پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت : عمدهترین معضل در حوزه سلامت کشور ، عمل نکردن به اسناد بالادستی واجرایی نشدن قوانین مرتبط در حوزهی سلامت کشور است که این ریشه خیلی از مشکلات است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، موضوع برنامه صف اول به مجمع عمومی سالیانه نظام پزشکی اختصاص داشت که با حضور رئیس زاده - رئیس سازمان نظام پزشکی بررسی شد.
سوال مجری:فردا مجمع سالیانه تان است؟
رئیس زاده: سالیانه مجمع عمومی سازمان برگزار میشود که عالیترین رکن سازمان نظام پزشکی هست و حدودا ۳۰۰ نفر از همکاران عزیز ما که نمایندهی هیئت مدیرههای نظام پزشکی همه شهرستانها هستند حضور پیدا میکنند و بر اساس برنامه زمان بندی شده از ۸ صبح فردا تا حدودا ۴-۵ عصر درگیر یک برنامه فشردهای برای برررسی مسائل مربوط به سازمان نظام پزشکی هستند امروز هم که جلسهی شورای عالی سازمان را داشتیم که انتخابات هیئت رئیسه برگزار شد و فردا هم باز همین برنامه در مجمع عمومی انشاالله برگزار خواهد شد.
سوال: عمده دستور جلسات مجمع چی هست فردا؟
رئیس زاده: گزارش سالیانه رئیس کل سازمان هست که باید قرائت شود گزارش هیئت رئیسه شورای عالی هیئت رئیسه مجمع و گزارش بازرسان سازمان هست که در طی یک سال فعالیتهای سازمان را در سازمان کل و در شهرستانها مورد بررسی قرار میدهد و انتخابات هیئت رئیسه مجمع که دوساله است این دو سال گذشته برای دو سال آینده و بعد از ظهر هم که بحث و تبادل نظر درباره مسائل جامعه پزشکی و تریبون آزاد هست با حضور مسئولان حوزه سلامت کشور.
سوال: مهمترین مسائلی که سال گذشته داشتید از مجمع قبل تا الان که فکر میکنید مهم بوده چی هست؟
رئیس زاده: ما ۴ معضل عمده در حوزهی سلامت کشور داریم که خیلی از آنها ماندگارند یعنی از آن سال تا به امسال خیلی هم حل نشده اند، عمدهترین مشکل که ما در حوزه سلامت کشور داریم که مورد بحث دوستان هست بحث عمل نکردن و اجرایی نشدن اسناد بالادستی و قوانین مرتبط در حوزهی سلامت کشور است که این ریشه خیلی از مشکلاتی است که ما در حوزه سلامت کشور داریم یعنی آن طور که باید و شاید اسناد بالادستی بخصوص سند ابلاغی مقام معظم رهبری درباره سیاستهای کلی سلامت در سال ۹۳ که الان تقریبا دیگر ده سال آن دارد تمام میشود، یعنی داریم به نزدیک ده سال آن میرسیم این اجرایی نشده واقعا و سایر بندهای مربوط به حوزهی سلامت در قوانین بودجهی سال آینده در قانون احکام دائمی کشور، در قانون برنامههای ۵ ساله یک معضل ، این است.
مشکل دومی که داریم که هم در مجمع سال قبل هم مجمع امسال قطعا به آن پرداخته خواهد شد بحث وضعیت تعرفههای حوزهی بهداشت و درمان هست که آن هم باز مشخصا بر خلاف قوانینی که عرض کردم خدمت شما، دارد وضع میشود و این برای مردم ما در حوزهی بهداشت و درمان مشکلات فراوانی را به دنبال داشته است، که این هم یکی از بحثهای بسیار جدی ما هست.
مشکل سوم بحث مداخلات غیر قانونی در حوزهی پزشکی و مداخلات افراد غیر مجاز هست، که آن هم خیلی دارد به سلامت مردم آسیب میرساند، ضعف قوانین، نبود قوانین بازدارنده، افزایش روز افزون سایتهای تبلیغاتی غیر مجاز در حوزه سلامت که مردم را به گمراهی میاندازد و منجر به مداخلات زیان ده برای مردم میشود باز یکی از معضلات بسیار جدی ما است در کنار آن تبلیغات در حوزه سلامت یک بحث عمدهای است و مسئله آخری که داریم؛ بحث وضعیت جامعه پزشکی و پرداختن آن در رسانهها است که در همین سه جلسه اخیر که ریاست محترم جمهور در برنامههای حوزه سلامت داشتند هم در افتتاح بیمارستان غدیر، هم در افتتاح بیمارستان کودکان حکیم و هم در مراسم روز پزشک در اوایل شهریور ؛صراحتا ایشان تاکید فرمودند که رسانهها و تریبونها به بهانهی وجود بعضی از تخلفات در جامعه پزشکی که در همه جوامع وجود دارد، نباید شان جامعهی پزشکی را مورد هجمه قرار بدهند و اعتماد متقابل بین مردم و جامعه پزشکی را خدشه دار کنند. این صراحت کلام مقام معظم رهبری هم هست، این ۴ تا معضل است که ما الان در حوزه سلامت کشور با آن مواجه هستیم حالا در کنار آن بحثهای مربوط به مالیات، بحثهای مربوط به الزام قرارداد با بیمهها، بحثهای مربوط به ظرفیتهای پزشکی، بحث مربوط به ظرفیت در رشتههای تخصصی، وضعیت دستیاران ما، وضعیت معیشتی دستیاران ما در رشتههای تخصصی، فوق تخصصی، بحث اخیری که در خصوص آزادسازی مدارک همکاران ما در رشتههای مختلف پزشکی وجود دارد ؛این مشکلات عمدهای است که در این مجمع مورد بحث قرار خواهد گرفت و دوستان ما سوالاتی را خواهند داشت که باید بنشینیم با هم تبادل نظر کنیم.
سوال: یکی از موضوعاتی که جزو اخبار روز هست مسئله فلسطین و غزه است از این جا ادامه بحث را پی بگیرم با توجه به این که جامعه پزشکی ما اعلام آمادگی کردند که بتوانند خدمت رسانی انجام بدهند شما هم به رئیس سازمان جهانی بهداشت یک نامهای را ظاهرا نوشتید و مکاتبه کردید، ارزیابی خود شما از وضعیت بهداشت و درمان آنچه که بعنوان اخبار واصل میشود و آنچه که سازمانهای بین المللی دارند خدمات ارائه میکنند اگر دارند ارائه میکنند ؛شما تحلیل تان چیست و آخرین خبرهایی که شما دارید چیست؟
رئیس زاده: آن چیزی که ما در غزه با آن روبرو هستیم یک مسئلهی فراتر از نسل کشی است، یعنی جهان با یک پدیدهای فراتر از نسل کشی و کشتار دسته جمعی روبرو است یعنی یک جنایت بی مرز در غزه در جلوی چشم جهانیان متاسفانه در جریان است و تاسف بارترین وجه این قصه رسیدگی به مصدومان است .
میدانیدکنوانسیون بین المللی ژنو محوریترین معاهده بین المللی دنیا است، یعنی ستون فقرات معاهدات و توافقنامههای بین المللی است که البته صحبت از کنوانسیونهای بین المللی برای رژیم غاصبی مثل رژیم صهیونیستی طنز است و خیلی موضوعیتی ندارد، اما نظام بهداشتی درمانی و رسیدگی به مجروحان در غزه عملا از هم فروپاشیده است یعنی ما یک ساختاری دیگر برای رسیدگی به این حجم عظیم از مصدومان نداریم تا جایی که به دلیل نبود داروهای بیهوشی یا حتی نبود مکان مناسب خیلی از مجروحان را در خیابان بدون بیهوشی مجبورند که همکاران ما در بهداشت و درمان غزه درمان کنند، حجم زیاد پیکرها و اجساد عملا توان مدیریتی را جا گذاشته و از کنترل خارج شده حجم زیاد مصدومان، آمار بالای کودکان و زنان که به شهادت رسیدند فاجعهی بی سابقهای را رقم زده و امکان این که سایر همکاران ما در بهداشت و درمان دنیا نه فقط ایران و کشورهای اسلامی بتوانند بروند به کمک بهداشت و درمان غزه عملا فراهم نشده حتی ارسال کمکهای دارویی بهداشتی هم آن طور که باید و شاید میسر نیست بیمارستانها با کمبودهای بسیار شدید مواجه هستند با کمبود آب، برق مواجه هستند و عملا ساختار بهداشت و درمان آنجا فروپاشیده است.سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد هم ناتوانند از این که به مسئولیتهای خودشان عمل کنند هم آن اراده جدی در آنها وجود ندارد و هم راهی برای اعمال این وظایف و کمکها وجود ندارد، جامعهی پزشکی ما که چهارشنبه گذشته تجمع بسیار باشکوهی را در میدان فلسطین برگزار کردند همهی نهادهای حوزه سلامت بودند هلال احمر بانی اصلی قصه بود، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، نظام پرستاری، نیروهای مسلح، بهداشت و درمان نیروهای مسلح و اعلام آمادگی برای حضور در غزه و کمک به مصدومان و مجروحان آنجا فراتر از ظرفیتی است که حتی ما برای اعزام داریم یعنی ما در این خصوص هیچ مشکلی نداریم آمادگی صد در صد در کادر بهداشت و درمان ما وجود دارد. مشکل اصلی ما این است که مسیر اعزام همکاران و ارسال خدمات وجود ندارد، نه در خود غزه، نه در کشورهای همجوار مثل اردن و مصر، ما این درخواست را از وزارت امور خارجه که تحرکات بسیار شایانی را هم در طی این مدت داشته داریم که واقعا زمینهی حضور نیروهای امداد درمان را در غزه یا درمناطق مرزی فراهم کنند، چون اگر امکان هم فراهم بشود که این مجروحان منتقل بشوند به کشورهای همجوار شما میدانید با یک حجم بسیار بالایی از مجروحان مواجه خواهند شد که از توان مدیریتی حتی کشورهای همسایه هم خارج است؛ بنابراین الان بسیار ضروری است که ما در کشورهای همسایه تدارکاتی را آماده کنیم بیمارستانهای صحرایی را آماده کنیم، ساز و کارهای درمان را آماده کنیم که اگر روزی هم این فرصت فراهم شد بتوانیم در اسرع وقت به این مجروحان رسیدگی کنیم.
سوال: مکاتبه شما پاسخی هم داشت از طرف ...
رئیس زاده: ما انتظار که نداریم بالاخره هم وزیر محترم بهداشت مکاتبه کردند هم ما مکاتبه کردیم هم فرهنگستان و هم سایر نهادها مکاتبه کردند این برای این که بالاخره اینها تحریک بشوند و بدانند که این مطالبات وجود دارد ما از سایر همکاران مان در همه کشورهای جهان هم درخواست کردیم بنا به سوگندی که یاد کردند که حافظ جان انسانها در همه شرایط باشند اعلام آمادگی کنند حتی حضور پیدا کنند در مناطق نزدیک به غزه و این مطالبه جهانی وجود داشته باشد نه پاسخی که فکر کنید پاسخ درخوری باشد که ما نه انتظار داریم و سابقه هم نشان میدهد که اینها آن طور که باید و شاید در میدان حاضر نیستند هر چند که تلاشهایی هم کردند و اظهار نظرهای خوبی هم کردند، اقدام عملی را ما از سازمانهای بین المللی متاسفانه شاهد نبودیم.
سوال: راجع به این موضوع که در مصاحبه شما یک اشارهای کردید پاسخ کاملتر و جامع تری اگر دارید برای این گلایهای که مطرح میشود.
رئیس زاده: دغدغهای که همه ما داریم در نهادهای حوزهی سلامت در مجلس در وزارت بهداشت، در سازمان نظام پزشکی، بحث بهبود فضای کسب و کار پزشکان جوان یا سایر فارغ التحصیلان جوان حوزههای پزشکی است، همه این دغدغه را دارند، الان دایر کردن مطب در شرایط فعلی تقریبا برای همکاران جوان ما به دلایل متعدد غیر ممکن است و به صرفه نیست، چون قبلا بحث صدور پروانه و مجوز مطب مطرح بود، راهکار پاسخ دادن به این دغدغه این است که ما به پزشکان جوانی که فارغ التحصیل میشوند و تعهدات ضریب کار و مناطق محروم شان را هم گذراندند پروانه طبابت صادر کنیم، ممکن است بگوید من توان دایر کردن مطب ندارم، اما پروانهای میخواهم بروم در مراکز دولتی، خصوصی یا نهادهای عمومی غیر دولتی در بیمارستانها، در کلینیکها خدمت کنم این میشود پروانه طبابت. تا الان همهی اینها بعنوان پروانه مطب شناخته میشد یعنی همان پروانه مطب پروانه طبابت هم بود بحث این است که ما تسهیل کنیم و پروانه مطب با همان شرایط خودش که باید امتیاز داشته باشد مثلا در شهرهای بزرگ ۲۵۰ امتیار که این از ۳۶۰ آمد ۲۵۰ امتیاز، در شرایط شهر هم ۱۸۰ امتیاز، ولی اگر کسی پروانه طبابت میخواهد نه پروانه مطب، ما اگر ضریب کا و تعهداتش را گذراند به ایشان بدون محدودیت پروانه طبابت میدهیم این اصل قصه این است دلیل مطرح شدن آن هم این است که فضای کسب و کار همکاران جوان فراهم بشود و اینها معطل کسب امتیاز بعد از دورهی تعهدشان نمانند، این دوستانی که طرفدار این قصه هستند دغدغه شان است آن سوی موضوع هم دوستانی که مخالفت دارند میگویند که اگر ما بحث کسب امتیاز را، امتیاز بستگی به آن مدت خدمت در مناطق کمتر برخوردار را دارد یعنی طرفی که در دوران طرحش امتیازاتش را جمع کرد کرد اگر نکرد باز باید در آن مناطق با شبکههای مربوط به وزارت بهداشت و شبکههای بهداشت و درمانی همکاری کند که امتیاز لازم را کسب کند. دلیلش این است که اگر ما بدون امتیاز اجازه بدهیم اینها در مراکزی که میخواهند طبابت کنند مناطق محروم ما خالی میشود. یعنی آن همکار جوانی که بعد از طرحش باز در منطقه محروم باید بماند تا امتیازاتش تکمیل شود این رها میکند و میآید در یک شهرستان بزرگ تری و مشغول طبابت میشود و مناطق محروم مشکل پیدا میکند هر دو سوی آن دغدغه مردم است یعنی هم این طرف دغدغه مردمی است که رفتند درس خواندند و تعهداتشان را هم گذراندند میخواهند فضای کسب و کاری داشته باشند خدایی نکرده مهاجرت نکنند خدایی نکرده رو نیاورند به سمت کار دیگری برای معیشت شان، آن طرف هم این است که ما دسترسی مان در مناطق محروم کم نشود پس دغدغهی هر دو طرف دغدغهی سلامت کشور است، یعنی هیچ کس که بحث شخصی ندارد، در این بین بالاخره استدلالها متفاوت است آمارها هم متفاوت است خیلی قصه ساده است ما بحث مان این است میگوییم مشخص کنیم چه مقدار از همکاران جوان ما بعد از دورهی طرح شان به خاطر کسب امتیاز در مناطق محروم میمانند؟ اگر این عدد عدد قابل توجهی است و مهم است برای مناطق محروم، حرف درست است باید یک فکر دیگری بکنیم، اما اگر این عدد عدد معناداری نیست و خیلی تعیین کننده نیست در پوشش مناطق محروم، خب ما دیگر این دشواریها را حذف کنیم که دوستان راحتتر بتوانند به کارشان برسند، الان عمدهی اختلاف بر سر جواب این مسئله است و جواب این پرسش است که من به نظرم دوستان ما در وزارت بهداشت میتوانند خیلی راحت این را تعیین تکلیف کنند، اگر ما ببینیم تعداد زیادی از همکاران ما بخاطر کسب امتیاز در مناطق محروم میمانند و خدمت میکنند باید یک ساز و کار دیگری بیاندیشیم، اما اگر ببینیم آمار، آمار قابل توجهی نیست یک فکر دیگری بکنیم مضاف بر این که من عرض کردم واقعا راه حل پوشش مناطق محروم و افزایش دسترسی مردم در مناطق کمتر برخوردار به پزشک این روشهای اجباری نیست، اینها خیلی جواب نمیدهد.
سوال: پیشنهاد خودتان چیست؟
رئیس زاده: پیشنهاد این است که ما ببینیم چه روشهای ایجابی و تشویقی را باید در نظر بگیریم که همکاران ما رغبت داشته باشند و در آن مناطق بمانند یکی از سادهترین آن این است که مطالبات این همکاران را در آن مناطق به موقع پرداخت کنیم.
سوال: پس یعنی مطالبات به موقع پرداخت نمیشود و یعنی صرفا حضور در مناطق محروم نیست کنار آن حواشی دیگری هم دارد.
رئیس زاده: نه، اصلا بحث مناطق محروم نیست که بگوییم منطقه محروم است نه، اگر همکاران ما مطالباتشان و آن درخواستهایی که دارند رعایت بشود، اتفاقا به شدت مایلند که در آن مناطق بمانند و خدمت کنند، چون در شهرهای بزرگ فضای رقابتی کسب و کار دشوارتر است، وقتی ما در دوران طرح آن طور که باید و شاید دست وزارت بهداشت را باز نمیگذاریم که دوستان را بتواند تامین کند متناسب با زحماتی که میکشند و بیمهها به دلیل مشکلاتی که دارند مطالبات را با تاخیر پرداخت میکنند و دهها محدودیت برای همان مطالبات هم وضع میکنیم، همکار ما روزشماری میکند که دوران طرحش تمام شود و از آن منطقه فرار کند برود جای دیگری، ما برویم به سمت حل این مشکل، یعنی راههای ایجابی، بستههای تشویقی را طراحی کنیم که همکاران ما با رغبت بمانند آنجا، اصلا تمایلی نداشته باشند که بیایند به سمت شهرهای بزرگ، همین عامل باعث شد که ما توزیع بسیار نامتناسبی را در حوزه متخصصی در کشور داشته باشیم و بارها عرض کردم در همین برنامه بالای ۴۲ درصد متخصصان ما در ۵ تا کلانشهر ساکن هستند، چرا؟ چرا باید این طور باشد.
سوال: شما الان مثلا ساز و کاری که برای توزیع متخصصان دارید در مناطق محروم چیست؟ داریم اصلا ساز و کاری؟
رئیس زاده: همان ببینیم چرا اینها تمایل دارند بیایند به شهرهای بزرگ و در کلانشهرها، دلیلش مشخص است، یک فضای کسب و کار بهتر است، امکانات زندگی شان بهتر است، شرایط برای ایفای خدمت مناسبتر است، در یک شهری ممکن است آن تجهیزاتی که برای عمل جراحی لازم است بیمارستانی یا کلینیکی که باید آن خدمت را ارائه بدهید وجود نداشته باشد یا همکار ما در واقع پرداختی خوبی یا تعداد مریضی نداشته باشد که بتواند تمایلی داشته باشد در منطقه محروم بماند، اینها را باید جبران کنیم، قطعا اگر جبران بشود این توزیع متناسب خواهد شد، بعضیها فکر میکنند که راه حل این مشکل این است که مثلا ما فقط ظرفیت را بالا ببریم این قدر تعداد را بالا ببریم تا متخصص ما مجبور بشود برود یک جای دورافتاده، واقعا این جواب نخواهد داد و اگر هم جواب بدهد در دراز مدت هست و بسیار هم کیفیت پایین خواهد بود راه حل این نیست راه حل این است که به آن چیزهایی که الزامات واقعی و حقیقی مسئله است توجه کنیم خیلیها نمیخواهند اینها را گوش کنند یعنی سخت شان است و به روشهای دیگری متوسل میشوند.
سوال: خیلیها منظورتان وزارتخانه است؟
رئیس زاده: نه وزارتخانه که بالاخره همراه با نظرات ما است وزارتخانه باید منابعی که در قانون پیش بینی شده در اختیارش گذاشته شود، دستش هم باز بشود بتواند نیاز منطقه محروم را تامین کند.
سوال: پس خطاب تان به کی بود؟
رئیس زاده: به مجلس به سازمان برنامه و بودجه، به دولت، به دوستانی که در جاهای دیگر آمار و اطلاعات غلط به مسئولین میدهند سیاستگذاریهای غلطی انجام میدهند اینها همه مخالف بندهای مختلف سیاستهای ابلاغی سلامت هست.
سوال: دیگر رسمیتر از سازمان نظام پزشکی کجا میتواند آمار رسمیتر به مسئولین بدهد؟
رئیس زاده: ما در خصوص مطالب مختلفی هم نظام پزشکی و هم وزارت بهداشت و هم فرهنگستان و هم کمیسیون بهداشت نامههایی را خدمت مسئولین نوشتیم که نظر ما که ارگانهای تخصصی حوزه سلامت هستیم در فلان موضوع و فلان.
سوال: شما نظرتان راجع به ماجرا این است که مطالبات را درست پرداخت بکنیم تامین بودجههایی که باید اتفاق بیفتد بیفتد این خودش درست میشود نظر شما این است
رئیس زاده: قطعا درست میشود، بله، ولی خیلی از اقایان اینها را نمیخواهند بشنوند و یا سخت شان است و نمیتوانند حل کنند سراغ روشهای دیگری میروند.
سوال: یعنی شما با حذف این امتیازبندی و مسائلی که الان وجود دارد با این چیز نیستید که حذف بشود.
رئیس زاده:عرضم این است که این جواب نمیدهد یعنی الان مگر چند نفر از دوستانی که نیازمند امتیازند در مناطق محروم دارند خدمت میکنند و من عرض کردم در این گزارش هم شما پخش کردید ما خودمان را داریم گول میزنیم واقعا این طور نیست که فکر کنیم بخاطر امتیاز دوستان ما رفتند آنجا ماندند و مشکل مناطق محروم را حل کردند این طور نیست آمار را بیاوریم شفاف بگوییم، راه حل این است که ما الزامات حقیقی و واقعی و مطالبات همکاران را پرداخت کنیم در مناطق محروم، بستههای تشویقی در نظر بگیریم، مشوق ایجاد کنیم که همکار ما در فلان منطقه بماند به مردم خدمت کند با افتخار هم این کار را انجام میدهند کما این که در طی این سالها انجام دادند ما در دورترین مناطق در مناطق صفر مرزی متخصصین برجستهای داریم دارند به مردم خدمت میکنند یکی از وزرای بهداشت میفرمود که من خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که در فلان شهرستان مرزی ما آنجا مثلا ارتوپد داریم متخصص رادیولوژی داریم، میگفتند ایشان تعجب کردند، چون با آن منطقه آشنا بودند و محرومیت آن منطقه را میدانستند مثلا میفرمودند در سالهای دور آنجا بهورز هم نبود الان یک پزشک متخصص با کیفیت آنجا دارد ارائه خدمت میکند و این خدمت انجام میشود، اما عرضم باز این است ما قانون را رعایت نمیکنیم نمیخواهیم به قانون تن بدهیم و بعد سراغ مسیرهای دیگری میرویم که قطعا مشکل را پیچیدهتر میکند من خطابم به دوستان عزیز در مجلس هست، در سازمان برنامه و بودجه است در شورای عالی انقلاب فرهنگی هست در رسانهها است، با جامعه پزشکی بارها عرض کردم نمیشود کشتی گرفت بعضی عزیزان فکر میکنند با جامعه پزشکی میشود کشتی گرفت، یا خیلی عذر میخواهم این تعبیر را بکار ببرم، چون بکار بردند، که ما جامعه پزشکی را باید ادب شان کنیم آدم شان کنیم این تعابیر به کار میرود و به نظرات تخصصی هم آن طور که باید و شاید توجه نمیشود ما همین دیروز کنگرهی چالشهای تخصصی زایمان را داشتیم که همکاران ما در جامعه متخصصین زنان و زایمان برگزار کردند، من یک آمار فقط به شما بدهم این آمار برای افتخار و سربلندی کشور ما و جامعه پزشکی ما کافی است، ببینید یکی از شاخصهای بسیار مهم در هر کشور میزان مرگ و میر مادر باردار است، شما ببینید بهترین و شیرینترین خاطرهی هر خانواده تولد فرزند است، این اگر امکانات و تخصص و توانمندی و شرایط کشور خوب نباشد، میتواند تبدیل بشود به غم بارترین و تلخترین تجربه یک خانواده، که مرگ و میر مادر باردار است، آمارها هم این را میگوید که مرگ مادر باردار عمدتا در خانمهای بین ۳۰ تا ۳۵ سال رخ میدهد یعنی یک مادر جوان عمدتا در زایمان اول، ببینید چقدر این حادثه میتواند تلخ باشد، آمار در دنیا بالای ۲۰۰ مرگ و میر در تولد زنده است در صد هزار تولد است، دنیا چندین نوبت برنامه ریزی کردند که این را برسانند به ۷۰، مثلا یک بار برنامه توسعه هزاره طراحی کردند که همه کشورها کمک کنند که در ۲۰۱۶ این مرگ و میر را برسانند به ۷۰ نتوانستند، دوباره آمدند برنامه ریزی کردند تا سال ۲۰۳۰ این عدد را برسانند به ۷۰ در کشور ما تا سال ۵۶-۵۷ این عدد ۲۲۰ مرگ مادر باردار در صد هزار تولد بوده است، این عدد در کشور ما الان ۲۰ تا مرگ و میر در صد هزار تولد است، یعنی از آن چیزی که دنیا ۲۰۳۰ دارد آرزو میکند ما یک سوم هستیم، ۱۸ بوده حالا بالا و پایین شده در سالهای کرونا یک مقدار عدد و رقم تغییر کرده است کشور آمریکا که بیشترین سهم سلامت از جی دی پی را دارد یکی از بیشترین است آمارش رو به افزایش هست در بین کشورهای صنعتی بالاترین نرخ مرگ و میر مادر باردار را دارد خودشان منتشر کردند و اعلام کردند بخاطر این که دسترسی به بیمهها سخت است و بخاطر این که تبعیض نژادی دارند، مثلا در سیاهپوست هایشان این عدد سه برابر سفید پوست هایشان است این را یک جامعه نامتوازنی از این بابت دارند.
با درایتی که مسئولین کشور داشتند، حمایتی که داشتند، متصدیان حوزه بهداشت و درمان، وزرای بهداشت و جامعه متخصصین زنان و مامایی کشور، در طی این سالها داشتند که بالای ۹۵ درصد زایمانها در کشور ما توسط کادر تخصصی انجام میشود، این آمار آمار بسیار افتخار آمیزی است همه اینها کمک کردند زحمت کشیدند این آمار رسید به ۲۰ مرگ و میر در صد هزار تولد که ما جزء سه کشور پیشرو در کاهش این آمار هستیم، یعنی واقعا جزء سه کشور اول دنیا در شتاب کاهش ما جزء اولینها هستیم این برای یک خانواده چقدر میتواند امیدآفرین باشد و برای یک کشور چقدر ارزشمند است؟ بنابراین ما دسترسی مان خوب است زایمان هایمان توسط متخصصین و ماماها انجام میشود در شرایط بهداشتی انجام میشود، همکاران ما توانمند هستند، باز کنگره گذاشتند که توانمندی هایشان به روز شود، همین دیروز کنگره چهارشنبه صبح کنگره چالشهای زایمان بوده من عرضم این است که همین یک آمار برای سربلندی جامعه پزشکی کشور ما کافیست در حالی که صدها از این آمار وجود دارد، من عرضم این است، برای استمرار این مسیر افتخار آمیز باید یکسری الزامات را رعایت کنیم، چه الزاماتی؟ همانهایی که ما را به این جا رسانده، من خیلی تاسف میخورم بعضی اوقات میبینم که بعضی از دوستان و همکاران ما در جاهای مختلف به این بی توجه هستند یعنی همان کسانی را که باعث این افتخارات شدند در واقع بدهکار جلوه میدهند، در حالی که خودشان بدهکارند، چرا؟ چون خودشان قوانین را اجرا نکردند، چون خودشان نظارت نکردند، چون خودشان بازخواست نکردند، من سوالم این است، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۳ برای حوزه سلامت سیاستهای کلی سلامت بسیار سند متقن و مترقی هست، چه کسی باید نظارت کند که این سند اجرا بشود؟ چه کسی باید اجرا کند؟ چه کسی باید بازخواست کند که چرا اجرا نشده؟ همینها در تریبون، در رسانه، در برنامههای مختلف جامعه پزشکی را مخاطب قرار میدهند و طبکار جامعه پزشکی هستند ما حرفمان این است که عکس قصه است شماها باید جواب بدهید به جامعه پزشکی اگر در سیاستها آمده که باید سهم سلامت از منابع تولید ناخالص ملی و منابع عمومی کشور بالاتر از میانگین منطقه بشود، و این محقق نشده، و ما در حوزه سلامت با مشکلاتی مواجه شدیم مردم دچار گرفتاریهایی میشوند این تقصیر اعضای نظام پزشکی است؟ اگر در آنجا ذکر شده که تعرفه باید بر اساس ارزش افزوده و مبتنی بر شواهد تعیین بشود و این را ما فریز کردیم و نگه داشتیم و دستوری پایین نگهش داشتیم بعد ناهنجاریهایی ایجاد میشود در روابط بین جامعه پزشکی و مردم بعد جامعه پزشکی مقصر است؟ یا آن کسی که این قانون را رعایت نکرده سالهای سال است که در بحث وضع تعرفهی بهداشت و درمان تخلف رخ میدهد تخلف بین، نه یک تخلف حداقل سه تخلف رخ میدهد من بارها عرض کردم، چرا سازمان بازرسی کل کشور به این تخلفات رسیدگی نمیکند؟ که البته چرا الان آقای دکتر خدائیان و آقای دکتر مسعودی که مسئول هستند به جد ورود پیدا کردند، ولی سالهای گذشته چرا بیمهها که باید وظایفی را انجام بدهند و البته محدودیتهایی را هم دارند چرا وظایف خودشان را به موقع انجام نمیدهند طبق قانون بیمهها موظف هستند یک ماه بعد از ارائه خدمات ۷۰ درصد مطالبات را بدهند، ما بقی هم حداکثر تا سه ماه بعد، این اجرایی نمیشود، چرا اجرایی نمیشود؟ بیمهها میگویند ما منابع کافی در اختیار نداریم، منابع کافی در اختیارشان گذاشته میشود مشکل ایجاد میشود، همکار ما هشت ماه نه ماه بعد آن چیزی که باید به او بدهند پرداخت میشود قیمت آن پول هشت ماه بعد چه وضعی پیدا میکند شما میدانید، بعد زندگی اش نمیچرخد، بعد مهاجرت میکند و بعد ما خطاب قرارش میدهیم که چرا مهاجرت میکنید؟
یا رو میآورد به سمت کار دیگری که حوزه تخصصی اش نیست سرزنشش میکنیم که چرا کار خودت را انجام نمیدهی میرود سراغ کار دیگری، یا در مطبش یک کاری انجام میدهد که مطب بچرخد تعرفه را درست مصوب نمیکنیم بعد سرزنش میکنیم که چرا مطب را این جوری اداره میکنی؛ بنابراین وقتی اساس و زیربنا به هم بخورد خیلی نمیشود دیگر وسط دعوا نرخ تعیین کرد، عرض من این است عمل به قانون، قوانین بالادستی این که مطالبه خیلی بالایی نیست، ما میگوییم شما قوانین را در مورد جامعه پزشکی رعایت کنید، تکلیف را هم از جامعه پزشکی بخواهید، اما یک طرفه نمیشود به قاضی رفت شما مرتب از جامعه پزشکی تکلیف میخواهید، قدیس بودن میخواهید، طبیب بودن میخواهید، حکیم بودن میخواهید، تعهد پزشکی میخواهید اخلاق حرفهای میخواهید همه درست روی چشم ما، باید هم دنبال کنیم، اما از این طرف به حق و حقوق جامعه پزشکی که میرسیم اصلا گوش شنوایی وجود ندارد، نمیتوانیم ما هم انتظار داشته باشیم یک جامعه پزشکی سربلند و پرآوازهای داشته باشیم که الان به لطف خدا داریم هم دسترسی به خدمات در کوتاهترین زمان ممکن باشد شما میبینید در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا که سهم سلامت شان از جی دی پی چندین برابر ما است برای یک خدمت ساده سه ماه در نوبت میمانند برای ویزیت یک متخصص سه ماه در نوبت میمانند در کشورهای پیشرفته دنیا، برای یک تصویربرداری گهگاه شش ماه در نوبت میمانند اینها واقعیات موجود است ما انتظا رداشته باشیم که در کوتاهترین زمان ممکن خدمت ارائه شود که باید هم ارائه شود با کیفیت باشد که باید هم با کیفیت باشد، با کمترین هزینه باشد، بعد بیمه هایمان را هم تقویت نمیکنیم، تعرفه را هم واقعی نمیکنیم، به موقع هم پرداخت نمیکنیم، ببینید همه مطالب را که نمیتوانیم با هم داشته باشیم باید بالاخره یک گوشه کار را درست کنیم، نمیتوانیم بنابراین این انتظارات را از جامعه پزشکی داشته باشیم بگوییم که بیمه هر جور که میخواهد تعرفه را وضع میکند شورای عالی بیمه، هر جور ما میگوییم، دستوری، هر وقت هم خواستیم پرداخت میکنیم ملزم هستید با این شرایط ...
سوال: آنجاها هم از شما نظر مشورتی که در جلسات ...
رئیس زاده: حتما ما نظر مشورتی ما میدهیم
سوال: نه، یعنی اعمال نمیشود
رئیس زاده: همین سال قبل شما خبر دارید شورای عالی بیمه افزایش تعرفهها را ۴۰ درصد مصوب کرد، شورای عالی بیمه قانون هم گفته شورای عالی بیمه، این رفت در برنامه و بودجه، دوستانی در برنامه بودجه قبلی، نه آقای دکتر منظور و دوستانش نه، این را سرخود کردند ۲۵ درصد، شورای عالی بیمه اگر گفته ۴۰ درصد تمام سازمانهای بیمه گر آنجا هستند، وزارت بهداشت آنجاست، کمیسیون بهداشت آنجاست، برنامه و بودجه آنجاست، کمیته امداد هست، نظام پزشکی هست، اینها مصوب کردند رای گیری شده ۴۰ درصد.
سوال: ملاحظه مردم را کردند یا ملاحظه بیمهها را؟
رئیس زاده: چند عاملی است واقعا، ما این ۴۰ درصد را تبدیل کردیم به ۲۵ درصد بعد حوزه سلامت با مشکل مواجه میشود، بعد میگوییم حوزه سلامت تو چرا داری این رفتار را از خودت بروز میدهی؟ بعد شروع میکنیم به پرونده درست کردن پروندههای تعزیراتی چند برابر میشود، من همین دو هفته پیش خدمت رئیس محترم تعزیرات کل کشور جناب آقای دکتر استان لو بودم . واقعا ایشان گله داشتند از این که بخاطر این تفاوت فاحشی که بین تعرفه واقعی وجود دارد که باید بیمهها پرداخت کنند، ما نمیگوییم مردم پرداخت کنند و قیمت واقعی، حجم پروندههای تعزیراتی زیاد شده، پروندههای تعزیراتی ناچیز، عرض من این است گهگاه عدد آن تخلفی که برایش پرونده تشکیل بدهد خیلی کمتر از حجم آن کاغذهایی است که برای پرونده خرج شده، حجم و قیمت آن کاغذها و قیمت آن ساختار و کارمند چندین برابر آن عددی است که برایش پرونده تعزیراتی تشکیل شده است این رعایت نشدن قانون منجر به یک چنین نابسامانیهایی میشود، خب حالا ما چند تا پرونده تعزیراتی تشکیل بدهیم، چند نفر را برویم به بهانه زیرمیزی بخواهیم برخورد کنیم، مگر این تعداد آدم را داریم در ساختارهایمان؟ بنابراین باز عرضم این است که ما باید برگردیم به اصول قانون، قانون را رعایت کنیم از جامعه پزشکی باید انتظار داشته باشیم، اخلاق پزشکی را رعایت کنند تعهد پزشکی را رعایت کنند که با همه این شرایط میدانید قاطبه همکاران ما دارند رعایت میکنند، بله آن چیزی که رعایت نمیکنند در همهی صنوف وجود دارد از جامعه پزشکی مردم کمتر انتظار دارند، درست هم هست از همکاران ما مردم انتظارات دیگری دارند ممکن است یک صنف دیگری هم تخلفی داشته باشد، اما نگاه مردم به جامعه پزشکی نگاه متفاوتی است که به حق است و بینی و بین الله هم جامعه پزشکی هم به استناد شواهد و مدارک، هم به گفتهی مسئولین کشور، مقام معظم رهبری چه در دوران جنگ، چه در دوران دفاع حرم، چه در دوران کرونا، چه در شرایط بحرانها و حوادث طبیعی، وسط میدان بودند و روسفید بودند این فرمایش مقام معظم رهبری است که جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس روسفید از آب در آمدند، این کار بسیار بزرگی است، حالا من اگر وارد جزئیات بشوم و فرصت بود شما هم حتما تایید میکردید این که ما در دوران دفاع مقدس به اداره رزم ما رکوردهای دنیا را جابجا کرد، جراحان برجسته و تراز اول ما، جراحانی که بعد از انقلاب از آمریکا آمدند در دانشگاههای آمریکا جایگاههای بالایی داشتند، همینها امدند استاد دانشگاه بودند در دوران دفاع مقدس در نزدیک ترین نقاط به خطوط درگیری در بیمارستان صحرایی بهترین عملهای جراحی را انجام میدادند و رکورد انتقال مجروح از خط به بیمارستانهای صحرایی را در دنیا جراحان ما جابجا کردند به اداره رزمی ما جابجا کرد در دوران کرونا بالاخره شاهد بودید این جامعه جامعه سربلندی است من استدعایم این است که برای حفظ سلامتی مردم برای این که ما جامعهای با نشاط و سالم و شاداب داشته باشیم که موتور پیشران پیشرفت کشور نیروی انسانی سالم است، نیروی انسانی سالم را چه سلامت روحی، چه سلامت جسمی، عهده دارش جامعه پزشکی است کس دیگر که نیست، سیاستگذارش، کسب علمش، پرورش نیرویش، ارائه بهداشتش، ارائه درمانش با جامعه پزشکی است یک جامعه پزشکی شاداب، با نشاط، امیدوار و سرزنده میتواند این سلامت را تامین کند، مسئولین بزرگوار ما باید به وضع روحی این جامعه توجه کنند، من کرارا میبینم که سیاستهایی اتخاذ میشود دستوری، صحبتهایی گفته میشود، قوانینی وضع میشود که حال این جامعه را بد میکند چرا این کار را میکنید؟ مثلا در بحث همین الزام قرارداد با بیمهها، همین امشب زیرنویس شبکه خبر دیدم که گفتند همهی مراکز موظفند با بیمهها قرارداد ببندند، باید با بیمهها قرارداد ببندند، سمعا و طاعا، آیا شرایط قرارداد یک شرایط عادلانهای است؟ بیمهها را مکلف کنید با مراکز قرارداد ببندند یعنی بیمهها را مکلف کنید که شرایط را جوری مشتری پسند کنند که همه بیایند با ایشان قرارداد ببندند ما میگوییم نه، بیمه منابعش کافی نیست، پرداخت هایش به موقع نیست، هر چقدر دلش میخواهد کسورات میزند هر قیمتی هم خودش گفته شما هم موظفید بروید با آن قرارداد ببندید مگر قرون وسطی است و مگر کمونیستی میخواهیم کشور را اداره کنیم قرارداد یک امر دو طرفه است ما رفتیم با سازمان بازرسی کل کشور صحبت کردیم خدمت جناب اقای دکتر قالیباف نامه زدیم با خود بچههای مجلس صحبت کردیم قرارداد یک امر دو طرفه است، شما میگویید این مرکز خصوصی باید با بیمه قرارداد ببندد خب بیایند شرایط شان را بگذارند روی همدیگر منابع و مصالح کشور را هم میبینیم هر دو هم آدمهای فهمیده، یک جایی میایستند با هم قرارداد میبندند، اما این که تحت هر شرایطی ما باید قرارداد ببندیم ؛ببینید وضع بیمههای ما چطور است، من عرضم این است به این شکل برخورد با جامعه پزشکی حال جامعه پزشکی که جامعه سربلندی است دوستدار مردم و در خدمت مردم است فرزندان همین مردم هستند برادران من و شما هستند اینها که از جای دیگری نیامدند با این کارها حال اینها را بد نکنیم که بعد خدایی نکرده ما مهاجرت شغلی داشته باشیم که نگرانی بسیار جدی ما است مهاجرت خارج کشور داشته باشیم خدایی نکرده وارد نشدن به رشتههای دشوار تخصصی را داشته باشیم، در بعضی از حوزههای تخصصی و فوق تخصصی ظرفیت ما به سختی پر میشود تمایلی وجود ندارد که بچهها بروند تحصیل کنند چرا؟ بعد چند سال آینده ما با چه شرایطی روبرو خواهیم شد من متاسفم که این حرفهای ما، الان دردش حس نمیشود، در آینده حس خواهد شد، خیلی از مسئولین ما دوست ندارند گوش کنند، البته من همین جا باید تشکر کنم از جناب اقای رئیسی رئیس جمهور محترم حداقل در همین ۶ ماه گذشته امسال سه نوبت فقط من خدمت ایشان رسیدم و این مشکلات را گفتم و دو ساعت یک ساعت و نیم جلسه گذاشتند گوش کردند، پیگیری کردند دستور دادند و بعدا هم شنیدم پیگیری کردند انصافا جناب اقای رئیس جمهور به جد پیگیر مسائل هستند، دستورهایی را هم دادند جلسات مکرری را هم برگزار کردند من از ایشان تشکر میکنم از رئیس دفترشان آقای دکتر اسماعیلی البته از بعضی اعضای دولت هم گله میکنم، حالا الان اسم نمیآورم، ولی در آینده اگر لازم شد حتما اسم میآورم بعضی از اعضای دولت که وظیفه بیشتری از رئیس جمهور محترم در پیگیری مسائل اجرایی دارند، خیلی با صنف جامعه پزشکی یا پرستاری ارتباطاتی ندارند، خیلی چیز عجیبی است شما اگر میخواهید حوزه سلامت کشور را مدیریت کنید مگر میتوانید بدون توجه و جلسه و نظرات نظام پزشکی و نظام پرستاری اوضاع را سامان بدهید.
سوال: وزارت رفاه مثلا منظورتان است؟
رئیس زاده: نه، حالا من اسم نمیآورم، ولی اگر لازم شد حتما اسم میآورم این گله مندی را البته از بعضی از اجزای دولت نه شخص آقای رئیس جمهور که هم روز پزشک تشریف آوردند در مراسم روز پزشک فرمایش های بسیار متینی را داشتند هم در جلسات کاری ما خدمت شان رسیدیم و هر وقت لازم بود وقت گذاشتند تشکر میکنم، اما بعضی از افرادی که در دولت مسئولیت بیشتری به لحاظ اجرایی دارند این گله مندی را داریم حتما منظورمان البته وزیر محترم بهداشت نیست ما ارتباطات بسیار خوبی با جناب آقای دکتر عین اللهی و مجموعه وزارت بهداشت داریم.
سوال: چند تا سوال بپرسم متوجه میشویم منظورتان با چه کسانی است؟ چه دل پردردی داشتید من فکر نمیکردم.
رئیس زاده: واقعا دلمان برای سلامت مردم و افتخارات جامعه پزشکی میسوزد من این را عرض کنم، یکی از محکمترین بازوهای کشور ما حوزه سلامت بهداشت و درمان است ما حیف مان میآید این بازوی قوی و قدرتمند خدایی نکرده ضعیف بشود، یا خدایی نکرده یک برگشت به عقبی را در بعضی از حوزهها داشته باشیم، این را نمیخواهیم، چون مردم مان آسیب میبینند و دوست داریم همین روند و همین استادان ما دانشمندان عزیز ما در حوزهی پزشکی که بعضی هایشان واقعا در دنیا بی نظیر هستند، بینی و بین الله بی نظیرند، سیستم شبکهی ما، سیستم بهداشت و درمان ما، مسئولین ما، دانشجویان ما و رزیدنتهای ما همه علاقه مندند و همه عاشق به خدمت به مردم هستند با نشاط و با امید این مسیر را ادامه بدهند.
سوال: الان وضعیت اتصال شما به این درگاه ملی صدور مجوزها به چه صورت است؟
رئیس زاده:خیلی خوب، ما البته این جدولی که دوستان نشان دادند یکی ماقبل آخر است آخرین جدولی که به روز شده وضعیت ما در رتبه بندی درگاه ملی در وضعیت بسیار خوبی است یعنی چند رتبه بالاتر آمدیم ارتباط بسیار نزدیکی با آقای دکتر سیاح و دوستان شان داریم، همه آن الزاماتی را که لازم بود فراهم کردیم.
سوال: آن که میگفتند از هفت تا مجوز هنوز سه تای آن مانده ...
رئیس زاده:نه همه را ما انجام دادیم و جزو دستگاههای پیشرو هستیم در این زمینه که به درگاه صدور ملی مجوزها متصل شدیم بحثهایی در خصوص تایید مدارک وجود دارد که باید تایید بشوند مجوزها، بحثهای مالیاتی و پروانههای مالیاتی بود که مشکلاتی وجود داشت که آنها هم برطرف شده، چند تا کار خیلی خوب انجام شده است.
سوال: ۵ درصد میگویند شما تاخیر دارید در این.
رئیس زاده: عمده تاخیرها بخاطر مدارکی است که دوستان باید بارگذاری کنند و آن مدارک باید تایید بشوند، چون بالاخره مجوزها یک مجوزهای تایید محور است یک مدرکی بارگذاری میشود این مدرک تا برود تایید بشود که واقعی هست واقعی نیست یا پروندههای مالیاتی بعضی از همکاران مشکلاتی دارد، عمدهی تاخیرها اینها است و الا تاخیری به لحاظ ساختاری و فرآیندی وجود ندارد که حل نشده باشد، ما در همین دو سال گذشته هم صدور پروانه را غیر حضوری کردیم، یعنی صدور پروانه مطب را غیرحضوری کردیم، کار بهتری که اخیرا انجام شده صدور شمارهی نظام پزشکی را غیرحضوری کردیم، این را قبلا دوستان باید مدارک را بارگذاری میکردند و مراجعه میکردند الان در عرض یک ربع تحت وب مدارک بارگذاری میشود تایید میشود، از سامانهی دانش آموختگان وزارت بهداشت و سامانه ثبت احوال و حتی ساعت دو شب اگر یک همکاری که فارغ التحصیل شده باشد مدارکش را بارگذاری کند در عرض یک ربع شماره نظام پزشکی اش را میتواند تحویل بگیرد که گام بسیار بزرگی به لحاظ فناوری بود، صدور اتصال به درگاه ملی هم ما تمام کارها را انجام دادیم و در آخرین گزارشی که من هفته قبل دیدم وضعیت نظام پزشکی وضعیت بسیار خوبی بود.
سوال: راجع به این مجوزها و صدور آنها بحثی باقی نمانده که بخواهید اشاره بفرمایید، پس شما الان فرمودید که تمام آن مجوزهایی که شما در اختیار دارید همه به این درگاه متصل است و اگر تاخیری هم هست به جهت اشکالی است که از طرف مدارک کسی که درخواست کننده هست وجود دارد. تاخیری از طرف شما نیست.
رئیس زاده: بله تاخیری از طرف سازمان وجود ندارد
سوال: راجع به بحث نسخه الکترونیکی گفته میشود که الان ۹۲ درصد پزشکان دارند این را رعایت میکنند و ۸ درصد مانده تا صد در صد کامل بشود بررسی کردید که علت چیست؟
رئیس زاده: این را باید سازمانهای بیمه گر گزارش بدهند، چون متولی نسخهها آنها هستند آخرین آماری که من از جناب اقای دکتر ناصحی رئیس محترم بیمه سلامت شنیدم پریروز خدمت شان بودیم و گزارش میدادند آمار آمار بسیار خوبی است در اکثر مناطق کشور حتی با وجود مشکلاتی که در بحث سرعت اینترنت یا قطعی اینترنت وجود دارد آمار آمار قابل قبولی است همان چیزی که در قانون آمده واقعا نسخه نویسی الکترونیک دارد انجام میشود با این که دشواریهایی را برای همکاران ما داشت همکاران ما انصافا کمک کردند و با این موضوع همکاری خوبی داشتند هم آنهایی که نسخه مینویسند هم داروخانهها با وجود این که مشکلاتی هم دارند آمار آمار خوبی است مشکلی که الان وجود دارد بحث امضای الکترونیکی است آن امضای الکترونیکی که پای نسخ باید صادر بشود که هم در واقع اصالت آن نسخ را و هم استناد به آن نسخه را خیلی مطمئنتر میکند.
سوال: چند درصد دارد اجرا میشود؟
رئیس زاده: این یک بحث مفصلی دارد، الان به شکل یوزر پس وورد است یعنی من پزشک یک یوزر پس وورد دارم که از طریق آن نسخه الکترونیک مینویسم، مجلس در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ و حتی ۱۴۰۰ به نظام پزشکی تکلیف کرده بود که باید امضای الکترونیک را پایش و نظارت و راه اندازی اش کند که به جای یوزر پس ورد امضای الکترونیک باشد که این اطمینان بسیار بیشتر و امنیت بسیار بیشتری دارد و دیگر فقط آن کسی که آن امضا دستش هست و همراهش هست میتواند نسخه صادر کند، ولی الان من پزشک مقیم این جا باشم در یک شهرستان دیگری با یوزر پس ورد من یک نسخه الکترونیک صادر شود این را به نظام پزشکی محول کردیم و نظام پزشکی هم با یک کار بسیار سنگین هم به لحاظ فناوری و هم لجستیکی، هم اداری و هم پیگیری در برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق این کار را شهریور پارسال نهایی کردیم یعنی ما شهریور پارسال رونمایی کردیم نسخه امضای الکترونیکی را آماده کردیم آماده بارگذاری روی سامانههای سازمانهای بیمه گر انجام بشود، ولی سازمانهای بیمه گر به آن شرکتهایی که متولی بحث نرم افزار نسخه الکترونیک هستند هنوز این نرم افزار ما را تطابق ندادند و اجرایی نکردند.
متاسفانه امسال یک کار عجیب و غریبی انجام شد با این که سه سال به عهده ما گذاشته شد و ما هم هزینه کردیم وقت صرف کردیم پیگیری کردیم، زیرساخت ایجاد کردیم، چندین میلیارد هزینه کردیم باز حالا یک عده رفتند در کمیسیون تلفیق یک پیشنهادهایی دادند و مسیر این را دوباره عوض کردند این از آن دوباره کاریهایی که باعث حیف و میل منابع کشور میشود؛ که حالا ما این را داریم پیگیری میکنیم که امضای الکترونیک را بردند به یک مسیر دیگری که جای تاسف دارد واقعا وقتی مجلس در سه سال پیاپی محول کرده ما هم رفتیم آن کار را تمام و کمال انجام دادیم این کار آماده است، یعنی نرم افزارهای موبایلی اش آماده است که همکاران استفاده کنند هر وقت بیمهها اجباری کردند استفاده از این امضای الکترونیک را نظام پزشکی آماده است که این امضا را برای همه همکاران صادر کند. حالا یک عده رفتند در کمیسیون تلفیق یک کارهایی کردند و در مجلس این را اصلا مسیرش را برگرداندند به عقب یعنی همه آن کاری که ما در نظام پزشکی انجام دادیم به نوعی در واقع.
سوال: چرا با چه انگیزهای؟
رئیس زاده: انگیزهها متفاوت است و راههای رسیدن به خدا زیاد است و انگیزهها هم متفاوت است
سوال: پس قربه الی الله
رئیس زاده: انشاالله قربه الی الله است. حتما حالا داریم پیگیری میکنیم برگردیم به مسیر اصلی.
سوال: شما قانونا یک اختیاری دارید که کسانی که نسخه الکترونیک را نمینویسند شما بتوانید پروانه طبابت شان را باطل کنید؟
رئیس زاده: به هرحال در همه حوزهها این قوانین وجود دارد، اما بخاطر بحث زیرساختها خود قانون هم فعلا اجازه داده که یک درصدی از نسخ در شرایط خاص به شکل کاغذی صادر بشود و بیمهها هم این را قبول کردند و این آماری که وجود دارد آمار خوب و مورد قبول همه است.
سوال:، ولی اگر تا حالا کسی رعایت نکرده شما پروانه طبابت شان را باطل نکردید.
رئیس زاده: اگر واقعا گزارش بشود که واقعا کسی کاملا استنکاف میکند حتما برخورد میشود.
سوال: فرمودید که کاملا آن چیزی که از شما خواسته شده شما انجام دادید و الان مشکل از طرف بیمهها است درست است؟ بیمهها باید تطابق بین این دو تا را ...
رئیس زاده: برای امضای الکترونیکی نه نسخه الکترونیک، نسخه الکترونیک الان خیلی مشکل در کشور وجود ندارد امضای الکترونیک هنوز اجرایی نشده با این که ما مطابق قانون مجلس که به ما تکلیف کرده بود کار را کاملا انجام دادیم و کار کاملا آماده است.
سوال:و بحث آخرمان هم که بحث لایحه برنامه هفتم است آن بخش که به پزشکان مربوط میشود و ظاهرا یک مورد اختلافی راجع به میزان و تعداد پزشکان در کشور است درست است ما آمار دقیق نداریم؟
رئیس زاده: چرا داریم آمار دقیق.
سوال: یعنی اختلافی روی تعداد پزشکان وجود ندارد؟
رئیس زاده: آمار که در سامانه نظام پزشکی به روز است آخرین آمار نزدیک ۱۵۹ هزار و ۳۰۷ پزشک در سامانه نظام پزشکی داریم که نزدیک بخواهم رند کنم عدد را مثلا از ۱۶۰ هزار ۱۰۰ هزار از اینها پزشک عمومی هستند و ۶۰ هزا رنفر متخصص و فوق تخصص و فلوشیب رشتههای تخصصی هستند، تفاوتی که وجود دارد این که چند نفر از اینها فعال هستند در حوزه بهداشت و درمان؟ عمدتا تفاوت به این بر میگردد مثلا ما تعداد زیادی از پزشکان عمومی مان شاید در حوزه پزشکی فعال نیستند به دلیل این که عرض کردم قبلا اشاره کردم تعرفهها تعرفههایی نیست که پزشک عمومی الان بتواند به کار طبابت پزشک عمومی بپردازد اصلا به هیچ عنوان امکانپذیر الان نیست یعنی یک همکار جوان بیاید بگوید من بعنوان پزشک عمومی مثلا میخواهم مطب بزنم ویزیت پزشک عمومی انجام بدهم این اصلا با دو دو تا چهار تای اقتصادی همخوانی ندارد و به هیچ عنوان امکانپذیر نیست، حالا ما این را همه جا میگوییم، ولی کسی گوش نمیکند، واقعا امکانپذیر نیست یعنی به هیچ عنوان اجرایی نیست.
سوال: مگر این که طرف وضعش خیلی خوب باشد و بخواهد تفریحی کار کند.
رئیس زاده: دقیقا مگر این که بخواهد تفریحی کار کند بنابراین اختلاف سر فعالان حوزه پزشکی است اختلاف دیگری که وجود دارد بر سر این است که آیا این شاخص یک شاخص محوری هست یا نیست، آیا افزایش بی حد و مرز و بی کیفیت این شاخص مشکل ما را در حوزه بهداشت و درمان حل میکند یا نمیکند؟ که اکثر صاحبنظران و کشورهایی که این راه را رفتند اذعان دارند که این شاخص شاخص محوری نیست، ولی بعضی از دوستانی که در حوزه سلامت نیستند خلاف همان سیاستهای ابلاغی تولیت این کار بعهده وزارت بهداشت است، توسعهی کمی و کیفی نظامهای آموزشی و ارزشیابی وظیفه وزارت بهداشت است در سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری ذکر شده، بعضیها برخلاف این اصل و قوانین دیگر خودشان از بیرون نشستند و یک سیاستی را تحمیل کردند و فکر میکنند با تحمیل این سیاست مشکل حل میشود حتما مشکل بدتر میشود، کشورهایی این راه را رفتند پشیمان شدند برگشتند همه شاخصهای بهداشتی شان افت کرده من بارها عرض کردم هیچ آدم عاقلی از جمله ما که یک مقدار عقل داریم مخالف افزایش ظرفیت نیستیم، در این تعدادی که میفرمایید، اما صد در صد با افزایش بی رویه کاغذی و بی کیفیت ظرفیت مخالفیم، صد در صد مخالفیم چرا؟ چون کیفیت در آموزش پزشکی یعنی جان مردم یعنی سلامت مردم، اگر همین آقایانی که این کار را کردند و این نظر را دارند حاضرند آن فردی که این جوری با رتبه مثلا ۷۰ هزار آمده نشسته دانشگاه علوم پزشکی دارد درس میخواند، با رتبه ۷۰ هزار، این آدم اگر بی کیفیت نمیگویم حالا حتما آدم بی کیفیتی است ممکن است پزشک خیلی خوبی هم بشود، اما اگر این آدم فارغ التحصیل شد و کیفیت نداشت آیا حاضرند عزیزان خودشان را بدهند دست این فرد درمان کند؟ اگر بینی و بین الله حاضرند، بیایند برای بقیه مردم هم تجویز کنند، ما داریم میگوییم افزایش ظرفیت با کیفیت که آن کیفیت ضامن سلامتی مردم و ضامن آبرو و عزت جامعه پزشکی کشور است، باید انجام بشود.
سوال: این مشکل نظام آموزشی عالی ما هم هست یعنی کسی که وارد میشود قطعا با یک مدرکی بیرون میآید.
رئیس زاده: این را هم متاسفانه دارند ورود میکنند یعنی وزارتخانه یک امتحانی برگزار میکند استانداردهایش را رعایت میکند، از جاهای مختلف میخواهند قانون وضع کنند که وزارتخانه عقب بنشیند این که دیگر خیلی کیفیت را خراب میکند و در این کارها که دیگر نباید دخالت کرد.
سوال: حالا انشاالله یک روزی رمز گشایی بکنیم از آن کسانی که شما مورد خطاب قرار دادید ببینیم اینها چه کسانی هستند و کجا نشستند و چه کاری میکنند؟