پخش زنده
امروز: -
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از افزایش پرداختی مردم بابت هزینههای درمان خبر داد و از روند تخصیص ارز به حوزه سلامت انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ حسینعلی شهریاری، در برنامه صف اول، از روند تخصیص ارز به حوزه سلامت انتقاد کرد و گفت: این تاخیرها باعث میشود که روند تأمین کالاهای سلامت دچار مشکل شود و مردم آسیب ببینند. وی افزود: همان موقع که ارز ترجیحی دارو را حذف کردند، به رئیس جمهور نامه نوشتم و گفتم که باید منابع مالی A ریال باشد که دولت نتوانست منابع مالی مورد نیاز را تأمین کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ موضوع برنامه صف اول برنامه هفتم توسعه و کارکرد نظارتی مجلس برعملکرد وزارتخانههای مرتبط با حوزه سلامت بود که با حضور دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بررسی شد.
مقدمه مجری: امشب گفت و گوی دیگری را ترتیب خواهیم داد و در حوزه بهداشت و درمان صحبت خواهیم کرد و به همین منظور از حضور آقای دکتر شهریاری دعوت کردیم تا هم راجع به برنامه هفتم توسعه بپرسیم و برنامه هفتم توسعه و هم راجع به کارکرد نظارتی مجلس برعملکرد وزارتخانههای مرتبط که در حوزه سلامت فعالیت میکنند و آنچه که ذیل ماموریت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعریف میشود.
سوال: شما از وضعیت بهداشتی و سلامت درمان در غزه اطلاعات جدیدی دارید اصلا به لحاظ مسئولیت تان، آنجا هم پیگیری میکنید اوضاع را؟
شهریاری: متاسفانه وضعیت بسیار نامناسب هست واقعا اینها که شما شاهد بودید دیگر برخلاف تمام قوانین بین الملل، بیمارستانها را بمباران میکنند، پزشکان، کادر بهداشت و درمان، بیماران و کسانی که واقعا توی بیمارستانها حضور دارند و الان هم که توی تمام بیمارستانها را تهدید کرد و هرروز هم دارد اطراف بیمارستانها متاسفانه بمباران میکند، البته جامعه پزشکی من به عنوان خدمت گذار کمیسیون بهداشت و درمان هستم از طرف همکاران کمیسیون بهداشت و درمان خدمت شما میگویم که هم اعضای محترم کمیسیون بهداشت و درمان و هم نمایندگان محترم اعلام آمادگی کردند که در گروههایی هک به عنوان کادر بهداشت و درمان و پزشکی البته تو خود غزه که نمیشود رفت لااقل با بیمارستانهای صحرایی که هم میتواند وزارت بهداشت و درمان و هم هلال احمر جمهوری اسلامی در مصر، بیمارستان صحرایی را بیندازند همه عزیزان اعلام آمادگی کردند این وظیفه هر مسلمانی هست که هر کمکی از دستش بر بیاید واقعا انجام بدهد، ولی تا الان که هنوز متاسفانه اجازه ندادند برای خیلی از بیماران به خاطر نبود دارو، بیمارستانها برق ندارد، اتاق عملها از بین رفته یا امکانات نیست، متاسفانه مجروحان جانشان را از دست میدهند.
سوال: نظام سلامت کلا از بین رفته.
شهریاری: اصلا نظام سلامت از هم پاشیده است
سوال: البته کمکهایی که هم گفتند رفته متاسفانه نرسیده.
شهریاری: بله متاسفانه خیلی جزئی هست، اینها مشکلاتی را برطرف نمیکند.
سوال: اگر موافقید وارد بحثمان بشویم با مقدمه یک گزارش راجع به برنامه هفتم توسعه آنچه در مجلس الان در حال بررسی و تصویب هست.
سوال: آقای دکتر آنچه که از برنامه هفتم مربوط است به حوزه سلامت شما ارزیابی تان چیه و چه میزان ذیل سیاستهای کلی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ فرمودند دارد مصوب میشود؟
شهریاری: سیاستهای کلی مقام معظم رهبری لااقل تو دو تا برنامه گذشته مجلس سعی کرد که دقیقا تو قانون برنامه بیاورد اینها را.
ولی متاسفانه مشکل این جاست یعنی فقط این که ما بیاییم تو مجلس قانونی تصویب کنیم، ولی این که این قانون چند درصد قابلیت اجرا دارد و یا کسانی که هستند، کسانی که مدیریت باید بکنند، همکاران ما توی وزارت بهداشت، درمان چقدر میتوانند اینها را اجرایی کنند و عملیاتی کنند یک مقوله جدا است، خب این برنامهها بوده تو دو تا برنامه قبلی، ولی متاسفانه آن آماری که داریم بررسیهایی که داریم، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد اجرایی و عملیاتی شده و آن اصل قانون که سیستم پزشک خانواده، سیستم ارجاع، سطح بندی عملا هنوز توفیقی نداشته، ما الان دوباره براساس توی کمیسیون بهداشت و درمان هم براساس سیاستهای کلی مقام معظم رهبری، دقیقا در همان چارچوب برنامه را تنظیم کردیم و آوردیم، حالا بعضیها را صحن علی مجلس هست دیگر ممکن است که برداشتهای دیگری داشته باشند، ما سعی کردیم این را باز کنیم، شفاف کنیم و شاخص بگذاریم، دولت محترم تو قانون لایحه دو سه تا شاخص آورده بود، ما ۱۰ دوازده تا شاخص آوردیم که اگر بخواهد اجرایی و عملیاتی بشود برای اینکه قابل سنجش باید باشد، ما وقتی که یک چیزی را میگوییم باید بتوانیم اندازه گیری کنیم، تا زمانی که شاخص نداشته باشیم، قابل اندازه گیری نیست، خب این را شما هم قسمت اولش را شنیدید، توی مجلس رای نیاورد، فرستادند دوباره به کمیسیون تلفیق، هنوز از کمیسیون تلفیق برنگشته که گفتند اینها را دوباره بروید با هماهنگی دولت شما اینها را عوض کنید، بالاخره وقتی قوانین میآید دولت توانایی خودش را منابع مالی خودش را تو لایحه میآورد، ما وقتی مینویسیم سیاستهای ابلاغی کلی مقام معظم رهبری را مدنظرمان هست که باید بنویسیم، به همین دلیل متاسفانه به نظر من ما توفیقی نداشتیم تو اجرای سیاست های.
سوال: این یک بخشی اش تو قسمت نوع قانون گذاری شما بر نمیگردد یعنی شما یک سری کلیاتی تو برنامه میآورید که اصلا شاید برخی هایش قابلیت اجرا نداشته باشد ما کلا تو اجرای برنامه توسعه مان اجرا را داشتیم.
شهریاری: تمام حوزهها داریم، این فقط مربوط هم به حوزه بهداشت و درمان نیست، ما اصلا تمام برنامههایی هک چه قبل از انقلاب بوده و چه بعد از انقلاب بوده، بررسی کنیم حالا بعضی از همکاران ما تو مجلس میگویند ۱۲ درصد، ۱۵ درصد عملیاتی شده آنهایی که خوشبین ترند میگویند ۲۵ درصد، ۳۰ درصد اجرایی شده، به هرحال وقتی که سیاستهای ابلاغی و کلی هست مجلس موظف است در چارچوب این سیاستها حرکت کند من برداشتم این است ممکن است یک موقعی بگویند که آقا این سیاستها را ما نمیتوانیم اجرا کنیم، خب باید بروند خدمت مقام معظم رهبری و بروند تو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آقای رئیس جمهور، دولت، وزیر محترم بهداشت و درمان بروند بگویند آقا اینها چند دوره بوده قابل اجرا نمیتوانیم به این صورت اجرا کنیم یا اگر بخواهیم اجرا کنیم این امکانات و این منابع مالی را میخواهد.
سوال: خب همین، الان مجلس نباید در اصل یک نقش واسطهای داشته باشد به هر حال این نیست که عین سیاستهای کلی بیاید تو برنامه که، مجلس باید به صورت عملیاتی اینها را توبرنامه ببینید به قول شما شاخص گذاریهای کمی بکند که بعد قابل سنجش باشد، نقطه گذاری بکند، یعنی یک جنبههای عملیاتی و اجرایی به آن سیاستها بدهد که وقتی که اجرا شد عملا سیاستها اجرا بشود والا آوردن خود سیاستها تو برنامه که خب همان کلیاتی که به همان سرنوشت دچار میشود.
شهریاری: دقیقا به همین صورت هست یعنی شما خیلی از اینها را میآورید تنظیم میکنید و این طوری نیست که عین جملاتی که آمده، براساس آن این که گفتم ما بسط دادیم تو همین برنامه اول هم بود.
براساس شاخص ها، ما میگوییم ما اگر میخواهیم که این را شاخصها را بخواهیم سنجش بکنیم این شاخصها باید باشد که بفهمیم این را چقدر انجام شده، تو سال اول چقدر میتواند باشد، سال چهارم، پنجم به ترتیب این را بشود اندازه گیری کرد و برایش شاخص گذاشت، ما یک مشکل جدی داریم واقعا، مدعی اصلی برای اجرای سیاستها در ابتدا باید دولت محترم باشد و وزیر محترم، تو تمام وزارتخانه ها، آنها باید بیایند ببینند که واقعا این برنامهها را چرا نتوانستند اجرا کنند؟ بیایند لااقل به مجلس ارائه بدهند، بگویند این قانون برنامه این طوری که نوشته شده به نظر ما قابل اجرا نیست، حالا این قوانین خب از لایحه دولت آمد، خیلی از اینها تو دولت تصویب میشود و به اصطلاح خودشان بسط هم دادند، ولی وقتی که قرار است اجرا بشود منابع مالیش تامین نمیشود به موقع، یا نمیتوانند شما که الان وضعیت جامعه پزشکی را حتما استحضار دارید، متاسفانه الان آن گروههایی که بیشترین خدمات باید بدهند، گروه پزشک عمومی هست، ما الان تعداد قابل توجهی از پزشکان عمومی ما اصلا شاید کار اصلی شان که طبابت هست بهداشت و پیشگیری هست این کار را انجام نمیدهند و یک کارهای دیگری انجام میدهند که من نمیخواهم واردش بشوم، یا خود پزشکان متخصص، اساتید ما متاسفانه در این چندسال ما فضایی به وجود آوردیم چه در دولت محترم چه در مجلس، که خیلی از این عزیزان ما که تمام وقت بودند که باید خدمات ارائه بدهند به قشر مستضعف و محروم جامعه، به قشر کارمند، به کسانی که دسترسی ندارند مثل من نماینده مجلس، مثل دولتمردان، مثل عزیزان ما تو قوه قضائیه، مثل کارمندان بانک ها، مثل پرسنل وزارت نفت که بتوانند از بیمههای تکمیلی آنچنانی استفاده کنند، خب این بیمارستانهای دولتی ما باید درخدمت این مردم باشد، خب باید ما بتوانیم زمینه مناسبی را برایشان فراهم کنیم، که متاسفانه این اتفاق نمیافتد، برای این که ما نتوانستیم پزشکان مان را طوری رضایتمندی شان را جلب کنیم که انگیزه داشته باشند بتوانند بمانند تو بیمارستانها تمام وقتی خدمات ارائه بدهند.
سوال: رئیس نظام پزشکی رو همین صندلی نشسته بودند گفتند که پزشک عمومی عملا که مطب بزند و اینها اصلا اقتصادی نیست.
شهریاری: درست است، دقیقا همین طوری هست، خب ما باید بیاییم طوری برنامه ریزی کنیم که پزشک خانواده که اصل برنامه سیاستهای ابلاغی هست پزشک خانواده سیستم ارجاع است یعنی هر جمعیتی چند نفر پزشک عمومی داشته باشند، پرونده داشته باشند مثل کشورهایی که اجرا کردند، مثل انگلیس، کانادا، استرالیا، خیلی جاهایی که این طرح را اجرا کردند به این طریق بوده، الان شما ببینید ما نمیدانیم واقعا این سیستم بهداشت و درمانی ما چیه؟ سیستم دولتی است سیستم خصوصی هست؟ کدام سیستم هست؟ واقعا هیچ کس نمیداند، برای این که شما همه نوعش را دارید و از آن طرف همه هم میگویند که آقا ما داریم خدمات میدهیم، شاید منابع مالی هم واقعا کم نباشد، منابع مالی اگر درست مدیریت بشود و در چارچوب باشد به نظر من شاید کم نباشد، چون ما مخصوصا تو مجلس هم دو سه تا، چون یکی از سیاستهای ابلاغی حضرت آقا این بود که شما منابع پایدار برایش تامین کنید، خب ما تو مجلس این کار را کردیم، ده درصد خالص هدفمندی یارانهها را گفتیم باید بدهند، یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را که پول قابل توجهی هم هست، که امسال حدود شاید ۴۸ هزار، ۴۹ هزار میلیارد باشد، اینها را گفتیم بدهند برای اینکه منابع پایدار باشد که اینها را بتوانند این سیاستها را اجرایی و عملیاتی بکنند.
شهریاری: آقای خسروی شما سوالهای سخت میپرسید.
مجری: سخت بود واقعا؟
شهریاری: نمیتوانم جواب بدهم، فردا دوباره همکاران تو وزارت بهداشت، درمان معمولا گلایه میکنند که چرا؟ بالاخره عزیزانی که کلا مسئولیت میگیرند، تلاش میکنند و قطعا مدعی هستند که تلاش میکنم، ولی این که چطور تلاش میشود و چه کسانی در مجموع میآیند مدیریت میکنند؟ اداره میکنند؟ بالاخره آنها هستند که باید بتوانند این سیاستها را اجرایی و عملیاتی بکنند و اگر اشکالی دارد، ممکن است که وزیر محترم بهداشت و درمان بیاید بگوید شما این که تو مجلس تصویب کردید قابل اجرا نیست و دلیل بیاورد، خب مجلس گوش میکند دیگر، ممکن است که بگوید راست میگویید شما، اتفاقا ما قانون برنامهای که الان هم تو لایحه نوشتیم، کمک گرفتیم از اولا که تو دولت از دولت آمده، دولت معنیش چیه؟ حالا من نمیدانم تو دولت هم بعضی شائبهها هست که خودعزیزان ما تو وزارت بهداشت و درمان هم خیلی آنجا شاید دخیل نباشند، مثل همان طرح تحولی که دولت برای سلامت نوشته است، اصلا ما هم نمیدانیم که کی رفت نوشت این را، طرح تحول سلامت را، چون نه مجلس در جریان بود، نه خیلی از عزیزان ما تو وزارت بهداشت و درمان، ولی طرح تحول سلامت دولت مردمی را نوشتند، توی قانون برنامه هم همین اتفاقات میافتد یعنی عزیزان ما تو وزارت بهداشت و درمان وقتی قانونی نوشته میشود بروند بگویند آقا اینجا این گیرها را دارد قابل اجرا نیست، شما نیاورید خب وقتی ما این را میآوریم اصلاح میکنیم نماینده محترم دولت میآید تو مجلس، مخالفت میکند، میگوید من این را نمیتوانم اجرا کنم خب مجلس هم رای نمیدهد.
سوال: آخر یک حالتی هم وجود دارد آقای دکتر، ببینید زمانی که یک چیزی مصوب میشود به ویژه تو برنامههای توسعه، این مصوب میشود شما فرمودید که حالا میگویند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد، مثلا حالا برنامه سوم که خوشبینانهترین مثلا برنامهای است که بالاترین حد اجرا را دارد مثلا حدود ۳۰ درصد حدودا میگویند، منی که مجری قانون اگر بودم حالا در سالهای گذشته یا الان فرقی نمیکند، وقتی اجرایش نکردم، بعد هم پاسخگو هم نخواهم بود، احساسم هم نمیکنم که تحت فشار قرار میگیرم، دوره مسئولیتم که تمام شد میروم، نفر بعد میآید دوباره آن هم به همین روال میرود، اصلا برای چی باید بیایم اصرار کنم که آقا این اجرایی نیست نگذارش، فوقش هم میگوید گذاشت، اجرا نشد، حالا نشد دیگر مثلا کسی بعدا از من مطالبهای نخواهد کرد یا حتی در زمان اجرایش هم شاید نظارت خیلی دقیقی اتفاق نیفتد که بخواهم جواب بدهم، یعنی میخواهم بگویم بخشی اش به نظارت بر نمیگردد؟
شهریاری: دقیقا نظارت است، شما ببینید ما توی همین دولت مردمی، الان خدمت شما بگویم که کمیسیون بهداشت و درمان یکی از آن تصمیمها نظارت هست دیگر، همین برنامهای که من آوردم خدمت شما، سوالات مطرح شده از وزیرمحترم بهداشت و درمان، فقط سه سالش را من میگویم خدمت شما، ۱۱۱ تا سوال مطرح شده تو کمیسیون سه سال، سال چهارم را من نیاوردم سوالها را، از وزیر محترم نفت یکی، از وزیر تعاون ۱۵ تا سوال آمده، خب وزیر محترم آمده اینها را جواب داده سوالات را.
سوال: بخشی از دولت قبل و دولت فعلی درست است؟
شهریاری: نه از زمان، اینها سوالاتی بود که تو دولت مردمی است.
سوال: آن سه سالی که گفتید منظورتان چی هست؟
شهریاری: نه اینها سال چهارم را که سال سوم ۶۲ تا و سال دوم ۴۵ تا سوال بوده، سوال اول اینها را نیاوردیم، آن سال اول چهار تا بوده که مال دولت قبلی بوده، و در رابطه با اعمال ماده ۴۵ آیین نامه داخلی، یکی بود آن آتش سوزی مرکز سینااطهر بود، که خیلی هم وقت ما را گرفت تمام کارهایش هم شد، آمد صحن علنی، تصویب شد، رفت قوه قضائیه، آنجا هم ارجاع دادند و دادگاه رای داده، یک گزارش ماده ۱۰۷ آیین نامه داخلی مجلس داریم، ما در رابطه با یک طرح دارویار که خیلی گفته میشود ما لااقل سه مورد تو صحن علنی آوردیم و هر دفعه هم ۹۰ دقیقه، که وزیر محترم بهداشت آمده، رئیس کمیسیون، سه نفر از اعضای کمیسیون، سه نفر از صحن مجلس، وزیر اقتصاد آمدند ما مسائل را گفتیم، ولی البته این رای گیری نمیشود فقط میآید مسائل آنجا گفته میشود و تذکر میگیرد، عملکرد دستگاه اجرایی در خصوص پوشش بیمه همگانی و بیماران خاص و صعب العلاج.
سوال: یعنی شما منظورتان این است که از نهایت ظرفیت مجلس در حوزه نظارت استفاده کردید؟
شهریاری: بله و گفتیم، درخواست اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی در رابطه با رئیس سابق ستاد ملی مبارزه با کرونا، خب ما گزارش کردیم، صحن علنی مجلس رای داده، فرستادیم قوه قضائیه، تحقیق و تفحص بوده، انجام دادیم، فقط یک مساله هست که من بگویم عزیزان ما قوه قضائیه، تا حالا تو چند دورهای که من مجلس بودم، هرآنچه ما تو مجلس تصویب کردیم دادیم به قوه قضائیه، بازخوردی هم از قوه قضائیه ندیدیم.
سوال: آقا آن که ۲۳۴ هست؟
شهریاری: بله کلا، چون اینها میآید تصویب میشود.
سوال: یعنی شما دادید قوه قضائیه و قو قضائیه رسیدگی نکرده؟
شهریاری: یعنی لااقل بازخوردی به مجلس نداد، من زمان دولت آقای احمدی نژاد دو مورد، چون آن موقع هم رئیس کمیسیون بودم، صحن علنی آوردیم و تصویب کردیم و دادیم به قوه قضائیه، بالاخره قوه قضائیه بعد باید بگوید که آقا این گزارشی که شما دادید ما بررسی کردیم، بلاحق بود، لااقل این را بگوید یعنی وقتی این همه وقت میگذاریم تو مجلس و یک چیزی را میآییم تصویب میکنیم، صحن علنی مجلس هم رای میدهد، بیاید بگوید آقا شما اینها که فرستادید ما بررسی کردیم، به نتیجه مثلا نرسیدیم و این که شما دادید به حق نبوده، من لااقل بازخوردی ندیدم.
سوال: خودتان هم پیگیری نکردید که ببینید نتیجه چی شده؟
شهریاری: جوابی نمیدهند که بگوییم شما حالا چی شده؟ چون باید خود هیئت رئیسه مجلس اینها را در اصل پیگیری کند.
سوال: هیئت رئیسه پیگیری نمیکند؟
شهریاری: لااقل به ما اطلاع رسانی نشده که اینها چه اتفاقی افتاده و سالها میگذرد و هیچ چی از تویش متاسفانه در نمیآید واقعا و مطالبه مردم هست.
سوال: خب میگویم همین باعث میشود که الان که برنامه هفتم به قول شما دارد تصویب میشود اگر یک موردی هم که دیدیم امر ملایوتاقیست که مجلس دارد مصوب میکند در لایحه بیاید که بشود قانون برنامه و من توان اجرایش را ندارم، خیلی اصرار هم نداشته باشم که آقا این را حذفش کن من نمیتوانیم اجرایش کنم، میگویند فوقش میگذارد اجرا نمیکند دیگر، ته اش چه میخواهد بشود مثلا؟ درست است؟
شهریاری: خیلی از این موادی که مالا یوتاقه منم برداشتم هم این است ما تصویب میکنیم، علت هم دارد شما ببینید ما نماینده مردم هستیم، یک موقع تحت فشار مردم قرار میگیریم، میدانیم که این را اگر تصویب کنیم شورای محترم نگهبان رد میکند، خب ما به عنوان نماینده مجلس روز اول که میروم سوگند میخورم که خلاف قانون اساسی و خلاف اصل ولایت فقیه من نباید عمل کنم، من میدانم که این که ما داریم تصویب میکنیم، خلاف اصل ۷۵ هست و شورای نگهبان ردش میکند، خب من نباید رای بدهم، سوگند خوردم، به همین دلیل بعضی موقعها فکر میکنیم که نمایندهها بعد از چهارسال، چون چقدر باید قربانی بدهند در رابطه با سوگندی که شکستند، مردم فشار میآورند، راجع به این مساله کنکور، خب چقدر فشار فکر میکنید روی نمایندهها بود؟ روزی صدها نفر زنگ میزدند، تلفن میکردند که این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را شما لغو کنید، میگفتیم آقا مجلس نمیتواند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو کند، همکاران تحت فشار بودند، میگویند خیلی خوب ما تصویب میکنیم برود، شورای نگهبان رد بکند که مردم از چشم ما نبینند، خب تصویب کردند، رفت شورای نگهبان رد کرد، شورای نگهبان تقسیر نداشت، آن وظیفه اش بود باید رد میکرد، یا خیلی از مسائل دیگر هست، یعنی حالا یک جور دیگر بگویم همیشه بعضی موقعها هم من صحبت میکنم، همکاران من فکر میکنم که ساختارها، چه تو مجلس، چه تو دولت، چه تو قوه، ساختارها باید اصلاح بشود، شما ببینید الان ما کمیسیون بهداشت و درمان هستیم، دانشجویان و گروههای آموزشی وزارت بهداشت و درمان از ما طلب میکنند، در حالی که جزو کمیسیون آموزش و تحقیقات هست چرا؟ برای این که آن سالهایی که این کمیسیونها نامگذاری شده و تصویب شده هنوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نبوده، دانشکدههای پزشکی زیرمجموعه وزارت علوم بوده است، ما دو سه بار هم تلاش کردیم که این آموزش هم بیاوریم، ولی خب تعداد عزیزان ما توی وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش و پرورش تعدادشان زیاد هست دو سوم رای میخواهد اگر ما این آیین نامه را بخواهیم اصلاح بکنیم، خب رای نمیدهد، ولی هر روز ما باید پاسخگوی مشکلات آموزشی که توی وزارت بهداشت و درمان هست.
سوال: این درگیریتان بین شما و دانشگاه هاست؟آقای شهریاری: نه درگیری نیست.سوال: حالا چالشی که دارید، نه بین دو تا کمیسیون؟آقای شهریاری: نه کمیسیون نیست، آنها از چشم ما می بینند ما هرچه می گوییم که ما قانونا نمی توانیم ولی ما انجام می دهیم، پیگیری می کنیم، نامه می نویسیم، با آقای وزیر صحبت می کنیم، با معاون آموزشی صحبت می کنیم، ولی این که اینها را به خاطر این بیاوریم تو صحن علنی، آنها را باید کمیسیون آموزش و تحقیقات اگر بخواهد وارد بشود و این کارها را انجام بدهد یا راجع به مسائل دارویی که الان دو سال است واقعا تمام وقت کمیسیون بهداشت و درمان مشکلات دارویی گرفته، یک دفعه شما می بینید یک مساله ای به اسم شیرخشک می آید کل مملکت به هم می ریزد، روزی صدها نفر خب اینها مسائلی نیست که مملکتی که این همه عظمت دارد واقعا، ما افتخار می کنیم واقعا به حاکمیت نظام و قدرت نظام، تو دنیا، دنیا افتخار می کند، دنیای مقاومت افتخار می کند، بعد ما به خاطر یک سری مسائل جزئی یک دفعه نمی توانیم مدیریت کنیم مشکل شیرخشک به وجود می آید، یک دفعه نمی توانیم مدیریت کنیم فلان دارو کمبود است، تمام بیماران زنگ می زنند به ما که آقا این دارو نیست، حق هم دارند، یک موقعی داروی مریض پیوندی نیست، پیوندش پس می زند، جالب است وقتی که قرار است که ارز بدهند به شرکت های تولیدکننده دارو، به موقع نمی دهند، نمی شود، اتفاق نمی افتد، مشکل پیش می آید مجبور می شوند فوریتی، فوری ارز داده می شود، آن موقع که باید بدهند شرکت های تولیدی داخل تقویت بشوند، مشکلات برطرف بشوند، به هر دلیلی من نمی خواهم واردش بشوم، اتفاق نمی افتد، هر روز ما باید پیگیری کنیم بعد برویم، بعد اتفاق می افتد مثل آن جریان آنتی بیوتیک هایی که از هندوستان آوردیم، که آنها هم که می دانید وضعیتش چی بود؟ یا مشکلات حل نمی کنیم به موقع، داروهای بیماران سرطانی، داروهای بیماران پیوندی، داروهای فلان را اینقدر مشکل می شود که وضعیت اورژانسی و فوریتی پیدا می کنند، فوریتی که شد فوری ارزش را می دهند.
سوال: دربرنامه هفتم مواردی بوده که تو برنامه قبلی نبوده و امسال برای اولین بار که تو برنامه می آید؟آقای شهریاری: نه ، شاید باز شده باشد، نه اینکه نباشد، چون واقعا ما خارج از برنامه ها و سیاست های ابلاغی نمی توانیم چیز دیگری را ، ما فقط سعی می کنیم که اینها را یک جوری باز کنیم، راه را باز کنیم، در رابطه با نسخه الکترونیک، پرونده الکترونیک، امضای الکترونیک، سالهاست داریم می گوییم، اتفاق نمی افتد.سوال: این بحث افزایش ظرفیت پزشکی عمومی چی؟ شما درمجلس مصوبه ای برایش نداشتید دراصل آن چه که هست مال شورای عالی انقلاب فرهنگی هست درست است؟آقای شهریاری: درست است.سوال: درصورتی که این دسترسی عادلانه به پزشک بالاخره یک بخشی اش با این افزایش ظرفیت اتفاق می افتد چرا شما مصوبه نداشتید؟