پخش زنده
امروز: -
منتخب مردم فسا گفت: باید سیستم خاصی تعبیه شود که خروجی آن بر اساس تعداد خانوار، درآمد، خط فقر و حداقل معیشت و زندگی که وجود دارد تعیین شود، در نتیجه برخی افراد باید دقیقا یارانه بگیر باشند و برخی افراد باید مالیات بپردازند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول شبکه خبر در بخش اول میزبان آقای حسنعلی محمدی منتخب مردم فسا در استان فارس با موضوع
وعدههای منتخبان مجلس دوازدهم بود.
سوال: شما برنامههای انتخاباتی صدا و سیما را دیدید؟
محمدی: بله دیدم
سوال: و از جمله برنامههایی که در اختیار نمایندگان یا نامزدهای مجلس بود برای تبلیغات شان، تبلیغات انتخاباتی شان در ۲۰۰ کانال یا شبکهی محلی، این برنامهها را شما نمیدانم از آن استفاده کردید یا خیر؟ از این فرصت؟ ولی حتما در جریان آن هستید، این برنامه را چطور دیدید؟
محمدی: من برنامه را ثبت نام کردم ولی به دلیل ضیق وقت و تراکم برنامهها که داشتم متاسفانه نتوانستم در برنامهها مشارکت کنم ولی عالی بود، من پسندیدم از همکاری شما و برنامههای خوب تان هم صمیمانه تشکر میکنم که میتوانست عزیزان کاندیداها را به نحو احسن به مردم معرفی کند.
سوال: سوالات چطور بود؟ حتما سوالات را دیدید؟ لااقل در مورد رقبا و همکارانتان دیدید که چه سوالاتی پرسیده شده است؟
محمدی: بله سوالات را دیدم ولی عرض میکنم با توجه به تراکم برنامهها و ذیق وقتی که داشتم شاید آن طور که شایسته و بایسته است ببینم.
سوال: سوالم اینجاست که این سوالات چقدر مسائل واقعی کشور و مردم بود از نظر شما؟
محمدی: به صورت نسبی خیلی از سوالات مشکلات مردم را مطرح میکرد، و قطعا به صورت نسبی سوالات را من میپسندم و مورد قبول بنده هست.
سوال: یادتان مانده چه سوالاتی بود، وارد اهم بعضی از آنها بشویم و درباره آنها صحبت کنیم؟ خودتان یادتان هست؟
محمدی: بله یکسری از آنها بله
سوال: اگر یادتان هست شما شروع کنید اگر نه من بپرسم.
محمدی: یکی در مورد افزایش نرخ حقوق و دستمزد بود که آیا موافقید برای این موضوع؟
سوال: در واقع سوال مان این بود که با افزایش به اندازه تورم موافقید یا متناسب با تورم؟
محمدی: اگر یک سیاستی در مبحث تورم بخواهیم مطرح کنیم این هست که ما برای این که تورم را مهار کنیم، بعضیها میآیند با افزایش حقوق این را محک میزنند درصد افزایش حقوق و برای این که تورم را کنترل کرد و پایین آورد، سیاستهای لازم را اتخاذ کنیم و مبحثی که در این قضیه مطرح شد با افزایش حقوقها قطعا تورم هم بالا خواهد رفت و اگر سیاستهایی اتخاذ بشود که دولت بیاید در زمینه تولید و اشتغال افزایش را ایجاد کند قطعا میتواند عایدی که از محل مالیاتهایی که در قبال افزایش تولید و اشتغال داشته باشد خیلی از این مورد را به صورت احسن انجام بدهد.
سوال: مثلا باید چه اتفاقی بیفتد؟
محمدی: یکی باید یکسری منابع پایدار تامین بشود و عدهای بازنده و برنده نشوند در این قضیه که ما اگر بخواهیم مالیاتی اخذ بشود، از جیب یک عده باید برداریم به عدهای دیگر پرداخت کنیم، ولی اگر روی این مبحثی که عرض کردم ما تولید و اشتغال را افزایش بدهیم، بر اساس آن دقیقا مالیاتها هم افزایش پیدا میکند و میزان درآمد و عایدی دولت افزایش پیدا میکند و این یک راهکار هست که میتوانیم در مبحث مهار تورم و بحث کسری بودجه و ناترازی این را مدیریت کرد.
سوال: برای این که تورم مهار بشود حالا شما اشارهای کردید به مسئلهی ناترازی، برای ناترازی باید چه کرد؟
محمدی: عرض کردم، بر اساس مطالعاتی که انجام شده، مباحث اقتصادی، روی تولید و اشتغال یعنی این دولت عزم خودش را مصمم کند و جدی در این خصوص ورود کند و تسهیل گری کند تا مبحث تولید و اشتغال افزایش پیدا کند، دقیقا این یکی از راهکارهایی است که میتواند در مبحث ایجاد درآمد اتفاق بیفتد و عرض کردم با افزایش حقوق آن ناترازی دقیقا به وجود میآید و میزان تورم بر اساس افزایش حقوق به نسبت بالاتری قرار میگیرد و اگر این قضیه اتفاق بیفتد قطعا در مهار تورم میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد.
سوال: دربارهی یارانه صحبت بکنیم؟
محمدی: در خدمت شما هستم
سوال: شما با روش فعلی پرداخت یارانه به مردم موافقید؟ مشخصا درباره یارانه سوخت و بنزین صحبت کنیم. این که یارانه به خودرو پرداخت بشود اولا یا به کد ملی افراد؟
محمدی: مبحث یارانه در خصوص دهکهای مختلفی که پیش بینی شده، یک مواردی تنظیم شد که اگر ما بر اساس میزان درآمد یعنی یک سیستم خاصی تعبیه بشود که درآمدها را بر اساس خانواری که وجود دارد درآمدها تعیین بشود و خروجی آن اگر نگاه کنیم بر اساس میزان خط فقر و حداقل معیشت و زندگی که وجود دارد تعیین بشود برخی افراد باید دقیقا یارانه بگیر باشند و برخی افراد باید مالیات بپردازند و این سیستم و ساز و کار اگر ایجاد بشود قطعا خیلی از مشکلات مردم را حل خواهد کرد.
سوال: بحث اینجاست که روش پرداخت یارانه چطور باشد؟
محمدی: مثلا بر چه چیزی یارانه تعلق بگیرد؟
سوال: نه حالا یا به چه چیزی یا این که این یارانه به کالا تعلق بگیرد با به خود مردم؟
محمدی: عرض میکنم، اگر یک ساز و کاری تشکیل بشود که یارانه را به همان وارد کننده داده بشود خیلی میتواند با یک ساز و کار نظارتی و به نحو احسن این قضیه ایجاد بشود که ایجاد رانت و فساد نکند قطعا میتواند در معیشت موثرتر باشد.
سوال: این اگر در طول این سالها تجربه شده، شما با توجه به این تجربههایی که اتفاق افتاده، باز هم یارانه به تولید و واردات را مناسب میدانید؟ یا این که یارانه به خود مردم داده بشود؟
محمدی: به نظر من به تولید کننده و وارد کننده با یک ساز و کار منظم و منسجم داده بشود قطعا میتواند موثر باشد.
سوال: آن ساز و کار چیست؟
محمدی: ساز و کار اهرمهای نظارتی است
سوال: چطوری؟ الان شما بعنوان مجلس اجرای آن دست شما نیست، اجرای آن دست دولتها خواهد بود و دولت هم با دولت ممکن است فرق کند در توانایی اجرایی اش، در نظارتش، شما بعنوان مجلس چطوری قرار است ریل گذاری بکنید که دولتها بتوانند این نظارت را انجام بدهند؟ به هرحال تجربه ارز ۴۲۰۰ و تجربههای مشابه از این قبیل پیش روی ما هست و به هرحال همین چای دبش و امثال اینها این تجربه پیش روی ما است و دیدیم که چه اتفاقی افتاده و چه رانتهایی و چه فسادهایی اتفاق افتاده، صحبت اینجاست که شما به عنوان مجلس قرار است که چه ریلی بگذارید که هر دولتی آمد نتواند، نتواند اصلا اجرا نکند یا خلافی در لایههایی از دولت و دستگاههای اجرایی اتفاق بیفتد؟
محمدی: خدمت ما اگر بخواهیم قضیه را صفر یا صد نگاه کنیم، دقیقا بعضی موارد که شما فرمایش میگویید اتفاق افتاده است و آن رانت ایجاد شده، ولی ساز و کار را من عرض کردم اگر منظم و دارای انضباط باشد قطعا میتواند موثر باشد در معیشت و زندگی مردم و ...
سوال: شما دارید درباره اجرا صحبت میکنید من میگویم اجرا دست شما نیست هیچ تضمینی نیست که درست اجرا شود هیچ تضمینی نیست که درست نظارت بشود شما چه تصمیمی در مجلس خواهید گرفت که دست من اگر مجری باشم بسته باشد، من نتوانم رانت به کسی بدهم. صحبت اینجاست، یعنی شما اگر که این ریل گذاری شما به نحوی باشد بگویید آقا یارانه به تولید کننده و به وارد کننده پرداخت بشود بر اساس کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، خیلی خوب، حالا من مجری ام، من ممکن است نظارت نتوانم بکنم.
محمدی: من این را عرض کنم، ببینید اگر من از آن طرف قضیه نگاه کنیم که اگر دیدیم یارانه اختصاص داده بشود به مردم، آیا آن روند مدیریت و خودکنترلی در افزایش قیمتها میشود مهار کرد؟ از آن طرف قضیه هم شما نگاه کنید یعنی اگر ما یارانه را به مردم بدهیم بعد تولید کننده و وارد کننده طوری اقلام را، قیمتها را افزایش میدهد که دیگر در توان مردم نیست، بتوانند آن دارو یا مواد مورد نیازشان را تامین کنند و قطعا روی ساز و کار نظارتی و کنترلی باید کار کرد یعنی ما به جای این که مشکل را حل کنیم، نیاییم صورت مسئله را پاک کنیم من میدانم که اگر یارانه به مردم شریف و عزیز تعلق بگیرد قطعا در افزایش قیمتها مردم اینجا متضرر میشوند.
سوال: اگر پولش را قبل از آن گرفته باشند؟ ببینید تجربه بنزین پیش روی ما هست، این تجربهی ارز ۴۲۰۰ هم پیش روی ما هست، زمانی که در دولت نهم و دهم یارانه بنزین مستقیم به مردم پرداخت شد، با این که بنزین گران شد و روی بعضی کالاها هم تاثیراتی گذاشت، اما حداقل غیر از تجربههای مستقیم خودمان و اطرافیان خودمان که دیدیم و مشاهده کردیم، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی اینها هم گزارش دادند که فاصلهی طبقاتی در ایران کمتر شده، بعد از اجرای هدفمندی یارانهها در آن زمان، مردم اول پول را دریافت کردند بعد میدانستند که حالا میتوانند بروند با آن بنزین مصرف کنند مثلا، ماشین را بردارند دور دور کنند در خیابان به فرض، یا این که نه اساسا یک راه دیگری را انتخاب بکنند برای خرج کردن آن پول، این شبیهش میتواند در مورد هر کالای اساسی دیگری هم اتفاق بیفتد دربارهی نان، دربارهی کالاهای دیگر، ما بهرحال گزارشهای زیادی داریم درباره قاچاق نان، دربارهی قاچاق سوخت، یک حجمی که همیشه این عدد خیلی خیلی هم زیاد است یعنی الان صحبت قاچاق است یا زیاده مصرف است، حالا همه اش ممکن است قاچاق نباشد ولی حداقل روزی ۱۰-۲۰ میلیون لیتر بنزین یا سوخت را در کشور گزارش میشود که قاچاق میشود یا اضافه مصرف میشود، صحبت این است که این ۱۰-۲۰ میلیون لیتر دارد از جیب مردم میرود و مردم پول دارند میدهند برای این که این مثلا فرض کنید که از کشور خارج بشود سودش برسد به آن قاچاقچی، اگر این پول به خود مردم داده میشد هم این قاچاق نمیشد یا اضافه مصرف نمیشد، کسی نمیرفت در خیابان برای رفع خستگی دور دور بکند مثلا و این صحبتهای کارشناسی است حالا البته یک نظر است، نظر شما هم باز نظر عدهای دیگر از کارشناسان است.
محمدی: مثلا همین بنزین که شما فرمایش کردید، مستقیما افزایش نرخ بنزین روی زندگی مردم تاثیر میگذارد، یعنی با افزایش نرخ بنزین خیلی از کالاها از محل همین افزایش نرخ بنزین قطعا رابطهی مستقیم دارد و افزایش پیدا میکند.
سوال: نه دیگر تاثیرش را بر کل فرض کردیم
محمدی: بله تاثیرآن بر کل است، این اتفاق میافتد، به نظر بنده با توجه به این که یکسری موارد هست به لحاظ علمی که شما فرمودید دقیقا درست است ولی تاثیر آن وقتی میرود در جامعه قرار میگیرد دقیقا یک تاثیر دیگر دارد و یک اتفاق دیگر میافتد و یک جو روانی حاکم میشود روی این قضایا و باعث میشود که آن چیزی که در علم وجود داشت، در واقعیت اتفاق نیفتد و این را به نظر من روی یک ساز و کار مطمئن که عرض کردم با همین افزایشها قطعا یک جو روانی غالب میشود و آن چیزی که فرمودید دیگر در واقعیت اتفاق نمیافتد و بر اساس نظر کارشناسان محترم هم که فرمودید، این قضیه با احتیاط بیشتری با این که به صورت آزمایشی قرار بود جایی اجرا بشود و میزان تاثیر آن را و میزان خروجی این قضیه را بازخورد گرفته بشود، این را باید به این صورت حرکت کرد به نظر من نیاز به احتیاط زیاد دارد و قطعا نمیشود همان چیزی که فرمودید یک دفعهای وارد فرآیند کرد.
سوال: دربارهی یارانهی بنزین هواپیما نظرتان چیست؟
محمدی: روی رفاه مردم را ما باید در هر سیاستی مدنظر قرار بدهیم.
سوال: رفاه کدام مردم؟
محمدی: ما نباید طبقه بندی کنیم.
سوال: حالا دهکهای مختلفی وجود دارند شما میگویید که استفاده کنندگان از هواپیما که معمولا جزء دهک بالا هستند حتی به دهک یکی دو دهک پایینتر هم کمتر میآید مگر استثنائا، آنها باید از یارانه استفاده بکنند برای استفاده از هواپیما؟
محمدی: برای این قضیه من در سوال اول تقریبا پاسخ دادم خدمت شما که بر اساس میزان درآمد خانوار اگر ساز و کاری تعریف بشود، بر اساس آن میشود یارانه را تعریف کرد که به چه صورت به آن پرداخت بشود یا متقابلا از آن طرف اگر درآمد طوری باشد که پاسخگوی نیازهای زندگی شان باشند مالیات تعریف شود برای آنها، این را که من پاسخ دادم تعمیم داده میشود به کل قضایایی که حضرتعالی فرمایش کردید در خصوص یارانهها یعنی یک سیستم کلی من خدمت شما عرض کردم.
سوال: یعنی شما با حذف یارانه ثروتمندان موافقید؟
محمدی: عرض کردم یک طبقه بندی نیاز هست شکل بگیرد.
سوال: طبقه بندی وجود دارد الان بهرحال اطلاعات آن کمابیش موجود است با استثنائاتی که ممکن است اشتباهی در تشخیص یک طبقهای داده شود.
محمدی: یعنی بدون ساز و کار هر سیاستی اجرا بشود منجر به اشتباه میشود آیا ما میتوانیم ثروتمندان را با یک ساز و کار تعیین کنیم؟ این ساز و کار باید تعیین شود.
سوال: اگر فرض کنیم تعیین بشود.
محمدی: من عرض کردم یک سیستم کلی پاسخ شما را دادم.
سوال: نه من متوجه نشدم
محمدی: عرض کردم که سیستم کلی این است که ما نگاه کنیم میزان درآمد خانوار تعیین بشود خروجی این قضیه منجر میشود به دادن یارانه یا اخذ مالیات؟ این یک سیستم کلی است.
سوال: پس اگر که تشخیص داده شد، موافقید که یارانه ثروتمندان حذف بشود
محمدی: بر اساس این سیستم اعمال بشود، شما ملاک ثروتمند بودن را باید در این سیستم تعریف کنید.
سوال: حالا با هر تعریفی؟ ممکن است تعریف شما با من در تعریف ثروتمند فرق کند
محمدی: اگر این سیستم عادلانه باشد قطعا خود مردم هم میپذیرند و مورد قبول همهی اقشار جامعه هم قرار میگیرد.
سوال: پس به همین ترتیب اگر یارانه سوخت هواپیما برداشته بشود هم شما به نظر میرسد موافقید.
محمدی: من یک ساز و کار تعریف کردم که اگر این ساز و کار عملیاتی بشود قطعا خود مردم راضی هستند یعنی ساز و کار را من عرض کردم بر اساس یک سیستم که اول برای ثروتمندان یک شاخص گذاشته شود بر اساس شاخصهایی که تعریف میشود آنها را مشخص کرد، درآمد خانوار را تعریف کرد، بر اساس آن خروجی سیستم گرفته بشود و عرض میکنم مردم هم راضی هستند از این قضیه که اتفاق بیفتد.
سوال: درباره حذف کنکور بفرمایید موافق حذف کنکور هستید؟
محمدی: سوالات این قسمت را عرض کردم صفر و صد است و اگر به صورتی دیگر من پاسخ میدهم که جواب شما جواب این سوال شما یا سوال تان هم اصلاح میشود، نگاه کنید ما در کنکور رقابت در هر رشتهای بر اساس مثلا چندین رشته هست، اول که خیلی از رشتهها در حال فعلی هم دارد بدون کنکور دانشگاهها پذیرش دانشجو میکنند که مشکلی هم بوجود نمیآورد و قطعا روش خوبی هم هست، ولی در رشتههایی که شاخص هست و مورد علاقه است و تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد، قطعا یک رقابتی باید وجود داشته باشد از یک طرف دیگر میشود مثل کشورهای توسعه یافته، میزان آموزش را، کیفیت آن را طوری بالا برد که خروجی آن افرادی بتوانند باشند که آن توانایی را داشته باشند در آن رشتههایی که شاخص هست ادامه تحصیل بدهند، این ساز و کار اگر تعریف بشود برای کنکور قطعا خیلی از مشکلات را حل خواهد کرد.
سوال: البته این صفر و صدی که میگویید منطق نادرستی نیست ولی خیلی وقتها شما در صحن مجلس مواجه خواهید بود با همین صفر و صدها، یعنی بینی وجود ندارد بالاخره این طرح وجود دارد یا باید ... و بعضی وقتها آخر آخر آن یک چیزی میگویند، خب الان رای گیری، رای مثبت یا منفی و شما بالاخره باید یک دکمه را بزنید حالا ممکن است آخر سر ممتنع را انتخاب بکنید. الان بفرمایید یک سوال دیگر دربارهی دانشگاه، شما با شهریه دانشگاهها این که شهریه دانشگاهها فقط در واقع دانشگاههای دولتی از یارانه برخوردار بشوند یا به عبارتی دانشجویان دانشگاههای دولتی روزانه؟ یا این که تقسیم بشود بین دانشجویان کشور؟
محمدی: در کشورهای توسعه یافته اصلا آموزش رایگان است و آن هزینههایی که دانشجو باید پرداخت کند میگذارند بعد از این که شاغل شدند برمی گردانند به دانشگاه، ولی در خصوص حال فعلی ما اگر مثلا همین دانشگاه آزاد که فرمایش کردید آیا نیاز هست یک متولی، یک نفر نظارت کند و تعیین کند نرخ شهریهها را، به نظر من آن رقابتی شدن و منطقهای شدن میتواند تاثیر داشته باشد روی تعیین میزان شهریهها و بر اساس میزان درآمد که افراد دارند در مناطق مختلف این باید تعیین بشود و قطعا در خصوص کنترل نمودن شهریهها و آیا کسی ناظر بر این باشد نیاز هست که یکسری افراد با توجه به هزینههایی که دانشگاه دارد، متناسب با آن شهریهها تعیین بشود و واحدهای مختلف هم شهریههای مختلفی داشته باشند و این نباشد که مثلا یک منطقهی برخوردار با یک منطقهی کم برخوردار و افرادی که از میزان درآمد پایین تری برخوردار هستند، با جاهای دیگر مساوی دیده بشود، این ساز و کار اگر تعریف شود برای دانشگاهها و شهریههایی که اخذ میشود، قطعا میتواند رضایت نسبی را بین دانشجویان عزیز ایجاد کند.
سوال: این ساز و کارها را چه کسی تعیین خواهد کرد؟ شما در این دو سه ماهی که وقت دارد ممکن است بنشینید بعضی از این ساز و کارها را تبدیل به طرح کنید؟
محمدی: هر کسی با توجه به کمیسیون تخصصی که وارد میشود، آن را باید یا طرح ارائه بدهد یا لایحههایی که از سمت دولت تقدیم مجلس میشود، بر اساس آن تصمیم گیری بشود یعنی این مختص بندهی تنها نیست، بنده با توجه به تخصصم در یک کمیسیون خاص خودم قرار میگیرم و افرادی که تخصص دارند در این زمینه قطعا باید اظهار نظر کنند و نظر کارشناسی بدهند.
سوال: با شفافیت آراء، نامهها، هدایا و سفرهای نمایندگان موافقید یا خیر؟
محمدی: شفافیت موضوعی است که مورد اقبال عمومی و پسند مردم است و بنده کاملا موافق هستم حالا نظرتان از شفافیت اگر آن رایی که فرمایش کردید باشد
سوال: از جمله رای و بقیه هم همین طور
محمدی: بله آن که چیز خوبی است و حق مردم هم است که بدانند نماینده شان در مورد رایی که میدهد کاملا اطلاع داشته باشند.
سوال: خودتان در شفافیت پیشقدم خواهید شد؟
محمدی: سیستم کاری من این است که همیشه موافق شفافیت بودم و در اتاقم باز است، کشوهایم باز است و این شفافیتها را همیشه داشتم و از این هم خیر زیادی دیدم یعنی این شفافیت باعث میشود که آن سوءظنها و آن مشکلاتی که ممکن است برای فرد نماینده یا آن مسئول ایجاد کند قطعا برطرف خواهد شد و بنده موافقم با شفافیت و نظر مردم هم همین هست که نمایندگان شان را کامل شفاف ببینند و کامل موافقم.
سوال: چه کاری برای افزایش شفافیت خواهید کرد چه دربارهی خودتان و چه درباره بقیه همکاران تان در مجلس؟
محمدی: همین سوالی که دارید کاملا عملیاتی بشود و اجرایی بشود قطعا نظر عزیزان را جلب میکند.
سوال: یعنی این که خودتان مثلا ممکن است کسی بگوید که من فیش حقوقی ام را در اختیار مردم خواهم گذاشت و منتشر خواهم کرد؟
محمدی: من ابایی از این چیزها ندارم و در خدمت تان هستم، زندگی من و همه چیز من مشخص و واضح است.
سوال: الان شما اعلام کردید به مردم که هم هزینههای انتخاباتی تان از کجا آمده در حوزه انتخابیه خودتان مردم میدانند آیا این را؟ و همین طور که چه چیزهایی دارید؟
محمدی: بله من عرض میکنم هزینههای زندگی ام مشخص است، کاملا و زندگی ام را روی نظم خاصی پیاده کردم که الهی شکر هیچ انقلتی به این قضیه وارد نیست و بین مردم بودم و بین مردم بودن را هم دوست دارم و دوست دارم در سطح مردم عادی هم زندگی کنم و این قانع بودن من گشایشهای زیادی در زندگی ام ایجاد کرده و باعث محبوبیت بین مردم و شهروندان شده است.
سوال: چه دارید الان همین جا الان یک پرانتز باز کنیم داشته هایتان را میتوانید بفرمایید؟
محمدی: بله اگر اجازه بفرمایید در آن دستگاهی که باید اعلام کنیم قطعا اعلام میکنیم و خدمت عزیزان هستیم.
سوال: با افزایش سن بازنشستگی موافقید؟
محمدی: روی سن امید به زندگی با توجه به ساز و کار فعلی افزایش پیدا کرده یعنی میزان سن امید به زندگی بالاتر رفته است و از آن طرف باز بعضی وقتها روی میزان کسورات بازنشستگی که صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی عاید میشود، باید یک خروجی و بازخورد مثبتی داشته باشد که عزیزان منتفع بشوند از این قضیه و خروجی خوبی ببینند این نیاز هست یک ساز و کار خوب تعریف شود برای این قضیه، در خصوص بعضی از همکاران ما واقعا در یک سنی که میرسند وقتی ما سن امید به زندگی را تعریف میکنیم شاید توانایی ادامهی بیشتر از آن را نداشته باشند که این مقوله هم باید در کنار افزایش سن بازنشستگی دیده بشود و همان چیزی که گفتیم صفر و صد نباشد.
سوال: اینطوری همه اش آیا موکول نخواهد شد به ساز و کارها و به تشخیصها ؟
محمدی: بعضی وقتها ما همکار داریم بنده در حوزهی رفاهی کار کردند وقتی مشکلات جسمی به هم میزند، بیماری به هم میزند، دیگر در آن سنی که تعریف میشود نمیتواند ادامهی خدمت بدهد و آن فرآیندی که باید خروجی و برون داد با کیفیت در حد نیازها برآورده کردن نیاز مردم داشته باشد شاید نداشته باشد و این باید تعریف بشود دقیقا، ولی خب با توجه به افزایش نرخ سن امید به زندگی این میتواند تاثیرگذار باشد ولی عرض میکنم باز هم صفر و صد نباید در نظر گرفته بشود.
بنده یکی از شاخصههایی که انشاالله در مجلس دوازدهم مدنظرم هست، برنامهی توسعهی ۵ ساله است که بر اساس محوریت اقتصادی هم تنظیم شده و ۴ سال اجرای آن به این مجلس میخورد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این مجلس طوری باشد که به کام مردم تلخ نشود و آن شادی تبدیل به تلخکامی نشود این را به صورتی انشاالله مدنظر قرار دارم که بر اساس یک میثاق ملی و خدمت به مردم مدنظر باشد و در خصوص تحقق این برنامه تمام سعی و تلاش خودم را بکنم و بر اساس فرمایش امام (ره) هر موقع ما یک تنگنا داشتیم و یک چیزی را که میخواستیم ریشه کن کنیم مثل بی سوادی میفرمودند همه با هم ایران را مدرسه کنیم یا در سازندگی همه با هم جهاد سازندگی و انشاالله امیدوارم که همهی همکاران ما در مجلس دوازدهم این میثاق ملی و این همه با هم بودن را در سرلوحهی کار بگیریم و انشاالله قطعا ما با توجه به محرومیتها و تحریمهایی که داریم، میشود با این همه با هم بودن و این میثاق ملی خیلی از عقب افتادگیها را جبران کرد و دل مردم را شاد کرد انشاالله.
سوال: برای مستمری یک خانوادهی ۴ نفرهی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سرپرست خانوار از کارافتاده است شما معتقدید که باید مستمری چه نسبتی با حقوق و دستمزد مصوب قانون کار داشته باشد؟
محمدی: این که قانون دقیقا تعیین کرده حداقل هزینه زندگی و خط فقر را تعیین کرده و باید به همین پایبند بود و بر اساس همین معیار تعیین کرد مستمری افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و بر اساس آن عمل کرد همان ساز و کاری که من در ابتدا عرض کردم این میتواند تعیین کننده باشد و یارانهها و مستمریها بر اساس همان تنظیم بشود و قطعا مشکلات این قشر محروم که نیاز به حمایت ویژه هست با این ساز و کار برطرف بشود.
سوال: نسبت آن با حقوق و دستمزد را نگفتید شما میگویید که خط فقر.
محمدی: عرض کردم ما یک فرمول داریم که حداقل هزینهی زندگی تعیین شده است.
سوال: نه همان حداقل هزینه زندگی ممکن است با حقوق و دستمزد قانون کار یک نسبتی داشته باشد، نسبتش را با آن عدد باید بسنجیم یا با این یکی؟ یعنی با حقوق و دستمزد؟
محمدی: عرض کردم ما حداقل هزینههای زندگی را که تعیین کنیم آن تناسب براساس آن تنظیم میشود و دقیقا مشکلات این عزیزان بر اساس این میتواند گره گشا باشد.
در قسمت دوم برنامه صف اول ارتباط تصویری با آقای احمدی منتخب مردم میاندوآب داشت.
سوال: شما از برنامههای انتخاباتی صداوسیما آیا استفاده کردید
احمدی: بله استفاده کردیم.
سوال: آیا خودتان هم در واقع از اون فرصت تبلیغاتی که در اختیار نامزدها قرار گرفته بود استفاده کردید یا خیر؟
احمدی: بله ما استفاده کردیم از آن برنامه و خیلی هم خوب بود.
سوال: نظرتان چی بود درباره این فرصت و این اتفاقی که خوب اولین بار رخ داده بود در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دویست کانال محلی که ایجاد شد؟
احمدی: این اتفاق به نظرم ابتکار خیلی خوبی بود تا خیلی عالی بود و ما هم از فرصت استفاده کردیم.
سوال: یه سؤال دیگر اینکه این سؤالاتی که پرسیده شده بود را شما چطور دیدید آیا؟ تناسبی با مسائل واقعی مردم و کشور داشت؟
احمدی: سؤالات خوبی بود حالا بیشتر با مسائل اجتماعی و کشوری بود ولی بعضی سؤالات خیلی چیز بود به نظرم شاید نیاز نبود حالا ولی آنهای که لازم بود من جواب دادم.
سوال: از مسائلی که شما جواب دادید بهش کدوم را یادتان است؟
احمدی: یک سری مسائل، مسائل لازم و ضروری بود که توضیح داده بشود بحث برنامهها بود، مالیات بود.
سوال: از همین مالیات شروع بکنیم شما برای فرار از مالیاتی چه برنامهای خواهید داشت در مجلس؟ برای جلوگیری از فرار مالیاتی؟
احمدی: شما بهتر در جریان هستید که بالاخره بحث مالیات یکی از بحثهای مهم کشور است و یکی از محورهای درآمد کشور است به خاطر آن از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مجلس برای آن برنامه داشته باشد ما در بحث مالیات الان به اصطلاح اون عدالت مالیاتی را نداریم یعنی بحث مالیات در کشور ما جوری شده که رقم خیلی به اصطلاح آماری که برای خودشان دادند حدوداً چهل و پنج درصد گاهاً چهل و سه درصد ما دریافت مالیات داریم که خیلی از افراد به اصطلاح مفر مالیاتی دارند و به نوعی فرار میکنتد و مجلس باید برای این برنامه داشته باشد تا بتواند مالیات خوبی را طبق عدالتی که در جامعه ما تعریف کردیم این را اخذ کنند و برای قشرهای ضعیف فشار بیشتری وارد کنیم.
سوال: آقای احمدی بفرمایید که شما با روش فعلی پرداخت یارانه به کالاهای اساسی آیا موافقید؟ به خصوص درباره سوخت و بنزین صحبت میکنم شما موافقید که یارانه سوخت به کارت بنزین تعلق بگیرد یا به حسابش در واقع به کد ملی افراد؟
سوال: یک روشی است که دارند اجرا میکنند ولی به نظرم به کد افراد به اصطلاح وارد بشود بهتره است، چون آنهایی که ثروتمند هستند، وضعیت مالی بهتری دارند آنها دارای چندین وسیله نقلیه هستند که میتوانند بهره برداری بالاتری بکنند لذا عدالت ایجاب میکند که با کد ملی باشد خصوصاً افرادی که آسیب پذیرند قشرهای فقیر جامعه هم بتوانند از این امکان به اصطلاح بهرهمند شوند.
سوال: شما آیا موافقید باز برای اینکه نان و کالاهای اساسی از جمله دارو به دست مردم ارزان برسد شما موافقید که این یارانه به صورت فعلی به تولید کنندهها یا به وارد کنندهها پرداخت بشود یا اینکه به مستقیم به خود مردم پرداخت بشود؟
احمدی: ببینید ما این یارانهها را هم برای تولید کننده هم واردکننده به نوعی اجرا کردهایم به نظرم نتایج خوبی نگرفتیم به نظرم برای مصرفکننده این را ما تعمیم بدهیم بهتر خواهد بود.
سوال: خوب عرض کنم باز درباره همین موضوع یارانه ما به نحوی داریم خوب یارانه میدهیم یا دولت به نوعی از جیب مردم از بیت المال دارد هزینه میکند برای دانشگاههای دولتی به خصوص برای دانشجویان روزانه دانشگاههای دولتی شما معتقدید که این یارانه باید به شکل فعلی به دانشجویان روزانه دانشگاههای دولتی پرداخت بشود یا به طور مساوی در اختیار سه میلیون دانشجوی دانشگاههای مختلف قرار بگیرد؟
احمدی: به نظرم باید برای همه تعلق بگیرد، چون همه به نوعی نیاز دارند و همه مردم این سرزمین هستند و حق استفاده از بیتالمال را دارند این را باید تقسیم کنند فقط برای قشر خاصی تعلق نگیرد بهتر است با تناسبی شدن انتخابات موافقید آقای احمدی تناسبی شدن به این مفهوم که انتخابات در روش فعلی این طوری است که اگر مثلاً دو جریان اصلی در کشور داشته باشیم که اسمشان را حالا جریان الف و بگذاریم اگر مردم اقبال شان به جریان الف امروز بیشتر هست جریان ب در شهرهای بزرگ به طور کامل از انتخابات حذف میشوند و هیچ صندلی و هیچ نمایندهای در مجلس نخواهند داشت طرحی در مجلس بود به نام تناسبی شدن انتخابات که آن طرح ساز و کاری دیده بود برای اینکه صندلیهای مجلس و نمایندگی شهرهای بزرگ مثل تهران مثل تبریز مثل مشهد و اصفهان و شیراز این صندلیها به نحوی بین نمایندگان بین جریانهای مختلف تقسیم بشود.
یعنی مثلاً جریان ب به طور کامل از انتخابات حذف نشود تعدادی از الف و تعدادی از ب وارد مجلس بشوند باز اگر بخواهم دقیقتر مثالش را بزنم اگر نفر اول فهرست الف در تهران یک میلیون رای بیاورد و نفر آخر فهرست الف چهارصد و پنجاه هزار رای بیاورد و همه اینها وارد مجلس بشوند فهرست ب نفر اولش چهار صد هزار رای داشته باشد نفر اول فهرست ب از انتخابات باز میماند از ورود به مجلس باز میماند درحالیکه همین حالا در شهرستانهای مختلف کشور ما نمایندگانی داریم که با پنجاه هزار رای وارد مجلس میشوند و حتی کمتر از آن بنابراین این تناسبی شدن را بعضیها معتقدند که کمک خواهد کرد به اینکه ما مجلس را از افراد قدرتمند و توانمند جریانهای مختلف خالی نکنیم؟
حالا این نکته خوبی هست ولی به نظر من ما از دموکراسی و مشارکت که صحبت میکنیم خصوصا دموکراسی در جمهوری اسلامی این به نظرم یک کمی به اصلاح مشکل دارد به خاطر اینکه باید رای مردم مؤثر باشد و افراد توانمند فقط در شهرهای بزرگ نیستند در شرح کلان شهرها نیستند شما بررسی کنید ببینید نخبگانی که در شهرهای کوچک و حتی روستاها هستند این به آن معنا نیست که همان افراد نخبه و افراد توانمند همیشه در کلان شهرها و یا خود تهران هستند این را من قبول ندارم، چون افراد توانمند افراد شایسته افراد به اصطلاح با سواد افراد دارای رتبه علمی در خیلی از شهرها و روستاهای هستد این را من زیاد بهش اعتقادی ندارم.
سوال: نه البته عرض بنده همین نبود که افراد توانمند فقط در شهرهای بزرگ هستند مطمئناً در همه شهرها و حتی روستاهای افراد توانمند داریم، اما این ساز و کار میخواهد دیگر ما درباره شهرهای بزرگ این پیشنهاد را داشتیم در همین مجلس فعلی و خوب را هم آورده البته به خاطر تشخیص اینکه شاید با سیاستهای کلی انتخابات سازگار نباشد خوب به هر حال رد شد در این مقطع ولی این پیشنهاد مشخص برای این است که حداقل در شهرهای بزرگ این کار را بکنیم ممکن است در شهرهای کوچک هم بشود راه حل دیگری پیشنهاد داد حالا من از این موضوع بگذرم شما با نظام ریاستی برای کشور موافق هستید که این به اصطلاح وضعیت فعلی هست یعنی ما رئیس جمهور را با رای مستقیم مردم انتخاب میکنیم و یا نظام پارلمانی که نظام پارلمانی در کشورهایی که نظام پارلمانی دارند مردم نمایندگان مجلس را انتخاب میکنند و نمایندگان مجلس نخست وزیر را انتخاب میکنند با کدامش موافقتر هستید؟
احمدی: به من به نظام ریاستی معتقدم برای این که مستقیماً مردم خودشان انتخاب میکنند رئیسجمهورشان را، چون معمولاً در کشور ما حزبها قوی وجود ندارد معمولاً جریانات و جناحها هم عملکرد خوبی شاید در خیلی از حوزهها نداشتند ریاستی فعلاً به نظرم بهترین روش است.
سوال: در همکاری با کشورهای خارجی اولویت را با کدوم کشورها میدانید با کشورهای همسایه احیاناً با مثلاً آفریقا با آمریکای لاتین با اروپا با غرب.
شرق آسیا با کدام دسته کشورهای اولویت البته ما درباره این صحبت نمیکنیم که قرار باشد ارتباط ما با برخی قطع بشود یا مثلاً فقط با بعضی کشورها ارتباط داشته باشیم، اما توجه اصلی را شما در کدوم کشورها فکر میکنید که باید داشته باشیم؟
احمدی: ببینید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مشخص است چه در حوزههای سیاسی و بقیه و فرهنگی به نظرم اولویت با کشورهای همسایه است، چون کشورهای همسایه بهتر است بقیه را بعداً میتوانند چیز کنند ولی اولویت به نظر من کشورهای همسایه است.
سوال: با مالیات بر عایدی سرمایه موافقید آقای احمدی؟
احمدی: این یک بحث تخصصی هست به نظرم اگر ساز کارش درست به اصطلاح تبیین بشود به نظرم بهتر میشود.
سوال: برای جلوگیری از فرار مالیاتی چه برنامهای خواهید داشت چه راهکاری خواهید داشت؟
احمدی: من سوال قبلی هم عرض کردم فرار مالیاتی الان در کشورمان رقمش خیلی بالاست و باید مجلس دوازدهم به این موضوع پرداخت کند و راهکارهای مناسب را برای این منظور تبیین کنیم و به نظرم دستگاههای ذیربط هم باید به این موضوع کمک کنند، چون قبلا هم در یک موضوع به اصلاح کار صحبت میکردم به این فرایند خیلی به اصطلاح کمک کردهام و اخذ مالیات از اونی که باید پرداخت میکردند و به اصطلاح دریاف میشد انجام شده است به نظر من این یک موضوع مهمی است، چون عرض کردم یکی از محورهای درآمد کشور بحث مالیات است و آن هم باید عدالت مالیاتی را در کشور با ساز و کارهای لازم اجرا کنیم.
سوال: با واردات خودرو موافقید؟
احمدی: بله من با واردات خودرو موافقم برای اینکه صنعت خودروی ما هم در کیفیت هم در قیمت وضعیت مناسبی نداردافرادی که میخواهند ماشینهای خوب و سالم کم خطرپذیر سوار بشوند بتوانند این کار انجام بدهند ولی آن هم ساز و کار لازم را میطلبد.
سوال: با معافیت مالی مالیاتی هنرمندان موافقید؟
احمدی: نه من موافق نیستم برای اینکه معافیت برای قشرهای خاص جزو عدالت اجتماعی کشور ما نیست خیلی از قشرها هستند که شاید یک همچین انتظاری داشته باشند ما نباید خاصه خواری درست کنیم.