساتی که اینها بیشتر شاید به ظاهر آموزش محور هستند، اما به دنبال سودمحوری و امثال اینها هستند، اگر ما بتوانیم گامهای مثبتی با یک جایگزینهای مناسبی که هم آن هدف حکمی ما حاصل شود، هم حق به حق دار برسد، هم آن را داشته باشیم و هم این آسیبها را نداشته باشیم با این شرط حتماً باید سراغ این رفت که تمام تلاشها که حالا من، چون مرتکب نمایندگی مجلس هم در گذشته شدم بعداً توضیح میدهم فرآیند قانون که به کجا رسیده هر وقت صلاح بود من در اختیار شما هستم.
سوال: آقای قدرتی نظر شما چیست؟ آقای جعفری میفرمایند به دلیل این که کنکور یک استرسی را به دانش آموزان ما وارد میکند که همین استرس آسیب زا خواهد بود و از طرف دیگر یک رقابت برای ۱۵ درصد کرسیها در دانشگاه است به همین خاطر اگر ساز و کاری تهیه شود که بشود کنکور را حذف کرد، ایشان موافق هستند میخواستیم نظر شما را هم بپرسیم.
قدرتی: بنده مخالف حذف کنکور هستم و دلایلی برای خودم دارم که حتماً اینجا عنوان میکنم ضمن این که بنده یک فرد دانشگاهی هستم و عضو هیئت علمی دانشگاه هستم و این مسیر را طی کردم.
همان طور که در ابتدای برنامه تان گفتید کنکور در ایران از سال ۱۳۴۸ در حال برگزاری است، حدود ۵۴ سال است که ما داریم کنکور برگزار میکنیم. الآن میخواهیم بگوییم ما چرا مخالف حذف کنکور هستیم، میخواهم بگویم آیا کار کارشناسی شده که ما یک دفعه بیاییم این را حذف کنیم؟ آیا به هر حال مطالعاتی انجام شده یا نه؟ سال ۱۳۸۶ نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی آمدند طرحی تصویب کردند که تا سال ۱۳۹۰ یعنی از ۸۶ تا ۹۰ بیایند کنکور را تدریجی حذف کنند ولی این اتفاق نیفتاد، چون مطالعهای انجام نشده است. بله ما ۸۵ درصد از رشته هایمان که اصلاً نیازی نیست که ما کنکور برگزار کنیم ضمن این که با سوابق تحصیلی وارد میشوند به دانشگاه، پس میماند برای ۱۵ درصد از رشتههای محلهایی که طرفدار زیاد دارد به عبارتی فکر میکنم ۶۰۰ هزار داوطلب برای ۵ هزار صندلی دارند رقابت میکنند، در چه رشته هایی؟ مانند رشتههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و زیرگروه علوم پزشکی و همچنین رشتههای فنی مهندسی در دانشگاه شریف و یا رشتههای حقوق در دانشگاههای پرطرفدار. من مخالف حذف کنکور هستم، چون فکر میکنم روش جایگزین وجود ندارد، من میگویم اگر به جای این که ما بیاییم نزدیک به کنکور در مورد حذف کنکور حرف بزنیم و این استرس را چندین برابر کنیم، چون میدانید وقتی ما میگوییم کنکور حذف شود روش جایگزین آن چیست؟ آیا معدل یا سوابق تحصیلی میتواند جایگزین باشد یا نه؟ ما میگوییم نمیتواند، چون توزیع عدالت آموزشی وجود ندارد. من میخواهم بگویم آقای دکتر جعفری من ارادت دارم خدمت شما، آیا در تهران امکاناتی وجود دارد با یک روستایی که دور افتاده است آیا این امکانات با هم یکی هستند؟ آیا میتوانیم به خانوادهها قول بدهیم که کنکور حذف شد به راحتی بچه شان به آن رشته دلخواهشان در دانشگاه معتبر وارد شود، چه زیرساختی، چه مطالعهای انجام شده که ما بیاییم حذفش کنیم، گفتیم بسم الله کنکور حذف شود چه پیشنهادی دارید؟ بحث این است که ما دنبال این هستیم که کنکور حذف شود، مافیای کنکور حذف شوند. من به شما قول میدهم با این روند اگر برویم و کنکور را حذف کنیم این مافیا به جای این که در کنکور رخنه کنند میآیند در سیستم آموزش و پرورش رخنه میکنند ضمن این که بر فرض درباره سوابق تحصیلی حرف میزنیم طبیعتاً خانوادههایی که بضاعت بالاتری دارند، وضعیت شان بهتر است کلاسهای خیلی مخصوصی برای دانش آموزان خودشان میگیرند و این باعث میشود معادله برود بالاتر، آن دانش آموزی که در روستا است چه گناهی کرده است، میگوید آیا کارشناسی شده است یا نه؟ ما باید حرف از کارشناسی بزنیم، به یک دفعه حذف کنیم که این صورت مسئله را حل نمیکند، به عبارتی طرح صورت مسئله را داریم پاک میکنیم با این کار. من مخالفم هستم به خاطر این که هیچ کار کارشناسی انجام نشده، این نیاز به یک کار کارشناسی دارد، ما میتوانیم به جای حذف کنکور یک اصلاحاتی داشته باشیم مانند تغییر ساختار برگزاری کنکور، استفاده از آزمونهایی بر مبنای عملکرد.
سوال: آقای جعفری پاسخ شما در برابر استدلالهای آقای قدرتی چیست؟
جعفری: من اینجا به عنوان کارشناس آمدم خدمت شما، اما چون در مجلس معاونت امور مجلس ریاست جمهوری و آن هم در بخشی که با نمایندگان عزیز سرو کار دارم از این باب خوشحال هستم که ایشان را زیارت میکنم.
نکات و دغدغههایی که ایشان فرمودند همان بود که من عرض کردم، من عرض کردم که ما موافق با حذف مشروط هستیم، حذف مشروط یعنی ما باید حتماً یک تمهیداتی را داشته باشیم، آن تمهیدات یعنی این که آن چه از آسیبها در سیستم فعلی کنکور است اینها را برطرف کند و مزایایی را اضافه کند، اگر بتوانیم چنین کاری را بکنیم بله حتماً این درست است و الا شاید دلیلی هم همین بوده همان جور که اشاره کردم من اینجا یادداشت کرده بودم که بعداً ایشان هم اشاره کردند ۸۶ تا ۹۰ چرا قانون اجرایی نشد؟ برای این که آن تمهیدات انجام نشده بود، سال ۹۲ خود ما در مجلس نهم بحث اصلاح قانون سنجش و آموزش را مورد توجه قرار دادیم در سال ۹۲ دو بار اصلاح کردیم، سال ۹۴ هم به همین حساب آن موقع قرار بر این شد تا ۸۵ درصد نمرات با سوابق تحصیلی، اما سوابق تحصیلی با کدام آزمون، با آزمونی که روایی علمی و منطقی و سلامت را داشته باشد، اگر قرار باشد این اتفاق نیفتد همینی که ایشان گفتند خواهد شد، یکی از بحثهای مهم هم همین است، اتفاقاً کنکور با این سبک آن عدالت آموزشی که عزیزمان گفتند کمتر باعث میشود که حاصل شود، همین الآن شما ببینید یک مقدار به سوی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش رفته همین امسال ۵۰ درصد با سوابق دارد انجام میشود، من سوال کردم از مسئولان محترم آموزش و پرورش قبل از این که بیایند همین الآن شما کمتر میتوانید در طول سالها ببینید که یک باره اعلام کنند از شهری مثل اسفراین، مثل تالش هم تک رقمی داشتید، الآن امسال ظاهراً این اتفاق افتاده مسئولان آموزش و پرورش این را به من گفتند، شاید توزیع عدالت آموزشی و رسیدن حق به حق دار اینجا بهتر حاصل شود ضمن این که یک نکته هم من باز سوال کردم در این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و به دنبال آن همه مصوبات سنجشی و کنکوری که مجلس شورای اسلامی دارد، آن سهمیه مناطق یک و دو و سه آنها نباید حذف شود، الآن هم اینها حذف نمیشود، چون اگر قرار باشد این اتفاق بیافتد بله همه چیز میشود مال همان پولدارها، مال آنهایی که توان دارند در غیرانتفاعیها و جاهای دیگر درس بخوانند و طبیعتاً آنچه که ما قصد کردیم که از نظام اسلامی انتظار میرود، حاصل نمیشود، آنچه که حاصل میشود ما قصد نکردیم. پس بنابر این ما حرف مان این است که باید منتها اگر ما راه را ببندیم من نکته برادر خوبمان را جور دیگری میخواهم بگویم صورت مسئله را از آن طرف نباید ما پاک کنیم بگوییم حالا که جایگزین نیست همین باشد، این هم یک نوعی پاک کردن صورت مسئله است. ما اعتقادمان این است که همیشه فکرهای خلاق به ویژه ایشان که جوان هستند ان شاءالله مجلس آینده که تعداد جوانهایی که میآیند خیلی بیشتر هستند باید بگویند پیوسته راهی وجود دارد برای بهتر شدن، چگونه این غولی که آسیبهای لااقل روانی اش ذهنها را اذیت میکند میشود شاخش را شکست، اما اگر مزیتهای خوبی دارد آنها را حفظ کرد و راه بهتری پیدا کرد، این راه را با قدرت خلاقه و قدرت حافظهای که ان شاءالله دارند بشود به آن رسید.
سوال: آقای قدرتی به هر حال این که سرنوشت دانش آموزمان را ما گره بزنیم مثلاً به سه ساعت، چهار ساعت و سرنوشت و زندگی آینده اش به همین سه چهار ساعت وابسته شود و بعضاً من شنیدیم گاهاً یک تست اشتباه زدن مثلاً پزشکی دانشگاه تهران را با پزشکی دانشگاه همدان را عوض میکند، میخواهم ببینیم که این واقعاً عادلانه است که ما این چنین دانش آموزان مان را در یک مخصمهای مثل کنکور قرار بدهیم که برای این که بتوانند آینده زندگی شان را بسازند این جوری به تلاطم بیافتند و بعد هم با یک تست مسیر زندگی شان اصلاً از این رو به آن رو شود؟
قدرتی: بنده ممنونم که نظرات خوبی را دادند آقای دکتر جعفری عزیز. بنده میگویم حذف نشود ولی نه این که صورت مسئله باقی بماند این شرایط ادامه پیدا کند، میگویم اصلاحاتی انجام شود، من برای شما مثال میزنم، من میگویم ۱۵ درصد از رشتههای پرطرفدار آزمون دارند، براساس آزمون دانشجو میگیرند، میگویم اصلاحاتی انجام شود، این مواردی که اینجا نوشتم ۱- تغییر ساختار برگزاری آزمون، ۲- استفاده از آزمونهایی بر مبنای عملکرد یا همان مهارت محوری ۳- برگزاری مصاحبه شغلی، ۴- اصلاح نحوه امتیازی، ۵- توصیه روشهای جایگزین و ارزیابی آنها.
مثلاً شما الآن یک دانش آموزی بیاید درس بخواند بله در این چهار سال خروجی آن چیزی که خوانده میآید پیاده میکند در آزمون مثلاً کنکور سراسری، این شخص وقتی بدون شناخت آن رشته وارد دانشگاه میشود مثلاً دامپزشکی را مثال بزنیم، آیا این شخص اگر دو مرحلهای بود و یک مصاحبهای در کار بود شناخت بیشتر نسبت به آن رشته پیدا میکرد بهتر نبود، مثلاً شخصی وارد دانشگاه میشود فکر میکند که دامپزشکی خیلی رشته ویترینی داری است در صورتی که آن شخص باید وارد دامداریها شود و دست به حیوانات بزند، آیا میتواند؟ باور کنید ما یک موردی داشتیم در دانشگاه علوم پزشکی که شخص به اتاق عمل وارد شده بود این درسهای تئوری که خوانده بود وارد درسهای عملی شده بود یک جلسه رفته بالای سر اتاق عمل از حال رفته بود، این نشان میدهد که ما خیلی از دانش آموزان عزیزمان که آن رشته را وارد میشوند به معنای عملی آگاهی در مورد آن رشته ندارند یعنی ما باز بیاییم اگر اصلاحات انجام شود یک مهارت سنجی شود یا یک مصاحبه گذاشته شود مثلاً الآن خود ما که دوره پی اچ تی میرفتیم آزمون دادیم، مصاحبه رفتیم یا در آزمون جامع یک آزمون کتبی دادیم باز مجدداً مصاحبه رفتیم، این مصاحبه میآید غربالگری انجام میدهد یا در بحث آزمونهای دانشگاه فرهنگیان که از طریق همین کنکور سراسری میگیرد مگر در رتبه نمیآید، مصاحبه نمیدهند، اینجا غربالگری میشود و طبیعتاً خیلی از دانش آموزان در این غربالگر فیلتر میشوند و خروجی آن میرود به دانشگاه. من نظرم این است که درست است حذف مشروط را آقای دکتر جعفری عزیز فرمودند من میگویم این را بیایند سازماندهی کنند، کار کارشناسی انجام شود و دو مرحلهای کنند به هر حال تقاضا بسیار وجود دارد، حتماً در جریان هستید برای دور زدن کنکور چه کارهایی که نمیشود، الآن یک شخصی میخواهد بیاید دانشگاه علوم پزشکی پزشک شود رتبه نمیآورد دور میزند کنکور را میرود در یک کشوری درس میخواند، میرود درسهای عمومی را آنجا پاس میکند، دوره پادفک میخواند بعد وارد کالج میشود بعد انتقالی میگیرد داخل ایران میگوید دانشگاه علوم پزشکی بسیاری از این روزها، بسیاری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی به من پیام دادند، پیام هایشان اینجا موجود است میگویند آقا این دور زدن کنکور را جلویش را بگیرید، الآن همه جا مافیا وجود دارد ما باید جلوی این را بگیریم، دانش آموزانی که این همه درس میخوانند ضمن این که سوابق تحصیلی دارند، بیشترین تأثیرگذاری را دارد. ما اگر همه را بگذاریم برپایه این که کنکور را حذف کنیم با معدل بیاییم داخل ما باز آیا مافیا را میتوانیم از خود حذف کنکور حذف کنیم طبیعتاً باز آنها دوباره میآیند به این سمت، سمت و سو پیدا میکنند و در بحث این که به چه صورت معدلهای دانش آموزان برود بالا در بحث مدارس غیرانتفاعی وجود دارد. من خودم خبر دارم در یک شهری پولدارهایش رفتند یک مدرسه غیرانتفاعی دارند آنجا درس میخوانند، آیا آن شخصی که آنجا با پول پدر و مادرش با بهترین شرایط درس میخواند و معدلش میرود بالا با کسی که عدالت آموزشی در دورترین روستا وجود دارد یکی نیست، پس بنابر این باید در این امر کارشناسان امر حتماً نظر بدهند، کار کارشناسی انجام شود، اگر کارشناسان به این نتیجه رسیدند که کنکور را حذف کنیم یک جایگزین بگذاریم، چون رشتههای پرطرفدار همیشه پرطرفدار هستند.
سوال: برای این که این بحث در چارچوب پیش برود داریم عرض میکنم خدمتتان، بحث ما این نیست که آزمونی برگزار نشود و هر کسی هر رشتهای که خواست همین جوری برود بالاخره باید یک سنجشی باشد بین افراد یک انتخاباتی شود همه هم که نمیتوانند بروند دانشگاه. بحث ما این است که کنکور به این شکل فعلی باید همچنان ادامه پیدا کند یا حذف شود یعنی سوال اصلی کنکور با شکل فعلی است نه این که ما کنکور را حذف کنیم هیچ آزمونی هم نگذاریم و افراد همان جور که خودشان خواستند بروند هر رشتهای که میخواهند؟
قدرتی: من نظرم این است که کنکور با روش فعلی فعلاً هیچ جایگزینی ندارد، ادامه پیدا کند، اصلاحاتی در این امر انجام شود که به هر حال یک ساز و کار درستی وجود داشته باشد برای ورود به دانشگاه.
سوال: آقای جعفری بفرمایید؟
جعفری: اولین نکتهای که میخواهم خدمت برادر خوبمان عرض کنم آن این است که، چون چند بار فرمودند کارشناسان و متخصصان و اینها، من فکر میکنم به قول عربها میگویند که بالاتر از آبادان دیگر روستایی نیست، چون آن طرف مرز خارج است.
کارشناس همین جنابعالی هستید بنده حقیر و همه افرادی که هستند، اگر کاری بود تا الآن باید میکردیم یا الآن باید دوباره احاله بدهیم به یکسری کارشناسان همیشه همین جوری بوده است. الآن ما باید راهکار پیدا کنیم به ویژه که الآن جنابعالی در جایگاهی قرار گرفتید که از مقام سائل یعنی پرسشگر دیگر تبدیل به مسئول شدید، الآن هم میدانید که چقدر مردم سوال خواهند کرد پس بنابراین الآن بحث کنکور به عنوان یک مسئله باید دنبال راه حل بگردیم، هیچ کارشناسی هم غیر از خود شما و دیگرانی که باید وارد میدان شوند وجود ندارند.
بحثی که مطرح کردند در مصاحبه ها، ببینید هر کجا اگر ما سلامت در شیوه و علمی بودن و روایی بالای آن را و شفافیت را مورد توجه قرار ندهیم، بی آسیب نخواهد بود.
من این جوری خدمت ایشان بگویم من در کمیسیون آموزش بودم یادم است طرفی آمده بود کتبی در دکتری شده بود ۸۵ - ۹۰ ولی مصاحبه را دقیقاً به این آدم داده بودند صفر برای این که یک کم میدادند در آن دانشگاه قبول میشد که من گفتم آقا این از درب وارد شد سلام نکرد گفتم یعنی به یک نمیارزد در سی، یعنی اگر قرار بر ناسلامتی باشد همه جا این اتفاق میافتد. یک نکتهای که من اینجا سوگ مندانه باید به آن اشاره کنم در دهههای ۷۰ - ۸۰ ما کمتر میدیدیم حتی شبهه بشود که در کنکور اتفاقاتی افتاده است ولی هر چه آمدیم جلوتر این شبهات و لورفتنها بعداً حوادث دیگر باعث شد که یک مقدار خود کنکور الآن برای ما به عنوان کارشناس این را عرض میکنم باعث شده که آن اطمینان حاصل نشود، این خودش باز دلیل بر این است که باز حتماً اتفاق در این روش بیافتد، حتماً باید کاری کنیم که اعتماد برگردد صد درصدی شود. من زحمات همه عزیزان سازمان سنجش را، چون از نزدیک دیدم رفتم بازدید هم کردم در منطقه کرج، که اینها در چه قرنطینهها با چه سختیهایی میگذرانند، اما میخواهم بگویم با همه اینها مسائلی وجود دارد که نیاز دارد ما مسئله را دقت کنیم و کاری کنیم که مخاطب بداند اگر نمره نیاورده خودش نمره نیاورده، عوامل دیگری اثرگذار نبودند. بحث اصلاح ساختار یک بحث کلی است، ما بحث هایمان همین را میگوییم ساختار یعنی چه شود، روی جزئیات باید دست بگذاریم ما دقیقاً همین را میگوییم وقتی میگوییم کنکور حذف شود یعنی باید در این ساختار یک تغییری ایجاد کنیم، فعلاً یک شکافی در این ایجاد کنیم تا یکی بیاید آن را ترمیم کند و آن ترمیم باعث شود گفت که «من رشته محبت خود را زه تو میبرم شاید گره خورد به تو نزدیک شوم». نکاتی دیگر ماند فکر میکنم طبق این که شما که نشان میدهد قرمز شده من باید از آن بگذرم، اما یادتان باشد کنکور از آسیبهای بزرگش حافظه محوری است، برادر خوبمان فرمودند هیئت علمی است من هم معلم دانشگاه هستم، هم رئیس دانشگاه هستم همه اینها را میدانم، من آدمی را سراغ دارم تمام انرژی اش را گذاشته که در کنکور بشود تک رقمی یکی از بستگان خود ما در دانشگاه فردوسی مشهد میگفت این آدمی که تک رقمی بود در کلاس ۴۵ نفری در کلاس ما نفر ۴۳ بود یعنی همه انرژی اش برای حافظه محوری گذشت الآن که وارد میدان اصلی شده کم آورد، ما بچه هایمان را نمیخواهیم برای کار مجازی، برای واقعیت میخواهیم، وقتی انرژی شان برای رقابت اولیه صرف کردند برای کل زندگی شان مفید نخواهند بود، این کنکور را حتماً باید در روش آن تغییر ایجاد کنیم البته پذیرش باید بر مبنای چکار باید کنیم ممکن است بنده هم الآن راه کاملاً روشنی نتوانم بدهم، اما این را همه میدانیم، ایشان هم موافق بودند، من برداشتم این بود که ایشان نمیگویند که کنکور خوب است به قول مدیریتیها در بحث بروکراسی میگویند بد ضروری، میگویند، چون چارهای نداریم همین باشد، ما میگوییم ما الآن باید دنبال چاره بیاندیشیم همه با هم عقل هایمان را جمع کنیم، صاحب نظران هم این کار را بکنند، آنهایی که سند تحول نوشتند، آنهایی که آموزش عالی را متخصص اش هستند در بحثهای تربیتی، آموزشی، آمایش آموزش عالی مینویسند، سند دانشگاه دارند تهیه میکنند این روزها بحث سند آمایش آموزش عالی هم یکی از بحثهای خیلی جدی است اتفاقاً ناظر بر همین رشته هاست، پس ما باید همه اینها را در یک بسته کامل ببینیم و تلاش کنیم، بدانیم بالاخره این راه راهی است که انسان اصلاً به طور طبیعی هم ذات انسان به دنبال یک مسیر جدید است، ارزشها ثابت است، اما روشها حتماً باید متغیر شود، کنکور یک روش است، ارزش نیست پس نمیشود سریحاً بایستیم بگوییم الا همین یا نه، ایشان هم قطعاً نظرشان این نیست، اما دغدغههایی دارد که آنها درست است و باید روی آنها بحث کرد.
سوال:آقای قدرتی همانطور که آقای جعفری هم فرمودند ما در واقع به جای این که بنیه علمی دانش آموزان را در کنکور بسنجیم و دانش آموزانی که بنیه علمی قوی تری دارند در رشتههای بهتری انتخاب کنیم مهارت آنها را تست زنی را میسنجیم شاید افرادی باشند که بنیه علمی قوی تری داشته باشند، اما در آن روز به هر دلیلی نتوانند یا مهارت تست زنی بلد نباشند یا به هر دلیل نتوانند تست بزنند و از کنکور و از قبولی در دانشگاه باز بمانند ضمن این که به هر حال شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی هم مصوبهای داشتند که سال ۱۴۰۳ کنکور بر همین اساس اجرایی خواهد شد و سهم سوابق تحصیلی ۵۰ درصد میرسید، میخواستم ببینم انتقاد شما به این شیوه چیست، حالا که بحث تان این است که یک روش جایگزین آیا این روش کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس به آن رسیدند که ما سوابق تحصیلی را دخیل بدانیم در قبولی دانش آموزان در دانشگاه مؤثر است یا بر آن انتقادی وارد است؟
قدرتی: من اینکه آقای دکتر جعفری گفتند ما باید ورود کنیم بنده خب دورهی اولم ورود کردم قطع به یقین محکم در مجلس این امر را دنبال میکنم، چون یک دغدغه برای همهی خانوادههای عزیز برای دانش آموزها برای فرزندانشان هستش مطمئناً من این را به جدیت در مجلس دنبال خواهم کرد اینکه میگویم کار کارشناسی، به هر حال ما باید از گروهی از نخبگان را در این امر داشته باشیم، حالا من که دنبال کمیسیون برنامه و بودجه هستم، چون دکترای حسابداری هستم ولی مطمئناً کمک حال دوستان خواهیم بود.
جعفری: این یک عقب نشینی حساب میشود.
قدرتی: نه من کنار دوستان هستم ولی خب، چون من دکترای حسابداری هستم و در اعتبارات استاندار خزانه مسئولیت داشتم و افتخار همکاری داشتم در سالها در امر بودجه بودم یعنی تدریسم در ۲۱ سال در امر بودجه بودم.
جعفری: حساب ارزش فکری و ذهنی بچهها را بکن در آموزش، کمیسیون آموزش تبدیل به کمیسیون ژنرال مجلس کن.
قدرتی: چشم، چشم، حتماً. ببینید فکر میکنم نظر دو تامون هم یکی هستش یعنی من میخواهم کنکور روندش اصلاح بشود یعنی آن رویه ایراد دارد کاملاً درست است ما الآن امر سلامت را که فرمودید ما همیشه الآن سال هاست شاهد این هستیم که سؤالها لو میرود تقلب هست خب ما اگر بگوییم خب بحث اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند که تصویب شده که سوابق تحصیلی خب ما میگوییم آقا الآن به ۵۰ درصد برسد به ۸۵ درصد برسد ما چقدر اشرافیت داریم به موضوع که نمره محوری نباشد و امتحانات پایان ترم درست برگزار بشود ببینید فکر میکنم ابطال گذشته میانگین نهایی نمرات ۱۱ و ۶۱ بود امسال فکر میکنم ۱۰ و ۲ صدم هستش ببینید این دارد میآید پایینتر ما به سوابق تحصیلی اهمیت دادیم ولی آن میانگینه میآید پایینتر پس چه ایرادی چه اتفاقی افتاده ما اگر ملاک را بگذاریم بر بحث سوابق تحصیلی خب ما آن بحث عدالته خیلی مهم است من میخواهم بگویم یکی که امکانات ندارد با یکی که امکانات آیا دارد یکی هست یا نه؟ چون ما میخواهیم برویم به سمت سوابق تحصیلی که جایگزین کنکور بشود میخواهیم بگییم چه تضمینی وجود دارد که آنجا با سلامت برگزار بشود یا اتفاقی که در بحث سؤالات امتحانات نهایی نیفتد که سؤالات لو نرود تقلب نشود این بحث خیلی مهم است به نظرمن باید آن شفافیته، آن سلامته را بیاییم مشخص کنیم اگر قرار است کنکور را حذف کنیم که حذف شدنی واقعاً نیست این رشتههای پرطرفدار را میخواهیم چه کار کنیم؟ الآن یک نفر میخواهد پزشکی دانشگاه تهران قبول بشود یا برق شریف قبول بشود آیا از شهرستان بجنورد یا شیروان یا اسفراین فرق نمیکند یک نفر میتواند جزو آن چند نفر رشتهی برق شریف باشد؟ نمیتواند، آیا امکاناتی که در تهران است امکاناتی که آموزش در تهران است، آیا در خراسان شمالی هم هست یا نه؟ آیا معدلی که آنها دارند معلمهایی که به آنان آموزش میدهند در خراسان شمالی میدهند یا نه؟ بله ما باید مشخص کنیم ان شاءالله ما در مجلس این را دنبالش میرویم که یک راهکار و رویهی یکسانی داشته باشیم واقعاً به قول شما الآن هیچ راهکاری وجود ندارد جز روش فعلی که سوابق تحصیلی را بردیم بالاتر خب برخی از دانش آموزان معدل بالاتری دارند اینکه شما میگویید یک دانش آموز چطور میتواند در ۴ سال مسیر زندگی اش را مشخص کند به هر حال ایشان هم میخواند مگر ماها که درس میخواندیم کنکور میدادیم خب اشرافیت کاملی داشتیم میخواهیم بگوییم که شاید پایان ترم ایشان هم میخواهد امتحان نهایی اش را بدهد آنجا باز مشکلی برای او پیش بیاید خدای ناکرده نتواند درست امتحان بدهد پس در هر صورت ما دانش آموزهای عزیز ما ممکن است با یک سری مشکلاتی مواجه بشوند که در امر تصمیم گیری در زندگی شان حتماً دخالت مستقیم داشته باشد.
سؤال: درست است خیلی ممنوع آقای جعفری، آقا قدرتی میفرمایند در واقع بحث سلامت برگزاری آزمونهای سراسری پایان ترم که تأثیر دارد در قبولی دانش آموزان در دانشگاه را باید یک جوری ضمانت بکنیم میخواهم ببینم نظر شما چیست؟
جعفری: ما از سال ۹۲ که بحث شیفت پیدا کردن آزمون از قبولی صد درصدی کنکور بسوی سوابق تحصیلی بود با وزیر وقت آموزش و پرورش و مسئولین مربوطه این بحث و چالش را داشتیم حرفمان هم این بود شما باید یک چیز را تضمین بکنید و آن اینکه آزمونهای شما در ۴ سال متوسطه هم روایی بالا داشته باشد و هم عادلانه و علمی باشد و هم سلامت کامل، الآن که من میتوانم خوشبختانه بگویم در بخشی از اینها این دوستان مدعی هستند که ما زحمت کشیدیم دوستان آموزش و پرورش این زحمت را کشیدند آزمونها و امتحانات نهایی به نحو خوبی دارد برگزار میشود و تصحیح اینها هم دستی نیست که کسی در آن دست ببرد، ماشینی است کد هم برای آن صادر میشود ممکن است عزیزی در شیروانِ خراسان شمالی امتحان داده برود در لرستان تصحیح بشود کد هیچ کسی هم نمیدانیم برای چه کسی است و نتیجه اش این میشود که اتفاقاً سلامت بهتری را میتواند برای این مسئله داشته باشد، اما اصل اینکه بله ما اگر این را بگوییم که خب آیا اونی که در تهران دارد درس میخواند اصلاً چرا بگوییم تهران و خراسان شمالی ما بیاییم بگوییم شمال تهرانیهایی که درس میخوانند با جنوب تهران با آن اطراف تهران که بعضی هایشان از بشاگرد هم شرایطشان شاید نامناسبتر باشد مگر اینها رقابتشان یکی است؟ نه عرض کردم آن سهمیهها که عدالت را میخواهد حفظ بکند آنها جای خودش باید باز هم محفوظ بماند ضمن اینکه ما باید تلاش بکنیم ببینید تلاشهای ما برای این هست تا جایی که میتوانیم ترمیم بکنیم ما میگوییم یک گام را به نام خدا «فاِذاعَظَمت فَتَوکل عَلَی اللّه» ما باید برداریم بعد که برداشتیم اشکالاتی در این وسط پیش میآید مثلاً میگوییم آقا آزمون ممکن است یکی از مواردی که پیش میآید مثلاً سؤال را ببرم در یک روستای خیلی کوچک، چون نمرات اگر قرار باشد روایی بالا نباشد بچهی کدخدا راحتتر شاید بتواند برود از معلم نمره بگیرد بالاخره احتمال است دیگر پس ما میتوانیم همه این ایرادها را در همه بخشها مطرح بکنیم، اما بحث روی این هست که تا جایی که ممکن است باید سعی کنیم در فرآیندها عوامل انسانی را کمتر تأثیر بدهیم مثل دوربینهایی که در جاده جریمه میکند دیگر نمیشود خواهش و تمنا کرد که تو را به خدا من را جریمه نکن تا جایی که ممکن است من رئیس دانشگاه پیام نور بودم ما سالی دو سه بار کنکور برگزار میکردیم اتفاقاً کنکور، چون برگزار میکردیم ماشین هم تصحیح میکرد دیگر نمیتوانست برود به معلم فشار بیاورد که این کار را انجام بدهد ما میگوییم اتفاقاً آزمونها باید به نوعی در آموزش و پرورش در آن چهار سال ان شاءالله درست شکل بگیرد و دوستان هم این قول را دادند یعنی قولی که دوستان آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادند البته امکاناتش را هم دولت باید فراهم بکند هم یک فضای فرهنگی خوب و پشتوانهی معنوی خوبی از خود مردم باید ایجاد بشود که آن آزمونها به نوعی باشد که اقرب به واقع باشد ما صد درصد هیچ وقت نمیتوانیم بگوییم، اما میتوانیم بگوییم به نوعی که طمأنینهی خاطر حاصل بشود بگوید آقا من تلاشم را کردم لابد دیگری تلاش بیشتری کرده نه اینکه خدای ناخواسته عوامل غیر از توانمندی و تلاش و شایستگی باعث شده که او مثلاً در این رشته قبول بشود من در این رشته قبول نشوم.
سؤال: آقای دکتر جعفری این دلیل این کاهش در واقع رتبهی میانگین دانش آموزان یعنی عدد علمی دانش آموزان در آزمونهای سراسری چه بوده که حالا آقای دکتر قدرتی هم اشاره کردند که ۱۱ بوده الآن ۱۰ شده یعنی مدارک غیرانتفاعی نمرات را همین جوری به دانش آموزان میدادند الآن که در واقع حالا دیگر سراسری شده و آزمونها این جوری برگزار میشود نهایی است این جوری شده یا نه دلیل دیگری دارد؟
جعفری: من فکر نمیکنم یک چیزی باشد یک عامل را ما بتوانیم در قضیه دخیل بکنیم بگوییم یک عامل مؤثر است طبیعتاً ترکیبی از عوامل مختلف اثرگذار است مثلاً شما ببینید به طور طبیعی ما بخواهیم نخواهیم جنگ روانی ما یک ضررهای بزرگی که کردیم در جریان دو سال و اندی کرونا ما از آن کشورهایی بودیم که بیش از بقیه مدارسمان را تعطیل کردیمای کاش این کار را نمیکردیم خود اروپاییها میانگین تعطیلی مدارسشان به مراتب پایینتر از ماست خب شما میدانید دیگر به قول حضرت امام (ره) میفرمودند که طبع انسان این جوری است ما بزرگها هم این جوری هستیم اگر یک روز بگویند امروز تعطیل است ظاهراً خوشحال میشویم وقتی شما یک جوان را یک نوجوان را یک مدتی تعطیل میکنید بعد میخواهید ببرید سر کلاس تا مأنوس با درس بشود متفاوت است پس یک بخشی از آن من میخواهم بگویم ضایعهای است که در این سالها اتفاق افتاد انس ذهنی با درس ممکن است و به مسائل حاشیهای و مطالعات حاشیهای فضای مجازی خیلی از مسائل دیگر بله البته یکی از آن هم امکانات است بله مدارس غیردولتی بالاخره امکانات خوبی دارند اینها هر کدام هم در یک فضای رقابتی، چون این هم باز البته نگاه خوب هم میشود کرد مردم ما نسبت به سرنوشت بچه هایشان حساسند راضی است برود قرض بکند برود سختی بکشد، اما بچه اش سرنوشتش خوب باشد حالا به جایی حتی این قدر در این مسئله عمیق هستند که گاهی میخواهند تمام آرزوهای خودشان را در بچه شان متجسم بکنند پس این را من میخواهم بگویم که عوامل مختلفی اثرگذار است البته یکی از ضایعات بزرگ ما که باید این را جبران بکنیم این تنوع بیش از حد مدارس ما که در این وسط مدارس دولتی ضربهی سنگینی خوردند لااقل به لحاظ روانی برای جامعه این جور جا افتاده که مدارس دولتی اگر از همه جا ماندی برو اینجا پس بنابراین یکی از ضعفهای بزرگی است معلمهای خوب هم شاید هم فقط هم انگیزهی مادی نباشد این مدارس را کمتر انتخاب میکنند، چون میگوید این مدرسه رفتی یعنی اینکه تو ام از جایی جا ماندی که اینجا آمدی، بنابراین من فکر میکنم این عوامل را باید نشست بررسی کرد، اما با همهی اینها ما باید کاری بکنیم که این ایرانی که ضریب هوشی آن از متوسط جهانی بالاست جایگاه خودش را در فرآیند رشد علمی دنیا و در تمدن سازی خودش حفظ بکند و این رشتهها هم ما باید کاری بکنیم که شایستگان واقعی به این جایگاه در واقع برسند.
سؤال: جناب آقای قدرتی میخواستم از شما بپرسم حالا اگر با در واقع حالا صحبتهایی که جناب آقای جعفری کردند موافق هستید که همین شیوه ادامه پیدا بکند یعنی با این تضامینی که ایشان فرمودند که برای امتحانهای نهایی لحاظ شده و خب حالا البته نکتهای هم آقای جعفری اشاره کردند که خودش یک موضوع دیگری است که اصلاً اساساً کاش میشد این مناظره هم راجع به این بحث بکنیم که چرا ما اینقدر دانش آموزانمان را داریم به سمت دانشگاه سوق میدهیم و همهی آینده زندگی شان را در دانشگاه میبینند این هم موضوعی است که ما خیلی به نظرم دانشگاه زده شدیم یعنی همه فکر میکنند حتماً اگر میخواهند در زندگی موفق بشوند باید وارد دانشگاه بشوند حالا اینکه یک بحث دیگری است فقط سؤال مشخص من این است که اگر در واقع این آزمونهای سراسری و نهایی با همین ضمانتهایی که آقای جعفری به آن اشاره کردند برگزار بشود شما این را به عنوان یک راهکار جایگزین به عنوان کنکور به رسمیت میشناسید یا خیر؟
قدرتی: اینکه بگوییم که یک راهکار است ولی یک مدل جایگزین نیست به هر حال ما من یاد آن روزهایی افتادم ده گردشی میرفتم، میرفتم روستاها شرایط تحصیلی در روستا را الآن داشتم همین حین که آقای دکتر جعفری عزیز نکاتی را فرمودند که من حیث المجموعه با گفته هایشان موافق بودم داشتم به این فکر میکردم که آیا چه عدالتی وجود دارد در آموزش ما؟ آن معلمهای خوب ما آیا میروند در ۶۰ کیلومتری، ۷۰ کیلومتری شهرستان بروند تدریس کنند آیا آن کیفیتی که در آن روستای دور وجود دارد در داخل شهر وجود دارد یا نه؟ اگر این را بیایند عدالت را بین اینها برقرار کنند یعنی هیچ تفاوتی بین این دو نباشد همانطور که آقای دکتر جعفری فرمودند درست گفتند الآن مدارس دولتی ما یک جوری هر کس مانده رانده میرود مدرسهی دولتی، یک عیب است یک ایراد است، الآن یک عدهای خب تیزهوشان را قبول میشوند نمونه را قبول میشوند بعد میگویند خب رهایش کن، مدرسه دولتی را رهایش کند برویم هیئت امناء، برویم غیرانتفاعی، خب ببینید این اشتباه است، غیرانتفاعی رفتن و در نهایت توجه نکردن به مدارس دولتی خروجی آن میشود این، درست گفتند در دوران کرونا ما ضربهی مهلکی به آموزشمان وارد شد خب من در دانشگاه بودم همان چهار ترمی که خدمت دانشجویان بودیم یعنی دو ترم بعدش هم، دو ترم دیگر، اصلاً افتضاح شد باور کنید یک فرمول ساده را نمیدانستند دلیلش میپرسیدیم میگفتند، چون دوران کرونا بوده، یعنی علناً، چون که آموزش بر اساس سیستم مجازی بوده از کسی کمک میگرفت یا هر چیز دیگری، دانشجویان آمدند ببخشید واقعیت را میگویم تنبل شدند کیفیت آموزشی به شدت آمد پایین بنابراین اگر عدالته برقرار بشود دانش آموزهای ما در هر جایی نقطهای از کشور بتوانند آن خدماتی که به مدرسهی خوب در شهر ارائه میشود به آنها ارائه بشود بله میتواند یک راهکاری باشد یکی از راهکارهایی باشد که بیاید در آن کمیسیون مطرح بشود و تنوع آن مدارس هم قطع به یقین تأثیر بسزایی دارد در بحث کیفیت آموزشی، در خصوص متمرکز و غیرمتمرکز ببینید من الآن داشتم به این فکر میکردم که خب ما گاهاً کنکورهایمان میبینیم متمرکز است که تقلب میشود اگر غیرمتمرکز باشد از آموزش و پرورش، از سازمان سنجش، از اختیارات ایشان دربیاید بیاید در سیستم آموزش و پرورش خب قطعاً نظارت بسیار بالایی را برخوردار باید بشود که به هر حال سلامتش را تضمین کند و یک نکتهی دیگر هم میخواستم در خصوص روایی عادلانه و سلامت بگویم که اینها امر بسیار بسیار مهمی است میخواهم بگویم عواملی که ناظر بر این امر هستند که به هر حال یک دانش آموز وقتی میخواهد دیپلم بگیرد با یک معدلی این معدل بشود تأثیر بگذارد بر کنکور و ضمن اینکه فکر میکنم بسیاری از کشورهای دنیا موافق برگزاری کنکور هستند و یک نکتهی دیگر هم که شما گفتید بسیار مهم بود در این خصوص بود که چرا ما همه اش در ایران به سمت مدرک گرایی داریم میرویم؟ من یک بار یک پژوهشگاهی یک بررسی انجام داده بود که یکی از استانهای ایران از چندین کشور بیشتر دانشگاه دارد دانشگاه غیرانتفاعی حالا اسم نمیبرم، چه کار کرده همه دارند به این سمت میروند همه دارند الآن شما بروید با یک سرچ کوچک ببینید تمامی بیکاران ما فارغ التحصیلان ما هستند، یعنی جای اینکه وارد ارتباط دانشگاه با صنعت ایجاد بشود میروند مدرک میگیرند، لیسانس میگیرند، فوق لیسانس میگیرند، دکترا میگیرند بعد خواسته شان هم زیاد میشود میگوید آقا من که دکترا دارم باید در بهترین پوزیشن یا در بهترین موقعیت کاری کار کنم به نظرم این هم یک فیلد مناسبی است که یک روز حتماً این بحث را در صدا و سیما بگذارید که چرا داریم به سمت مدرک گرایی میرویم؟! دانشگاههای ما بسیار کیفیت تحصیلی شان آمده پایین، به هر حال آقای دکتر جعفری هم رئیس دانشگاه بودند خودشان استاد هستند ما هم در دانشگاه بودیم هرچی جلوتر میرویم این نموداره تنزلی دارد میرود پایین، به کیفیت آموزشی هم پایینتر است فقط مدرک گرایی است مختص یک رشته هم نیست اکثر رشتههای ما الآن حالت کمیت خودشان را گرفتند کیفیت آمده پایین فقط مدرک داریم میدهیم آقا اینکه چه مهارتی را آن شخص دارد این به هر حال جایش خالی است هیچ مهارتی وجود ندارد.
سؤال:، چون با جناب آقای جعفری شروع کردیم اجازه بدهید جمع بندی جناب آقای جعفری را بشنویم برمی گردیم صحبتهای پایانی شما را هم خواهیم داشت، آقای جعفری بفرمایید؟
جعفری: آنچه که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و همچنین مصوبات مجلس شورای اسلامی حذف کامل کنکور در آن البته نیست اینجا ۴۰ درصد باز هم هنوز سهمش باقی است بحث این است که ما به جایی پیش برویم که این اثرگذاری به قول فوتبالیها در عربی میگویند ضربت القاتله یعنی ضربه مرگبار آخری کاری نشود که به قول شما آن چند ساعت اگر حضور خوب داشت یک جور سرنوشت داشته باشد اگر به لحاظ روحی دچار مشکل شد همهی زندگی را از دست بدهد ما اثر این را تعدیل بکنیم در واقع تمام تلاشهای ما بر این هست که کنکور را، روشش را و مسیر را به سویی ببریم که تعدیلی ایجاد بشود اثرگذاری منطقی داشته باشد بله ما در یک سری رشتهها بالاخره باید یک آزمون ورودی داشته باشیم این آزمون چه کتبی باشد و چه شفاهی باشد چه متمرکز باشد چه غیرمتمرکز باشد بالاخره باید با یک روایی انجام بشود، اما کاری بکنیم که حواشی و عوارضش را کمتر بکنیم تمام تلاش ما بر این است که آیا برای این خود ما سایر کارشناسان عزیز، دوستانی که در این زمینه کارهای زیادی کردند راه حل داریم یا نداریم؟ اگر نداریم به خود دانش آموزان عزیز بگوییم که خودتان راهکار بدهید شاید خودشان نسل جدید بتوانند راهکار بهتری ارائه بکنند بله آن طبعی هم که شما فرمودید بحث دانشگاه محوری ضرر بزرگی است که ما میکنیم باید رفت به سوی مهارت ها، خیلی از وقتها هست ما فرد را ترغیب نمیکنیم تشویق بیجا میکنیم برای کاری که بعداً میگویدای کاش من این رشته را نرفته بودم پس بنابراین کنکور یک غولی است که گاهی طرف را مجبور میکند حتماً همین مسیر را برود ولی اگر ما هم بگوییم همواره راه دیگری وجود دارد میگوید خب پس من فعلاً راه دیگر را آزمایش بکنم شاید سرنوشتی که علاقه دارم به سویش بروم لذا فکر میکنم که باید تمام تلاش هایمان ان شاءالله در مجلس آینده با قوت بیشتری کاری بکنیم که روش بهتری برای بچههای آینده مان برای آینده سازان کشورمان در مسیر علم و آموزش و روند فرهنگ و تمدن داشته باشیم.
قدرتی: بنده از آقای دکتر جعفری عزیز ممنونم نکات خیلی خوبی را گفتند من حیث المجموع دو تایمان هم به یک نظر رسیدیم که بحث اینکه سوابق تحصیلی در کنار کنکور باعث بشود که آن استرس کنکور بیاید پایینتر این سوابق تحصیلی هم با نظارت دقیق تری انجام بشود که این هم لازمه اش بحث عدالت آموزشی هستش و نظارت دقیق تری باشد اگر آزمونهایی در شهرها برگزار میشود بحث تقلب، بحث لو رفتن سؤالها مطرح نباشد، قشنگتر باشد ما حتماً در مجلس شورای اسلامی حالا ان شاءالله اگر ما در کمیسیون برنامه و بودجه بودیم حتماً کمیسیون آموزش حتماً خدمت دوستان خواهیم رفت و کمک حالشان خواهیم بود که ان شاءالله یک تصمیم درست بگیریم این غول کنکور هم بشکند و دانشجویان و دانش آموزانی که میخواهند به سمت رشتههایی که دوست دارند بروند به راحتی بروند و کسانی هم که واقعاً علاقه ندارند وارد بازار بشوند چه ایراد دارد چه ایراد دارد از طریق همین مراکز آموزش فنی و حرفهای کار را یاد بگیرند و به جای اینکه فقط مدرک گرایی لحاظ بشود مدرک بگیر هم حداقل یک حرفه را یاد بگیرند با همان حرفه کار کنند قرار نیست همه مردم بیایند دکتر بشوند، پزشک بشوند، استاد بشوند جامعهی ما به همه آدم نیاز دارد به همه فن و حرفه نیاز دارد و ان شاءالله ما در مجلس قول میدهیم که این بحث کنکور را دنبال کنیم که حداقل آن استرس کنکور کمتر بشود سوابق تحصیلی هم با دقت و نظارت بالاتری انجام بپذیرد.
مجری: بحث خوبی بود امیدوارم که شما هم از این بحث استفاده کرده باشید و ان شاءالله هر اتفاقی که میافتد و مجلس آینده هر تصمیمی در خصوص کنکور بگیرد ان شاء الله خیرش برای همهی دانش آموزان و همهی مردم کشور عزیزمان باشد.