پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سیاست اقتصاد دریامحور، دریا به عنوان یکی از پیشرانهای مهم و اقتدار کشور معرفی شده است، و در تلاش هستیم تا در اجرای این سیاست، سهم دریا را در رشد اقتصاد کشور افزایش دهیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی اکبر صفایی معاون وزیر و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر به بررسی ابلاغ سیاست های کلی توسعه اقتصاد دریا محور، نوسازی ناوگان دریایی و نیز مجوز صیادان پرداخت.
سوال: درباره این سند جدید توضیحاتی بفرمایید که برای رسیدن به این سند و توسعه دریا محور فکر میکنید ما کجا هستیم و این چشم انداز کجا است؟
صفایی : در رابطه با ابلاغی که مقام معظم رهبری دیروز اعلام فرمودند در رابطه با توسعه دریا محور برای ما که سالهای سال است در حوزه دریایی کشور و دانشگاهها داریم کار میکنیم واقعاً این سند یک برگ زرین است، یک سندی است که میتواند قطعاً به عنوان هدایت کننده کلیه فعالیتهای دریایی نه تنها در دریا در اقیانوسها در سواحل در فراساحل و در پس کرانهها همانطور که در متن سند هم اشاره کرده را پوشش بدهد، در رابطه با این سند بسیار مهم که حالا انشاالله در ادامه به بحث خواهیم پرداخت آنچه که در حقیقت لازم است برای ورود به این سند، که مجموعه وزارت راه و شهرسازی متولی ۴ مدل حمل و نقل مختلف است از هوایی، دریایی جادهای و ریلی همچنین متولی بخش مسکن است، همچنین متولی بحث شورای عالی معماری و شهرسازی است یعنی هر آنچه که در پهنه کشور میخواهد شکل بگیرد از سند آمایش سرزمینی در پهنه شهرها در حقیقت آن معماری را طراحی و جانمایی و طرح جامع و این موارد را پیگیری میکند هر کدام از این فعالیتها هم به طبع وصل هستند به سازمانهای بین المللی خودشان که در سطح بینالملل دارند فعالیت میکنند، چون این مدلهای حمل و نقل مدلهای هستند یا شقوق حمل و نقل شقوقی هستند که سازمانهای بینالمللی و متولی بینالمللی دارند مثلاً وقتی که در رابطه با حمل و نقل هوایی صحبت میکنیم ایکائو ، حمل و نقل جادهای مثلاً ایرو متولی مباحث دریایی سازمان جهانی دریانوردی و به طبع مباحث ریلی هم به همین شکل بنابراین در قالب این اتفاق این مجموعه فعالیتهای وزارت راه و شهرسازی پل ارتباطی کشور با دنیا هم در هست و تجارت خارجی ما را توسط این مدلهای حمل و نقل دریایی به کل دنیا به خصوص کشورهای همسایه وصل میکند و برخی از جهات مثل حمل و نقل هوایی و دریایی، ، وزیر محترم راه و شهرسازی یک مبحثی را یک کلان پروژهای را معرفی کردند به نام پروژه ایران راه، بحثش این است که ایران سهلترین مسیر برای کلیه کشورهای شمال جنوب غرب و شرق است در این کلان پروژه طرح هایی زیر گروهند که در حقیقت از دریا سرچشمه میگیرد مثلا حمل و نقل دریایی و کشتیرانیها دوباره از بنادر به حمل و نقل جادهای و حمل و نقل ریلی دوباره ادامهاش به بنادر و بعد به مجموعه حمل و نقل دریایی این چه کوریدورهای شمال به جنوب که هم شرق کشور و هم غرب کشورکوریدور ریلیش دارد به انجام میرسد هم غرب کشور به شرق کشور هم شمال به جنوب محورهای شرقی و محورهای غربی ما بر اساس فعالیتهایی که دولت محترم در رابطه با ارتباط با همسایگان داشتند و ما این رشد را واقعاً در بحث تجارت دریا برد یا تجارت خارجی که خودمان داریم میبینیم به عنوان مثال در قالب همان پروژه ایران راه فعالیتهایی که شکل گرفته و ارتباطی که دولت با همسایهها برقرار کرده مثلاً خیلی از بنادر در هفت ماهه اخیر در سطح دنیا رشد قابل توجهی نداشتهاند حتی رشد اقتصادی سایر کشورها هم به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکای غربی مثلاً حدوداً ۳ درصد یک و نیم درصد حتی یک درصد هم داشتهایم این رشد را اما در کشور رشد اقتصادی قابل توجهی است و این تاثیر گذاشته روی بحث تجارت دریا برد ما ۱۲ درصد رشد کل فعالیتهای دریا برد در داخل کشور داشتیم که نتیجه تجارت خارجی ما است ما بعضی وقتها فکر میکنیم فعالیتهایی که در دریا اتفاق میافتد فقط کشتیرانی است در صورتی که فعالیتهای دریایی حداقل ۷۰ رشته و تخصص و فعالیتهای جانبی است که در دریا اتفاق میافتد از ثبت کشتی گرفته از ثبت سکوهای دریایی گرفته از بحث مقابله با آلودگی احتمالی گرفته از بحث جستجو نجات از بحث هیدروگرافی از بحث موسسات ردهبندی که گواهینامهها را صادر میکنند از بحث مدیریت کشتی از بحث تعمیر و نگهداری و سایر فعالیتهایی که در منطقه انسانی و اقتصادی ما اتفاق میافتد از بحث سوخت رسانی خدمات دریایی میآید وارد بندر میشود بندر مرکز توزیع بار است بعد وارد حمل و نقل و شقوق مختلف حمل و نقل میشود برای انتقال در کنار این مراکزی که در واقع در بنادر و پهنه ساحل ایجاد میشود حالا خوشبختانه بیش از ۲۰ سال است که بحث مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی را که یک طرح جامع آمایش سرزمینی شکل است با جزئیات انجام شده که در نوار ساحلی ما در عمق ۲۰ کیلومتری تمام را طراحی کرده که چه اتفاقهایی در دو مورد هم به صورت موضوع و هم به صورت موضع یعنی اینکه موضوع چه موضوع فعالیتی در چه موضع و در چه مکانی باید شکل بگیرد خب این مطالعه کاملاً انجام شده است و وجود دارد حالا این مجموعه فعالیتهایی که وزارت راه و شهرسازی در قالب پروژه ایران راه دارد بسیار منطبق است با مبحثی که سیاستهای کلان توسعه دریا محور است که تشکیل شد که ابلاغ شد و واقعاً مجمع محترم تشخیص نظام واقعاً بند بند و کلام این بحثها که ایدهای بود که مقام معظم رهبری اعلام کرده بود و مجمع کار کرد و جلسات بسیار زیادی تشکیل داد و این موضع ایجاد شد آنچه که ما الان در رابطه با این بحث داریم خوشبختانه از دو سال پیش ما منتظر نشدیم واقعا این سند ابلاغ شود همه مجموعه نخبگان دانشگاهی جمع کردیم الان طرح جامع توسعه دریا محور که ۶ فاز است ۵ فاز این مطالعه کامل انجام شده این یک بخش است مطالعه دیگری ما انجام دادیم باز هم از دو سال پیش شروع کردیم طرح توسعه جزایر شما استحضار دارید ۳۴ جزایر در خلیج فارس که جزایر بسیار خوبی است بعضی از این جزیرهها واقعاً بکر هست و میتواند بستر فعالیتهای بسیار زیادی باشد آن مطالعات اینکه طرح توسعه جزایر که میتواند تاثیرات در واقع اجتماعی اقتصادی سیاسی و امنیتی داشته باشد البته ما در بعد امنیتی الان جزایرمان با شرایطی که داریم از اقتدار امنیتی بسیار زیادی برخوردار است و میتواند این مطالعهای که الان ما در جامعه انجام دادیم و آماده هست به سازمان برنامهریزی و بودجه هم ارسال شده عزیزان مجموعه آمایش سرزمینی برنامه و بودجه هم در این مطالعه بودند نقش داشتهاند و میتواند این مجموعهای از فعالیتهای یک حرکت عظیم را در این ابلاغیهای که الان مقام معظم رهبری ابلاغ کردهاند جهش عظیمی انشاالله در حوزه اقتصاد دریا و توسعه دریا محور ایجاد کند .
سوال :آقای صفایی شما سازمان بنادر را مخاطب کجای این سیاست ابلاغی میدانید ممکن است بعضیهایش را دستگاههای دیگری مکلف باشند که انجام بدهند؟
صفایی :بله همینطور است سیاستهای ابلاغی وقتی که در اصل سیاست در قالب مباحثی که من خدمت حضرت عالی و بینندگان عزیز عرض کردم بخش عمدهای مخاطبش وزارت راه و شهرسازی است بخشی مباحثش مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است به خصوص در رابطه با آبزی پروری و مواردی که در رابطه با شیلات است یا منابع زنده در دریا است برخی از منابع دریا منابع غیر زنده است که مثلاً بحث معادن و بستر دریا که میتواند در آینده یک اتفاقاتی در حوزه منابع دریایی بیفتد برخی از مباحث در حوزه تکنولوژیهایی است که در بحث دریا میتواند و حتی انرژی گرفتن از دریا از موج از جزر و مد انرژی گرفتن و برخی هم در رابطه با موضوعات دیگر بقیه موضوعات دریا بقیه موضوعات فعالیتهایی که در حوزه دریایی اتفاق میافتد، کلاً از مسئولیتهای اصلی و ذاتی سازمان بنادر و دریانوردی زیربخش وزارت راه و شهرسازی است بنابراین اگر بخواهیم به طور کلی عرض کنیم عمده مباحث متولی اجراییش وزارت راه شهرسازی است به خاطر همین است که در قالب پروژه ایران راه ما بسیاری از مطالعات و فعالیتهای اولیه بعضی از موارد حتی در اجراییات هم الحمدلله ورود پیدا کردهایم و برخی از بندها هم که مشخصاً وزارتخانههای دیگر که قطعاً تکالیفی حتماً خواهند داشت و سعی بر این خواهد بود که حتماً در آن حتی کمتر از آن مدت ۶ ماه که ابلاغیه اشاره فرمودند انشاالله دولت محترم بتواند آن موارد و اسناد و قوانین و مقررات در صورت نیاز و یا مقررات و دستورالعملها و یا مصوبههای تهیه بکند بتواند هم در بعد نگاشت نهادی اقداماتی انجام دهد و هم در بعد اجرا انشاالله بتوانیم در این دولت مواردی را که در دست اقدام هم داریم به ثمر برسانیم که تا پایان دولت در نقش دریا حتماً یک پرونده بسیار خوب و یک عملکرد بسیار خوب در رابطه با سیاست ابلاغی داشته باشیم.
سوال :سیاست گذاری یک پارچه امور دریایی که در سند آمده مبنایش چیست؟
صفایی :این نکته بسیار مهمی است که مباحث خیلی زیادی هم در مجمع مطرح شد ما حتماً نیاز داریم در بخش دریایی چون متولیها و کسانی که در حوزه دریا مسئول هستند حالا یک بخش یا یک وزارتخانه کمتر و یک بخش یا یک وزارتخانه مثل وزارت راه و شهرسازی خیلی بیشتر چون اصلاً متولی یک بخشی از شقوق حمل و نقل و دریایی است این متفاوت است اما سیاست گذاری جداگانه دارد انجام میشود این سیاست گذاری که جدا دارد انجام میشود بعضی مواقع و بسیاری از مواقع برای بخش خصوصی به مردم عزیز که هر کاری اتفاق میافتد برای مردم باید اتفاق بیفتد مباحث را پیچیده میکند بعضی از این موارد با همدیگر همراه نیستند.
سوال: میتوانید مثال هم بزنید؟
صفایی: نگاه کنید مثلاً فرض بفرمایید ما در بخش مثلاً صدور مجوز سازههای دریایی متولی مثلاً سازمان بنادر و دریانوردی است بر اساس قانون که مجوز سازههای دریایی را هر آنچه که در نوار ساحلی ساخته میشود حتماً باید صادر کند که باید هماهنگ باشد با سایر دستگاههای متولی به خصوص مثلاً سازمان محیط زیست که یک سازه دریایی که ایجاد میشود در واقع منطبق باشد با بحثهای محیط زیستی این از نوع سیاست گذاری یکپارچه است که قانون مرجع دارد در مجلس و این سیاست گذاری باعث شده که الان هم این مجموعه رفته در درگاه صدور مجوزها هر کس میخواهد یک سازه دریایی در نوار ساحلی صادر کند همه کارهایش را میتواند از بعد همان زاویه و از مسیر درگاه صدور مجوزها درخواست کند اسنادش را بارگذاری کند و منجر شود به بررسیهای محیط زیستی و بررسیهای مختلف انجام شود اما در بعضی از موارد هم وجود دارد که مثلاً فرض بفرمایید تعریف شفاف و سیاست شفافی از اینکه یک نفر بخواهد بیاید در حریم خارج از ۶۰ متر ساحلی مثلاً یک سازه یا یک فعالیتهای اقتصادی یا یک فعالیتهای مرتبط با دریا را در واقع مجوز بگیرد بعضی مواقع یک دفعه میبینید دستگاههای مختلف بر اساس قوانین و مقرراتی که برای آن دستگاهها وضع شده باعث میشود که سردرگمی برای صدور مجوز وجود داشته باشد و زمانبر باشد برای مردم عزیز بنابراین وقتی که سیاست گذاری یکپارچه انجام میشود هم در منطقه انحصاری اقتصادی دریا هم نوار ساحلی هم ساحل و حتی پس کرانههای شهرها و حتی مناطق لجستیکی که الان هم در طرح جامع پروژه ایران راه مناطقی لجستیکی کشور در پهنه کشور همه مطالعاتش کامل انجام شده مناطق و مختلف عنوان شهر لجستیکی به عنوان دهکده لجستیکی به عنوان مراکز لجستیکی طراحی شده که انشاالله بخش خصوصی بتواند در این مجموعه فعالیتهای لجستیکی هم سرمایهگذاری انجام بدهد بنابراین این سیاست گذاری یکپارچه از یک مرجع مثلاً از دولت این سیاست گذاری به صورت کلان به صورت شفاف در راستای مهمترین هدف یکی از مهمترین هدفهای این سند این است که ما بتوانیم سهم رشد در واقع فعالیتهای دریا پایه و دریا محور را از سهم رشد اقتصادی کشور بالا ببریم این سهم الان پایین است ولی این در برنامه تکلیف شده در سیاستهای ابلاغی تکلیف شده این رشدش دو برابر است مثلاً اگر رشد اقتصادی ما ۶ درصد است این حتماً در بحث دریا پایه باید ۱۲ درصد باشد این واقعاً یک کار جهادی میطلبد و بر اساس سیاست یکپارچهای که تدوین میشود همه وزارتخانهها باید در یک مسیر با همدیگر حرکت کنند که انشاالله بتوانیم به این رشد اقتصادی برسیم.
سوال: باز تاکید شده در سند تقسیم کار ملی این یعنی اینکه سیاست گذاری متمرکز باشد در یک جا ولی در اجرا باید از همه ظرفیتها و بخشهای مختلف کمک گرفت؟
صفایی : همینطور که عرض کردم خدمت شما و بینندگان عزیز فعالیتهای دریایی و یا فعالیتهای دریا پایه خوب همه در بخشهای مختلف تقسیم میشود اگر نتوانیم یک تقسیم کار ملی که حتی ، نه حتماً استانهای ساحلی استانهای غیر ساحلی هم نقش داشته باشند یکی از ایدههای بسیار خوبی که مطرح شد وزارت راه شهرسازی مطرح کردند آقای وزیر بحث مربوط به هم پیوندی استانها بود ما در بحث اقتصاد دریا پایه که دولت محترم باز هم شروع کرده این مبحث را سه تا پروژه در واقع مجزا از هم ولی در یک سیاست تحت نظر معاون محترم اول رئیس جمهور داریم پیش میبریم مربوط به ساخت مسکن است در شهرهای ساحلی جنوبی یکی بحث مربوط به مراکز مولد کشاورزی است و یکی هم بحث مربوط به مراکز پتروشیمی است این مجموعهها که میتواند قطبهای که در سند هم ابلاغ شده قطبهایی ایجاد کند که این قطبها بتواند با توجه به اینکه اکثراً هم دریا پایه هستند بتواند باعث رشد اقتصاد اشتغال شود و این اشتغال و اقتصاد در کنارش مسکن سازی هم انجام شود که بتواند در آن نگاه کلان جمعیت را به ساحل سوق دهد ما جمعیت را زمانی میتوانیم به سواحل مان سوق بدهیم که حتماً بحث اشتغال و تولید داشته باشیم این کلان پروژهها که دارد در این قالب دارد انجام میشود برخیهاشون الان مطالعاتشان انجام شده برخیهاشون هم الان حتی زمین هم گرفته شده برخیهاشون الان سند اسناد واگذاریها دارد تهیه میشود که در اختیار مردم قرار بدهند بخش خصوصی قرار بدهند که بیایند در صنعت پتروشیمی و مجموعه فعالیتهای در حقیقت موضوع شهرکهای مولده کشاورزی انشاالله فعالیت بکنند.
سوال: درباره ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی الان ما در چه وضعیتی هستیم معنایش را بگویید ؟
صفایی: حمل و نقل ترکیبی که مولتی مدال ترانسپورت اصطلاح خارجی اش است این است که زنجیره حالا واژههای جدیدش به عنوان زنجیره تامین زنجیره ارزش در سطح بین المللی به عنوان ساپلای چین باز هم مطرح میشود این است که فعالیتهای تجارت خارجی کشور بتواند از طریق دریا حتی بعضی از موارد از طریق کالاهای پر ارزش از طریق هوایی وارد بنادر و یا وارد فرودگاهها میشود بتواند با کمترین مقررات منتقل شود به سیستم حمل و نقل ریلی و یا سیستم حمل و نقل جادهای انتقال پیدا بکند حالا آن مواردش که داخل کشور است داخل کشور آن مواردی که به خارج انتقال پیدا میکند دوباره از مسیرهای کوریدورهای ریلی و کوریدورهای جادهای ما در شرق کشور غرب کشور که حالا پروژه رشت آستارا هم در این مسیر میاد پروژه زاهدان به چابهار دارد بتواند در واقع به مدلهای حمل و نقل دیگر وصل شود و مهمتر از این تحت یک سند یکپارچه یا یک بارنامه که صادر میشود از مبدا به مقصد دیگر مدلهای مختلف یا شقوق مختلف حمل و نقل نیازنیست که اسناد خودشان تولید کنند بهش میگویند بارنامه سراسری این بارنامه سراسری بتواند این حمل و نقل چند وجهی را انجام بدهد وزارت راه الان کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده که اتفاقاً همین مجموعه حمل و نقل چند وجهی در قالب پروژه ایران راه است که هم مسیر شرق و هم مسیر غرب و هم مسیر شرق و غرب منظورم شمال به جنوب است پروژه شلمچه بصره در همین قالب در واقع تعریف میشود.
سوال: یعنی الان چیزی که میخواهد از دریا بیاید برسد به ایران و ترانزیت شود و از دریای خزر خارج شود نیاز دارد که اسناد دیگری برایش صادر شود؟
صفایی :نه الان در واقع این سند بارنامه بین المللی بارنامه سراسری یک سند بین المللی است که هم حمل و نقل جادهای و هم حمل و نقل ریلی و هم حمل و نقل دریایی سازمانهای بینالمللی عرض کردم خدمت شما با همدیگر جمع شدهاند این سند را تولید کردهاند الان سند دارد صادر میشود بعضی جاها قطعاً ما مشکل داریم هنوز در بحث بارنامه سراسری اما این بار بعضی از شرکتهای کشتیرانی که پیشتاز هستند این کار را دارند انجام میدهند بارنامه را صادر میکنند و کالا از کشورهای خارجی وقتی میآید انتقال پیدا میکند بین این شقوق حمل و نقل به سهولت جابجا.
سوال: پس کجا مشکل دارید؟
صفایی: سیستمهای دستگاهی ما بعضی وقتها بارنامه سراسری را هنوز نمیپذیرند بعضی از جاها امضای الکترونیک هنوز در سیستمهای ما به صورت قانونی تعریف نشده بعضی مواقع مجبور میشوند شرکتهای فورواردر یا شرکتهایی که کار حمل و نقل چند وجهی را انجام میدهند وقتی که دربارنامه سراسری کشتیرانی صادر میکند از مبدا به مقصد از کدام مسیر هم تعریف میکند اما بعضی وقتها خود آن نمایندهها میآیند یک سری بارنامههای داخلی هم تولید میکنند و صادر میکنند .
سوال: تا حالا چند قایق دو زمانه به همین ترتیب مجوز صیادی شان را گرفتهاند؟
صفایی :خوشبختانه تا الان ۵۶۰۰ قایق در درگاه صدور مجوزها درخواست دادند برای کار تا امروز که من خدمت شما هستم ۳۶۰۰ فروند بازرسی شده آن مشکل دو زمانه هم که خوشبختانه با ابلاغی که معاونت محترم ریاست جمهوری که بالاخره فصل الخطاب است برای همه دستگاهها ابلاغ فرمودند این کار آغاز شد همکاران بنده عمدهاش هم در استان هرمزگان است که این ۳۶۰۰ بازرسی انجام شده مجوز ثبت صادر شده و ثبتشان انجام شده بقیه هم در حال انجام است که به ۵۶۰۰ برسد که این فعالیت به طور کامل تمام شود یک بحث دیگر در رابطه با مجوز صید دارد که حالا مجوز صید هم در حقیقت در درگاه صدور مجوزها که متولیش شیلات است صادر شده و انشاالله مشکلی نداریم برای اینکه بقیه موارد هم تا ۵۶۰۰ تا را همکاران دارند تلاش میکنند و من هم تاکید کردهام که سرعتشان را بیشتر کنند .
سوال: تا کی مثلاً؟
صفایی: نباید دو ماه کامل طول بکشد .
سوال: از حالا؟
صفایی :بله من بعد از این برنامه هم تاکید میکنم گروههای اضافه هم گذاشتند داخل استان هرمزگان و این کار را انجام دادند.
سوال: عرض کنم که این ماجرای مجوز صیادی که الان به هر حال یک مقدار طولانی شده دورش قرار نیست که کوتاهتر شود ؟
صفایی :حتماً واقعاً افتخار بزرگی برای دولت بود که فعالیتهای اقتصادی یا اصلاً صدور مجوزها از درگاه صدور مجوزها اتفاق افتاد هم در شفاف سازی و هم در سلامت هم در سرعت خیلی تاثیر دارد و خواهد داشت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی سازمان بنادر و دریانوردی هم همه مجوزهایی که صادر میکند در آن درگاه الان صادر میشود و ما تقریبا دیگر مجوزی نداریم که در درگاه صدور مجوزها وصل نشده باشه در بحث ثبت شناوران ما مجموعه حقوقیمان یک مبحثی را دارد که الان با مجموعه وزارت اقتصاد هم داریم بحث میکنیم ثبت شناوران جناب آقای قدسی مثل گواهینامهای است که حالا پیچیدهتر مثل گواهینامه ایمنی هست مراکز کنترل مثلاً خودرو میدهند حتی از آن پیچیدهتر علتش این است که وقتی شما یک شناور را ثبت میکنید در واقع یک شناسنامه بهش میدهید یک تابعیت بهش میدهید در خودرو ما تابعیت نمیدهیم با معاینه فنی بنابراین وقتی که میگوییم یک قایق باید ثبت باشد مجوز کسی که فعالیت میکند شرکت کشتیرانی این یک صدور مجوز است که ما ۱۲ نوع شرکت داریم که الان در درگاه صدور مجوزها مجوز برایش صادر میشود این بهش میگویند مجوز فعالیت مجوز کسب و کار وقتی که بحث ثبت را مطرح میکنیم یک بحث تابعیت آن شناور است .
سوال :یعنی نقش راهنمایی رانندگی را دارید ایفا میکنید؟
صفایی: بله در بحث پلاک گذاری حتی راهنمایی رانندگی تابعیت نمیدهد ما تابعیت میدهیم وقتی ثبت میکنیم تابعیت میدهیم تابعیت یعنی پرچم جمهوری اسلامی روی آن شناور نصب میشود مثل یک آدم که تابعیت ایرانی دارد بر اساس قانون .
سوال :البته ثبت احوال تابعیت نمیدهد ولی همان شناسنامه گذاری خودرو مثال خوبی است.
صفایی: پلاک گذاری اما در خودرو پلاک میگذارند روی شناور پرچم جمهوری اسلامی به اهتزاز در میآید حالا این یک موضوع است در واقع ثبت شناورها دو بحث ایمنی است .
سوال: یعنی تا اینجای کار که شماره گذاری یا تابعیت دادن به قول شما است به شناورها از جنس مجوز کسب و کار نیست ؟
صفایی: نه این قسمت دومش بحث ایمنی است ایمنی امنیت حفظ محیط زیست دریایی سه موردی که یک شناوری که میخواهد مجوز ثبت بهش بدهد قبلش یعنی اینکه گواهینامههای ایمنی این شناور صادر شده برای قایق ما یک گواهینامه ایمنی داریم خیلی ساده است اما برای مثلاً یک شناور یک کشتی حدوداً ۸۰ گواهینامه ایمنی حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دارد و گواهینامه مدیریت ایمنی کشتی این گواهینامهها سازمان بینالمللی دریانوردی که حالا قانون دریایی ما تصویب کرده آمده تعریف کرده که یک موسسات ردهبندی اول مرجع دریایی وجود دارد که مرجع دریایی سازمان دریانوردی بعد آمده یک موسسات ردهبندی ایجاد کرده که این موسسات به نمایندگی از مرجع دریایی میروند آن شناور را بازرسی میکنند مثلاً فرض بفرمایید در رابطه با بدنه قایق حتماً باید آزمایشهای غیر مخرب در بدنه انجام بدهند که خدایی نکرده بدنه به شکلی نباشد که وقتی در دریا میرود با یک موج با یک بالا و پایین رفتن بدنه دچار شکستگی شود طراحی بدن طوری انجام شده باشد و ساختش در کارگاههای مجوزدار انجام شده باشد چون خدای ناکرده اگر یک شناور بحث ثبتش که پیش زمینه ثبتش بازرسی ایمنی است درست انجام نشده باشد شناور وارد دریا شود و غرق شود در واقع مردم عزیز از بین میروند بنابراین یک بحث در واقع فنی و حقوقی هنوز در جریان است که ببینیم آقا ثبت شناور از جنس گواهی در واقع کسب و کار است یا از جنس تابعیت دادن و مباحث ایمنی است.
سوال :خوب اینها کی تمام میشود؟
صفایی :اینکه الان تا الان درگاه صدور مجوزات در روند خودش دارد انجام میشود که مردم عزیز صدمه نبینند این بحثهای فنی است ما الان بحثمان با مجموعه در واقع وزارت اقتصاد این است که در یک بستر کاملاً متعامل با خوشبختانه وزیر محترم اقتصاد عضو شورای عالی سازمان بنادر دریانوردی هستند و داریم مذاکره میکنیم که انشالله از یک طرف کار مردم حتماً انجام شود از طرف دیگر هم خدای ناکرده ایمنی افرادی که روی شناور کار میکنند داخل دریا از بین نرود و از عزیزان و هموطنان من خدای ناکرده در دریا غرق نشوند و این درد بزرگی خواهد بود اگر غرق شوند.
سوال : آقای صفایی برای نوسازی ناوگان کشتیرانی چه برنامهای داریم بعضی حرفهایی که گفته میشود این است که تا ۵ سال آینده ۳۰ درصد و تا ۱۰ سال آینده ۷۰ درصد کشتیرانی ایران اگر نوسازی نشود قابلیت ورود به بنادر بینالمللی را نخواهد داشت شما این را تایید میکنید و چه کار خواهید کرد برای نوسازیش چون در هر صورت نوسازی را لازم داریم؟
صفایی: نکته اول اینکه ما وقتی که بحث کشتیرانی را انجام میدهیم خب دو تا شرکت ملی داریم شرکت ملی نفت که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی شرکتهایی هستند که سهامشان هم برای موسسات غیردولتی است و وابسته به دولت ناوگان این دو تا کشتی که ناوگان رسمی ما است و اکثراً ثبت جمهوری اسلامی و پرچم جمهوری اسلامی به اهتزاز در آوردند ما در دنیا رتبه بیست و یکم داریم اما در کنار این موضوع اقداماتی که انجام شده ناوگان بخش خصوصی است بیش از ظرفیت کشتیرانی نفتکش الان ناوگان بخش خصوصی است که در تجارت دریا برد نه تنها در کشور خودمان بلکه کشورهای دیگر هم در واقع فعال هستند و اقتداری هستند بنابراین اگر آن را احتساب بکنیم که حالا به دلایلی نمیتوانیم احتساب کنیم حالا ظرفیت ما بر رتبه ما بین ۱۰ تا ۱۵ کشور بزرگ دنیا در بحث ناوگان دریایی است در رابطه با بحث نوسازی ناوگان از ابتدای دولت محترم چند تا موضوع خیلی منسجم طراحی شد و پیگیری شد نکته اول اینکه ما نیاز داشتیم که واقعاً هم نوسازی انجام بدیم هم توسعه ناوگان به خصوص در دریای خزر امروز که با هم صحبت میکنیم تقریباً ۳۰ یا بیش از ۳۰ فروند اینکه میگویم ۳۰ فروند پریروز یکی از کشتیهای ما که شرکت ایرانی خریده بود از ولگا عبور کرد و وارد شد و یک توسعه خوبی در رابطه با بحث دریای خزر با حمایتی که آقای رئیس جمهور انجام دادند دستوراتی که ایشون دادند معاون محترم اول آقای دکتر بذر پاش وزیر واقعا این توسعه ایجاد شد و دارد در دریای خزر این توسعه انجام میشود در مبحث ناوگان ما یک بخش دیگرش ناوگان در واقع ناوگان خدمات دریایی ما یک خلاء چشمگیر باز هم عمر متوسط بالای ۳۵ ۴۰ سال داشتیم ما از ابتدای دولت تا الان جناب آقای قدسی همین الان بیش از ۶۷ و ۶۸ فروند شناور در دست ساخت داریم در داخل کشور هم است که برخی از آنها هم حتی تا دو سه سال دیگر هم در واقع تولید میشود و الان بیش از ۳۵ فروند باز هم شناور الان در حال مناقصه است مناقصهها هم تعداد مناقصهها مثلاً دو فروند دو فروند کردیم که تمام بخشهای خصوصی بتوانند استفاده بکنند از این فضا پکیجها پکیجهای بزرگ نباشد پکیجهای کوچیک باشد همه بخشهای خصوصی کشتیسازی دارند در نوار ساحلی کشور یا حتی داخل کشور بتواند انجام بدهند این تعداد هم در دست مناقصه است که انشالله در پایان سال یا سال آینده مناقصهها برگزار خواهد شد و شروع ساخت هم انجام خواهد شد مجموعه کشتیرانی نفتکش هم باز هم درصدد هستند و حتی کارهایشان را هم انجام دادند در حدی که کشتی سازی داخل توان دارند در حدی که بتوانند انشالله کار ساخت و ساز ناوگان را داخل کشور انجام بدهند و مازاد آن بخشی که ما نیاز به نوسازی ناوگان داریم که حرف درستی هم است برای کشتیرانی خواسته کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش انشالله بتوانند با تامین مالی که از خارج انجام میشود انشالله بتوانند بخش عمدهایش را آنجا تهیه کنند کارهای خوبی با برخی از کشورهای خارجی انجام شده سفرای ما تلاشهای بسیار خوبی کردند سفرهای خوبی انجام شده سفری هم که آقای دکتر مخبر اخیرا داشتند از چین این بستر را فراهم کردند که انشالله بتوانند این دو تا شرکت بزرگ ناوگانشان با استفاده از تمام ظرفیت داخل و برخی از آنها هم از ظرفیت خارج بتوانند نوسازی کنند .
سوال: گفته بودید که ۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه نیاز است که جذب بشود داخلی و خارجی چقدرش جذب شده است؟
صفایی: تا الان که خدمت شما عرض کنم و گفته بودیم ۵۳ هزار میلیارد تومان پروژه است که خود سازمان منابع دریانوردی از منابع خودش تعریف کرده که در حوزه حمل و نقل دریایی دارد انجام میشود برخی از پروژهها عملیات اجرایی شان شروع شده برخی از پروژهها در دست مناقصهها است برخی از پروژهها مثل مثلاً بندر بزرگ مکران طرح جامعش الان مشاور انتخاب شده دارد طرح جامعاش را انجام میدهد که انشالله برویم طرح جامع انجام بشود اسناد مناقصه تهیه شود برویم برای مناقصه ۴۷ هزار میلیارد تومان هم قول دادیم وعده دادیم در این سرمایهگذاری بخش خصوصی تا الان یک چیزی حدود ۵ یا ۶ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده در بخش خصوصی برای سرمایهگذاری و ما امیدواریم تا آذر ماه تمام تلاشمان را گذاشتیم آذر ماه ما در آذر ماه روز حمل و نقل داریم آن سالروز فرمان تاریخی امام در رابطه با تخلیه بنادر توسط رانندههای کامیون بود که یک جشنی انشالله آن روز گرفته خواهد شد ما همه تلاشمان این است که برخی از این قراردادها در آن روز انشالله رونمایی شود.
سوال: بندر مبارک که در شرق هرمزگان قرار دارد الان در چه وضعی است ؟
صفایی: برای طرح جامع مشاور انتخاب شده است خوشبختانه ما با همکاری خوبی که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت بود زمین کارهای انتقالش انجام شده الان در کمیسیون مستندسازی است چون استحضار دارید ما زمانی میتوانیم بر اساس قوانین و مقررات روی یک زمین سرمایهگذاری کنیم یا هزینه کنیم که زمین به نام وزارت راه و شهرسازی باشد منابع دولتی را هزینه کنیم اما مطالعات طرح جامعش را شروع کردیم مشاور الان دارد در ترجمه.
سوال: این بندر اصلی است که در مکران دیده شده؟
صفایی :توی اقیانوس ما یک بندر اقیانوسی داریم به نام بندر چابهار این بندر خارج از خلیج فارس است منطقه جاسک است .
سوال: اسم رسمیاش را چه گفتید ؟
صفایی: حقیقتاً تا الان اسم رسمی ندارد .
سوال: پس چه صداش میزنید؟
صفایی: ما الان مکران صدا میزنیم یا مکوران صدا میزنیم.
سوال: پس مبارک چه بود؟
صفایی :کوه مبارک آن منطقه است کوه مبارک دقیقاً آن منطقه است روستای بنجی مثلاً اتفاقاً الان هم اطلاع رسانی کردیم که عزیزان و نخبگان و کسانی که مردم عزیز میتوانند در بحث نامگذاری کمک بکنند انشالله خودمان دوست داریم همان بحث اسم مکرون یا مکوران شاید انشالله حالا بعضی از کلمات بهش کم و زیاد بشود که در واقع این اسم کامل بشود مطالعات طرح جامع که الان دارد مشاور انجام میدهد انشالله طرح جامع بندر که هم افقها و نگاههای اقتصادی اول روی بندر در واقع مطالعه میشود پیش بینی های بار پیشبینیهای تجارت دریابرد تولیدات داخل و پسگران آنها و همینطور جانمایی میشود که موج شکنها و اسکلهها به چه شکلی طراحی بشود.
سوال: کی تمام میشود این طرح جامع؟
صفایی: ماکسیمم باید تا شش ماهه تمام شود که ما بتوانیم تا سال آینده قول دادیم به مردم عزیز که تا سال آینده انشالله مناقصه را برگزار کنیم و بتوانیم پیمانکار ساخت انتخاب بکنیم و همزمان هم داریم با شرکتهای داخلی و خارجی مذاکره میکنیم که اگر بشودبخشهای خصوصی داخلی خارجی در این سرمایهگذاری با دولت شریک باشند .