پخش زنده
امروز: -
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی : کنکور براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت برگزار میشود و تا پایان ۱۴۰۲ هم هیچ تغییری نمی کند اگر هم مصوبه مجلس رای بیاورد از سال ۱۴۰۳ عملیاتی خواهد شد.
آقایان احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و سیدجلال موسوی خطیر معاونت ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه صبح و گفتگو رادیو گفت و گو درباره مصوبات کنکوری در مجلس مطالبی را بیان کردند.
مجری: درباره مصوبات کنکوری مجلس این چند وقت اخیر هم با شما هم با سایر همکارانتان در کمیسیون هم صحبت شده بودیم و دوستان هم از شورای عالی تشریف میآوردند و گاهی نقدهایی وارد میشد هم از طرف شما و هم از طرف شورا نهایتا بخواهیم یک جمع بندی کنیم بر آنچه که این هفته یا هفتههای اخیر گذشته این، اما و اگرهای مصوبات به کجا رسیده یک زمانی مطرح میشد که نباید توی این برهه مطرح میشد باعث استرس دانش آموزان میشد و یک برهه دیگر میگفتند اصلا پایان سال هست میگذاشتیم برای سال آینده همه اینها به چه جمع بندی میرسیم آقای دکتر فلاحی؟
فلاحی: بله آن نکتهای که اشاره کردید خب شاید زمان زمان مناسبی نبود حالا با توجه به این که یک بار هم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده در آستانه برگزاری نوبت دومش هستیم شاید برای برخی از خانوادهها مخصوصا آنهایی که پذیرفتند این روش را برایشان نوعی باز نگرانی باشد کمااین که برای ما نمایندگان دو گروه مرتب تماس میگیرند و پیام میفرستند مخالفیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و موافقین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که طبیعتا موافقین توی این برهه نگران میشوند که دوباره قرار است در این دوره چه اتفاقی بیفتد که البته خب جمع بندی نهایی مصوبه کمیسیون با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خیلی تفاوت چندانی نکرده با توجه به بحثهای زیادی که در کمیسیون دوستان داشتند و اصرار طراحان برطرحشان و موافقین طرح یک حالت تعدیل ایجاد شد که من فکر میکنم که حالا تو بحث اطلاع رسانی برای این که این دغدغههای خانوادهها و دانش آموزان حل بشود یک اطلاع رسانی از سوی سخنگوی کمیسیون مجلس اینها مهم است هرچند که هنوز قانون هم نشده آن دفعه هم عرض شد که طرح یک کمیسیون بررسی شده هنوز ارائه به صحن نشده حالا ارائه به صحن بشود و تصمیم گیری بشود و رای بیاورد بحث دیگر است لذا الان همچنان بحث اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که دارد اجرا میشود این قانون هم ربطی به سال ۱۴۰۲ هم باز ندارد اگر هم مصوب بشود مال سال ۱۴۰۳ هست
لذا دانش آموزان و خانوادهها بدانند که الان کنکور براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت دارد برگزار میشود تا پایان ۱۴۰۲ هم هیچ اتفاقی نمیافتد اگر هم مصوبه مجلس رای بیاورد از ۱۴۰۳ هست که عملیاتی خواهد شد.
مجری: آقای موسوی بفرمایید که این نکاتی که جناب فلاحی فرمودند دغدغههای شما را مرتفع میکند یا خیر؟
موسوی خطیر: هدف این است که دغدغه دانش آموزان و داوطلبان برطرف بشود توضیحات جناب فلاحی خیلی کامل بود و همه نکات ایشان را تایید میکنم و یک نکتهای میخواهم عرض بکنم که این چند روز نشستم قانون مجلس را توی حوزه کنکور بوده، چون دو تا قانون داریم در مجلس کنکور، نگاهی کردم دیدم خیلی تفاوت و تناقضی بین مصوبه شورا و مجلس وجود ندارد یعنی هر دو تا مصوبه تاکید دارند که سابقه تحصیلی باید جای کنکور را بگیرد اصلا قانون اول مجلس اسمش بوده قانون حذف کنکور دوم این کلمه حذف برداشته شده، اما نهایتا روح این دوتا مصوبه یکی است من چندین بار این قانون مجلس را نگاه کردم احساس میکنم میخواهد یک شیطنتهایی انجام میشود میخواهند یک اختلافاتی بین مجلس و شورا ایجاد بکند تا آن هدف خودشان را محقق کنند.
مجری: از طرف چه کسانی شیطنت انجام میشود؟
موسوی خطیر: من احساس میکنم از طرف مافیای کنکور انجام میشود یعنی مافیای کنکور با اختلاف انداختن بین مجلس و شورا میخواهند به آن هدفشان برسند، اما روح دو تا مصوبه مبتنی بر سند تحول و ساحتهای تربیت، قرار هست که آزمون تستی مهارت محور حذف بشود و مهارت رسانی یا (انسانی) حذف بشود و بیاید تو بحث آزمون تشریحی و مبتنی بر ساحتهای تربیت آزمون گرفته بشود، چون ما ۱۲ سال دانش آموزمان مبتنی بر آزمون تشریحی تدریس میکنیم و آزمون میگیریم و نهایتا برای دروس دانشگاه میگوییم بیایید آزمون تستی بدهید و این خیلی با فرآیند آموزش هماهنگ نیست سازگارنیست.
مجری: من یک نکتهای را میخواهم عرض کنم حالا میفرمایید و به گوش میرسدک ه بحث مافیا هست و مافیای کنکور آیا نظام آموزشی ما آماده و مهیای یک همچنین مصوبهای هست یک همچنین ریل گذاری جدیدی هست از چه جهت عرض میکنم وقتی که ما میخواهیم به یک ریل گذاری جدید برسیم نیرویی متخصص مرتبط با آن موضوع یا همسوی با آن موضوع را باید داشته باشیم آیا فقط قرار است یک قانونی تصویب بشود و این قانون بعد بیاییم حالا دنبال این باشیم که چرا اجرا نشدند حالا بیاییم به نمایندگان مجلس فشار بیاوریم که چرا نظارت نمیکنید آیا ما نظام آموزشی مان آماده پذیرش و اجرای این مصوبات هست یا خیر؟
موسوی خطیر: نکته خیلی دقیقی را اشاره کردید به همین خاطر ما کنکور را حذف نکردیم یعنی باز هم ۴۰ درصد گفتیم آزمون نهایی است و ۶۰ درصد کنکور ما گفتیم پلکانی شرایط را مهیا بکنیم شرایط آموزش و پرورش مان یعنی ما سه تا مساله تو آزمون نهایی داریم یکی استاندارد بودن سوالات که ما جلسات متعددی با آموزش و پرورش داشتیم اینها تقریبا فرآیند استانداردسازی را به طور کامل برای امسال دارند اجرا میکنند.
مجری: در کجا؟
موسوی خطیر: در آموزش و پرورش آزمون نهایی.
مجری: یعنی نهم و دوازدهم مثلا
موسوی: بله درسهایی که فقط آزمون نهایی گرفته میشود ان استاندارد سازی اتفاق افتاده یک بحث امنیت آزمون هست که جلساتی هم با وزارت آموزش و پرورش حتی با دوستان وزارت کشور داشتیم بحث امنیت کنکور شرایطش قرار شد تو آزمون نهایی هم لحاظ بشود بحثهای امنیتی اش.
مجری: یعنی شائبهها و شایعههایی هم به وجود آمد که قرار است توی ایام امتحان نهایی اینترنت قطع بشود و این حرفها
موسوی خطیر:، چون مصوبه کنکور را گفتند شورای عالی امنیت ملی قرار شد همان مصوبهای که برای کنکور داشته برای آزمون نهایی اجرا بکند قرار شد امسال نه کنکور و نه آزمون نهایی اینترنت قطع نشود به این خاطر آن شائبه پیش آمد، اما بقیه مسائل امنیتی قرار است لحاظ بشود.
مجری: حالا شائبهای هم اتفاق افتاد که اگر این اتفاق بیفتد مدارس غیرانتفاعی ما، یعنی آیا ما منتظر مافیا پروری تو حوزههای مختلف باشیم یعنی الان باید بگوییم که الان مدارس غیرانتفاعی مان میخواهند پرقدرتتر بشوند و حالا شاهد ترکتازی مدارس غیرانتفاعی باشیم آقای دکتر فلاحی بفرمایید؟
فلاحی: بحث تامین زیرساختها برای حق کنکور کار بسیار سختی است هرچند آموزش و پرورش تلاش خودش را کرده همانطوری که دوستان اشاره کردند گزارشات عزیزان وزارتخانه هم در این کمیسیون همین بود که ما زیرساختها را فراهم کردیم، اما خب طبیعتا ما یکسری مشکلاتی را در جایی که دسترسی کامل به اینترنت و اینها را ندارند یک مشکلاتی را خواهیم داشت و باید یک نکته که باید رویش توجه جدی بشود و یک نکته دیگر که در بحث همین بحث مافیای کنکور که اشاره کردند ما نگرانی که داریم اینها نفوذ کردند در دستگاه وزارتی یعنی یک رصد خیلی جدی میخواهد که اینها را سراسر کشور رقمهای بسیاربالایی هم از طریق درون وزارت آموزش و پرورش که الان دریافت میکنند و به نوعی فشار میآورند در تصمیم گیریها تغییرات ایجاد بشود من این را میگویم که انشاالله وزیر جدید که میآید یکی از دغدغه هایش در کنار تمام دغدغههای اقتصاد و مسائل دیگراین باشد که برای این که این بحث دالان بودن نظام آموزش و پرورش برای دانشگاه بحث حذف کنکور، بحث کیفیت محوری به جای تست زنی و اینها و کم کم به سمت آزمون تشریحی که قبلا ما داشتیم به جای آزمون تستی که علمیت دانش آموز ما را ثابت نمیکند اینها باید یک دغدغه باشد که بتواند حلش بکند که این تصمیم گیریها را دچار چالش و تنش نکنند در کنار تامین کردن زیرساختهایی که لازم است برای اجرای این کار.
موسوی: من نکاتی که اقای فلاحی فرمودند من تایید میکنم ما علاوه بر این که زیرساختها را باید تهیه بکنیم و نکتهای را هم که شما میفرمایید بحث مدارس غیرانتفاعی، چون آزمون نهایی عملا توی مدارس غیرانتفاعی برگزار نمیشود نه معلمش.
مجری: نه آن وجهش نه وجهش دیگرش که ما توی مدارس غیرانتفاعی توانایی این را داریم که در مدارس غیرانتفاعی که مثلا حتی استاد دانشگاه هم بیاوریم معلم نمونه بیاوریم توان این را داریم که کار اضافه انجام بدهیم این را عرض میکنم توی مدارس دولتی همچنین امکانی وجود ندارد.
موسوی خطیر: ما در آزمونهای نهایی بیشترین نمره را تو مدارس سمپاد تیزهوشان داریم که بهترین نمرات را این دوستان دریافت میکنند این نکتهای که شما میفرمایید که احتمال دارد که مدارس غیرانتفاعی الان هم تو کنکور هم به قول شما کلاسهای متعددی میگذارند، اما مدارس دولتی این قدرت را ندارند یعنی اتفاق بیفتد تو کنکور الان هم اتفاق میافتد، اما امسال که ما دروس عمومی را از آزمون تستی حذف کردیم برداشت ما این است که خیلی مافیای کنکور به آزمونهای عمومی سرمایه گذاری نکردند، چون آزمون تشریحی هست مهارتهای تست زنی را یاد میگیرند کتاب هست کتاب هم که معلم توی مدرسه درس میدهد برداشت ما این است که قدرتشان نه این که حذف میشود بلکه قدرت شان کم میشود از آزمون تستی کنکور.