پخش زنده
امروز: -
معاون بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن ایران خواستار به حداقل رسیدن خواب واگنها به ویژه واگنهای خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، بازدید مدیران راهآهن ایران از منطقه ویژه اقتصادی سرخس مرتضی جعفری که به همراه گروهی از مدیران راهآهن ایران از سایتهای لجستیکی و واحدهای سرمایهگذاری شده توسط واحدهای خصوصی در این بخش بازدید کرد با ابراز خرسندی از زیرساختهای ایجاد شده در منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار کرد: این منطقه تنها منطقهای در کشور است که در آن زیرساختهای ریلی قابل ملاحظهای برای سهولت حمل و نقل با کشورهای خارجی به ویژه حوزه CIS ساخته شده است.
وی با ارائه پیشنهادهای موثر برای افزایش حجم بار ورودی و تسریع در توزیع واگنها میان سرمایهگذاران برای کاهش فرایند تخلیه و بارگیری، خواستار به حداقل رسیدن خواب واگنها به ویژه واگنهای خارجی شد.
معاون بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن ایران که با رویکرد آشنایی با زیرساختهای در حال توسعه و ظرفیتهای حوزه حملونقل در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و توسعه تعاملات و همکاریها از منطقه ویژه اقتصادی سرخس بازدید کرد، همچنین گفت: راهآهن ایران به صاحبان کالاهایی که فرایند تخلیه و بارگیری محصولات با تناژ بالا را از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس انجام میدهند، تخفیف میدهد.
جعفری با اشاره به موافقت مجلس با لایحه تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری و نیز تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان افزود: با آغاز فعالیت رسمی این منطقه به عنوان منطقه آزاد، شاهد هجوم بارهای ترانزیتی به این منطقه در آینده نزدیک خواهیم بود.
وی تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس و راهآهن باید برای احیای جاده ابریشم همکاریهای خود را توسعه دهند و گامهای موثری بر دارند و در این زمینه راه آهن از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
معاون بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن ایران با بیان اینکه پارسال ۸۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس صورت گرفت، گفت: این امر حکایت از آمادگی کامل منطقه برای تکمیل زیرساختها دارد که توانسته است این حجم قابل توجه کالا را به کشورهای آسیای میانه صادر کند.
یکی از درخواستهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس در این بازدید، دریافت تاییده فنی راهآهن برای ریل سایتهای خصوصی سرمایهگذاری شده در حوزه لجستیک بود که با آن موافقت شد.
۵۰ کیلومتر ریلگذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس
معاون توسعه منابع انسانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس هم با اشاره به ایجاد ۵۰ کیلومتر ریل عریض و نرمال در منطقه گفت: با توجه به نیاز سرمایهگذاران، نسبت به امتداد ریل عریض آسیای میانه به داخل منطقه اقدام شده که همین امر هزینه سنگین عملیات تعویض بوزی را از دوش سرمایهگذاران حذف کرده است.
محمدرضا برهمند گفت: با توجه به قرارگیری ریلهای عریض آسیای میانهی منطقه در همجواری ریلهای نرمال جمهوری اسلامی، زیرساختهای خوبی از قبیل سکوهای لیفتراکی و چاله تخلیه غلات در منطقه ویژه اقتصادی سرخس طراحی و اجرا شده که باعث سرعت بخشیدن به عملیات ترانشیمنت کالا از واگن به واگن و بالعکس شده، اقدامی که باعث کاهش چشمگیر خواب واگنها در منطقه نیز شده است.